AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Hei. Ligger nå her i senga helt tom for energi med en del smerter rundt i hele kroppen. Jeg merket først i går tidlig at det var noe på vei. Utover dagen ble det bare verre og verre, helt til jeg bare ble liggende på sofaen som et dødt dyr på kvelden. Fikk kastet i meg noen Paracet og gikk for å legge meg. Da sjekket jeg på innsiden av halsen og oppdaget hvite flekker på (det jeg tror er) mandlene. Det er også veldig rødt og hovent på begge sider der mandlene ligger. Bare det å gape var veldig smertefullt. På utsiden av halsen så kan jeg kjenne 2 klumper som bare blir større og vondere (en på hver side av halsen, rett under kjevebeinet). Har også hodepine og alle andre forkjølelse symptomer, unntatt hosting og nysing. Har aldri hatt streptokokker før, men høres symptomene mine kjent ut for dere som har hatt det? Søkte litt i går kveld på nett, og streptokokker dukket opp som første alternativ hver gang. Hvor ille må jeg være før jeg eventuelt kontakter legen? Er det noe annet enn Paracet jeg kan ta for å lindre smertene? Tok en del CuraMed halspastiller i går, men føler de ikke hjalp noe særlig. Anonymkode: cbe33...7f5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Mot streptokokker kan du jo få antibiotika og få rask bedring, så jeg ville kontaktet lege med en gang. Eventuelt kan det faktisk være kyssesyken om du ikke har hatt det før, for det starter også med hvite prikker på mandlene og har vel stort sett helt like symptomer, bortsett fra at kyssesyken ikke kan kureres med medisin. Anonymkode: 58b3b...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mot streptokokker kan du jo få antibiotika og få rask bedring, så jeg ville kontaktet lege med en gang. Eventuelt kan det faktisk være kyssesyken om du ikke har hatt det før, for det starter også med hvite prikker på mandlene og har vel stort sett helt like symptomer, bortsett fra at kyssesyken ikke kan kureres med medisin. Anonymkode: 58b3b...e7a Da ringer jeg og hører med dem om hva de tenker. Tusen takk for svar ts Anonymkode: cbe33...7f5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Har du feber? Jeg har hatt streptokokkinfeksjon en del ganger og det ligner på dine symptomer. Anonymkode: 5c109...296
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Det er veldig lett/raskt for en lege å finne ut om det er streptokokkinfeksjon ved å ta en prøve fra halsen. Og er det bakteriell infeksjon, virker penicillin raskt. Anonymkode: 7ffec...380 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg fikk vondt i halsen torsdag. Utviklet seg raskt med feber og dårlig allmenntilstand. Er ikke sjekket for streptokokker, men startet på ab fredag morgen. Er fortsatt ikke bedre. Er drittlei😳. Jobber i helsevesenet og tok coronatest fredag morgen, negativ selvfølgelig. God bedring til deg🤗. Anonymkode: c91ea...89f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Eg fikk antibiotika og hostesaft. Hadde streptokokker bronkitt. Det er veeeldig smittsomt. De tester raskt ved å ta en pinne på mandlene. Anonymkode: 3cf93...1ea
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg skjønte at jeg hadde det da jeg hadde feber og halsen min VAR SÅ VOND at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Kjentes ut som piggtråd nedi der. Samtidig hadde jeg ingen andre symptomer, tett nese etc. Fikk antibiotika og ble bedre igjen utrolig raskt. Anonymkode: cc37a...946
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Legevakt og ab-kur er løsningen Anonymkode: da2cd...184
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 Sjeldent behov for ytterligere testing hvis du oppfyller 4/5 av centor-kriteriene. Da er det overveiende sannsynlig at du har en streptokokkinfeksjon. Hvis du har det bør du få en resept på penicillin og starte allerede i morgen. Vanlig å oppleve bedring ganske så umiddelbart. Jeg kjenner med en gang når det er en bakteriell halsinfeksjon på gang, og nøler ikke med å starte med antibiotika. Hvis det har et mer langsomt forløp og jeg også har symptomer i nese samt nyser vet jeg at det er viralt, og da lar jeg være med antibiotika selvfølgelig. Det har gjort de bakterielle infeksjonene mye lettere å håndtere, spesielt da jeg var veldig plaget. God bedring da! Anonymkode: 52a50...280 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legevakt og ab-kur er løsningen Anonymkode: da2cd...184 Dette kan vente til fastlege i morgen med mindre TS ikke klarer å ta til seg mat eller å prate. Anonymkode: 52a50...280
Perelandra Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 Tråden er ryddet for medisintips. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Skrevet 7. oktober 2020 Ikke vent alt for lenge til du tar deg til legen. Er det streptokokker så kan feberen bli veldig høy veldig fort. Jeg kom meg besten ikke på legevakten når jeg var dårlig en gang, husker ingenting fra legebesøket annet enn at de satte en piller i rumpa mi og at de sa at jeg må komme tidligere neste gang. Hadde 41 i feber og hadde vært syk 1,5 døgn. Anonymkode: 69ddc...46d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå