Gå til innhold

2-åring og dagsøvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye og når sover deres 2-åring på dagtid?

Har en gutt som nylig ble 2, og vi har begynt å vekke han kl 13 etter ca 1-1,5 times dubb, i håp om litt bedre/lengre nattesøvn. Han kan våkne på natten og være våken i 1-1,5 time, sover da gjerne litt lengre på morningen, eller så kan han sove hele natta, men er da ofte oppe kl 5-5:15. 

Før vi ba bhg om å prøve å vekke han, kunne han plutselig sove 3 timer eller mer på dagen, så vi ville gjerne forsøke å få noe av den søvnen flytta på natt. Men den eneste effekten vi har hatt hittil er at han er lettere å legge. Sovner vanligvis mellom 19-1930. 

De dagene han er oppe i 5-draget virker han grinete og ikke uthvilt rett og slett, så er litt frustrerende! 

Anonymkode: 43e7b...b43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fyller 2 år i slutten av mnd og det er en stund siden jeg ba barnehagen om at han kun skulle sove max 1,5 t. Han blir vekt her hjemme også etter ca en time, sover da fra rundt 11 til kl 12-12.30. 

Han har sovet veldig dårlig hele livet, men siste mnd har han sovet fra 19.00 til rundt 07.30-08.00. De dagene vi må opp så må vi vekke han. Jeg regner egentlig med at vi bare er inne i en heldig periode og at det vil gå tilbake til at han våkner tidlig igjen, men hvem vet 🙂 

De små forandrer seg så fort hele tiden, og vi må stadig justere på rutiner. Kanskje din kun trenger en 1 søvn på dagtid, kanskje mindre? Og kanskje det snart går seg til uansett.. 🙂

Anonymkode: 9358d...54a

Skrevet

Vår blir tre i januar, og sover en time på dagen. Må da vekkes, og kan være veldig tung å vekke, men det har fungert bra på nattesøvnen. Tidligere kunne han våkne flere ganger pr natt og være våken over en time midt på natta. Nå er han lett å legge og sover hele natta. Våkner fremdeles litt for tidlig (mellom 05 og 06), men det har mine barn alltid gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...