Gå til innhold

Tråden for alle oss som så absolutt ikke følger mote, uansett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei dette motepresset som finnes over alt. Uansett hva en skal gjøre så finnes det "uniformer" som folk forventes å gå i, men som jeg kjenner at jeg hater å iføre meg, så jeg gjør det ikke. På grunn av dette er det alltid gjenger med damer (spesielt) som dømmer en og skyver en bort fordi en ikke er som dem. Faktisk voksne damer driver på med dette ennå, til tross for at de vet bedre. 

Det virker som at "gjengen" er redd for alt som er annerledes, de skuler og baksnakker så fort de ser en outsider. Jeg forstår det ikke. Spiller det virkelig noen rolle hva man har på seg? Blir man mindre verdt om man ikke følger moten? Virkelig??? Jeg vil ha en bedre verden hvor folk godtar at vi er forskjellige. Jeg liker mangfold! Hva sier du? Er du med på protesttoget mot motetyranniet og gir blaffen i hva DE sier og går med akkurat hva DU vil? 

Anonymkode: 6b656...05a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jajaja, det har jeg alltid gjort ¯\_(ツ)_/¯ 

Aldri vært noe problem i mine kretser. 

Eneste unntakene er i noen jobber jeg har, som krevde litt mer formell påkledning enn jeg pleide (blazer, dressbukser, pene sko), gjorde jeg selvfølgelig som forventet og nødvendig. 

Anonymkode: 2c940...254

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Kler meg sånn jeg vil, og har aldri opplevd at andre mennesker dømmer meg pga klærne. Mulig det har skjedd bak min rygg, men hvorfor gidde å bry seg?

Anonymkode: e9875...625

• Liker 8
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette. Men hvordan kler dere dere? 

Anonymkode: f1ce9...8ac

Skrevet

Mote har alltid eksistert, men det har da alltid vært frivillig å følge den. 

Mulig du vanker i et spesielt miljø, jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner overhodet ikke problemet. Motetyrrani? Det er da helt valgfritt å følge moten, og pr. i dag så kommer det nye trender omtrent ukentlig, så hvem greier egentlig å henge med der... 😄  Jeg for min del har hatt samme stil i over tredve år, så innimellom slumper det til at jeg er trendy helt uten å ha prøvd på det 😉 

Anonymkode: f34e1...ce3

• Liker 3
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette.

I omgangskretsen (ca 40) har alle noe ulik stil. Noen bryr seg mye, andre ingenting. 

Selv er jeg definitivt ikke en blomster og over-size person, i motsetning til en nær venninne av meg som kler det kjempegodt. Jeg er typisk sort og fitted, som kroppsnære, sorte kjoler. Så når sorte skinny-jeans var på moten var jo jeg veldig "riktig", hvor moteriktig buksene mine er nå aner jeg ikke, men sannsynligvis ikke så veldig, da jeg stadig ser 80-tals, oversized jeans. 

Også er det selvfølgelig slik at når Holtzweiler skjerfene kom er det mange i omgangskretsen som kjøpte disse. Men det er også mange som ikke likte, eller kjøpte, stilen. Ikke noe press. 

Jeg synes det er mer krampeaktig å unngå ting man synes er fine bare fordi det er på moten. Enn å bare kjøpe det man liker og kjøre sin stil, uansett om elementer i det er på moten eller ikke. 

Anonymkode: 6a28b...eaf

• Liker 4
Skrevet

Først tenkte jeg, hvorfor trenger vi en egen tråd, egentlig? Men så innså jeg at du antagelig er skolejente, så jeg tar med meg mine noenogtretti år og lister meg ut igjen. 

Anonymkode: 01198...623

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Først tenkte jeg, hvorfor trenger vi en egen tråd, egentlig? Men så innså jeg at du antagelig er skolejente, så jeg tar med meg mine noenogtretti år og lister meg ut igjen. 

Anonymkode: 01198...623

Det her. Håper ikke vi snakker om folk som er eldre enn toppen et-par-og-tjue. Hvis du faktisk snakker om etablerte folk på over 30, TS - skaff deg nye venner.

Anonymkode: 37c1d...f5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen, men så er jeg 31. Har aldri oppleve motepress. De som er i min omgangskrets går i hva de vil. Jeg ser sjeldent noen som slavisk følger trendene. Det er mest i influenserverden. Mange kan ha trendy elementer, men få er «moteslaver». Det er jo så mye som er trendy, så det er vanskelig å ikke være trendy på én eller annen måte😅

Anonymkode: 3aeba...cc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper kun tøy når det blir ødelagt, så er ganske ute av mote kan du si 😅

Anonymkode: 49331...2e6

Skrevet

Kler meg som jeg vil, og er i utgangspunktet ikke interessert i å følge moter og trender. Jeg er godt voksen, og vet hva jeg liker og hva jeg ikke liker av klær. Likevel er det vanskelig å unngå å bli påvirket fordi utvalget i butikkene er preget av hva som er mote. 

Jeg skulle ønske det var større forskjell mellom butikkene og at det ikke var så mye av det samme over alt. Løsningen for meg er å handle klær når moten og min smak stemmer over ens, og la være å handle når jeg ikke liker moten. Jeg handler også en del brukt. 

Angående motepress, merker jeg lite til det. Det nærmeste er kanskje at jeg her på KG får høre at jeg har kjerringstil. :ler:

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke de som MÅ ha siste nytt av moten. Er heller mer den som liker å handle det jeg selv vil ha å velger uavhengig klær som jeg liker, og ikke fordi moten å trenden sier at jeg må ha det. Trenden som er nå synes jeg ikke så mye om uansett. Aldri likt disse buksene med alle hullene i eller de småe hoodies som ser ut til at noen har klippet med kjøkkensaksen. 

Anonymkode: 733ac...2d2

Skrevet

Er du veldig ung, TS? I så fall kan jeg på en måte forstå deg, jeg gjorde også noen forsøk på å følge moten da jeg gikk på skolen, stort sett med mindre hell. Det er snart 20 år siden jeg var ferdig på videregående, og i løpet av de årene har det kun unntaksvis vært trender som har passet med min smak. Rundt midten av 20-årene ga jeg opp å i det hele tatt prøve, og brukte bare klær som jeg likte, helt uavhengig av mote og trender. 

Alle har vi forskjellig utgangspunkt også, det er ikke sånn at en type plagg eller snitt klær alle typer kropper. Men modellkroppen kler stort sett alt, og det er en av grunnene til at det er akkurat dem som brukes som modeller. Jeg som er lav med timeglassfigur ser latterlig ut i oversized, som har vært det rådende snittet i årevis nå. Derfor er det også uaktuelt for meg å følge den trenden. Hadde det dukket opp en trend som var flatterende på min kropp kunne jeg kanskje gitt det en sjanse, om jeg hadde likt det på andre måter også. For tiden er de fleste klærne min eldre enn meg, fra 40- og 50-tallet, og jeg trives med det. Noen synes sikkert jeg er rar og snakker bak ryggen min, men det bryr jeg meg ikke om.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg har aldri brydd meg om mote, går med de klærne jeg liker og føler meg vel i. 

Skrevet

Jeg er opptatt av klær selv, og liker å ta meg greit ut. Dermed legger jeg merke til hva andre kler på seg også, naturligvis. Jeg reagerer sjelden på hvilke klær andre tar på seg, bortsett fra de (litt for mange) som kler på seg utslitte klær som er skitne og slitne. Forstår at ikke alle har råd til å kjøpe nye klær, men det er lov å VASKE de man har! 

(og så er jeg ikke bedre enn at jeg kan flire litt inni meg over kleskombinasjoner andre velger, men det er mer sånn: hvordan TENKTE du da du tok på deg dette i morges?!? Men det tenker jeg kun om slike som helt tydelig har brukt mye tid på å sette sammen et antrekk der ingenting henger på greip... 😉 )

Skrevet

Det kommer nok også litt an på hvor i Norge man bor også, folk i Oslo bryr seg nok mye mer om mote enn de som bor på bygda langt fra Oslo.

Jeg kler meg bare i ting jeg liker og føler meg komfortabel i. Men føler at spesielt mora mi (som er pensjonist) er oppgitt over klesvalget mitt - men det har hun bestandig vært, hun har bestandig brydd seg mer om mote enn det jeg har...

Anonymkode: d1ec7...a28

Skrevet

Nja.. Det er jo en tegn på sosial intelligens, å se hvordan andre er kledd og kunne kle seg likedan. For noen går det helt naturlig men for noen andre (slik som meg selv), krever det litt jobb og bevissthet rundt det. Jeg for min del, trives absolutt best i jeans, t-tskjorte og hettegensere, men siden jeg er ei dame på nesten 40, så føler jeg meg nødt til å gjøre litt innsats for å se anstendig ut.  Føler, man må jo se pent ut, og det vi anser som «pent» nå er basert på mote. Men derimot fast fashion, type «denne høsten er rutete kåper er inn og alle må ha en slik» og «denne høsten må alle ha dette IT-plaget, som er nå en skjorte med gigantiske armer», den type mote er jeg mer eller mindre immun mot. Tror jeg.. men kommer sikkert til å kjøpe meg rutet kåpe, hehe. 

Anonymkode: 0c602...3b9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer nok også litt an på hvor i Norge man bor også, folk i Oslo bryr seg nok mye mer om mote enn de som bor på bygda langt fra Oslo.

Jeg kler meg bare i ting jeg liker og føler meg komfortabel i. Men føler at spesielt mora mi (som er pensjonist) er oppgitt over klesvalget mitt - men det har hun bestandig vært, hun har bestandig brydd seg mer om mote enn det jeg har...

Anonymkode: d1ec7...a28

Det første er jeg faktisk uenig i. Bodde fem år i «voksen« alder (19-25) i Nord-Norge, det er definitivt også klespress og mote der. Bare at den er annerledes enn i Oslo. I Oslo kler folk seg pent og moteriktig, mer formelt. Men i små byer går alle i merkeklær, bare at det er merkeklær kjøpt i sportsbutikker! Skiklær og turklær for alle pengene, og de brukes til hverdags. :) 

Anonymkode: 0c602...3b9

Skrevet

Anbefaler deg å flytte vekk fra bygda, TS 🙂

Anonymkode: 1989e...b2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...