Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte nå i august på mitt første år på en master. Dette er et studie som interesserer meg veldig og som jeg ser meg selv få jobb innen, men jeg er så sliten og lei akkurat nå så jeg begynner å bli usikker. Jeg har hatt et friår etter de 13 årene med skole hvor jeg ikke gjorde stort. Jeg har vært såkalt "flink pike" hele livet og begynner å kjenne på at jeg ikke har fått opplevd nok til å fortsette på det A4 livet jeg lever nå. De siste dagene har diverse yachting kontoer dukket opp på instagram og jeg synes det ser så morsomt ut å kunne jobbe på en yacht, eller hvert fall jobbe utenfor Norge og utforske litt. Men så slår realiteten meg og jeg blir minnet på diverse forpliktelser jeg har her hjemme som gjør at A4 livet sikkert er det smarteste valget.

Om jeg skulle hoppet av studiet nå og gått etter det jeg synes ser gøy ut så kommer tankene om at det blir vanskeligere senere i livet for da må jeg begynne å ta opp fag. Kom inn på studiet med førstegangsvitnemål, men når jeg konkurrerer i ordinær har jeg ikke nok poeng og må begynne å ta opp fag. Det er dette studiet jeg vil gå, det er dette jeg vil bli, men akkurat nå skulle jeg ønske jeg kunne satt studiet litt på pause og gjøre noe annet, noe som ikke alle andre gjør. Skal jeg følge A4 livet eller bør jeg prøve å gjøre noe annet? Synes det er så vanskelig, men kanskje noen her har samme erfaring?

Anonymkode: 1c4b8...575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du allerede har hatt et helt friår som i tillegg var nokså innholdsløst tenker jeg at du ikke er så «flink pike» som du forteller deg selv. Og «orker ikke studier» kan tyde på at du rett og slett har blitt litt lat og har mistet studieteknikk.

Uansett vil jeg anbefale deg å fullføre dette første året som du har begynt på. Du har sikkert mulighet til å ta et år av masteren din i utlandet, eller søke et år permisjon fra studiene når du er kommet godt inn i graden din. Dessuten har studenter lange sommerferier med mulighet for mange forskjellige sommerjobber og andre interessante opplevelser.

Livet ditt blir så A4 som du gjør det til selv. Det trenger ikke bli kjedelig hvis du velger studier, og det blir ikke nødvendigvis spennende og innholdsrikt av å velge noe annet. De fleste studiesteder har masse fritidstilbud for studenter, kanskje du finner noe du liker der?

Anonymkode: 58fbe...6d6

• Liker 5
Skrevet

Dette er vitterlig I-landsproblemer. Ja, masterstudier kan være tunge, men du er snart ferdig og kan få en fin jobb. 

Enig i at det å ta et år uten å gjøre noe som helst er veldig dumt. Hvordan betalte du fpr deg selv da? De aller fleste må jobbe om de ikke studerer.

Forresten er reiselivet dødt om dagen, så å satse på det akkurat nå er jo ikke så veldig smart. Hvis du dropper ut: få deg jobb som renholder, ufaglært i barnehage, sitte i kassa på kiwi eller ring folk fra callsenter - da får du nok lyst til å fullføre studiet likevel.

Anonymkode: 3a765...7c6

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ganske vanlig det du opplever. Mange jenter er flinke på skolen og klarer å prestere godt innenfor skolens "rammer" - bo hjemme, gå på skolen hver dag. Jeg hadde også gode venninner som var veldig skoleflinke, en slags kollokvie på videregående.

Så kom studiene. Jeg dro utenlands, fordi jeg ville langt hjemmefra. Jeg slet ekstremt med å finne meg til rette sosialt og finne kustus i studiehverdagen. Hele hverdagen var så annerledes enn det jeg var vant med.

Jeg ville rådet deg til heller å fortsette på studiene der du er dersom du vet det er et studium du vil gå på. Kanskje har de et utvekslingsprogram ila. studiene? Noen tillater også permisjon fra studiene med gyldig grunn.

Anonymkode: f175e...bfe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vitterlig I-landsproblemer. Ja, masterstudier kan være tunge, men du er snart ferdig og kan få en fin jobb. 

Anonymkode: 3a765...7c6

Jeg leser det som om TS er nylig blitt student, dvs. hun går første året på et femårig studium, kanskje et profesjonsstudium. 

Anonymkode: f175e...bfe

• Liker 1
Skrevet

Kan du søke om permisjon fra studiene? 
Og reality check: Med koronaen er det nok i praksis veldig vanskelig å få (og ha) slike yacht-jobber. Det vil ikke være slik det ellers kunne vært. Tipper nok også at det i realiteten er veldig lite glamorøst...

Anonymkode: da624...896

Skrevet

Selvsagt hadde jeg jobb under friåret, en jobb jeg fortsatt har nå under studiene. Når jeg sier "ikke gjorde stort" så mener at jobben er ikke spesielt innholdsrik ei heller noe jeg vil jobbe med i fremtiden, så det er en jobb for å få penger enkelt og greit. Har et bra sosialt nettverk både i og utenfor studie. Har også fritidsaktiviteter som tar opp store deler av uken, så jeg har ikke mangel på ting å gjøre, men jeg synes det er gørr kjedelig å tenke på at jeg nå skal studere i 5 år også skal jeg jobbe med det til jeg blir pensjonert. Det stemmer at det er en integrert master. 

Utveksling under studiene hadde jeg ikke tenkt på, det må absolutt sjekkes ut. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt hadde jeg jobb under friåret, en jobb jeg fortsatt har nå under studiene. Når jeg sier "ikke gjorde stort" så mener at jobben er ikke spesielt innholdsrik ei heller noe jeg vil jobbe med i fremtiden, så det er en jobb for å få penger enkelt og greit. Har et bra sosialt nettverk både i og utenfor studie. Har også fritidsaktiviteter som tar opp store deler av uken, så jeg har ikke mangel på ting å gjøre, men jeg synes det er gørr kjedelig å tenke på at jeg nå skal studere i 5 år også skal jeg jobbe med det til jeg blir pensjonert. Det stemmer at det er en integrert master. 

Utveksling under studiene hadde jeg ikke tenkt på, det må absolutt sjekkes ut. 

Det var meg TS forresten 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette studiet jeg vil gå, det er dette jeg vil bli, men akkurat nå skulle jeg ønske jeg kunne satt studiet litt på pause og gjøre noe annet, noe som ikke alle andre gjør.

Fullfør første året, søk permisjon, da kan du ta friår og slipper og søke deg inn igjen. Du kan også søke permisjon fra nå av. 

Men NB! Jobb i utlandet er sjeldens så spennende som man kan tenke seg. Ofte dårligere arbeidsforhold, og må jobbe mange flere timer kontra norge for samme lønna. Ville heller jobbet en del her også gjort noe du synes er gøy :) 

Anonymkode: 2e087...e67

• Liker 1
Skrevet

Og hva slags forpliktelser kan du ha her?

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva slags forpliktelser kan du ha her?

Forpliktelser som gjør at det ikke hadde vært mulig for meg å pakke sakene mine og reist i morgen, men som er sårt og krever måneder med tilrettelegging. Noe jeg da må anse som tapt resten av livet og ikke kan få tilbake. Ønsker ikke gå nærmere inn på hva det er, men er ikke kjæreste osv..

TS

Skrevet

I et normalt år hadde jeg sagt kjør på og prøv, men nå med Covid er det tusenvis av permitterte i yacht- og cruisebransjen og ikke en eneste jobb å få... 

Søk heller permisjon senere, eller prøv å ta et semester eller to i utlandet. Du er ung og har 8 år med støtte fra Lånekassen å gå på. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte nå i august på mitt første år på en master. Dette er et studie som interesserer meg veldig og som jeg ser meg selv få jobb innen, men jeg er så sliten og lei akkurat nå så jeg begynner å bli usikker. Jeg har hatt et friår etter de 13 årene med skole hvor jeg ikke gjorde stort. Jeg har vært såkalt "flink pike" hele livet og begynner å kjenne på at jeg ikke har fått opplevd nok til å fortsette på det A4 livet jeg lever nå. De siste dagene har diverse yachting kontoer dukket opp på instagram og jeg synes det ser så morsomt ut å kunne jobbe på en yacht, eller hvert fall jobbe utenfor Norge og utforske litt. Men så slår realiteten meg og jeg blir minnet på diverse forpliktelser jeg har her hjemme som gjør at A4 livet sikkert er det smarteste valget.

Om jeg skulle hoppet av studiet nå og gått etter det jeg synes ser gøy ut så kommer tankene om at det blir vanskeligere senere i livet for da må jeg begynne å ta opp fag. Kom inn på studiet med førstegangsvitnemål, men når jeg konkurrerer i ordinær har jeg ikke nok poeng og må begynne å ta opp fag. Det er dette studiet jeg vil gå, det er dette jeg vil bli, men akkurat nå skulle jeg ønske jeg kunne satt studiet litt på pause og gjøre noe annet, noe som ikke alle andre gjør. Skal jeg følge A4 livet eller bør jeg prøve å gjøre noe annet? Synes det er så vanskelig, men kanskje noen her har samme erfaring?

Bit tenna sammen, snart er det juleferie. 

Anonymkode: 7a987...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...