Gå til innhold

Kollega deler ALT på jobb!! Bruker oss som psykolog...uff.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en litt krevende jobb med lang utdannelse, føler vi må fokusere på jobben vår.

Mens en av våre kollegaer er mest opptatt av å prate om sitt private liv heletiden, dette sliter enormt på oss andre. Vi har sagt fra på en grei måte, hun tror vi er bestevenner.

Håpløst.

Vi er jo voksne, da må man høre på andre. Ta hensyn.

Anonymkode: 08d36...f82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ler for meg selv av de som gjør det og dokumenterer det morsomste til venner, men nå jobber ikke jeg der 100%, og jeg er sjeldent på jobb med henne. Det hadde nok vært litt slitsomt i lengden. Kan dere ikke trekke dere unna? Prater hun til dere når dere forsøker å jobbe? Da ville jeg ha vurdert å ta det opp med leder hvis hun fortsetter etter dere har sagt at dere må prioritere å jobbe, og ikke snakke så mye. 

Anonymkode: b75f0...b7d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ler for meg selv av de som gjør det og dokumenterer det morsomste til venner, men nå jobber ikke jeg der 100%, og jeg er sjeldent på jobb med henne. Det hadde nok vært litt slitsomt i lengden. Kan dere ikke trekke dere unna? Prater hun til dere når dere forsøker å jobbe? Da ville jeg ha vurdert å ta det opp med leder hvis hun fortsetter etter dere har sagt at dere må prioritere å jobbe, og ikke snakke så mye. 

Anonymkode: b75f0...b7d

Heletiden.

I matpausene handler alt om hennes private liv.

Nå spiser jeg alene et annet sted.

Skrevet

"Vet du hva? Jeg klarer ikke å konsentrere meg når andre sitter og snakker til meg. Jeg har tidsfrist."

"Har du for lite å gjøre? Trenger du flere arbeidsoppgaver?"

Vær så lite tilgjengelig for prat som du kan og ha gjerne propper i ørene sånn at du kan peke på de hver gang hun prøver å si noe (selvom du ikke hører på noe).

• Liker 15
Skrevet

Jeg liker å høre på og prate om andres privat liv jeg, er det bare jeg som gjør det?😅

Anonymkode: 5d9bd...0dc

• Liker 6
Skrevet

Jeg liker å høre på og prate om andres privat liv jeg, er det bare jeg som gjør det?😅

8t hele dagen? No stop?

• Liker 9
Skrevet

Ikke til hvem som helst vel? Men dette er på jobb og man får ikke lønn for å stå og prate i timesvis om private ting. Man stjeler jo arbeidstid fra arbeidsgiveren.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det går ut over jobben så er det ikke spesielt gøy. Det er slitsomt å måtte være noens psykolog 

Anonymkode: 6aa04...4a5

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8t hele dagen? No stop?

Nei da hadde jeg bare unnlatt å svare. Sagt jeg er opptatt, eller sagt ja jeg skjønner og byttet tema/person å snakke til om det var i lunsjen.

Skrevet

Jeg bruker støydempende headset på kontoret. Og markerer med kroppsspråk at jeg ikke vil forstyrres. (Vanskeligere å ta direkte kontakt med en som er veldig konsentrert inn i skjermen, og som ikke ser at du beveger deg i sidesynet).

Skrevet

"Nei nå må jeg jobbe ."

Kjente ei koselig dame som var veldig snakkesalig og hennes gode veninne svarte slik og skapte raskt stillhet. Damen har kreft og er mye alene, så det å komme til oss og snakke litt var nok veldig ok da hun var mye alene. Jeg pleide å snakke med henne jeg. 

Anonymkode: fed1f...866

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange med diagnoser som f.eks bipolar lidelse har litt problemer med å skille mellom hva man forteller sine aller nærmeste og hva en deler med alle andre. Har møtt mange sånne selv. Har bl.a en nabo som ofte åpner seg opp om det ene og det andre fra vond barndom osv, som jeg møter når vi begge lufter hundene. Min strategi er å få tema over på noe annet, eller si «det var trist å høre, men det der kan nesten Ikke jeg som bare er en fremmed nabo hjelpe deg med». Da signaliserer jeg både at jeg synes det er ubehagelig å høre på, tydeliggjør vår relasjon som altså _ikke_ er et vennskap fra min side og hinter til henne om at hun kanskje burde prate med noen som står henne nærmere eller er profesjonelle. 

Anonymkode: bd4d5...aa2

• Liker 5
Skrevet

Hvis man står hodestups i egne problemer, og omtrent drukner i en forferdelig hverdag, så kan man ha et så stort behov for å prate om dette at man ikke greier å holde seg når man er rundt andre mennesker. Selv om man godt vet at man ikke burde gjøre det. Det er dét som er med problemer, at noen av oss trenger en gruppe, et samfunn - og dette kalde, kyniske samfunnet vi lever i idag fungerer utelukkende for de som svever glatt gjennom livet uten store problemer. Det fungerer overhode ikke for alle.

De som skriver at de ler av andres problemer og bruker det som underholdning er vel de som har de største problemene, spør du meg. Samtidig passer de best inn i dette grusomme samfunnet vi har avlet frem. Stakkars kollegaen din, som har så store problemer at hun ikke greier å holde seg fra å snakke om det. Og stakkars kollega, som har så lite empatiske mennesker rundt seg.

Vi blir så "slitne" av andre folks problemer. Vi bryr oss utelukkende om oss selv. Vi har ingen medmenneskelighet, ingen empati. For et forferdelig kaldt og umenneskelig samfunn vi har blitt. 

Anonymkode: 0b1c7...fd0

• Liker 11
Skrevet
På 4.10.2020 den 9.38, AnonymBruker skrev:

8t hele dagen? No stop?

Men denne kommentaren virker du dramatisk og en som blåser situasjoner til store saker. Så nei, tror ikke på det at denne personen (om dette ikke er troll da) snakker til alle sammen samtidig for 8 timer dagen, null stans.. 🙄

tror forøvrig du er sjalu på vedkommende som er mer sosial og kan prate med alle, mens du spiser alene i et hjørne.

Anonymkode: 2986e...468

Skrevet

Du må bare ta deg sammen og sette grenser her synes jeg, dette er ikke siste gang du møter på noen som denne personen. Si ifra tydelig men hyggelig :) 

Anonymkode: 94a7e...cee

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man står hodestups i egne problemer, og omtrent drukner i en forferdelig hverdag, så kan man ha et så stort behov for å prate om dette at man ikke greier å holde seg når man er rundt andre mennesker. Selv om man godt vet at man ikke burde gjøre det. Det er dét som er med problemer, at noen av oss trenger en gruppe, et samfunn - og dette kalde, kyniske samfunnet vi lever i idag fungerer utelukkende for de som svever glatt gjennom livet uten store problemer. Det fungerer overhode ikke for alle.

De som skriver at de ler av andres problemer og bruker det som underholdning er vel de som har de største problemene, spør du meg. Samtidig passer de best inn i dette grusomme samfunnet vi har avlet frem. Stakkars kollegaen din, som har så store problemer at hun ikke greier å holde seg fra å snakke om det. Og stakkars kollega, som har så lite empatiske mennesker rundt seg.

Vi blir så "slitne" av andre folks problemer. Vi bryr oss utelukkende om oss selv. Vi har ingen medmenneskelighet, ingen empati. For et forferdelig kaldt og umenneskelig samfunn vi har blitt. 

Anonymkode: 0b1c7...fd0

For et tåpelig svar.

Dette handler ikke om empati, det handler om at man er på jobb. Der man skal bruke tiden sin på arbeidsoppgavene sine, som for min del er veldig krevende. Som krever nøyaktighet og konsentrasjon, da kan man ikke forstyrres av utenomsnakk heletiden.

Har man et veldig stort problem man må snakke, så må de tas utenfor arbeidstiden. I form av en venn eller kanskje en psykolog, du skal ikke laste ned dine kollegaer med dette på jobben. Samme gjelder mennesker med store psykiske vansker, disse må til slutt inn i psykiatrien å få hjelp. Det blir for belastende for familie og venner å være støtten alene.

• Liker 2
Skrevet

Vi er på jobben for å utføre oppgaver, og så har vi noen pauser til uformell prat. Det står neppe i arbeidskontrakten hennes at prat om personlige problemer er en del av oppgavene ;)

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg er så lei dette selv.. Er stort sett eldre damer på min jobb som er opptatt av hvem som har hva, er gift med hvem, hvem som har ligget med hvem i ungdomstiden osv. Hvordan er barna "dems" og "dems", vettu hva som skjedde han eller? hva barna til de og de jobber med, hvem de er gift med hvem osv. Føler jeg jobber i et gigantisk klister av et sladdrenettverk. Pausene er så triste, alt handler om denne sosiale hevdingen som om vi skulle leve på "vikingtiden" 🤣 hvem kjenner hvem, hvem hører til hvem familie osv... 

Spør de om hvordan det går er det ikke for at de bryr seg om meg men fordi de vil ha materiale de kan bruke som sladder.. Har hørt mye sladder om meg selv, at jeg er så rar, spesiell osv. fordi jeg aldri deler noe... Neivel, hvorfor gidde å dele noe når det ikke blir brukt på en hyggelig måte..

Har også en kollega som fremstiller seg som et konstant offer siden hun har barn. Snakker om barna til en hver tid, samtidig er det alltid unnskyldninger for å ikke gjøre ting siden hun har barn. Hun kan jo komme for sent hver dag siden hun har barn, drite i jobben, ta seg et par timer betalt fri midt på dagen istedenfor å bruke avspasering siden hun har barn, klage konstant om hvor slitsomt det er med barn, spare ferie til julaften, påske osv. hvert år siden hun har barn, griner seg til dette, mene at hun burde slippe unna enkelte kjedelige oppgaver siden hun har barn... ekstremt slitsomt...

Anonymkode: 3c93e...338

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så lei dette selv.. Er stort sett eldre damer på min jobb som er opptatt av hvem som har hva, er gift med hvem, hvem som har ligget med hvem i ungdomstiden osv. Hvordan er barna "dems" og "dems", vettu hva som skjedde han eller? hva barna til de og de jobber med, hvem de er gift med hvem osv. Føler jeg jobber i et gigantisk klister av et sladdrenettverk. Pausene er så triste, alt handler om denne sosiale hevdingen som om vi skulle leve på "vikingtiden" 🤣 hvem kjenner hvem, hvem hører til hvem familie osv... 

Spør de om hvordan det går er det ikke for at de bryr seg om meg men fordi de vil ha materiale de kan bruke som sladder.. Har hørt mye sladder om meg selv, at jeg er så rar, spesiell osv. fordi jeg aldri deler noe... Neivel, hvorfor gidde å dele noe når det ikke blir brukt på en hyggelig måte..

"Jeg hater sladder"

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har også en kollega som fremstiller seg som et konstant offer siden hun har barn. Snakker om barna til en hver tid, samtidig er det alltid unnskyldninger for å ikke gjøre ting siden hun har barn. Hun kan jo komme for sent hver dag siden hun har barn, drite i jobben, ta seg et par timer betalt fri midt på dagen istedenfor å bruke avspasering siden hun har barn, klage konstant om hvor slitsomt det er med barn, spare ferie til julaften, påske osv. hvert år siden hun har barn, griner seg til dette, mene at hun burde slippe unna enkelte kjedelige oppgaver siden hun har barn... ekstremt slitsomt...

"Men her er litt sladder"

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2020 den 9.23):

Jeg jobber i en litt krevende jobb med lang utdannelse, føler vi må fokusere på jobben vår.

Mens en av våre kollegaer er mest opptatt av å prate om sitt private liv heletiden, dette sliter enormt på oss andre. Vi har sagt fra på en grei måte, hun tror vi er bestevenner.

Håpløst.

Vi er jo voksne, da må man høre på andre. Ta hensyn.

MÅ du lytte da? hva med å avslutte lunchen og bare jobbe igjen? Så kan de andre prate. Hun har vel ikke bundet deg fast med tau så du må sitte der og lytte?

På jobb slarver vi litt. Hvordan går det med dating da ? jo jo..bra her. osv. hva med deg? 

Synes det er kjempekoselig. Men det blir mer lavmåls prat over kaffen liksom.  

Anonymkode: fed1f...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...