Gå til innhold

Hvordan forgår en «utredning» hos dps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ba fastlegen om henvisning til psykolog, han henviste meg til dps. Har nå fått time hos det som før het raskere tilbake, med beskjed om at jeg har fått time til utredning. Hva betyr det? Hvordan foregår det ig hva utreder de for? Hva slags diagnoser og lidelser ser de etter?

Anonymkode: f4ce4...cee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken diagnose skal du utredes for ?

Anonymkode: 2fba3...469

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg ikke vet. Jeg bare har det veldig vanskelig og ba legen om henvisning til psykolog. Men han henviste dps, og så har jeg fått innkalling til utredning. Innen enheten «helse og arbeid» som er det som tidligere het raskere tilbake 

Skrevet

Regner med det er den klassiske angst og depresjonstesten. Jeg har vært hos DPS tidligere og ble kun utredet for angst og depresjon. Ønsket jeg å bli utredet for annet måtte jeg legge det frem selv ( jeg ba om å bli utredet for bipolar lidelse, ADHD og borderline og fikk diagnosen borderline etter hvert ) 

Anonymkode: 70473...3d4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med det er den klassiske angst og depresjonstesten. Jeg har vært hos DPS tidligere og ble kun utredet for angst og depresjon. Ønsket jeg å bli utredet for annet måtte jeg legge det frem selv ( jeg ba om å bli utredet for bipolar lidelse, ADHD og borderline og fikk diagnosen borderline etter hvert ) 

Anonymkode: 70473...3d4

Ok ja det er vel sannsynlig, hvirdan foregår den?   Noe mer enn at man bare skal fortelle hvordan man har det håper jeg? Ang andre diagnoser så har ikke jeg noen umiddelbar grunn til å tro jeg har noe annet, men er ikke det deres jobb p skjønne om folk har noe?

og «grunnen» til min evt angst og depresjon er sannsynligvis ytre årsaker som har påvirket meg veldig, men håper fortsatt MNA kan få hjelp. Men selvsagt har det jo kanskje ligget noe i bunn der som blir utløst når man opplever belastende ting etc?

Skrevet

I første omgang så vil jeg tro at du utredes for angst og depresjon. Man skal ikke stå så lenge i behandling når man er i Arbeid og Helse (Raskere tilbake). Hensikten der er vel t man skal raskere tilbake i arbeid, og at man dermed får time til psykolog ganske raskt for å kunne ta tak i problemområder på et tidlig tidspunkt.

Utredelsen foregår med samtaler også skal man fylle ut et elektronisk skjema på hvordan den siste uken har vært. 

Jeg fikk 6 timer med samtaler hos psykolog, samt etpar "kurs" i grupper. Jeg ble dårligere av hele det opplegget og Arbeid og Helse henviste meg til DPS og traumebehandling. Den behandlingen holder jeg på med nå. 

Anonymkode: 4c882...5a3

Skrevet

Og hvordan behandles angst og depresjon når det er knyttet til belastende traumatiske og ofte kompliserte livshendelser? Har prøvd litt kognitivt terapi men det funka ikke, var bare alt for overfladisk for meg. 
når man leser om angst så handler det jo om irrasjonelle tanker osv, men for meg er deg noe annet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I første omgang så vil jeg tro at du utredes for angst og depresjon. Man skal ikke stå så lenge i behandling når man er i Arbeid og Helse (Raskere tilbake). Hensikten der er vel t man skal raskere tilbake i arbeid, og at man dermed får time til psykolog ganske raskt for å kunne ta tak i problemområder på et tidlig tidspunkt.

Utredelsen foregår med samtaler også skal man fylle ut et elektronisk skjema på hvordan den siste uken har vært. 

Jeg fikk 6 timer med samtaler hos psykolog, samt etpar "kurs" i grupper. Jeg ble dårligere av hele det opplegget og Arbeid og Helse henviste meg til DPS og traumebehandling. Den behandlingen holder jeg på med nå. 

Hmm. Høres ikke ut som noe for meg. Jeg trenger hjelp til å bearbeide vanskelige ting og følelser knytta til det. Hvirdan siste uka har vært kan variere så det er jo litt teit.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke på et tidlig tidspunkt. Grunnen til at jeg søkte hjelp er jo at det har gått for langt og har blitt ordentlig dårlig av alle belastningene og følelsene osv. Hvordan gikk det til at du kom videre til traumebehanslibgen?

Skrevet

I første samtaler er jeg vandt med at de kartlegger litt grovt hvor du er på skalaen i forhold til depresjon og angst. Det er viktig å prøve å få frem de grunnleggende plagene, men de forventer ikke at du skal øse ut av deg på første timen. 

Dypere utredning tar tid. Jeg fikk gjennom noe som føles som 100 skjemaer over en del timer med behandler før jeg fikk mine diagnoser. 

Anonymkode: b6a13...275

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Høres ikke ut som noe for meg. Jeg trenger hjelp til å bearbeide vanskelige ting og følelser knytta til det. Hvirdan siste uka har vært kan variere så det er jo litt teit.

Det med hvordan siste uken har vært, var vel for å se om det var noen endringer. Jeg hadde på den tiden elektronisk hjelp, noe som ikke var til hjelp for meg. Jeg ble bare stresset og mer utenfor av det, og følte at det ikke traff meg og min sistuasjon da det var generelle problemområder. Etter at jeg ga beskjed om at dette ikke var til hjelp for meg, fikk jeg time med psykolog. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke på et tidlig tidspunkt. Grunnen til at jeg søkte hjelp er jo at det har gått for langt og har blitt ordentlig dårlig av alle belastningene og følelsene osv. Hvordan gikk det til at du kom videre til traumebehanslibgen?

Jeg ble ikke noe bedre etter samtalene med psykologen på Arbeid og Helse. Psykologen vurderte det dithen at jeg har opplevd endel traumer i løpet av livet, og at jeg må ha hjelp med de. H'n henviste meg videre til DPS og traumebehandling. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan man ringe de og spørre hva legen har skrevet i henvisningen? Evt hvorfor man har fått time der man har og hva som skal skje? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er henvist til helse og arbeid når mine problemer ikke har noe med jobben å gjøre..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan man ringe de og spørre hva legen har skrevet i henvisningen? Evt hvorfor man har fått time der man har og hva som skal skje? Jeg skjønner ikke hvorfor jeg er henvist til helse og arbeid når mine problemer ikke har noe med jobben å gjøre..

*Hvorfor jeg har fått time..

Skrevet

Du kan ringe legen din og få kopi av henvisningen som ble sendt. Det beste rådet er å møte opp, snakke med dem ogfortelle hva du har behov for. Er ingen garanti for at du får det du ønsker, men er beste sjansen. DPS får mange henvisninger og de prioriterer ressursene de har. For få langsiktig hjelp må du be om henvisning til avtalespesialist. 

Anonymkode: 42216...69d

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig at det står i journalen din på minhelse.no

Anonymkode: ac5a8...e5e

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig at det står i journalen din på minhelse.no

Anonymkode: ac5a8...e5e

Nei står ingenting om dette der i det hele tatt.

men noen som har vært på «helse og arbeid» avd? Handler det bare om hvordan man fungerer i jobb der? Eller om problemene man har er pga jobben?

Skrevet

noen som har vært på «helse og arbeid» avd? Handler det bare om hvordan man fungerer i jobb der? Eller om problemene man har er pga jobben

Skrevet
På 4.10.2020 den 11.51, AnonymBruker skrev:

det vet man jo gjerne ikke da. er jo derfor man skal utredes

Anonymkode: 02d8c...e65

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

det vet man jo gjerne ikke da. er jo derfor man skal utredes

Anonymkode: 02d8c...e65

Jo det vet man ofte

Anonymkode: 4861b...33e

• 2 uker senere...
Skrevet

Men hvirdan forgår det? Må man bare komme inn der og «fortelle sin historie»? Eller stiller de spørsmål? Eller er det skjema? Jeg føler det er så mye og jeg synes det kan være vanskelig å sette ord på alt og fortelle hvorfor jeg vil ha hjelp og jeg veto ikke helt hva og hvordan. Hvis jeg skal fortelle høres det fort enten verre eller bedre ut enn det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...