Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det der at det er "rasistisk" å være mot en religion, eller ideologi for den sags skyld. 

Religion er jo meninger. Men hvis man er uenig med meningene innenfor religionen islam, da er man jo pr definisjon "islamfiendtlig", og da er man rasist? 😕

Leser man koranen og hadithene så er det en del oppfordringer til drap/tortur/kontroll på både kvinner, jøder, "vantro" og homofile. Jeg skjønner derfor ikke at det skal være noe som helst negativt med å være "islamfiendtlig"? 

Merk at jeg ikke skrev muslimfiendtlig.

Er det ikke mennesker rasisme rettes mot? Hvorfor skal islam, en hel religion, ha rasismebeskyttelse? Det er jo ikke snakk om noe levende en gang, men ideer. 

Anonymkode: 2b9a3...8a7

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt livssyn er veganisme og viss jeg skulle begynne å kalle folk som kritiserer det for rasismer tror jeg nok folk ha dødd av latter. Så jeg tenker at å ha noe i mot en RELIGION/LIVSSYN ikke er rasisme :) 

Anonymkode: b7c69...cd5

• Liker 3
Skrevet

Nei kritikk mot en religion er ikke rasisme, men kommer du mot fordommer eller generaliseringer mot alle som følger religionen bare og alene fordi de er muslimer blir det oppfattet som rasisme. Således er rasisme ett litt misvisende ord, men det handler om at muslimer er en egen gruppe basert på kultur og religion.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, bluedot skrev:

Nei kritikk mot en religion er ikke rasisme, men kommer du mot fordommer eller generaliseringer mot alle som følger religionen bare og alene fordi de er muslimer blir det oppfattet som rasisme. Således er rasisme ett litt misvisende ord, men det handler om at muslimer er en egen gruppe basert på kultur og religion.

Nå spesifiserte jeg at dette handlet om islam, altså religionen, ikke muslimer. Og mange gjør ingen forskjell der. Kritikk, hat, eller hva det skal være, mot en religion, altså en ide, blir like fullt sett på som rasisme av alt for mange. 

Er det også ikke rasistisk å anta at alle muslimer  har samme kultur? Meg bekjent er denne varierende, alt etter hvor de kommer fra. En kristen amerikaner og en kristen russer har til sammenligning ulik kultur. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spesifiserte jeg at dette handlet om islam, altså religionen, ikke muslimer. Og mange gjør ingen forskjell der. Kritikk, hat, eller hva det skal være, mot en religion, altså en ide, blir like fullt sett på som rasisme av alt for mange. 

Er det også ikke rasistisk å anta at alle muslimer  har samme kultur? Meg bekjent er denne varierende, alt etter hvor de kommer fra. En kristen amerikaner og en kristen russer har til sammenligning ulik kultur. 

Ja og jeg svarte deg at da er det per definisjon ikke rasisme.  Men litt av problemet er nok at skillet mellom å kritisere religionen og tilhørerene av den ofte blir uklart.
 Tingen er at viss en kommer med generelle fordommer mot muslimer så heter det kulturrasisme og da er det implisitt at det er kulturen innenfor religionen det her er snakk om. 

• Liker 1
Skrevet

Det har dessverre utviklet seg på samme måte som med Israel.

Kritiserer du Israel er du antisemitt.

Kritiserer du islam er du rasist.

Dette er en virkelighet vi bare må leve med.

Anonymkode: 804df...ea4

• Liker 1
Skrevet

Religion har ikke noe med rase å gjøre. En muslim kan være fra mange forskjellige land.. så er ikke noe rasistisk ved å være islamkritiker

• Liker 2
Skrevet

I praksis så ser man jo på en brun pensjon fra østkanten og tenker "du er muslim" og misliker den personen for det. Man misliker f.eks pakistanere helt uten å vite hva de mener som eller står for som individer. Er ikke det rasisme? 

Anonymkode: 4ca34...042

Skrevet

Det kommer an på hvem du er. Er du hvit og kritiserer islam er du rasist. Er du araber og kritiserer islam er du blasfemiker. Hvem av de som er verst kommer an på øynene som ser.

Anonymkode: 6f3d6...3ac

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Å kritisere religion har ingenting med rasisme å gjøre. 

Men å hate noen grunnet de er muslimer, jøder, kristne osv er rasisme.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Ting blir fort sortert inn i ideologiske grupper, som skaper noen litt snurrige allianser. En ser dermed kritikk av Kristendom som noe progressivt og opplyst, som gjerne venstresiden har stått for, mens kritikk av Islam gjerne forbindes med høyresiden og dermed noe venstresiden i liten grad vil ta i, selv om Islam i dag må kunne sies å være betraktelig mer "problematisk".

Det handler nok også om at de som hyppigst anklager andre for rasisme også er veldig opptatte av makt, og siden Islam i dag kun dominerer i mindre utviklede land og er fremtredende i lavere sosiale lag i vestlige land går de under radaren blant mange av de som ellers ville reagert sterkt mot Islam. 

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Så hvis en pakistaner lurer meg så er jeg fremmedfiendtlig?

prøver du å fortelle meg at du er positivt innstilt?

flott!! Dette passer meg bra. Jeg trenger et nytt sted å bo. Du kan gå på NAV i mens, stakkars. 🙂 men da har vi en grei deal i det minste? Du går ned i levestandard og jeg går opp i levestandard. Gullet da!!!

sikker på at L’Oreal-reklamene ikke har gått til hode på deg??? Niiice. Elsker at det finnes slike som deg. Du kan melde boligen din nav i morgen så får jeg den. 

ellers er du en fiendtlig, stygg, venstreekstremist, og det vil du vel ikke være? I verste fall gir NAV deg telt til å sove ute. Hospits etc 

lykke til med å realisere den positive innstillingen ❤️ vinn-vinn

Anonymkode: 7ad54...ebf

Skrevet

muslimer er DRITKJEDELIGE. 

Når skal folk forstå at de bare rett ut er kjedelige? Altså. Vi snakker veggen tørker-kjedelig. 

de er stygge å se på og. Og drit i den lille prosenten som fungerer, blir som å bable om at diamanter finnes når alle vet at det er mest gråstein der ute. Ellers hadde ingen brydd seg om diamanter... men vi tar jo diamantene deres også...  vi begår tyveri av arbeidskraft fra opprinnelseslandet. For en tyveri-mentalitet disse anti-rasistene har. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

muslimer er DRITKJEDELIGE. 

Når skal folk forstå at de bare rett ut er kjedelige? Altså. Vi snakker veggen tørker-kjedelig. 

de er stygge å se på og. Og drit i den lille prosenten som fungerer, blir som å bable om at diamanter finnes når alle vet at det er mest gråstein der ute. Ellers hadde ingen brydd seg om diamanter... men vi tar jo diamantene deres også...  vi begår tyveri av arbeidskraft fra opprinnelseslandet. For en tyveri-mentalitet disse anti-rasistene har. 

Her har eksempel på en ekte kvalmende rasist.

Anonymkode: 7ffe6...8ca

• Liker 1
Skrevet

Stor forskjell på å være fiendtlig mot islam som helhet, og å være kritisk til deler av det ideologiske tankesettet som inneholder pedofili, kvinne-diskriminering og oppfordringer til vold og drap mot homofile og islam-kritikere..

Anonymkode: 47fb0...562

Skrevet
På 4.10.2020 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt det der at det er "rasistisk" å være mot en religion, eller ideologi for den sags skyld. 

Religion er jo meninger. Men hvis man er uenig med meningene innenfor religionen islam, da er man jo pr definisjon "islamfiendtlig", og da er man rasist? 😕

Leser man koranen og hadithene så er det en del oppfordringer til drap/tortur/kontroll på både kvinner, jøder, "vantro" og homofile. Jeg skjønner derfor ikke at det skal være noe som helst negativt med å være "islamfiendtlig"? 

Merk at jeg ikke skrev muslimfiendtlig.

Er det ikke mennesker rasisme rettes mot? Hvorfor skal islam, en hel religion, ha rasismebeskyttelse? Det er jo ikke snakk om noe levende en gang, men ideer. 

Hallo 😊 Nå vet ikke jeg hvilke vers og ahadith du nevner her, har du fått med deg konteksten og forklaringen bak disse tekstene? Og hvor står du ift kildekritikk? 

Det er helt greit å være uenig med en religion, ikke tro på det, komme med motbeviser og diskutere dette på en faglig og saklig måte. Å kalle det rasisme blir jo for dumt. 

Skal jeg diskutere islam med en person, forventer jeg at den personen har lest andre steder enn resett. For resett er ingen nøytral faktaside i motsetning til leksikon, Wikipedia, historiebøker etc.. 

Man kan si at man er uenig, jeg liker ikke, det er dumt osv.. Uten å være rasist. Mye jeg ikke liker også.. 

Det jeg derimot ikke takler, er når folk skal komme å belære meg om Koranen uten å ha lest hele, dra inn tekster fra Iran og komme med masse politiske greier. Da tenker jeg ikke rasist, mer dum. 

For de fleste muslimer er det Gudstro og det åndelige som gjør at de er muslimer. Det er bare spennende å kunne snakke på tvers av tro:) 

Å være fiendtlig til ting blir litt for dumt når man ikke har lest tilstrekkelig. Men skeptisk inntil man har fått bekreftet mistankene med faglig innhold, synes jeg er greit. 

Anonymkode: 9b223...f08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...