Gå til innhold

Permitterte ansatte, men leder vurderer å ansette en ekstra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble permittert i mars som så mange andre i dette langstrakte landet, kun to stk som ikke ble permittert. Når en av disse blir syk spørres vi permitterte om vi kan jobbe, og det forventes at vi sier ja. Merkelig nok skjer dette flere ganger i uken. De forventer at vi kan stille opp på kort varsel, og om vi sier nei en gang eller to så blir det stilt spørsmålstegn på engasjement for bedriften. Nå sier leder at hvis dette fortsetter er de nødt til å ansette en ekstra. Jeg stiller spørsmål om hvorvidt det er lov til å ansette en til, som ekstrahjelp men okke som, når vi er mange permitterte?? 

Anonymkode: e8055...3c3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring arbeidstilsynet/ fagforeningen din og hør. 

Anonymkode: e3cbc...647

• Liker 3
Skrevet

Nei det er ikke lov. Unntaket er om personen skal gjøre arbeidsoppgaver ingen andre er kvalifisert til å gjøre. 

Anonymkode: de69f...f44

• Liker 5
Skrevet

Men dersom arbeidsgiver ikke får de permiterte til å stille på enkeltdager har jo ikke arbeidsgiver annet valg ?! Er det ofte det ikke er noen som stiller?

Anonymkode: 9891e...9d3

• Liker 2
Skrevet

Arbeid under permittering

Arbeidstakere kan utføre arbeid i permitteringstiden. Dette må ikke strekke seg ut over 6 uker. Varer arbeidet mer enn 6 uker, vil videre permittering anses som ny permitteringsperiode, og det må gis nytt varsel og utbetales nye lønnspliktdager. Arbeidstaker kan jobbe i flere 6 ukers-perioder i permitteringsperioden. Arbeidstakeren må gi informasjon til NAV via meldekort om antall timer han/hun har arbeidet.

Anonymkode: 573ae...be2

Skrevet

De permitterte skal ikke jobbe. Det er ulovlig av bedriften å holde på sånn. Det betyr at de sparer himla masse penger siden nav betaler permisjonspenger mens arbeidstakerne jobber. 

Dere bør egentlig rapportere dette videre. Hvorfor er ikke fagforening på denne saken?

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeid under permittering

Arbeidstakere kan utføre arbeid i permitteringstiden. Dette må ikke strekke seg ut over 6 uker. Varer arbeidet mer enn 6 uker, vil videre permittering anses som ny permitteringsperiode, og det må gis nytt varsel og utbetales nye lønnspliktdager. Arbeidstaker kan jobbe i flere 6 ukers-perioder i permitteringsperioden. Arbeidstakeren må gi informasjon til NAV via meldekort om antall timer han/hun har arbeidet.

Anonymkode: 573ae...be2

Dette gjelder hos en annen arbeidsgiver, ikke den samme. 

Skrevet

Dette gjelder hos en annen arbeidsgiver, ikke den samme. 

Nei, gjelder for arbeidsgiver man er permittert fra

• Liker 3
Skrevet

De permitterte skal ikke jobbe. Det er ulovlig av bedriften å holde på sånn. Det betyr at de sparer himla masse penger siden nav betaler permisjonspenger mens arbeidstakerne jobber. 

Dere bør egentlig rapportere dette videre. Hvorfor er ikke fagforening på denne saken?

Eh, nei ikke hvis de betaler lønn🙄

hvis dere som er permitterte mottar dagpenger er det et krav å kunne ta arbeid på kort varsel. Arbeidsgiver burde heller melde inn dere hvis dere får tilbud om jobb og takker nei hele tiden..,

Anonymkode: 4e262...060

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde konsekvent sagt ja, og gjort maks innsats hver gang jeg var på jobb, og så straks hatt fulltidsstilling igjen. Om arbeidsgiver føler moralen og innsatsen er så dårlig at de vurderer å ansatte en ny på fulltid i stedet for å ta tilbake en av de permitterte fulltid, sier det en del om holdningene til de permitterte. 

Anonymkode: 7543b...fdb

• Liker 6
Skrevet

Skal kontakte fagforeningen, men jeg er den eneste som er organsiert så vi er ikke bundet av noen tariffavtale så vet ikke hvor mye de kan gjøre? 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom arbeidsgiver ikke får de permiterte til å stille på enkeltdager har jo ikke arbeidsgiver annet valg ?! Er det ofte det ikke er noen som stiller?

Det er ofte sykdom eller annet uforutsett (som nevnt opp til flere ganger i uken), men sjeldent ingen som kan stille. Men vi er 5 ansatte som er permittert, hvorav en av oss (meg) har fast stilling, de andre er ekstrahjelper. 3 av de er studenter, så de er jo ikke tilgjengelig på dagtid, som oftest. Nå har jeg fått meg jobb på si siden jeg ikke mottar dagpenger lengre fordi jeg jobber over maksgrensa pga hovedjobben, og denne ekstrajobben er ofte tidligere ute å tilby meg jobb en hovedarbeidsgiver. På grunn av dette, og at en annen kollega sa nei to ganger på rad en gang så har nå leder gått ut med vurderingen om å ansette en ekstra. I stedet for å senke permitteringsprosenten min, eller tilbakekalle meg fullstendig. Det er rent misbruk av ansatte, etter min mening. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde konsekvent sagt ja, og gjort maks innsats hver gang jeg var på jobb, og så straks hatt fulltidsstilling igjen. Om arbeidsgiver føler moralen og innsatsen er så dårlig at de vurderer å ansatte en ny på fulltid i stedet for å ta tilbake en av de permitterte fulltid, sier det en del om holdningene til de permitterte. 

Anonymkode: 7543b...fdb

Takk for ditt innspill, men dette er absolutt ikke gjeldende her. Jeg har sagt konsekvent ja i 6 mnd. Jeg har jobbet over permitteringsprosenten min siden mai, men de har ikke endret den eller tilbakekallt meg tross i "6ukers-regelen" som er sitert over her. 

Dette er en stor kjede, i et stort konsern, så de er riktig så gode på å gå rundt grøten når det gjelder lover og regler.

• Liker 4
Skrevet

Man har krav på å få vite om vakt i god tid. Ingen kan tvinges til å ta vakter på kort varsel såklart

Anonymkode: f7b29...89c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal kontakte fagforeningen, men jeg er den eneste som er organsiert så vi er ikke bundet av noen tariffavtale så vet ikke hvor mye de kan gjøre? 

Norges lover gjelder selv om dere ikke har tariffavtale. Jeg ville absolutt kontakte fagforeningen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...