AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Mange mener disse bare er lakeier for hovedstrømsmedia, og at Document og Resett er mer å stole på hvis man vil ha fakta på bordet. Selv er jeg litt usikker. Anonymkode: 77eda...9c7 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Hårsår fordi de har avslørt Hege Storhaug som en løgner? Sitat En artikkel på nettstedet Rights.no med tittelen «Ingen overfallsvoldtekter i Norge», har skapt brudulje i sosiale medier. Hovedbudskapet i artikkelen er at det ikke lenger finnes offentlig tilgjengelig statistikk om overfallsvoldtekter i Norge. (snipp) Men som vi skal se i denne faktasjekken, stemmer det ikke at det ikke finnes statistikk over overfallsvoldtekter i Norge. Statistikken finnes Kripos publiserer årlige rapporter om voldtektssituasjonen i Norge. Rapportene baserer seg på gjennomganger av fjoråret. Disse rapportene inneholder tallene Rights.no hevder «holdes skjult (...) i en skuff hos skrivebordspolitiet». I den siste rapporten, som ble publisert 20. september 2019, finner vi tall som viser hvor mange overfallsvoldtekter som ble anmeldt i perioden 2013 til 2018 (s. 13). Her fremgår det at det i 2018 ble anmeldt 82 overfallsvoldtekter, noe som utgjør 4,9 prosent av alle voldtektsanmeldelser. https://www.dagbladet.no/nyheter/helt-feil-om-overfallsvoldtekt/72905374 Avslørt. Fortell oss hvor vi kan lese at Klosett har avslørt noen av løgnene til Hege Storhaug? Anonymkode: cef67...9d0 1
norw Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Må i hvert fall ikke stole på Resett og Document.no. Frp-sider av verste sort. 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Selvsagt ikke, det kommer så mye tull fra slike "faktasjekkere" at man må faktisk faktasjekke dem. Men denne var litt fin da: Anonymkode: 0ece4...365 1
Voyager Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Åh, herregud, vi må holde oss for gode til å bli like polariserte og mistenksomme som amerikanere!! 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 Her er en "faktasjekk" som er direkte feil. Det står at Bill Gates IKKE har sagt at man injiserer GMO-organismer i barn. Men det gjør man jo, og det sa han jo. Eneste som er feil er at man ikke injiserer dem i årene, men det står det ingenting om at er feil. Så enten vet ikke faktasjekkerne hva de driver med eller de misleder med vilje. "You know, Is there something to worry about with medicines, that is: Might some of them have side effects? Do we need safety testing? I mean and we are taking things that are, you know, genetically modified organisms and we're injecting them in little kids' arms we just shoot 'em right into the vein." https://leadstories.com/hoax-alert/2020/05/fact-check-bill-gates-did-not-explain-how-he-injects-gmo-in-little-kids-arm-right-into-the-vein.html?fbclid=IwAR10_DBqMwFpVFs4kI4ejZTlywdNo9IkFHZdgcz2pqsNiWMRIJ67WJ21rwg Anonymkode: 0ece4...365
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Stole på Document og Resett - haha! Anonymkode: 08993...59f 3
PetterKanin Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Selvsagt ikke. De har slagside de som alle andre. 2
slask Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Det har vært veldig betent tema, å få lov til å omtale overgrep/voldtektsproblemer. Her er et intervju i svensk TV som minner mer om avhør og fornektelse, enn et intervju.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Stoler ikke på faktisk.no. De blir stadig tatt i å velge de «faktaene» som passer sine interesser best. Anonymkode: 9c04e...463 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 lurer på hvordan det er å være så dum og kunnskapsløs, at man ser på informasjonen fra Resett og Document.no som kunnskap. Lurer på også hvordan det er å være så kunnskapsløs at man svelger alt som er på Internett uten noen form for kildekritikk og dokumentasjon. Om jeg påstår en ting uten noen form for dokumentasjon, så kan påstanden avvises med samme form for dokumentasjon. Ikke diskuter med meg, om du ikke forstår siste setningen. Anonymkode: 0683d...bc6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stoler ikke på faktisk.no. De blir stadig tatt i å velge de «faktaene» som passer sine interesser best. Anonymkode: 9c04e...463 Vel. De bruker nå å dokumentere sine funn. Om du ikke kan bryte ned dokumentasjonen, så får du bare akseptere at du ikke liker fakta. Anonymkode: 0683d...bc6 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg stoler ikke på at alt jeg får servert som fakta, ER fakta. Er bevisene gode, så stoler jeg på det. Men da må kildene sjekkes. Faktasjekking og kildekritikk har jeg jobbet med årlig siden første år på ungdomskolen, så det er ikke noe problem. Husk at alle gjør feil. Ingen er objektive. Noen har en agenda, andre har ikke det. Man kan finne bevis for to sider av en sak, noen vil kanskje gå i fella og bruke det som støtter ens egen. Bruk sunt vett og ikke sluk alt rått, men heller ikke avvis alt. Gjør litt research selv (om du kan å gjøre research). Anonymkode: ba855...be2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: lurer på hvordan det er å være så dum og kunnskapsløs, at man ser på informasjonen fra Resett og Document.no som kunnskap. Lurer på også hvordan det er å være så kunnskapsløs at man svelger alt som er på Internett uten noen form for kildekritikk og dokumentasjon. Om jeg påstår en ting uten noen form for dokumentasjon, så kan påstanden avvises med samme form for dokumentasjon. Ikke diskuter med meg, om du ikke forstår siste setningen. Anonymkode: 0683d...bc6 Faktasjekkerne har jeg sett påstå ting som er direkte feil, når dokumentasjon foreligger rett foran nesa deres. Anonymkode: 0ece4...365 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 Stoler ikke på noen, men av de få sakene jeg har lest av Faktisk.no så virker det veldig troverdig. Anonymkode: 684e1...71b
Mari Y Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 På 4.10.2020 den 14.02, AnonymBruker skrev: Mange mener disse bare er lakeier for hovedstrømsmedia, og at Document og Resett er mer å stole på hvis man vil ha fakta på bordet. Selv er jeg litt usikker. Anonymkode: 77eda...9c7 Mange av dem er Resett og Documents trofaste lesere som avfeier alt sånn til venstre for Rights, Document og Resett. Det klargjør litt, for alt annet er 'PK- media' osv osv. Selv om Rights er rene konspi-hølet, og Resett ikke langt etter. Men det er bra å være usikker. Hadde dog vært ti ganger mer kritisk til ekko- kammeret rundt Rights og gjengen. 1
Mari Y Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg stoler ikke på at alt jeg får servert som fakta, ER fakta. Er bevisene gode, så stoler jeg på det. Men da må kildene sjekkes. Faktasjekking og kildekritikk har jeg jobbet med årlig siden første år på ungdomskolen, så det er ikke noe problem. Husk at alle gjør feil. Ingen er objektive. Noen har en agenda, andre har ikke det. Man kan finne bevis for to sider av en sak, noen vil kanskje gå i fella og bruke det som støtter ens egen. Bruk sunt vett og ikke sluk alt rått, men heller ikke avvis alt. Gjør litt research selv (om du kan å gjøre research). Anonymkode: ba855...be2 Sånn apropos har vel Faktisk også uttalt at de ikke er et sannhetsministerium eller hva man skal kalle det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 Syns ideen er god, men gjennomføringen dårlig. Hvertfall et par ganger har jeg sett at de har avfeid artikler som uriktige, men når du leser "faktasjekken" er det bare ubetydelige detaljer og semantikk de er uenige i. For ikke å snakke om da de tok for seg "hvem er mannen bak..." et eller annet.. Nå husker jeg ikke hva det gjaldt. Men det hadde da ingen verdens ting med "fakta" å gjøre å utlevere en person som står bak noe, "vedkommende mener sånn og slik i andre saker". Altså, hallo? Anonymkode: ba123...dc2 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #19 Skrevet 10. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Skal man faktisk være en ordentlig "fakta-sjekker" så burde man jo selvfølgelig undersøke for eksempel VG eller Dagbladet også. Anonymkode: 398b3...76c Det gjør man da. https://www.faktisk.no/?claimant=Dagbladet https://www.faktisk.no/?claimant=VG Anonymkode: 77eda...9c7
Callisto83 Skrevet 10. oktober 2020 #20 Skrevet 10. oktober 2020 Det står at Faktisk.no er et samarbeid mellom Dagbladet, VG og NRK. Det er jo ikke et helt nøytralt utgangspunkt.. Faktasjekkere (og f.eks vitenskapelig forskning) burde være helt nøytrale, og ikke være avhengig av støtte fra noen av partene som har en finger med i spillet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå