Gå til innhold

Lyst til å konfrontere ei venninne, men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

vil ikke fremstå som smålig og ødelegge forholdet.

Hun er ikke en av mine nærmeste venninner, jeg må ofte ha litt pause i fra henne. Så det går greit for min del. Men blir alltid et frustrasjon moment etter jeg har vært en kveld med henne i sammen med de andre i vennegjengen. La oss kalle henne ‘Siri’

Synd å si det, men hun blir ofte snakket om når hun ikke er til stede. Vi ønsker ikke å baksnakke henne, men saken er det at vi er flere som er litt frustrert over hennes holdning. 

Hun har ingen ondsinnet eller sterke politiske holdninger, men hun ønsker å fremstå bedre og viktigere enn hun er (nå tenker jeg ikke på janteloven).

Har flere eksempler hun kan si

»Jeg og (nevner navnet på ei venninne som ikke er tilstede og som vi andre ikke kjenner til) har reist på masse turer i sammen» . sannheten dem har reist på to turer i sammen.

»vi gjør alltid det og det når vi er der og der» Sannheten hun har kanskje vært der en gang eller to.

Hun bruker ordet ‘alltid’ når hun forteller noe om seg selv. Men har kanskje bare gjort det en gang eller to.

Hun liker å fortelle hva hun gjør med andre venninner til oss som er med henne der og da hvor kjekt hun har hatt det med dem. Vi andre sitter med følelsen at vi ikke er så viktig og kanskje kjedelige å være med. 

Hun omtaler alle som hun kjenner som venninner. Hun kan også si at den og den er ei veldig god venninne av henne. Men sannheten er at jeg traff i en setting denne veldig gode venninnen ‘Anna’ og jeg kommenterte da til henne at hører du er en god venninne av ‘Siri’. Hun kikket rart på meg og sa at de er bare bekjente og jobbet litt i sammen. De har bare gått ut sammen ved noen anledninger, men da sammen med andre kollega.

Jeg traff på henne her om dagen (datteren var og med. Hun er 16). Hun gjør som hun alltid gjør snakker om ditt og datt og legger en del på, men denne gang korrigerte datteren hennes og rynket på nesen og sa «mamma, dette har bare skjedd en gang».

Hun er sykt opptatt av mote og klær og mener selv hun har mest peiling. Og visst andre nevner at de kan fint handle på HM så får hun vedkommende til å føle seg som om de ikke har råd til dyre klær.

Sannheten at hun og mannen er kanskje de to som tjener minst i vennegjengen. 
Flere av oss har høyere stillinger og bedre inntekt, men ingen av oss har behov for å fremstille oss selv som velstående. Vi kan fint handle klær på HM , cubus osv, men kan også handle på finere butikker.

Dette har pågått så lenge vi har kjent henne og det er ingen som har våget og konfrontert henne enda om dette. Våre menn er også blitt mektig lei, og min mann var på nippen til å ta dette opp med hennes mann.

Hun er en flott dame, og skjønner ikke hvorfor hun har så dårlig selvtillit.

Hun snakker ned folk som hun ikke kjenner eller har innpass med. F.eks jeg har ei venninne som er ganske modig og selvstendig på mange måter. Henne kan hun fint snakke litt nedsettende om, eller finne frem noe hun har på henne. Jeg forsvare mine venninner alltid. Det er ofte da jeg må ha en pause i fra henne.

Vi har ei felles venninne som jeg trener med ‘Kari’. Hun var også veldig frustrert over ‘Siri’ her om dagen. Kari har begynt med en annen treningsform og kostholdsendring og har fått gode resultater. Men da Kari fortalte dette til Siri så snakket Siri ned både treningsregimet og kostholdet hennes. Dette er en ting til som vi har fortstått om henne er når hun ikke har kjennskap til det eller det så snakker hun alltid nedsettende om det.

Vi alle har gjennomskuet henne, til og med hennes nærmeste venninner. Men at hun ikke har skjønt at vi har gjennomskuet henne.

Hva skal vi gjøre?

Hvorfor har hun klart å komme under huden på oss alle?

Og hvorfor irriterer dette meg og de andre jeg snakker med henne om?

Hvorfor har hun på en måte så mye makt på oss med at dette plager oss en del?

Hun har i flere episoder der vi er flere til stede og har ofte behov for å komme med noe nedsettende mot meg. Og andre. Men oftes meg.

Jeg vet ikke hvorfor hun har dette behovet. Ingen andre som oppfører seg sånt. Min mann observerte dette engang da vi var samlet og satte henne litt på plass. Jeg klarer å stå opp for meg selv, men er ikke typen som tar igjen der og da. Jeg blir bare perpleks og grubler på dette når jeg kommer hjem.

Hun får ofte andre til å føle seg sånt og. Vi vet hun kanskje går igjennom noe vanskelig og vi prøver å forstå hva og hvorfor. Men det er i de periodene hun har behov for trykke ned oss andre.

Phuu 😅, ble langt dette. Trengte virkelig å få lufte ut frustrasjonen 🤬

Anonymkode: 7bc12...4cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil være ei god venninne, så kan du ta henne til siden, spørre henne om hun har problemer i samlivet eller føler seg veldig usikker på seg selv.. Om du kan være en god venninne som lytter. Hvis hun har såpass selvinnsikt og vil prate da.

Fortell henne hva dere andre blir slitne av, men legg det fram på en respektfull måte. Det er mitt råd. Da har du ditt på det rene, og du har i det minste prøvd. Fortell henne gjerne at hun er god nok som hun er og at hun ikke trenger å framstille seg selv bedre enn hun er, og heller ikke rakke ned på alt og alle. Og at dere selvfølgelig ikke ser ned på henne fordi hun sliter litt eller har dårligere økonomi.

Hvis hun blir sur, så ikke bry deg så mye om det, kanskje hun bare trenger å få tenkt seg om. Uansett har du ikke så mye å tape på det 🙂

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Demens?

Anonymkode: f6acc...ae1

• Liker 2
Skrevet

Les om narsissisme, gå på YouTube osv.

Og ja, det er riktig i at det ofte bunner i en ekstremt dårlig selvtillit. 

Problemet er at istedet for å tørre å gå i seg selv, få selvinnsikt, reflektere og dermed løse seg selv fra alt det vonde og bli åpne mennesker som tør å ikke være perfekte (som de tror de må være for å kunne leve) -så projiserer de all usikkerheten over på andre mennesker i form av nedsnakking, mobbing, kontroll, manipulering, gaslighting. De er ofte opptatt av ting som ligger utenfor seg selv, og dermed blir f.eks klær og materialistiske ting ofte satt høyt, mye mer enn det å være et ærlig og oppriktig menneske. De forstår seg ikke på ekthet rett og slett, det handler om fasade. Jeg vil ikke skrive for mye, for jeg kjenner ikke denne dama, og innenfor narsissisme-spektrum så finnes det utrolig mange forskjellige typer mennesker. Det finnes skjult og åpenlys narsissisme, og det finnes også en egen kategori for de som er ondartet. Selv om mange med kunnskap om emnet vil si at alle narsisster er ondartet, så finnes det grader. Det går som regler verst utover de som lever innenfor husets fire vegger med dem, ektefeller og barn. Jeg vil oppfordre dere til å lese/se på YouTube om dere vil forstå. "Heldigvis" er dette bare en venninne av dere, dere kan ha så mye og lite kontakt som dere ønsker, det er i hvertfall lettere å si nei. 

https://www.google.com/search?rlz=1C9BKJA_enNO703NO704&hl=nb&biw=1024&bih=659&tbm=vid&sxsrf=ALeKk00P0S2CjRF4mFAWszMiFFCJnVeNfg%3A1601828768710&ei=oPd5X_DfKuyHwPAPibWTiAg&q=narcissistic+friend&oq=narcissistic+friend&gs_lcp=Cg9tb2JpbGUtZ3dzLXNlcnAQAzICCAAyAggAMgYIABAWEB4yBggAEBYQHjIGCAAQFhAeOggIABAHEB4QEzoECAAQEzoGCAAQHhATOggIABAWEB4QEzoECAAQCjoECAAQQzoFCAAQsQM6BwgAELEDEEM6CAgAELEDEIMBUKUwWMloYJpraABwAHgBgAHMAogBsyKSAQkyMi4xOC4wLjGYAQCgAQGqARltb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwLW1vZGVzsAEAwAEB&sclient=mobile-gws-serp

Anonymkode: 7ba5c...6cd

Skrevet

Hun er nok veldig usikker på seg selv, men jeg ville aldri konfrontert henne med det. Det vil jeg tro bare ender i forsvar og at dere får en dårlig relasjon. 

Jeg har en god og nær venninne som jeg kjenner så godt at jeg at forstår mye av det som ligger bak. Når hun skryter av jobben sin den perioden jeg var arbeidsledig. Eller snakker non-stop om sitt flotte forhold når jeg sitter der singel på 5. året. Hun ser seg selv og har behov for å fremheve seg selv, uten å forstå at det kan gå på bekostning av de rundt henne. 

Min venninne er ikke alltid sånn, og jeg treffer henne heller ikke så ofte. Da klarer vi å bevare et godt vennskap. 

Så jeg tror du egentlig må finne ut om du kan overse kommentarene, og leve med det. 

Anonymkode: 1647d...bca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...