Tuppeluri Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Noen her som har opplevd det? Kutta den klassiske miksen med beter, pastinakk og sellerirot, og spiste noen biter av hver av dem rå. Spiser veldig sjelden rotgrønnsaker så vet ikke hvordan jeg reagerer til vanlig. Noen andre det har skjedd med? Er bare sår i halsen, nesten litt som ved allergi. Ikke noen andre "symptomer".
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Visste ikke at pastinakk og sellerirot var spiselige rå, så har ikke forsøkt det. Anonymkode: ab259...604 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg har bjørkepollenallergi, og kryssreagerer med mange rå grønnsaker. Blir sår og klør i halsen. Kokte går bra. Så ikke usannsynlig at det er allergi. Anonymkode: b98f2...9bc 3
Cata Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Kan godt være kryssallergi. Min hals reagerer øyeblikkelig på hasselnøtter og steinfrukter. Klør og blir sår som AB_9bc skriver om. Her står det at man kan reagere på selleri, men sellerirot eller de andre du nevner står det ingenting om. https://pollenkontroll.no/hva-er-allergi/kryssallergi
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Rotgrønnsaker inneholder masse næringsstoffer som nok kan røske litt i immunforsvaret og sette det i gang. Men det er ikke en negativ ting i såfall. Anonymkode: d09e9...0f8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg tåler godt alle grønnsaker unntatt beter. Anonymkode: a301b...a66
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Sikker på at det ikke bare er tilfeldig? Eller føles det ut som allergi? Anonymkode: 4ff45...581 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Kryssallergi gjetter jeg også på. Jeg kan reagere sånn på enkelte rå grønnsaker og frukt.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg reagerer også slik pga kryssallergi (bjørkepollen). Men, det varier veldig og det kan være all slags rå frukt og grønt. Det er verre i pollensesongen og overganger mellom årstider (feks nå om høsten), noen perioder reagerer jeg ikke i det hele tatt. Anonymkode: 4ac9f...3b9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Visste ikke at pastinakk og sellerirot var spiselige rå, så har ikke forsøkt det. Anonymkode: ab259...604 De er veldig spiselige rå! Kjempegodt! Anonymkode: 6732a...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå