Gå til innhold

Får ikke feriedager i julen og blitt uvenner med sjef og kolleger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i jobben i over 2 år og fikk nylig avslag på søknad om fri i julen. Jeg er den høyest utdannede på kontoret og den som gjør mest men likevel får jeg ikke fri og sjefen begrunner det med at det er en kabal som må gå opp.

Det er flere som ikke har barn og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få fri når jeg både har samboer og katt. Det er mange typer folk på kontoret og flere av de har den typiske "gølvet" jobben og jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg kan prioriteres fremfor de da jeg tross alt har en viktige og bedre betalt jobb. 

Jeg tok opp dette med sjefen og hun bare avviste meg og sa at jeg måtte finne meg i det. Burde jeg gå til fagforeningen eventuelt ringe HR og melde inn avvik? Jeg vurderer å skrive en mail til direktøren for hvis han finner ut hvordan ting foregår så kommer han sikkert til å ta affære. Dette finner jeg meg ikke i og jeg studerte ikke juss bare for at folk kan rakke ned på meg og min verdi. 

Anonymkode: 5ed23...b71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke studert juss, i alle fall ikke bestått. Såpass krevende er eksamenene når det kommer til godt, skriftlig, språk og tegnsetting. 

Anonymkode: 88171...039

• Liker 31
Skrevet

Du verden så høytidelig. Ferie må deles på, alle kan ikke ta fri samtidig.

Anonymkode: 1834c...7cd

• Liker 6
Skrevet

Håper nesten at dette innlegget er skrevet på kødd for å provosere, men så vet jeg jo dessverre at det finnes en del som deg i arbeidslivet. Du har ikke mer rett på fri enn andre, det går å omgang, deal with it. 

Anonymkode: 0f3bb...de0

• Liker 22
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i jobben i over 2 år og fikk nylig avslag på søknad om fri i julen. Jeg er den høyest utdannede på kontoret og den som gjør mest men likevel får jeg ikke fri og sjefen begrunner det med at det er en kabal som må gå opp.

Det er flere som ikke har barn og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få fri når jeg både har samboer og katt. Det er mange typer folk på kontoret og flere av de har den typiske "gølvet" jobben og jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg kan prioriteres fremfor de da jeg tross alt har en viktige og bedre betalt jobb. 

Jeg tok opp dette med sjefen og hun bare avviste meg og sa at jeg måtte finne meg i det. Burde jeg gå til fagforeningen eventuelt ringe HR og melde inn avvik? Jeg vurderer å skrive en mail til direktøren for hvis han finner ut hvordan ting foregår så kommer han sikkert til å ta affære. Dette finner jeg meg ikke i og jeg studerte ikke juss bare for at folk kan rakke ned på meg og min verdi. 

Fikk du fri i jula i fjor? I så fall er det jo andres tur denne gangen.  

Anonymkode: 0ff3b...18b

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ikke studert juss, i alle fall ikke bestått. Såpass krevende er eksamenene når det kommer til godt, skriftlig, språk og tegnsetting. 

Anonymkode: 88171...039

Saklig. Hvis du bruker like mye tid på særskriving på fritiden som på jobb så burde du ta noen kurs i efficient time management.  

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Saklig. Hvis du bruker like mye tid på særskriving på fritiden som på jobb så burde du ta noen kurs i efficient time management.  

Man bruker ikke mer tid på å skrive riktig hvis man kan det. 

Anonymkode: a0f34...d0e

• Liker 19
Skrevet

Men høres det ikke rett ut at det er en kabal som må gå opp? 2 år på jobb er jo ikke så lenge? Har du aldri fått fri i jula før på denne jobben? Kanskje du da kan få fri en eller annen gang? Det går vel på rundgang? 

Synes du det er mer rett at du skal få fri i jula fordi du har en "høyere" stilling? Tror neppe det går på det.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange typer folk på kontoret og flere av de har den typiske "gølvet" jobben og jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg kan prioriteres fremfor de da jeg tross alt har en viktige og bedre betalt jobb.

Nå tror jeg denne tråden er skapt for å provosere, og det klarte den.  :ler:

Denne holdningen hadde for meg, som leder, vært nok til å ha lyst til å nekte deg ferie hver eneste jul frem til du skjønte at bedriften er like avhengig av alle ledd, og at ingen er viktigere enn andre.

Jeg ville ikke gjort det, men jeg ville hatt lyst.

Anonymkode: 0eb1c...ac3

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når du ikke får svarene du vil ha så blir du nebbete? Klassisk. Finn på noe annet du ☺️

Anonymkode: 7011c...552

Skrevet

Alle har like stor rett på ferie uansett hvilken stillingstype eller stillingsgrad de har. Noen ganger er det ting som gjør at noen blir prioitert frem for andre. Dette kan dreie seg om ansvar for barn eller helsemessige årsaker, men aldri om "hvor viktige eller bedre betalt" noen er.

Ferie rundt helligdager er en kabal som må gå opp. Du kan for eksempel ikke gi alle butikkassistenter fri slik butikken ikke blir bemannet. Du kan hellere ikke gi fri den den som ordner med lønnen dersom dette skal ordnes i romjulen osv. Noen ganger har man flaks og får fri andre ganger ikke. I år fikk du ikke fri til jul, men da får du sikkert fri neste år. Det pleier å rullere med mindre noen gjerne vil jobbe.

Om du tar dette videre opp i systemet vil du bare bli ledd av. Arbeidsgiver har styringsrett på når du kan ta ut ferie (bort sett fra enkelte tilfeller). Om du har ferie i rest må du diskutere med din leder når han/hun tenker du skal ta ut disse feriedager før årskiftet.

Anonymkode: ba5be...b4d

Skrevet

Det er jo skandaløst at du ikke får fri i julen, du som til og med har katt😆

Anonymkode: 5a832...bc7

• Liker 16
Skrevet

Du gjør vel en så fantastisk jobb, da  og har blitt helt uunnværlig på arbeidsplassen, så derfor må du jobbe...

• Liker 1
Skrevet

,,,,alle som har drevet med å sette opp bemanningslister rundt høytider og inneklemt dager veit at dette ikke er trolling,,,,,.

Skrevet

Katt....? Du trenger fri fordi du har samboer og katt? ....

Og du skal få fri fordi du har høyest utdanning? 

Så de med lavest utdanning skal aldri få julefri tenker du? Eller er det kanskje samme med alle andre så Deres Majastets interesser blir ivaretatt? 

Og når ble to år ansatt sett på som lang fartstid? 

Anonymkode: bbe24...cfb

• Liker 8
Skrevet

Det er kjipt å aldri ha fri i julen, men du må bare akseptere det. Jeg jobber turnus i helsevesenet og har jobbet selveste julaften 3 år på rad nå! Jeg har tre barn OG katt 😆 I år år har jeg fri, men jeg skal jobbe både 23, 25, 26, 27 og nyttårsaften. Vi følger ordinær turnus med noe lavere bemanning helligdagene. Ingen får ta ut feriedager i jula. Du skriver at du har kontorjobb. Regner med du har fri på kvelden og kanskje til og med alle de røde dagene? Det kan da ikke være så ille? Vær glad for det 

Anonymkode: 151d2...a83

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, Cata skrev:

Godt forsøk.

Dårlig forsøk, spør du meg😅

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags kontorjobb gjør at du må jobbe på julaften? For det høres ikke ut som en normal «jeg går hjem halv dag julaften og har fri 1. og 2. juledag».

Jeg skal jobbe 14.00-22.00 julaften i år. Noen ganger må man bite i det sure eple. Ikke alle kan få fri. Slik er det bare.

Anonymkode: cd29d...a3e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...