AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Leste på forsiden av VG at en med kløe fikk vite hun har kreft. De siste tre årene har jeg hatt kløe i venstre arm og en del venstre side, kommer spesielt når jeg stresser og har angst, hvis jeg ikke stresser merker j ikke til det, nå googla jeg som en gal og begynte å klø overalt, jeg er svett og ligger stiv i sofaen... Den uforklarlige kløen kan jo være kreft i mitt tilfelle?! Brystkreft. Jeg har hele livet hatt angst for det. Jeg vet ikke hvordanb jeg skal vente til å ringe legen i morgen. Jeg er helt forskrekka og e redd jeg dør fra barna mine. Anonymkode: 6a6e6...58f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Har ikke brystkreft hvis kløe er eneste symptomet etter 3 år! Anonymkode: 37cca...864 14
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Det høres mer ut som helseangst, ts. Synes du heller bør snakke med legen om det. Anonymkode: 575e9...dc0 21
Mt3 Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 I stedet for å få fullstendig panikk så får du ta deg en god varm dusj og så kjenne rundt om på brystene dine og i armhulene om du finner forstørrede lymfeknuter (blir mer som å lete etter små klinkekuler inni en pute) og husk at du har litt fast brystvev inni der så det er kuler ikke geleklumper du skal kjenne etter. Om det på Google stemte skulle jeg vært død av min føflekkreft for flere år siden, lever fortsatt i beste velgående med familieliv, fritidsaktiviteter og 80% jobb. 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Kreft er så å si alltid en diff.diagnose på alle symptomer man skulle ha, men det er sjeldent tilfelle. Hvis du kun har hatt kløe på venstre side over de siste 3 årene er jo det ekstremt lav sannsynlighet for at du har kreft. Hvis det hadde vært alvorlig hadde du fått mye mer uttalte symptomer etter så lang tid, eventuelt vært død allerede. Uansett bør du kanskje få litt hjelp med helseangsten din, og generelt bør du kanskje holde deg unna slike nyhetsartikler som trigger angsten din. Anonymkode: e6c86...c7c 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 13 minutter siden, Mt3 skrev: I stedet for å få fullstendig panikk så får du ta deg en god varm dusj og så kjenne rundt om på brystene dine og i armhulene om du finner forstørrede lymfeknuter (blir mer som å lete etter små klinkekuler inni en pute) og husk at du har litt fast brystvev inni der så det er kuler ikke geleklumper du skal kjenne etter. Om det på Google stemte skulle jeg vært død av min føflekkreft for flere år siden, lever fortsatt i beste velgående med familieliv, fritidsaktiviteter og 80% jobb. Har ingen kuler. Sjekker hver dag. Tenk at vi skal leve sånn 😔 med usikkerhet og at vi når som helst kan bli rivd bort fra det trygge og gode. Anonymkode: 6a6e6...58f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen kuler. Sjekker hver dag. Tenk at vi skal leve sånn 😔 med usikkerhet og at vi når som helst kan bli rivd bort fra det trygge og gode. Anonymkode: 6a6e6...58f Dette høres virkelig ut som helseangst. Gå til legen med angsten, du, det er vondt å ha det sånn. ❤️ Anonymkode: 05457...dd2 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres virkelig ut som helseangst. Gå til legen med angsten, du, det er vondt å ha det sånn. ❤️ Anonymkode: 05457...dd2 Ikke nevn helseangst for legen, dette vil nemlig barnevernet bruke imot deg hvis de får inn en bekymringsmelding på barna dine! Få heller sjekket ut hva kløen kommer av! Anonymkode: 37cca...864
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke nevn helseangst for legen, dette vil nemlig barnevernet bruke imot deg hvis de får inn en bekymringsmelding på barna dine! Få heller sjekket ut hva kløen kommer av! Anonymkode: 37cca...864 Hæ? Hvorfor akkurat helseangst? Anonymkode: 16546...6b8 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Hvorfor akkurat helseangst? Anonymkode: 16546...6b8 Muligens fordi angst og psykiske utfordringer/problemer ikke sees på som et pluss? Anonymkode: fcf8c...f59
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Muligens fordi angst og psykiske utfordringer/problemer ikke sees på som et pluss? Anonymkode: fcf8c...f59 Ts her.. Jeg fungerer fint ellers, har et flott liv og altfor redd for å ikke oppleve mer, ja, jeg frykter kreft og alvorlig sykdom men jeg er ikke psykisk syk av den grunn, slutt å del ut diagnoser! Anonymkode: 6a6e6...58f 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 Det er jo ikke rart at folk får "helseangst" (i ikke-klinisk forstand) når vi stadig overøses med nyheter både her og der om at alt mulig er farlig og at vi snart kommer til å dø, osv. Anonymkode: 0d502...2b5 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #13 Skrevet 4. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muligens fordi angst og psykiske utfordringer/problemer ikke sees på som et pluss? Anonymkode: fcf8c...f59 Det forstår jeg. Synes bare det er trist at man ikke kan være åpen om psykisk helse uten å frykte barnevernet. For en verden vi lever i. Anonymkode: 16546...6b8 5
Mt3 Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ingen kuler. Sjekker hver dag. Tenk at vi skal leve sånn 😔 med usikkerhet og at vi når som helst kan bli rivd bort fra det trygge og gode. Anonymkode: 6a6e6...58f Da er nok kløen kun en måte kroppen din reagerer med når du blir stresset, men ta gjerne kontakt med lege så kan dere diskutere hva det kan komme av og hva som kan gjøres. Mulig du kan få henvisning til hudspesialist Ja vi kan få sykdommer som fører til død, men en kan også ramle i trappa hjemme, bli påkjørt og mye annet som kan føre til død også. Men vi kan ikke tillate oss å tenke på det hele tiden, for det fører til angst og dype psykiske problemer. 2
-Titania- Skrevet 4. oktober 2020 #15 Skrevet 4. oktober 2020 Det er lett å bli redd når man leser mye om hva andre har opplevd. Dette kan være hva som helst, og når du blir redd og tror dette kan være kreft, klør du helt sikkert enda mer fordi du er så redd.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #16 Skrevet 4. oktober 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forstår jeg. Synes bare det er trist at man ikke kan være åpen om psykisk helse uten å frykte barnevernet. For en verden vi lever i. Anonymkode: 16546...6b8 F.eks vil fødselsangst bli brukt i mot deg langt oppover i det norske Rettssystemet hvis du må kjempe om omsorgen for barna dine! Anonymkode: 37cca...864
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #17 Skrevet 4. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her.. Jeg fungerer fint ellers, har et flott liv og altfor redd for å ikke oppleve mer, ja, jeg frykter kreft og alvorlig sykdom men jeg er ikke psykisk syk av den grunn, slutt å del ut diagnoser! Anonymkode: 6a6e6...58f Ingen vil ha kreft, og alle er vel litt redd for det, og andre ting som inneholder en fare for død. Men det du beskriver høres ut som at det påvirker livet ditt i større grad enn den «normale» tanken om sykdom/kreft. Så vil jo påstå at du har en grad av helseangst. Utrolig hvor mange «symptomer» man kan få når man er redd for sykdom. Hilsen en som har slitt med helseangst. Anonymkode: 456fe...123
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #18 Skrevet 4. oktober 2020 Kreftkløe forverres alltid ved Google-søking, så her har du en rimelig vanntett diagnose. Neida, fra spøk til alvor, dette hørtes ikke ut som kreft. Snakk med legen din Anonymkode: d5f28...43b
Sirinna Skrevet 4. oktober 2020 #19 Skrevet 4. oktober 2020 Få heller legen din til å rekvirere leverprøver av deg. Kreft er det nok neppe.
bluedot Skrevet 4. oktober 2020 #20 Skrevet 4. oktober 2020 (endret) TS: Det er ikke godt å gå og være redd, selv om det mest sannsynlig ikke er noe alvorlig. Ta det opp med legen din du. ❤️ 10 timer siden, AnonymBruker skrev: F.eks vil fødselsangst bli brukt i mot deg langt oppover i det norske Rettssystemet hvis du må kjempe om omsorgen for barna dine! Anonymkode: 37cca...864 Helt hårreisende dersom det er slik men det forundrer meg ikke. Fordommene mot psykisk sykdom henger nok igjen enkelte steder både i byråkratiet og i samfunnet ellers. Før i tiden ble jo slike lidelser (pga av kunnskapsløshet) likestilt med det å være ustabil. Å ha psykiske lidelser på et eller flere tidspunkt i livet sier ingenting om hvor god omsorg en kan ha for sine barn. Punktum. Endret 4. oktober 2020 av bluedot 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå