AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Har en hannhund på 9 mnd, en Toller. Han er helt villmann! Flink og rolig den ene dagen, men husker ikke noe neste dag. Hopper på oss, drar i båndet, prøver å spise på sofaputene, bjeffer når det er noe han er usikker på.... Jeg vet at han er i puberteten. Så når vil dette blir bedre? Og hva er de beste rådene for denne perioden? Anonymkode: 563e1...1ff
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 En sånn periode må de fleste unghunder gjennom. Her i huset ble de gradvis roligere fra ett års alder, og ble ordentlig «voksne» da de bikket 2. Av min erfaring lønner det seg å trene mest mulig ro i den verste perioden. Altså unngå ting som girer hunden mer opp, som ballkast, herjing/leking, mye løping osv. Bruk mer tid på ting der hunden må bruke hodet. Feks kan du trene på blikkontakt (hold en godbit i hånden, når hunden har holdt blikket ditt i noen sekunder - belønn. Øk lengden gradvis. Til slutt skal den kunne holde blikket i minutter). Finnes selvfølgelig en million ulike ting å trene på, men fokuset bør være ro. Tren heller mange ganger iløpet av dagen, enn i lange perioder om gangen. Helst bare 5-10 minutter, og så pause. Repeter hver oppgave helt til det sitter. Det kan ta mange dager/uker, men hunden bruker myyye mer energi på hodebry, enn på fysisk trening, og vil slite seg ut på en helt annen måte. Anonymkode: 6867b...504 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Hannhunder roer seg mellom 2-4 år er min erfaring. De roer seg noe ned i 1-1,5 års alderen også. Den perioden du er i nå er nok en av de tyngste periodene med en hund. Masse energi, fluer i hodet og testing. Fortsett å gjør det du har gjort til nå. Ta han vekk fra situasjonen når han anser seg opp eller bjeffer. Hvis du opplever at du ikke får "brukt han opp" med vanlig tur, så sjekk ut om du kan prøve nesearbeid. Spor, blodspor, smeller etc. Miljøtrening, lydighet/rally lydighet er også ting du kan arbeide med. Ofte er det enklere å komme i gang hvis man er med i en hundeklubb. Anonymkode: a6efa...24c 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Enig med brukeren som svarte deg først. Bruk tid på hodebry og unngå aktiviteter som girer han opp. Om dere er ut på tur og merker at han begynner å bli vill og ustyrlig, sleng en håndfull av godbiter på bakken (gjerne i gress om mulig, men sjekk gjerne gresset først at det er trygt). Da får dere avledet, og hjernen får trent seg på å roe ned og fokusere. Gå videre når han er roligere. Ellers er det bare å være tålmodige og holde dere rolig. Om dere er frustrerte, så gir dere ham mer ustyrlig energi 😅 Anonymkode: 9f773...757 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Min erfaring er at det varierer veldig. Hadde en hannhund som ikke roet seg stort, han var klin kokos livet ut. Begynte dog å høre etter når han fikk streng beskjed om å gjekke seg noen hakk da han var litt over halvannet. Hadde også en hannhund i helt andre enden av skalaen, han gikk fra drittunge til pensjonist omtrent over natta da han bikket to år. En familievenns hannhund begynte ikke å roe seg før han ble fire år, og da hadde han rukket å bli kastrert både kjemisk og "manuelt" i mellomtida, i håp om at det skulle hjelpe. Nå er han snart fem og begynner å nærme seg en koselig familiehund. 😂 Anonymkode: 7af2f...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 3 år før de roet seg var fasiten for begge hannhundene vi har hatt. Anonymkode: e7cc1...527
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg har en samojed. Fra 1 år så var en god del gjort, men en skikkelig hund følte jeg ikke han var før han ble 3. Nå er han 5 og verdens beste kosebamse😅 Det vlir bedre! Anonymkode: 2c789...1ea
Howl Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Hannhunder lander ofte når de har blitt 3-4 år. Så bit tenna sammen og hold ut! 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Tja. Det er en retriever. De er unge til sinns i årevis, og vil i hvert fall regne med at puberteten varer til han er 3-4 år. Hadde en golden retriever som aldri ble ferdig med den da jeg var barn. Han ble bare aldri "normal" etter puberteten, han forble tullerusk. Jeg tror ikke vi gjorde noe galt med han, da den andre hunden roet seg etter et par år (labrador), men var ung til sinns fremdeles, men klokere. Anonymkode: c4099...313 1
Majott Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 (endret) På 4.10.2020 den 10.18, AnonymBruker skrev: En sånn periode må de fleste unghunder gjennom. Her i huset ble de gradvis roligere fra ett års alder, og ble ordentlig «voksne» da de bikket 2. Av min erfaring lønner det seg å trene mest mulig ro i den verste perioden. Altså unngå ting som girer hunden mer opp, som ballkast, herjing/leking, mye løping osv. Bruk mer tid på ting der hunden må bruke hodet. Feks kan du trene på blikkontakt (hold en godbit i hånden, når hunden har holdt blikket ditt i noen sekunder - belønn. Øk lengden gradvis. Til slutt skal den kunne holde blikket i minutter). Finnes selvfølgelig en million ulike ting å trene på, men fokuset bør være ro. Tren heller mange ganger iløpet av dagen, enn i lange perioder om gangen. Helst bare 5-10 minutter, og så pause. Repeter hver oppgave helt til det sitter. Det kan ta mange dager/uker, men hunden bruker myyye mer energi på hodebry, enn på fysisk trening, og vil slite seg ut på en helt annen måte. Anonymkode: 6867b...504 Enig i dette! Veldig gode råd! Og når man opplever kontakt inne, så trener man mer på det ute. Og det gjelder også når man trener på andre ting. Kontakt først, deretter kan man trene på å gå pent, bli, ikke dra i bånd osv. Endret 5. oktober 2020 av Majott
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Vi har en toller som blir tre år om et par uker, og det høres litt ut som han fremdeles! Retrievere blir sent voksne, har en hund av en annen rase også, og han ble rolig omtrent på 2-årsdagen. Mye mental trening hjelper på vår, kombinert med fysisk trening og ro. Altså både lange turer og rally/lydighet/spor/agility, ting som gjør at han må bruke kroppen og hodet samtidig, og rolige treningsting hjemme. Der blir det søk, trening på momenter i sportene han skal drive med, pakke inn ting i rorullhylser og sånt så han kan finne fram godbitene osv. Tollere er veldig aktive, så de må få brukt både hodet og kroppen. Men din er fortsatt som valp å regne, så han er jo "ekstra vill", om man kan kalle det det. Han er gradvis på vei inn i pubertet nr 2, når han skal modnes psykisk, og vil trenge mye tid. Å bruke nesa gjør dem slitne, så å legge ut søk både inne og ute kan hjelpe litt. Du kan jo ikke dra på lange turer siden han er så ung, men etter hvert vil det være mulig å få ut litt av energien med det. Å trene ro som andre nevner er veldig lurt, belønne masse for å ligge stille og følge med på omgivelsene. Noen ganger måtte vi tidligere gjøre verden kjedelig for at han skulle finne roen. Dvs trekke for gardinene, sette opp barnegrind i stua så han ikke fikk masse plass, sette oss ned og være dønn kjedelige. Dra i bånd er en egen ting som må trenes på for seg, feks ved å stoppe hver gang hunden drar. Anonymkode: 144ee...124 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 Dere skremmer meg litt. Sitter her med min 5 mnd gamle retriever (golden). Foreløpig er han en veldig harmonisk og kjekk hund. Kommer han til å endre personlighet totalt? Er forberedt på at han skal inn i puperteten og at han kommer til å bli mer krevende, men at han skal være spinnvill til han er tre-fire år har jeg ikke forberedt meg på. Er det så ille? Anonymkode: f769c...138
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skremmer meg litt. Sitter her med min 5 mnd gamle retriever (golden). Foreløpig er han en veldig harmonisk og kjekk hund. Kommer han til å endre personlighet totalt? Er forberedt på at han skal inn i puperteten og at han kommer til å bli mer krevende, men at han skal være spinnvill til han er tre-fire år har jeg ikke forberedt meg på. Er det så ille? Like greit å forberede seg på det i hvertfall, så kan du heller bli positivt overrasket hvis det ikke skjer. Men etter all sannsynlighet kommer det en krevende periode. Anonymkode: e7cc1...527 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 På 4.10.2020 den 9.52, AnonymBruker skrev: Har en hannhund på 9 mnd, en Toller. Han er helt villmann! Flink og rolig den ene dagen, men husker ikke noe neste dag. Hopper på oss, drar i båndet, prøver å spise på sofaputene, bjeffer når det er noe han er usikker på.... Jeg vet at han er i puberteten. Så når vil dette blir bedre? Og hva er de beste rådene for denne perioden? Anonymkode: 563e1...1ff Har toller hanne selv. En rase som trenger mye trening og mosjon. Bare å.stålsette seg for det neste året. Så g0r det seg til. Men er du flink i hverdagen og finner en balanse så han hverken er over eller understimulert så går det bedre. Lykke til. Fin rase, men ikke for folk flest og ikke for første gangs eiere. Anonymkode: 18583...c15 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skremmer meg litt. Sitter her med min 5 mnd gamle retriever (golden). Foreløpig er han en veldig harmonisk og kjekk hund. Kommer han til å endre personlighet totalt? Er forberedt på at han skal inn i puperteten og at han kommer til å bli mer krevende, men at han skal være spinnvill til han er tre-fire år har jeg ikke forberedt meg på. Er det så ille? Anonymkode: f769c...138 Hatt golden før. Toller nå. Kan ikke sammenlignes. Tolleren krever myyye mer. Anonymkode: 18583...c15 1
Diamant20 Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere skremmer meg litt. Sitter her med min 5 mnd gamle retriever (golden). Foreløpig er han en veldig harmonisk og kjekk hund. Kommer han til å endre personlighet totalt? Er forberedt på at han skal inn i puperteten og at han kommer til å bli mer krevende, men at han skal være spinnvill til han er tre-fire år har jeg ikke forberedt meg på. Er det så ille? Anonymkode: f769c...138 Vi har en gæren golden tispe på 18mnd, vil anbefale masse rotrening, passeringstrening og trening generellt nå, det er veldig vanlig å slite med i puberteten.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 TAkk for alle som har svart! Ser det er flere med retrievere her også, som kjenner til problemstillingen🤣 Det blir masse rotrening og generell trening nå, og så gjelder det å ikke stresses over at det er full pinne hele dagen! Han er virkelig full av energi! Men jeg ser at han liker å søke, så vi gjør det en del. Skal sjekke om vi kan melde oss på noe kurs her i løpet av vinter/vår. Tror dessverre at mange kurs kan bli litt mye akkurat nå, siden hodet alt for fort koker over!😂 Har valgt å bare fortsette med hverdagslydighet etter valpekurs. ts Anonymkode: 563e1...1ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå