Gå til innhold

Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 10 har mange venner, men ingen nære. Det merkes best f.eks. til halloween, hvor ungene går med bestevennen sin. I fjor var hun så lei seg, ingen ville gå med henne eller ha henne med på fest som ble arrangert. 

Jeg forsøkte å være i forkant; inviterte til kos ved bålpanna i hagen vår, for store og små i klassen. Ingen svarte, og ingen kom. 

Nå er hun igjen igang med planlegging av utkledning, pynt mm., men jeg er redd hun igjen sitter alene hjemme den dagen. Vi voksne kan selvfølgelig gå med henne, men det betyr ingenting, hun vil gå med venner! 

Hva kan jeg gjøre for henne? Hun har ADHD, og strever litt med vennskap. Er den vennen som er god nok å bli med hjem, men som ingen inviterer...

Anonymkode: aed75...297

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snakke med foreldrene til vennene om situasjonen? Kanskje dere kan avtale at de går sammen og kommer til dere etterpå/før? 

Anonymkode: 43684...224

• Liker 6
Skrevet

Stakkar.. går alle kun med bestevennen? Her går de i grupper på 3-6, og vi voksne passer på at ingen blir alene. Alle er velkomne til å henge seg på. I fjor fikk jeg melding fra to foreldre om deres barn (gutter i klassen) kunne gå med sønnen min. Det fikk de selvsagt, og siden han allerede hadde avtalt med to andre, så ble de halvparten av guttene i klassen til sammen, og da inviterte jeg like greit resten til å bli med også. (De fleste av dem hadde allerede planer da, men da visste vi at ingen ble utelatt i alle fall.)

Men da var de 8 år da. Det er kanskje ikke vanlig at foreldre blander seg lenger når de er 10?

Anonymkode: 4b073...f00

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å snakke med foreldrene til vennene om situasjonen? Kanskje dere kan avtale at de går sammen og kommer til dere etterpå/før? 

Anonymkode: 43684...224

Prøvde det i fjor, men ungene hadde helt klart sterke meninger og hvem de ville gå med (og det var ikke min jente). De skulle på en fest eller gå med bestevenn. Foreldrene virket maktesløse, når ungene ikke ville. (De samme ungene er ofte her til middag, og lek, så jeg syns det er litt sårt).  

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkar.. går alle kun med bestevennen? Her går de i grupper på 3-6, og vi voksne passer på at ingen blir alene. Alle er velkomne til å henge seg på. I fjor fikk jeg melding fra to foreldre om deres barn (gutter i klassen) kunne gå med sønnen min. Det fikk de selvsagt, og siden han allerede hadde avtalt med to andre, så ble de halvparten av guttene i klassen til sammen, og da inviterte jeg like greit resten til å bli med også. (De fleste av dem hadde allerede planer da, men da visste vi at ingen ble utelatt i alle fall.)

Men da var de 8 år da. Det er kanskje ikke vanlig at foreldre blander seg lenger når de er 10?

Noen går også flere sammen, men ikke plass til flere. Det er akkurat det; når de er 10, så legger ungene planer selv. Foreldrene har mindre de skulle ha sagt.

TS 

Skrevet

Har dere fb gruppe for foreldre i klassen? Ville lagt ut et innlegging invitert alle i klassen til dere med feks pølser på bålpanne og felles avgang på knask eller knep. Om ingen melder seg så vil det være tydelig for foreldrene og hun vil bli invitert et sted? Vi har fb gruppe for klassen og den fungerer sånn. Evt om du legger ut «Kari lurer på om noen i nærområdet i xxxx veien vil gå Halloween med henne»

Anonymkode: 2db9a...f3a

• Liker 1
Skrevet

Noen går også flere sammen, men ikke plass til flere. Det er akkurat det; når de er 10, så legger ungene planer selv. Foreldrene har mindre de skulle ha sagt.

TS 

De er fortsatt barn og foreldre må blande seg. Jeg har jevnaldrende gutt og jeg blander meg lett, ingen skal holdes utenfor eller ikke ha noen å være med på sånne «merkedager» som Halloween. 

• Liker 3
Skrevet

Tenker at det ikke blir halloween i år pga korona. Blir feil å sende ungene fra dør til dør i denne smittetiden. 

Anonymkode: 9b064...586

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvde det i fjor, men ungene hadde helt klart sterke meninger og hvem de ville gå med (og det var ikke min jente). De skulle på en fest eller gå med bestevenn. Foreldrene virket maktesløse, når ungene ikke ville. (De samme ungene er ofte her til middag, og lek, så jeg syns det er litt sårt).  

TS

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS 

Dette synes jeg er svakt av foreldrene. Nå er min gutt 9 i år, men jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å godta noe sånt fra han neste år. "Ikke plass til flere" liksom. De går ute! Det er uendelig med plass...

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg er svakt av foreldrene. Nå er min gutt 9 i år, men jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å godta noe sånt fra han neste år. "Ikke plass til flere" liksom. De går ute! Det er uendelig med plass...

Desverre finnes det mange foreldre der ute helt uten ryggrad at det er under de klarer å stå oppreist. Nesten ingen setter klare grenser lenger. 

Synd trådstarter ikke bor i gata mi. Da hadde vi inkludert. For det har jeg lært mine barn. På slike dager skal ingen være alene. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere fb gruppe for foreldre i klassen? Ville lagt ut et innlegging invitert alle i klassen til dere med feks pølser på bålpanne og felles avgang på knask eller knep. Om ingen melder seg så vil det være tydelig for foreldrene og hun vil bli invitert et sted? Vi har fb gruppe for klassen og den fungerer sånn. Evt om du legger ut «Kari lurer på om noen i nærområdet i xxxx veien vil gå Halloween med henne»

Det var AKKURAT det jeg gjorde i fjor. Ikke 1 tilbakemelding. Så det samme gjør jeg definitivt ikke i år. 

TS 

Skrevet

Blir det knask eller knep i år? 

Uansett det er jo ganske merkelig foreldregruppe, om de godtar at et barn fra klassen blir utestengt fra slike ting. Men noen foreldre er dessverre slik; «så lenge mitt barn har noen å gå med, så driter vi i andre barn».

Tenker at her må foreldregruppen legges mer press på. Dette går jo ikke an. 

Anonymkode: 12186...842

Skrevet

Blir det knask eller knep i år? 

Uansett det er jo ganske merkelig foreldregruppe, om de godtar at et barn fra klassen blir utestengt fra slike ting. Men noen foreldre er dessverre slik; «så lenge mitt barn har noen å gå med, så driter vi i andre barn».

Tenker at her må foreldregruppen legges mer press på. Dette går jo ikke an. 

Anonymkode: 12186...842

Jeg vil jo ikke presse mitt barn på noen... 

TS 

Skrevet
6 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Desverre finnes det mange foreldre der ute helt uten ryggrad at det er under de klarer å stå oppreist. Nesten ingen setter klare grenser lenger. 

Synd trådstarter ikke bor i gata mi. Da hadde vi inkludert. For det har jeg lært mine barn. På slike dager skal ingen være alene. 

Samme her. Dvs sønnen min skal ikke gå i år, men om hun vil gå med et år yngre gutter, så kan hun gjerne gå med han neste år. 😛

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det ikke blir halloween i år pga korona. Blir feil å sende ungene fra dør til dør i denne smittetiden. 

Jeg tenker det samme. Egentlig er jeg glad for at vi slipper godterimaset i år. Har aldri vært fan. 

Ellers, TS, det er en uhyre trist situasjon for din datter. Her, tenker jeg, skolen burde vært den aktive parten og tilrettelagt at ALLE blir invitert. Men som skrevet over - jeg tror ikke det blir noe feiring i år. Jeg skal iallefall ikke kjøpe godteri og dele ut i år.

Skrevet
2 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg tenker det samme. Egentlig er jeg glad for at vi slipper godterimaset i år. Har aldri vært fan. 

Ellers, TS, det er en uhyre trist situasjon for din datter. Her, tenker jeg, skolen burde vært den aktive parten og tilrettelagt at ALLE blir invitert. Men som skrevet over - jeg tror ikke det blir noe feiring i år. Jeg skal iallefall ikke kjøpe godteri og dele ut i år.

Jeg har alltid gjort endel ut av halloween... Men i år slår jeg av utelyset. Hos oss er det veldig mange barn som pleier å gå i timesvis. 

Skrevet
4 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg håper du har rett. Både pga corona og min datter ☺️

TS

Skrevet

Jeg kjenner igjen problemstillingen. Min datter sliter med å komme inn sosialt. I fjor løste vi det ved å gå på hallovenn i regi av kommunen. Der var det poster man kunne vinne snop på ol. Datteren min er ikke fullt like moden som de andre i klassen, så hun elsker slike ting selv om hun er 11 år. Året før arrangerte noen i klassen klassefest på halloween så da ble hun heldigvis ikke ekskludert. 

I år utgår det for vår del og jeg kommer ikke til å åpne døra for noen. Det må jo være stor smitterisiko å ta imot snop hos masse fremmede mennesker i disse tider. 

Anonymkode: 25572...836

Skrevet
På 3.10.2020 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du har rett. Både pga corona og min datter ☺️

TS

Tja, her er råd fra myndighetene og de legger opp til Halloween 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/informasjon-til-foreldre-om-barn-og-koronavirus/id2741570/

Så hvis ikke det endrer seg blir det Halloween

Anonymkode: 6e38b...9cb

• Liker 1
Skrevet
På 5.10.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Tja, her er råd fra myndighetene og de legger opp til Halloween 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/informasjon-til-foreldre-om-barn-og-koronavirus/id2741570/

Så hvis ikke det endrer seg blir det Halloween

Anonymkode: 6e38b...9cb

Det står ingenting der om å gå fra dør til dør, kun private fester, så jeg er ikke enig i at det er «vanlig» Halloween.

Jeg elsker Halloween men kommer ikke til å ta imot noen på døra eller sende mine ut på knask eller knep.

Anonymkode: 4b6b1...038

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...