Gå til innhold

Gå ned i vekt uten vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier... Noen som har erfaring med å gå ned i vekt uten å veie seg?

Jeg har gått i kaloriunderskudd i en måneds tid nå, og basert på beregninger og utgangspunkt i et kaloriunderskudd i tråd med sunn vektgang (rundt 0,5 kg i uka), har jeg sannsynligvis i beste fall gått ned 2 kg (jeg vil tippe maks 1,5 da kaloriunderskuddet har variert mellom -200 til -900 i løpet av denne perioden). 

Samtidig ser jeg helt klart forskjell på kroppen, både ved at klær sitter løsere og at armer, mage, lår m.m. begynner å bli såvidt mer definert. Så noe foregår helt klart.

Så til spørsmålet: jeg er selvsagt nysgjerrig på faktisk vektnedgang i kilo. Jeg har en viss anelse om hvor jeg lå før jeg begynte (men har aldri pleid å veie meg jevnlig, så det er også cirka-tall). Jeg har ikke badevekt hjemme, og har ikke tenkt å skaffe meg en heller.

Men jeg skal besøke foreldrene mine neste helg, og der er det badevekt. Bør jeg unngå å veie meg og fortsette som jeg har gjort? 

Er redd for å først og fremst bli skuffet (irrasjonelt, men ser for meg at jeg kan bli skuffet dersom ikke vekten viser noe særlig forventet endring uansett..), men også for å begynne å henge meg opp i vekt og tall, når jeg har klart meg så langt uten. 

Yay or nay? 

Anonymkode: 233e6...30b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen .. Må bare legge til:

Jeg er innenfor normalvekt, og har også tenkt å holde meg innenfor normaltvekt. Er snakk om å gå ned noen kilo så jeg blir litt mer atletisk/definert slank enn "normalt slank" som nå (gå fra ca BMI 22 til BMI 18-19, kanskje?). Det er først og fremst hvordan kroppen ser ut og føles som er det viktige for meg, antall kilo blir litt underordnet.

Men som sagt, er jo selvsagt litt nysgjerrig på vekten allikevel.

Skrevet

Jeg hadde droppet vekta. Hvis du er veldig interessert i å se forandringer så kjøp deg et målbånd isteden eller ta en scan på treningssenter for litt mer data. Vekt i seg selv tar lite hensyn til muskel og fettfordeling og det kan gi deg en knekk om den ikke viser hva du forventer. 

Anonymkode: d1fd6...e11

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde droppet vekta. Hvis du er veldig interessert i å se forandringer så kjøp deg et målbånd isteden eller ta en scan på treningssenter for litt mer data. Vekt i seg selv tar lite hensyn til muskel og fettfordeling og det kan gi deg en knekk om den ikke viser hva du forventer. 

Anonymkode: d1fd6...e11

Signerer denne!

Ts, du sier at du ser forskjell ved at klærne sitter løsere osv. Hvorfor bryr du deg da om vekta? Hvor ofte går noen rundt å bærer på deg liksom? Kan du ikke bare «gå ned» til du ser ut sånn som du ønsker å se ut, og drite i hvor tung du er? 

Skulle ønske folk visste hvor lite kiloene har å si, to personer som ser klin like ut i størrelse kan veie helt forskjellig. Det.har.ikke.noe.åsihvamanveier. 

Anonymkode: 07788...f74

Skrevet

TS her igjen. Og TAKK!

Jeg er helt på linje med dere. Tror jeg bare blir påvirket av all tallgnukkingen som bedrives i de andre vekt-trådene, der det rapporteres om hvert minste gram i vektnedgang. Føler at jeg kanskje bryr meg for lite om tallene på vekta, siden det er så viktig hos mange andre.

Men da kjører jeg på i "uvitenheten min" 😄 Det føles i grunn godt å ikke ha peiling på hva jeg veier, speilbildet og olabuksene forteller meg uansett det jeg trenger å vite.

Helt enig i at vekt egentlig er ganske uinteressant, målet er jo å få en kropp jeg er fornøyd med når jeg ser på den, ikke et tall på en vekt.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...