Gå til innhold

En kalori er ikke en kalori

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennom mine to år på diett, har jeg nå gått ned 43kg. Det siste året har jeg telt kalorier og trodd at en kalori er en kalori, altså at det ikke spiller noen rolle om den kommer fra en sjokolade, en bolle eller en banan. 

Men de siste dagene har jeg hovedsakelig spist mest proteiner og gått ned hele 3kg på en uke😳 Og dette etter en lang periode med vektplatå. Jeg har fått i meg samme mengde kalorier, bare andre matvarer. Jeg vet dog at dette sikkert er mye vann, men noe av det jeg har fått i meg inneholder også karbohydrater. Jeg har spist torskefilet, seifilet, cashewnøtter, peanøtter, yoghurtnøtter, hasselnøtt med sjokoladetrekk, rosiner, dadler, eple, honning og proteinbar. 

Til vanlig spiser jeg dog større måltider på en gang, nå har jeg spist mindre og ikke blitt ordentlig mett, kan dette ha noe å si? 

Anonymkode: fce50...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjennom mine to år på diett, har jeg nå gått ned 43kg. Det siste året har jeg telt kalorier og trodd at en kalori er en kalori, altså at det ikke spiller noen rolle om den kommer fra en sjokolade, en bolle eller en banan. 

Men de siste dagene har jeg hovedsakelig spist mest proteiner og gått ned hele 3kg på en uke😳 Og dette etter en lang periode med vektplatå. Jeg har fått i meg samme mengde kalorier, bare andre matvarer. Jeg vet dog at dette sikkert er mye vann, men noe av det jeg har fått i meg inneholder også karbohydrater. Jeg har spist torskefilet, seifilet, cashewnøtter, peanøtter, yoghurtnøtter, hasselnøtt med sjokoladetrekk, rosiner, dadler, eple, honning og proteinbar. 

Til vanlig spiser jeg dog større måltider på en gang, nå har jeg spist mindre og ikke blitt ordentlig mett, kan dette ha noe å si? 

Anonymkode: fce50...9fe

Det er ikke vanskeligere enn at en kalori er en kalori. Det er ren matematikk. MEN kroppen trenger alle nødvendige byggesteiner for å fungere. Selv om en kalori er en kalori, kan man ikke spise hele dagsbehovet i sjokolade hver dag, for da vil kroppen bryte sammen pga. mangel på viktige vitaminer, mineraler ol. 

Jeg har selv hatt en periode med vektnedgang, nådd platå, og eneste som har fått meg nedover igjen er å ha en skikkelig utskjeiing med alt snop, godt, søtt og snacks jeg orker. 

Anonymkode: f8e37...bd0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har det mye å si. 

Anonymkode: d6b98...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske enkelt å forstå at proteinrik mat (egg, kylling, kikerter/bønner) er sunnere og mer næringsrik for kroppen enn sjokolade. Er ikke rart at kroppen 

En kalori ER en kalori jo, det er en måleenhet. Men hva du næringsmessig for å deg er også viktig for helsen og kroppen.

Anonymkode: b121c...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du går ned raskt hvis du bare spiser proteiner, er fordi kroppen din da ikke får tilført karbohydrater. Kroppen trenger karbohydrater og vil da begynne å omdanne fettet du har på kroppen til nettopp karbohydrater. Kroppen vil da komme i ketose, og du mister fett og går ned i vekt. En kalori er en måleenhet ja, og er lik, samme hva du spiser. Det er det samme som at 1 meter alltid er 1 meter

Anonymkode: 0ad78...ca9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At du går ned raskt hvis du bare spiser proteiner, er fordi kroppen din da ikke får tilført karbohydrater. Kroppen trenger karbohydrater og vil da begynne å omdanne fettet du har på kroppen til nettopp karbohydrater. Kroppen vil da komme i ketose, og du mister fett og går ned i vekt. En kalori er en måleenhet ja, og er lik, samme hva du spiser. Det er det samme som at 1 meter alltid er 1 meter

Sorry, jeg ser nå at du har spist litt karbohydrater. Rosiner, honning, yoghurt. Da har du sikkert ikke vært i ketose. Men du har i hvertfall hatt et kosthold med lite karbohydrater ser det ut til. Ellers, så er det vel litt diskutabelt hvor sundt det er å overdrive inntak av protein. Har hørt at det kan være skadelig for nyrene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kalori er ikke en kalori. Dersom du har trent mye styrke, og spiser sjokolade, vil ikke kroppen ha noe særlig å lage protein av og du vil lagre mer fett dersom du spiser mye. Dersom du istedet spiser noe proteinrikt, vil kroppen bruke alt den kan på å bygge muskler, og det vil være mindre igjen til fett. Samme antall kalorier, ulikt resultat. 

Mange aktive kan gå ned i vekt om de bytter ut noe av kaloriene sine med mer protein. 

Anonymkode: 0db34...a1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går typisk ned hvis jeg kun spiser sjokolade, bakst og chips. Holder stabil vekt hvis jeg spiser to gode og sunne måltider daglig 

Anonymkode: 5190b...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kalori er ikke en kalori. Dersom du har trent mye styrke, og spiser sjokolade, vil ikke kroppen ha noe særlig å lage protein av og du vil lagre mer fett dersom du spiser mye. Dersom du istedet spiser noe proteinrikt, vil kroppen bruke alt den kan på å bygge muskler, og det vil være mindre igjen til fett. Samme antall kalorier, ulikt resultat. 

Mange aktive kan gå ned i vekt om de bytter ut noe av kaloriene sine med mer protein. 

Sikkert riktig mye av det du sier, men igjen: En kalori er en kalori. Det er en måle-enhet, og det kan ikke bestrides

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert riktig mye av det du sier, men igjen: En kalori er en kalori. Det er en måle-enhet, og det kan ikke bestrides

Å, du har kanskje ikke hørt uttrykket. Det er ikke bokstavlig ment, det er et uttrykk, sånn som når man sier gå over bekken etter vann. Man snakker ikke om å fysisk gå over bekken, man mener at noe er tungvint. På samme måte betyr uttrykket en kalori er en kalori, at 100 kalorier sukker har identisk påvirkning på kroppen som 100 kalorier med brokkoli.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er en grov overforenkling av hvordan vektnedgang og forbrenning fungerer, og ikke nødvendigvis en god strategi for alle. Dessuten er det høyst unøyaktig, og en ganske rar måte å tenke mat på. 

https://www.economist.com/1843/2019/02/28/death-of-the-calorie

Anonymkode: 9b0ed...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, du har kanskje ikke hørt uttrykket. Det er ikke bokstavlig ment, det er et uttrykk, sånn som når man sier gå over bekken etter vann. Man snakker ikke om å fysisk gå over bekken, man mener at noe er tungvint. På samme måte betyr uttrykket en kalori er en kalori, at 100 kalorier sukker har identisk påvirkning på kroppen som 100 kalorier med brokkoli.

Jeg har ingen problemer med å forstå at en god sammensetning av kostholdet er viktig, samtidig som jeg ikke har noen problemer med å forstå at over-/underskudd av kalorier er det som bestemmer om man går opp eller ned i vekt. Jeg tror INGEN som sier at en kalori er en kalori, mener at 100 kalorier i form av rent sukker har identisk påvirkning på kroppen som 100 kalorier i form av brokkoli. Men jeg tror at ALLE som sier at en kalori ikke er en kalori, mener at kalorier ikke har noen betydning, eller i beste fall er underordnet sammensetningen av kostholdet, når det kommer til vektregulering, og liker å tro at alle som sier at en kalori er en kalori, mener at det er fornuftig å leve utelukkende på sjokolade. Fordi da kan de 1) leve som før, mens de klager over at de ikke går ned i vekt, 2) være misunnelige på alle de "naturlig slanke", 3) forbanne den "vrange" kroppen sin og straffe den med sultekurer og løpeturer, 4) trøste og belønne seg med så mye sjokolade de greier å få inn før de innser at dette ikke hjelper på vektnedgangen, 5) gjenta prosessen, igjen, igjen og igjen.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men [en kalori er en kalori] er en grov overforenkling av hvordan vektnedgang og forbrenning fungerer, og ikke nødvendigvis en god strategi for alle. Dessuten er det høyst unøyaktig, og en ganske rar måte å tenke mat på. https://www.economist.com/1843/2019/02/28/death-of-the-calorie

"En kalori er en kalori" er ikke en overforenkling, en kalori er en måleenhet. "En kalori er ikke en kalori" er en overkomplisering av noe veldig enkelt. Kosthold og ernæring er ekstremt komplekst, men også veldig enkelt.

Anonymkode: 6df2f...6c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problemer med å forstå at en god sammensetning av kostholdet er viktig, samtidig som jeg ikke har noen problemer med å forstå at over-/underskudd av kalorier er det som bestemmer om man går opp eller ned i vekt. Jeg tror INGEN som sier at en kalori er en kalori, mener at 100 kalorier i form av rent sukker har identisk påvirkning på kroppen som 100 kalorier i form av brokkoli. Men jeg tror at ALLE som sier at en kalori ikke er en kalori, mener at kalorier ikke har noen betydning, eller i beste fall er underordnet sammensetningen av kostholdet, når det kommer til vektregulering, og liker å tro at alle som sier at en kalori er en kalori, mener at det er fornuftig å leve utelukkende på sjokolade. Fordi da kan de 1) leve som før, mens de klager over at de ikke går ned i vekt, 2) være misunnelige på alle de "naturlig slanke", 3) forbanne den "vrange" kroppen sin og straffe den med sultekurer og løpeturer, 4) trøste og belønne seg med så mye sjokolade de greier å få inn før de innser at dette ikke hjelper på vektnedgangen, 5) gjenta prosessen, igjen, igjen og igjen.

"En kalori er en kalori" er ikke en overforenkling, en kalori er en måleenhet. "En kalori er ikke en kalori" er en overkomplisering av noe veldig enkelt. Kosthold og ernæring er ekstremt komplekst, men også veldig enkelt.

Ja, enig. Og en annen grunn til at jeg ønsket å kommentere påstanden at en kalori ikke er en kalori, er også at det virker som om noen tror at en kalori er et stoff i maten. Det er det jo ikke, men en måleenhet. At noen ikke mener det helt bokstavelig når de sier uttrykket, kan jo godt hende

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror INGEN som sier at en kalori er en kalori, mener at 100 kalorier i form av rent sukker har identisk påvirkning på kroppen som 100 kalorier i form av brokkoli. Men jeg tror at ALLE som sier at en kalori ikke er en kalori, mener at kalorier ikke har noen betydning, eller i beste fall er underordnet sammensetningen av kostholdet, når det kommer til vektregulering, og liker å tro at alle som sier at en kalori er en kalori, mener at det er fornuftig å leve utelukkende på sjokolade. Fordi da kan de 1) leve som før, mens de klager over at de ikke går ned i vekt, 2) være misunnelige på alle de "naturlig slanke", 3) forbanne den "vrange" kroppen sin og straffe den med sultekurer og løpeturer, 4) trøste og belønne seg med så mye sjokolade de greier å få inn før de innser at dette ikke hjelper på vektnedgangen, 5) gjenta prosessen, igjen, igjen og igjen.

Påvirkning, her vekt. De som snakker om kalori er en kalori snakker om vekt, jeg trodde det var åpenbart. Men siden jeg måtte forklare det, så var kanskje ikke det åpenbart heller. Altså folk snakker om at de kan enten leve på 2000 kcal sjokolade eller brokkoli og det vil ha den samme effekten på vekten. Noe som ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig. Og en annen grunn til at jeg ønsket å kommentere påstanden at en kalori ikke er en kalori, er også at det virker som om noen tror at en kalori er et stoff i maten. Det er det jo ikke, men en måleenhet. At noen ikke mener det helt bokstavelig når de sier uttrykket, kan jo godt hende

Eller et slags virus. Det kunne forklare hvorfor vi har en "fedmeepidemi" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, her var mange fordommer mot mennesker som sliter med overvekt du. Men jeg kan betrygge deg om at vi er mange som fikk resultater med varig vektnedgang nettopp når vi sluttet med kaloritelling. Å si at kalorier ikke er et godt verktøy for vektnedgang er slett ikke det samme som at det ikke er viktig hva man spiser eller hvor mye man spiser. Tvert i mot! Kalorier som verktøy overskygger andre viktige sider ved maten og kamfluerer dårlig mat som god fordi den har lavt kalorinivå. 

Og særlig hvis man har mange kilo for mye er lavkaloristrategien krevende for varige resultater, for jo mer man går ned på den måten jo færre og færre kalorier må man spise for å opprettholde ny vekt. Langt mindre enn mennesker mer tilsvarende vekt som ikke har vært overvektige. (Sjekk blant annet ut biggest loser-studien.) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, her var mange fordommer mot mennesker som sliter med overvekt du.

"Fordommer" mot "mennesker som sliter med overvekt"? Er du ny her? 😆

Sitat

Men jeg kan betrygge deg om at vi er mange som fikk resultater med varig vektnedgang nettopp når vi sluttet med kaloritelling. Å si at kalorier ikke er et godt verktøy for vektnedgang er slett ikke det samme som at det ikke er viktig hva man spiser eller hvor mye man spiser. Tvert i mot! Kalorier som verktøy overskygger andre viktige sider ved maten og kamfluerer dårlig mat som god fordi den har lavt kalorinivå. 

Og særlig hvis man har mange kilo for mye er lavkaloristrategien krevende for varige resultater, for jo mer man går ned på den måten jo færre og færre kalorier må man spise for å opprettholde ny vekt. Langt mindre enn mennesker mer tilsvarende vekt som ikke har vært overvektige. (Sjekk blant annet ut biggest loser-studien.) 

Jøsses. Tenker du at tillit til at "en kalori er en kalori" er det samme som å telle kalorier? At å telle kalorier betyr at man sulter seg? Hva i all verden betyr "kalorier som verktøy"? Kaloritelling kan være et godt verktøy for vektmestring, men det er ikke det eneste som kan fungere. Hvor "enkel" må man være for å ikke klare å tenke både kvalitet og kvantitet? (Må man virkelig, bokstavelig talt, være en "taper"?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om at en kalori er en kalori som måleenhet for energi, men det er likevel forskjell på hvordan kroppen nyttiggjør seg energien fra en sjokolade vs en kyllingfilet. 

Anonymkode: 37b41...4d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig m Ts. Kroppen er mer sammensatt enn at det er så enkelt som å telle kalorier og la det være eneste utgangspunkt. Hormoner, tarmhelse, forbrenning som kanskje er forvirret etter jojoslanking...

gikk på Grete roede i halvannet år og spiste 1100 kcal daglig, og trente en time hver dag (annen hver dag høyintensivt). Hadde altså et kaloriunderskudd på 1000 kcal daglig, noe som iflg matematikken skulle fjerne 1 kg i uken. Gikk ned 15 kg. Men gjorde jo ikke annet enn å tenke på mat, prøve å leve med sulten, hodet fullt av støy og sug etter utskeielser. Ble helt utslitt. 
Men for andre funker nok kaloritelling ypperlig. Vi er forskjellige rett og slett. 

på low carb high fat raste jeg ned selv om jeg fikk i meg minst 3000 kcal daglig. Kroppen var i ketose. Ketose er et fint eksempel på at en kalori ikke er en kalori når man er overvektig. 

sluttet med LCHF da jeg ikke følte det var en langvarig løsning, ble for lite grønnsaker, for utfordrende  å gjennomføre med små barn og st alle rundt meg spiste helt annerledes. 

har funnet en løsning som jeg følger i dag, som tar for seg psyken like mye som inntak. Virker for meg, men sikkert ikke for alle 😉

Anonymkode: 45ee9...bb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du kan gå ned i vekt ved å telle kalorier ja. Men hvis de kaloriene består av dritt, er det ikke en sunn te å gå ned på.

Anonymkode: ae826...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...