Gå til innhold

Raskeste vei til generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er raskeste veien til generell studiekompetanse for ei i slutten av 20-årene, som kan kombineres med (deltids)jobb? Har fagbrev innenfor reiseliv. Vil utdanne meg som noe som ikke har noen verdens ting med servicebransjen å gjøre. *drit lei* 

Anonymkode: 697e3...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den raskeste veien er vel årsstudium i et eller annet på grunnlag av realkompetanse.

Anonymkode: 71c5c...3c5

• Liker 1
Skrevet

Har du satt deg inn i 23/5-regelen?

Jeg vet om flere som har tatt privatisteksamen i de seks obligatoriske fagene på ett år, ved siden av deltidsjobb. Noen har lest helt på egenhånd, andre har betalt for undervisning ved privatskole.

• Liker 4
Skrevet

23/5 regelen. Du trenger bare de 5 basisfagene, norsk, engelsk, historie, samfunnsfag og naturfag. Kan tas på ett år. 

Ta kontakt med en privatistskole for å se på dine muligheter!

Anonymkode: cd6c9...4ad

• Liker 1
Skrevet

Og matte glemte jeg å tilføye.

Anonymkode: cd6c9...4ad

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den raskeste veien er vel årsstudium i et eller annet på grunnlag av realkompetanse.

Hva har det med generell studiekompetanse å gjøre?

Anonymkode: 04977...c3b

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips! Har bare skumlest om den regelen, må sette meg bedre inn i den. 

Anonymkode: 75204...e68

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bli barnevernspedagog. Hvordan vil et årsstudium hjelpe meg dit, uten relevant realfagskompetanse for barnevern? 

• Liker 1
Skrevet

23/5 er lattelig enkelt at det er rart det går an, så ville absolutt ha gått for det. 

Anonymkode: b9807...310

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil bli barnevernspedagog. Hvordan vil et årsstudium hjelpe meg dit, uten relevant realfagskompetanse for barnevern? 

Du kommer fint inn uten relevant kompetanse for det gjorde jeg. Det du trenger er arbeidserfaring slik at de ser at du har arbeidet og dermed antar de at du er voksen nok til å håndtere studier. Du bør absolutt ta almen påbygging da det styrker sjansene dine. IKKE gå på privat skole for det koster titusenvis av kroner...meld deg heller på Voksenopplæringen for det er tilnærmet gratis. 

https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/voksenopplaering

Mange velger privat over det kommunale tilbudet fordi de tror de får bedre karakterer men dette er idiotisk tenkning. For det første vil ikke noe bedre karakterer hjelpe deg videre i studiet da universitetet ikke bryr seg om dine tidligere karakterer. Gjør du det dårlig under studiene vil ikke toppkarakterer fra Bjørknes etc hjelpe deg et dugg. 

Anonymkode: b40fe...d7a

Skrevet

Jeg har gått gjennom samme prosess som du er i nå.  

Jeg var på et tidspunkt usikker på om jeg skulle søke på grunnlag av realkompetanse eller få de siste fagene for å oppnå generell studiekompetanse. 

Hadde møte med rådgiver som sterkt anbefalte å ta fag og søke på grunnlag av studiekompetanse. Dette fordi det er få realkompetanseplasser, og en blir målt opp mot kompetansen til de andre realsøkere. Så veldig mye mer usikkert om man kommer inn med realkompetanse, en om en søker med ( greie nok) karakterer. 

Når det gjelder raskest måte til studiekompetanse har jeg selv god erfaring med nettstudier fra nki. Fleksibelt og kan ta det i eget tempo. Må melde seg som privatist og ta eksamen via privatist web da. Obs trur kanskje fristen er ute til eksamen til nå jul, men oppmelding til eksamen på  våren, er i januar tror jeg. Dette må du sjekke opp på nett.. Det er selvfølgelig og mulig å lese på egen hånd ved hjelp av kompetansemål, uten noe kurs og melde seg til eksamen. Funker kanskje bedre i noen fag en andre.. om du har interesse for historie, f eks  jeg valgte å melde meg opp i kveldskurs i naturfag for å få praktiske øvinger i lab f eks. Man må altså ikke ta en " hel pakke" men kan tilpasse det eget behov. 

Har og noen venner som tok et år påbygging på vanlig vgs for å komme raskt inn på vgs, og som er fornøyd ned det. 

Anonymkode: 1ce63...78e

Skrevet

23/5 regelen. Siden du kun har fagbrev fra før har du rett til gratis voksenopplæring. Det kan du få enten på dagtid eller kveldstid. Det blir som vanlig vgs, så du må ikke opp til eksamen i alle fag, du får standpunktkarakter.
Når du har fagbrev har du mest sannsynlig tatt matte 1yP, naturfag, samfunnsfag og engelsk tidligere, så du trenger isåfall kun historie, matte 2yP og norsk. Det gjør du lett på ett år. Jeg tok de tre sistnevnte på ett år ved siden av 120% jobb, og fikk toppkarakterer. 

Anonymkode: 52af8...f70

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

23/5 regelen. Siden du kun har fagbrev fra før har du rett til gratis voksenopplæring. Det kan du få enten på dagtid eller kveldstid. Det blir som vanlig vgs, så du må ikke opp til eksamen i alle fag, du får standpunktkarakter.
Når du har fagbrev har du mest sannsynlig tatt matte 1yP, naturfag, samfunnsfag og engelsk tidligere, så du trenger isåfall kun historie, matte 2yP og norsk. Det gjør du lett på ett år. Jeg tok de tre sistnevnte på ett år ved siden av 120% jobb, og fikk toppkarakterer. 

Det heter matte 1PY/2PY ikke yp 😉

Anonymkode: ab267...b91

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med generell studiekompetanse å gjøre?

Trodde dette var allmennkunnskap? 60 stp = generell studiekompetanse. Skal du inn på noe som har ekstraordinære krav hjelper ikke naturligvis ikke det, men det sa ikke TS noe om.

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde dette var allmennkunnskap? 60 stp = generell studiekompetanse. Skal du inn på noe som har ekstraordinære krav hjelper ikke naturligvis ikke det, men det sa ikke TS noe om.

Man kan jo ikke poengberegnes på den måten, lærestedet må gjøre en individuell vurdering av kompetansen til hver enkelt søker og man er absolutt ikke garantert studieplass. Så det kan ikke sammenlignes med tryggheten av å ha "ordentlig" studiekompetanse. Og dessuten er man jo avhengig av å få opptak til et årsstudium på grunnlag av realkompetanse først. Tungvint!

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke poengberegnes på den måten, lærestedet må gjøre en individuell vurdering av kompetansen til hver enkelt søker og man er absolutt ikke garantert studieplass. Så det kan ikke sammenlignes med tryggheten av å ha "ordentlig" studiekompetanse. Og dessuten er man jo avhengig av å få opptak til et årsstudium på grunnlag av realkompetanse først. Tungvint!

Hvis man heller vil kaste bort et år av livet på VGS-nivå så er det jo bare å gjøre det, da. Jeg gikk veien via årsstudium og synes ikke det var tungvindt. Og det er i det minste noe man kan sette på CVen, «voksenopplæring» ser ikke veldig imponerende ut...

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man heller vil kaste bort et år av livet på VGS-nivå så er det jo bare å gjøre det, da. Jeg gikk veien via årsstudium og synes ikke det var tungvindt. Og det er i det minste noe man kan sette på CVen, «voksenopplæring» ser ikke veldig imponerende ut...

På de studiene jeg har gått ville man ikke hatt sjans til å komme inn ved hjelp av realkompetanse eller den type studiekompetanse du nevner, men jeg ser at TS ønsker å bli barnevernpedagog, mulig det stiller seg annerledes der:)

PS. Jobber man ved siden av kan man jo bare skrive opp kun det på CV hvis man ikke vil nevne noe om at man tok fag på vgs-nivå. Ser for øvrig ikke hvorfor det skulle være noe nedverdigende med for eksempel "Voksenopplæring kveldstid" på CV-en når man allerede har fagbrev pluss sammenhengende erfaring fra arbeidslivet. Er da ikke noe rart med at voksne mennesker bestemmer seg for å skifte yrke og dermed kan trenge eksamener i fag de ikke har fra før.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de studiene jeg har gått ville man ikke hatt sjans til å komme inn ved hjelp av realkompetanse eller den type studiekompetanse du nevner, men jeg ser at TS ønsker å bli barnevernpedagog, mulig det stiller seg annerledes der:)

«Den type studiekompetanse»? Det er den samme generelle studiekompetansen du får gjennom et VGS-løp. Jeg kom forøvrig inn på psykologi med «den type studiekompetanse». Det man eventuelt ikke kommer inn på er studier som har krav utover generell studiekompetanse, men da vil man jo uansett måtte ta supplerende fag.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter matte 1PY/2PY ikke yp 😉

Anonymkode: ab267...b91

Javisstfan gjør det det😆 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første skriver man gjerne ikke «voksenopplæring» på cven, man skriver det samme som alle andre som har gått vanlig vgs, for det er jo vanlig vgs. På min CV står det vg3 påbygg, og skolen jeg gikk på. 
For det andre krever de aller fleste årsstudium at man har generell studiekompetanse for å komme inn. 
For det tredje er vel strengt talt ikke et årsstudium en utdannelse, og det gir ihvertfall ikke generell studiekompetanse.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...