AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg har iløpet av de siste årene gått fra å være en stor shopper til en mer minimalistisk livsstil, og jeg er veldig glad for at jeg gjorde det og føler det gjør meg mer lykkelig. Men så har jeg venninner, som er stikk motsatt av meg. Også min egen mor. De sier at det er så tomt hjemme hos meg, og jeg har gjort alt jeg kan for å ha et koselig hjem - bare ikke «stappet fult med ting», jeg får mer kaos inni meg av for mange ting og liker som sagt mye bedre hvordan jeg har det nå (altså, jeg føler meg dårlig når jeg drar kortet og kjøper noe som jeg til og med ikke veit helt om jeg vil ha, og kjøper som regel noe jeg har ønsker meg lenge eller vet at jeg må ha eller trenger) Er det noen fler der ute som har minimalistisk stil og livsstil? Kom gjerne med tips til hva dere kjøper og ikke kjøper 😊 Jeg kjøper for eksempel ikke masse kremer/sminke slik jeg gjorde før, og har kuttet kraftig ned på det med å heler bare kjøper en billig fuktighetskremkrem som jeg syns funker, for det trenger ikke koste skjorta 👔 og at jeg ikke føler trender, verken på interiør eller klær, jeg kjøper det som passer meg og min stil. Anonymkode: 68d0d...e28 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Kjøper ikke på impuls. Kjøper det om jeg har tenkt litt. kjøper ikke trendvarer fra billigbutikker. Ønsker enkelte tomme flater, for enklere støvtørk. Jeg synes også det er vanskelig å få aksept for min stil, det kommenteres feks at jeg ikke har telys/kubbelys etc men for meg er det en brannfelle og støvmagnet. Og at jeg bruker tørkerull i stedet for servietter v middag. Har det bestikket jeg har, matcher ikke alle delene nei. Men jeg kaster da ikke ut og kjøper nytt bare fordi de ikke matcher. Snart er vel umstchende bestikk trendy... Anonymkode: 718a3...c1d 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Helt ærlig så bryr jeg meg ikke om hva andre syns. Hadde noen kommentert noe slikt til meg, hadde jeg bare sagt at jeg trives slik, og byttet emne Jeg har kunst fra lokalområdet på veggene, men det er kanskje totalt 5-6 bilder som betyr noe for meg. Jeg kjøper ikke inn møbler som passer den klassiske minimalistiske estetikken, men bruker det jeg har og kjøper gjerne møbler brukt. Det er viktigere for meg Pynter litt opp med en plante her og der, og de få dekortingene jeg har betyr mye for meg. De har gjerne en funksjon også, f.eks fin stearinlysholder som i seg selv pynter, og så gir den lys på kvelden. Jeg tenker meg nøye om før jeg kjøper noe en mascara om gangen, en fuktighetskrem om gangen osv, ingenting på "lager". Er et sengetøy slitt, prøver jeg å fikse før jeg kjøper nytt. Vi har byttet ut stuebordet i et nytt brukt, og nå passer ikke de to dukkene vi har. De blir gitt bort, og kjøper nok 2 stk nye på sikt. Før ville jeg løpt og kjøpt, nå haster det ikke. Klær jeg ønsker jeg har jeg på ønskeliste 30-90 dager før jeg revurderer om jeg trenger eller ikke Kunne skrevet mye mer, men jeg finner en enorm ro i et roligere liv uten fokus på ting, handling, fornyelse hele tiden. Jeg vet hva jeg eier, jeg vet at alt jeg eier enten er noe jeg bruker, eller jeg elsker Anonymkode: 10f95...bac 4
MiniMjau Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg er på god vei mot en myyyye mer minimalistisk ...vil ikke si stil, for det er ikke stilen som er drivkraften, men et liv med mindre ting, mindre stress og mer tid til det jeg ønsker. Kjøper ikke husafyll på impuls. Feks telys, servietter, småmøbler, planter, nips, pynt. Har ikke noe lager av forbruksvarer. Handler en gang i uka, så trenger ikke stort lager av hverken mat, såpe eller annet. Har akkurat det vi trenger av sengetøy, håndklær. Jeg kjøper ikke inn masse hobbyutstyr, garn, diy prosjekter, med mindre jeg er det bestemt på at jeg har tid og at jeg skal lage noe jeg virkelig trenger. Ubrukt hobbystæsj = dårlig samvittighet. Og det trenger jeg ikke. Ungene har såklart tegnesaker, perler og modellkitt. Jeg kjøper feks ikke inn en hylle og nips bare fordi jeg har en tom vegg. Kanskje kjøper jeg en hylle, men det må være fordi jeg TRENGER den til noe jeg elsker og som gir meg glede. Har også en mor med mye ting. Rent , pent og organisert, men altfor MYE av alt. Alt skal spares på. Ingenting skal kastes, om det er sminke, tomme rømmebokser eller 1997årgangen av Hjemmet.😅 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg leste en interiørbok som jeg syns illustrerte godt hvorfor man trives med ulikt interiør - personligheten. Jeg liker å ha det ryddig og oversiktlig, og vil ha få ting og gjerne ting i skap bak dører. Da blir jeg rolig og trives hjemme. Andre vil syns at det er kjedelig og for lite stimulerende. Samme med farger, jeg har det dempet, men kan sprite opp med en pute f. eks. Men ville aldri malt en hel vegg i en sterk farge. Har også den "fordelen" å bo i leilighet med begrenset plass, og da må man rett og slett velge. Aller mest merker jeg det på kjøkkenet, hvis jeg fyller opp med for mye ting vil det bli uoversiktelig og rotete. Kjøper heller ingenting uten å ha tenkt meg om. kan gå flere måneder å vurdere et kjøp. Forresten, hvis man vil ha det ryddig og ha ting bak dører: Det beste jeg har gjort er å bygge et Elfa-skap som går helt opp til taket. Her har jeg både klær, støvsuger, mange bokser med ulike ting og en skrivepult med PC. Jeg kan lukke døren og slippe å se alle disse tingene, men har dem lett tilgjengelig når jeg trenger dem. Anonymkode: 92172...f90 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå