Gå til innhold

Hvorfor er det aldri tilbud på morsmelkerstatning ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tette barn (født 2018 og 2019), begge har delammet (grunnet blandet annet stramme tungebånd og sensitiv produksjon) . Så har gått en del morsmelk erstatning disse årene. Men jeg har aldri på disse 2 årene opplevd en eneste gang at morsmelkerstatning er å tilbud. Hvorfor er det slik tror dere ?  Babygrøt, klemmeposer og alt mulig annet er på tilbud . Men aldri erstatning, som mange babyer trenger. Det er ikke et luksusprodukt, men mat til babyer . Men tilbud ? Nei. Der burde virkelig vært på fast 3 for 2 på meny feks 

la også merke til at mellom barn 1 og 2 har prisen økt veldig. Og vanlig NAN forsvant også , som var det «billigere» alternativet. Kun sånne store metallbokser nå. Og hipp da, som også er dyrt .

Anonymkode: fff5a...e58

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det ikke skal bli enklere for folk å gi mme enn mm. 

Anonymkode: f4a19...237

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke skal bli enklere for folk å gi mme enn mm. 

🙄 

Anonymkode: 731ab...bb1

• Liker 10
Skrevet

Det er ulovlig

Anonymkode: b0674...d03

• Liker 12
Skrevet

Er vel noe regler rundt det 🤷‍♀️ MME legger seg heller ikke på "topp 10" i Æ-appen, samme som med nikotin og alkohol. 

Anonymkode: 63b97...99f

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Anonymkode: 731ab...bb1

Hvorfor 🙄

Det er jo sant.. Det er heller ikke lov å reklamere for. 

Jeg gir mme selv. 

• Liker 14
Skrevet

18.Forbud mot markedsføring i detaljhandelen

Det er ikke tillatt å reklamere for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger på utsalgsstedet, dele ut vareprøver eller bruke andre salgsfremmende metoder som for eksempel utstillinger, rabattkuponger, premier, salgskampanjer, tapsgivende tilbud og lokketilbud for å påvirke salget til forbruker.

🔗Del paragraf

§ 19.Forbud mot utdeling av vareprøver m.m.

Produsenter og forhandlere av morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger kan ikke dele ut gratisprodukter, tilby prisnedsatte produkter, gi prøver eller andre salgsfremmende gaver til allmennheten eller til gravide kvinner, mødre eller deres familier, verken direkte eller indirekte gjennom den offentlige helsesektor.

Skrevet

Det er forbudt, derfor

Anonymkode: 817c2...c1b

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forbudt, derfor

Anonymkode: 817c2...c1b

Men hvorfor er det forbudt? 

Anonymkode: a0c84...6d0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som beskrevet over er det ikke lov å ha tilbud på mme eller reklamere for det. Det har tidligere blitt drevet ganske aggresiv reklame for mme spesielt i u-land. Konsekvensen var at mange (fattige) mødre ble villedet til å tro at mme var bedre enn morsmelk. Kombinert med dårlige hygieneforhold førte det til mye unødvendig sykdom :( 

Når det er sagt tenker jeg at vi er i en annen situasjon i Norge i dag og at de som av ulike grunner gir mme gjør det fordi det er det beste valget for dem og babyen :) 

Endret av Charminia
  • Liker 21
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi morsmelk er anbefalt ernæring for spedbarn og hvis mme hadde vært veldig billig blir tilgangen mye enklere for de som kanskje ellers hadde ammet. Rett og slett. 

Anonymkode: 5a5aa...08a

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel noe regler rundt det 🤷‍♀️ MME legger seg heller ikke på "topp 10" i Æ-appen, samme som med nikotin og alkohol. 

Anonymkode: 63b97...99f

Ts her

så det er defor ja. Uansett hvor mye jeg bevist kjøpte MME på rema kom det aldri på topp 10.  Ble så oppgitt 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to tette barn (født 2018 og 2019), begge har delammet (grunnet blandet annet stramme tungebånd og sensitiv produksjon) . Så har gått en del morsmelk erstatning disse årene. Men jeg har aldri på disse 2 årene opplevd en eneste gang at morsmelkerstatning er å tilbud. Hvorfor er det slik tror dere ?  Babygrøt, klemmeposer og alt mulig annet er på tilbud . Men aldri erstatning, som mange babyer trenger. Det er ikke et luksusprodukt, men mat til babyer . Men tilbud ? Nei. Der burde virkelig vært på fast 3 for 2 på meny feks 

la også merke til at mellom barn 1 og 2 har prisen økt veldig. Og vanlig NAN forsvant også , som var det «billigere» alternativet. Kun sånne store metallbokser nå. Og hipp da, som også er dyrt .

Er mange varer det aldri er tilbud på av den enkle grunn av de selger seg selv og en antar at salget ikke vil gå opp om en senker prisen i en kortere periode men at det heller kanabaliserer butikkens inntjening på produktet

• Liker 2
Skrevet

Ts

så det er altså ulovlig ? Kjenner jeg blir litt provosert av det. Da bør i det minste de slutte å øke og øke prisen på det eller legge seg på en fast grei pris. Feks 50 kr pakka istenfor 109-150 kr

Mange mødre kjemper for ammingen uten at det går helt. Begge mine er keisersnitt. Yngste var helt uinteressert i puppen på barsel. Dytta den bare ut. Ble sint når man prøvde . Ammeveiledningen fungerte ikke. Ble en ny plan for hvert vaktbytte og de fleste kom bare innom 1 min og gikk igjen. Fullpumpet hver 3 time de neste 3 ukene mens babyen dytta vekk puppen og var sint som en veps . Tungebåndrt ble klippet ultralydveiledet også uten at det hjalp på brystgleden. Uke 4 løsnet det på en måte. Men ville kun amme om det var rolig i huset og aldri nye steder. Ble vanskelig da å holde på en fullamme produksjon. Slik forble han.

føler regelverket i dag tramper litt på de som ikke lykkes med ammingen. Erstatning i Norge er trygg og vannet rent . Og er mat til en baby. Burde ikke vært så dyrt . Dette er ikke Afrika 

og nå er permisjon kortere også. Hva skulle mann min gjort når baby var 8,5 mnd de gangene jeg hadde nattevakt eller kveldsvakt på sykehuset ? Lar seg ikke gjøre med ammefri på slike vakter .  Da er en flaske erstatning godt å ha når kosebehovet til baby kom om natta 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi i en del land der det er lov ser man at markedsføringa er så aggressiv at det rett og slett går utover ammeratene. Det igjen har enorme helsemessige og økonomiske konsekvenser i noen land. 

Dette er også grunnen til at Nestlé (og andre) har skapt NAN 3 og 4 osv, fordi reglene ikke er like strenge for melkeerstatning beregnet på barn over 1 år. Det får de altså lov til å markedsføre, selv om produktet er fullstendig unyttig (man kunne gitt NAN 1 og 2 utover første leveår hvis man absolutt vil fortsette å gi sånn melk). 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

så det er altså ulovlig ? Kjenner jeg blir litt provosert av det. Da bør i det minste de slutte å øke og øke prisen på det eller legge seg på en fast grei pris. Feks 50 kr pakka istenfor 109-150 kr

Mange mødre kjemper for ammingen uten at det går helt. Begge mine er keisersnitt. Yngste var helt uinteressert i puppen på barsel. Dytta den bare ut. Ble sint når man prøvde . Ammeveiledningen fungerte ikke. Ble en ny plan for hvert vaktbytte og de fleste kom bare innom 1 min og gikk igjen. Fullpumpet hver 3 time de neste 3 ukene mens babyen dytta vekk puppen og var sint som en veps . Tungebåndrt ble klippet ultralydveiledet også uten at det hjalp på brystgleden. Uke 4 løsnet det på en måte. Men ville kun amme om det var rolig i huset og aldri nye steder. Ble vanskelig da å holde på en fullamme produksjon. Slik forble han.

føler regelverket i dag tramper litt på de som ikke lykkes med ammingen. Erstatning i Norge er trygg og vannet rent . Og er mat til en baby. Burde ikke vært så dyrt . Dette er ikke Afrika 

og nå er permisjon kortere også. Hva skulle mann min gjort når baby var 8,5 mnd de gangene jeg hadde nattevakt eller kveldsvakt på sykehuset ? Lar seg ikke gjøre med ammefri på slike vakter .  Da er en flaske erstatning godt å ha når kosebehovet til baby kom om natta 

Det ideelle hadde vel egentlig vært å gi mme på blå resept. Men det hadde vært dyrt for staten så det skjer nok aldri. Men jeg er jo enig med deg der, kan man ikke amme av medisinske årsaker (hos barn eller mor) burde det vært en støtteordning. 

Skrevet

Tja, jævlig kjipt for oss som ikke klarer å amme, men likevel må gi barna våre mat.

Jeg klarer ikke amme pga opererte bryster 

Anonymkode: 5c6a8...e65

• Liker 4
Skrevet

Reagerte faktisk på at apotera.no har 30% på noen typer mme nå. (De har tydeligvis fysisk butikk i Oslo?)

Husker hvor strengt det var mtp markedsføring av mme fra mitt barn var baby. Til og med på esken står det poengtert at mm er førstevalget. Og på nettstedene til produsentene må man "godkjenne" at man har lest at mm er bedre enn mme. Skjønner da at tilbud og reklame ikke er lovlig 

20201003_225649.jpg

Anonymkode: 46fb8...aee

• Liker 2
Skrevet

Har full forståelse for at det er kjipt at det er dyrt med mme for dere som ikke ammer. Prisene kunne gjerne vært lavere, men synes likevel at et forbud mot markedsføring er helt på sin plass.

Skulle man hatt salg på disse varene så ville nok normalprisen vært ditto høyere for å kompensere for tapte inntekter, og det kan føre til hamstring som igjen kan føre til at ikke alle får tak i den erstatningen de skal ha, noe vi også så eksempler på da Norge stengte ned i mars i år. 

Videre så kan det også gjøre at foreldre bytter mellom ulike formula ut ifra hva som er på tilbud, noe som kan føre til spisevegring for de aller minste som er var på endring av smak. 

Anonymkode: 0778b...612

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jævlig kjipt for oss som ikke klarer å amme, men likevel må gi barna våre mat.

Jeg klarer ikke amme pga opererte bryster 

Anonymkode: 5c6a8...e65

Helt enig! Virker som at regelverket tar utgangspunkt i at de som ikke ammer ikle gidder. Mens mange så gjenge vil men ikke kan, eller har babyer som nekter . «Fy du ammer ikke. Her kjøp erstatning til blodpris som straff», nei det blir for dumt. Man er en god mamma selvom maten kommer fra en flaske også  

Jeg knakk sammen flere ganger på barsel selv når jeg så babyen til hun jeg delte rom med sugde automatisk mens min ikke brydde seg i det hele tatt (frisk, keisersnitt 3 dager etter termindato , ingenting galt med han. Ville bare ikke)

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...