Gå til innhold

Kan vi kreve tilbakebetaling av husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier, men huseier skal selge - så vi skal flytte til et nytt sted om to uker. Vi forskuddsbetaler husleien 25. hver måned, så vi har altså betalt husleie for oktober allerede. 

Men i dag ble det overforsvømmelse i hele underetasjen - soverom til datteren min, kjellerstua og boden. Alt var klissvått og brannvesnet har vært her for å pumpe. 

Det sier seg jo selv at underetasjen er ubeboelig, og vi har måtte ta alle tingene opp i stuen - så det vil være kaos her i to uker. 

Men det jeg lurer på, kan vi kreve å få tilbakebetalt hele/noe av husleien for oktober? Isåfall, hvordan kan vi spørre om dette og er det noen lover/paragrafer som sier dette?

Anonymkode: d0c85...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Riktig ord er oversvømmelse.

Tja.... er det huseier sin feil at det er oversvømmelse? Har dere innboforsikring?

Anonymkode: 66676...0c8

• Liker 4
Skrevet

Dere har vel innboforsikring? 

Anonymkode: 0ef52...2ea

Skrevet

Når fikk dere beskjed om.at utleier skal selge og dere måtte flytte..Det er vesentlig om utleier har overholdt kontrakten

Skrevet

Åh, beklager. Oversvømmelse da 😉

Altså, det er dårlig drenering i bygget. Og vannpumpa fungerte ikke som den skulle. 

Ja, har så klart innboforsikring - men ha klart å redde alle tingene, så er ingen direkte vannskade på våre ting. Men over halve leiligheten er ubebolig, og stua/kjøkken er nå overfylt med møbler og ting som har stått på soverom, kjellerstue og bod.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh, beklager. Oversvømmelse da 😉

Altså, det er dårlig drenering i bygget. Og vannpumpa fungerte ikke som den skulle. 

Ja, har så klart innboforsikring - men ha klart å redde alle tingene, så er ingen direkte vannskade på våre ting. Men over halve leiligheten er ubebolig, og stua/kjøkken er nå overfylt med møbler og ting som har stått på soverom, kjellerstue og bod.

Kjip situasjon men ser ingen grunn til at dere skal få tilbakebetalt husleie pga oversvømmelse.

Om du har noe som ble ødelagt så dekker vel innboforsikringen det.

Anonymkode: 6d250...090

• Liker 1
Skrevet

At dere skal flytte om to uker er uten betydning hvis ikke oppsigelsestiden er ute når dere flytter. 

Utleier har vedlikeholdsplikt for boligen dere leier, og har ansvar for å ordne opp etter en oversvømmelse. Er det en ikke ubetydelig ulempe kan du kan prisavslag for perioden frem til skaden er utbedret.

Anonymkode: 4d927...627

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke i dette tilfellet. Dersom huseier ikke hadde gjort noe for å utbedre det, så kunne dere holdt tilbake husleie. Dere skal jo unasett straks flytte.

Anonymkode: 6f6a0...d3b

• Liker 3
Skrevet

Om leiligheten er helt ubeboelig så vil kanskje forsikringen dekke litt av utgifter for alternativ overnatting. Du får ringe forsikringsselskapet å høre.

Poenget er at du får nok ikke noe tilbake på husleien. Forsikringen vil være den som dekker evt tap/utgifter 

Anonymkode: 6d250...090

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At dere skal flytte om to uker er uten betydning hvis ikke oppsigelsestiden er ute når dere flytter. 

Utleier har vedlikeholdsplikt for boligen dere leier, og har ansvar for å ordne opp etter en oversvømmelse. Er det en ikke ubetydelig ulempe kan du kan prisavslag for perioden frem til skaden er utbedret.

Viser her til husleieloven § 5-6 (2): «Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig»

Skrevet

Når startet oppsigelsestiden og hvor lang oppsigelse har dere?

Skrevet

Ja dere skal ha tilbakebetalt. Leiligheten er ubeboelig nå så da skal dere ikke betale.

leilighten jeg leier var ubeboelig pga skadedyr i ca to uker. I følge forsikringsselskapet skulle ikke leie betales da. Pengene man ikke betaler i leie kan brukes på alternativt bosted. 

kontakt forsikringsselskapet og hør hvordan du skal gå fram. Du kommer nok til å trenge dokumentasjon på oversvømmelse /skader. Lykke til 

Anonymkode: 67adb...e2a

• Liker 3
Skrevet

Ser det er litt ymse svar her. 

Vi har hatt en litt "muntlig" oppsigelsestid. Den er jo i teorien 3 måneder, men i og med han skal selge og har visninger her i hytt og pine - så ble vi enige om at vi flytter ut om to uker til, og at vi skulle slippe å betale husleie den siste måneden. Altså 2 måneder istedenfor 3. Men dette ser jeg på en selvfølge at faller bort nå, og at vi ikke betaler husleie i slutten av oktober. 

Men i og med det er BETYDELIG ubebolig nå, der halve leiligheten ikke kan brukes og alt fra bilder som henger på veggene, til sofa, seng, madrasser, utetøy i boden, bøker og slikt må opp i stuen som er trang fra før - så regner jeg med det gir oss rett til å be om noe av husleien for denne måneden tilbake 🤷‍♀️ huseier ble selvfølgelig kontaktet med en gang, og var innom her med vaktmester og brannvesen. Så han er veldig klar over hvor mye som må opp i den lille stua.

Ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt en litt "muntlig" oppsigelsestid. Den er jo i teorien 3 måneder, men i og med han skal selge og har visninger her i hytt og pine - så ble vi enige om at vi flytter ut om to uker til, og at vi skulle slippe å betale husleie den siste måneden. Altså 2 måneder istedenfor 3. Men dette ser jeg på en selvfølge at faller bort nå, og at vi ikke betaler husleie i slutten av oktober. 

Men i og med det er BETYDELIG ubebolig nå, der halve leiligheten ikke kan brukes og alt fra bilder som henger på veggene, til sofa, seng, madrasser, utetøy i boden, bøker og slikt må opp i stuen som er trang fra før - så regner jeg med det gir oss rett til å be om noe av husleien for denne måneden tilbake 🤷‍♀️ huseier ble selvfølgelig kontaktet med en gang, og var innom her med vaktmester og brannvesen. Så han er veldig klar over hvor mye som må opp i den lille stua.

Ts

Spør huseier hva han tenker mht. prisavslag for disse to ukene da? Du kan feks foreslå halv pris for disse to ukene? 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Så lenge han har sagt dere opp grunnet han skal selge, kan han ikke kreve husleie for tiden dere ikke bor der. Har vært borti det samme, utleier krevde leie for siste måned jeg skulle bo der, til tross for det var utleier hadde sagt opp leieavtalen. Jeg gikk til advokat, utleier kom ingen vei

Anonymkode: 6e94e...560

Skrevet

Har du tatt det opp med huseier? Tenker at det beste og raskeste/enkleste er å ta det opp på en grei måte. Ta en telefon og hør hva han tenker om saken - veldig godt mulig at dette løser seg fint uten at du må legge frem krav/begrunne i lover osv. Mitt tips er hvertfall å gå i dialog heller enn å gå hardt ut. 

Skrevet

Reduksjon i husleie beror på grad av ulempe for leietaker, samt at utleier må utbedre innen rimelig tid. Så to faktorer som innebærer mye skjønn. (Samt at det faktisk er utleiers ansvar og ikke som følge av at vedlikehold ikke er fulgt opp, eller at leier har stått for skade. Men det virker mindre relevant for deg)

Som flere har skrevet tidligere bør du åpne en dialog med utleier. Det er ikke sikkert det er noe problem og at utleier gjerne også har tenkt på det.

Anonymkode: 21618...60b

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er utleier, eventuelt utleiers forsikringsselskap som skal dekke skaden på huset og eventuelt tap av leie i den tiden utbedringen tar. Huseier skal bare prise seg lykkelig for at det er snakk om en snarrådig leietaker som fjerner tingene sine øyeblikkelig slik at skaden kan fikses. Jeg vil jo tro at det også er interessant for huseier å ha full tilgang til de skadde rommene slik at de kan utbedres før salg.

Riktig paragraf er henvist til tidligere - så foreslå en reduksjon av husleiebeløpet slik at dere får erstatnning for tiden deler av boligen er ubrukelig. 

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Huseieren er heldigvis veldig koselig. Det var fuktskader på rommet til datteren min for et år siden, og jeg var da 100% sikker på at det kom utenifra. Det var under gulvteppet. Men han mente det var vannsøl, og sa ting var greit - så lenge vi la nytt gulv og med beskjed om at vi heller ikke kunne ha gulvteppe på det rommet. Vi hadde aldri hatt vann inne på rommet hennes 🙄 lagde vel faktisk en tråd om det den gang og. 

Men nå ser jeg jo at jeg hadde rett med at det kom utenifra 😅 vi har sendt melding til huseier nå, der vi spør hva han tenker om redusert husleie denne måneden. Så får vi se hva han skriver 🙂

Ts

• Liker 1
Skrevet

Usikkert om dere får tilbake pengene, men er leil ubeboelig, er huseier PLIKTIG til å skaffe dere midlertidig bo på eks hotell for månedene dere har betalt husleia for. 

Anonymkode: 5153d...de6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...