Gå til innhold

Dere som feirer/har feiret jul alene: hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere som feirer jul alene, eller har feiret alene gjør det? Er dere hjemme eller drar dere på felles julefeiring med andre i regi av en frivilligorganisasjon? 

Litt inspirert av en annen tråd her...

Anonymkode: aef7c...b78

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har feiret alene de to siste årene. Har feiret hjemme. Den ene julen var det bare jeg og barna.

Vi prøver å følge tradisjoner og ting jeg vil gjøre. Vi pynter juletreet på lillejulaften kvelden. Ser tv, ungene våkner til julesteømper, vi koser oss i pysjen. Lang rolig frokost. Julegrøt til lunsj. Så mer tv og kos. Julemusikk, vi går en tur. Pynter oss, spiser julemiddag. Pakker opp gaver. 

Vi har vanligvis feiret med svigers, men jeg orker ikke å gå hele dagen å stresse med å lage mat, høre på mas, og kjas. Utålmodige unger som bare er i veien. Juletre som blir pyntet i all hast kvart på 5 julaften. (Pynter man lillejulaften gar man ødelagt hele julen for svigermor, for det blir bare stress å ha treet ferdig da). Svigermor er så stresset. Samtidig som hun ikke vil ha hjelp. Det bryter ut tredje verdenskrig om vi gjør noe for å hjelpe. Bedre alene!!! 

Anonymkode: eccbb...90c

• Liker 3
Skrevet

Jeg er hjemme og elsker det. Som oftest må jeg jobbe halv dag julaften og når jeg kommer hjem litt over 12 så er det på med TV og pinnekjøttet slenges i gryta. Så får det stå og godgjøre seg mens jeg ser juleprogrammer på TV eller leser litt hvis ikke TV frister. Tar meg gjerne en dusj mens mens kjøttet koker også. Middagen blir gjerne mellom 16 og 17 en gang og når den er fortært triller jeg lettere forspist overende på sofaen etter å ha ryddet det nødvendigste. 

Når jeg kjenner jeg gidder røre meg igjen rydder jeg opp resten og får satt på oppvaskmaskinen. (Pinnekjøttlukta må mest mulig vekk når middagen er fortært.) Hvis jeg har laget og orker dessert så tar jeg den foran TV  litt utpå kvelden og pakker opp eventuelle pakker som er kommet min vei (vanligvis veldig fort gjort - får sjelden mer enn 3 stykker, oftest mindre) . Så ringer jeg og slår av en prat med min mor når hun er kommet hjem fra juleselskapene hun er med i, og det hender mine fettere ringer meg som snarest for å ønske god jul. Hvis ikke så følger jeg litt med på deres feiring på FB. Hvis mor er innom dem så tar gjerne en av dem og ringer meg opp på facetime så jeg ser hvordan de har det og får sagt god jul til alle sammen på en gang. 

• Liker 5
Skrevet

Er hjemme alene, som en helt vanlig dag :P aldri likt jula, dårlige familie minner, så unngår den så mye jeg klarer. Kjøper meg ribbe i varmdisken på meny i romjula, og det er det 😂

Anonymkode: 07a90...ae4

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har feiret alene de to siste årene. Har feiret hjemme. Den ene julen var det bare jeg og barna.

Vi prøver å følge tradisjoner og ting jeg vil gjøre. Vi pynter juletreet på lillejulaften kvelden. Ser tv, ungene våkner til julesteømper, vi koser oss i pysjen. Lang rolig frokost. Julegrøt til lunsj. Så mer tv og kos. Julemusikk, vi går en tur. Pynter oss, spiser julemiddag. Pakker opp gaver. 

Vi har vanligvis feiret med svigers, men jeg orker ikke å gå hele dagen å stresse med å lage mat, høre på mas, og kjas. Utålmodige unger som bare er i veien. Juletre som blir pyntet i all hast kvart på 5 julaften. (Pynter man lillejulaften gar man ødelagt hele julen for svigermor, for det blir bare stress å ha treet ferdig da). Svigermor er så stresset. Samtidig som hun ikke vil ha hjelp. Det bryter ut tredje verdenskrig om vi gjør noe for å hjelpe. Bedre alene!!! 

Da feirer du vel ikke alene? 

Anonymkode: 28950...c47

• Liker 34
Skrevet

jeg er ikke så opptatt av jula lenger, er 34 og singel og uten barn, så har med glede jobbet de fleste julekvelder de siste årene. Det ene året jeg hadde fri «feiret» jeg alene. Lagde meg noe digg å spise, og gikk måneskinnstur på nærmeste topp med hunden. Pakkene åpnet jeg fortløpende da jeg fikk dem, hadde blitt hakket tristere å sitte alene på selve julekvelden og åpne alle pakkene, synes jeg😂 Har masse familie i nærheten jeg kunne feiret med, men jeg syns det mest er bare mas med jula. Og jeg orker ikke være det femte hjulet på vogna hvor enn jeg drar😅 Trives mye bedre i mitt eget selskap.

Anonymkode: 7b04b...198

• Liker 4
Skrevet

På ferie. 

Anonymkode: c54c5...988

Skrevet

Hva er grunnen til at dere feirer alene? 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du/dere er da ikke alene. Dere feirer jo jul sammen. 

Anonymkode: e57c8...9a4

• Liker 22
Skrevet

Står opp, får dagen til å gå, legger meg, takker for at helvetesdagen er over. 

Anonymkode: 6d851...821

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at dere feirer alene? 

Bor langt unna familien og har ganske ofte måttet jobbe julaften så det har ikke vært tid til å reise. (Dessuten hater jeg uansett å reise på den tiden av året med fulle fly og dårlig vær så man aldri vet hvor man lander hen.)

Skrevet

Jeg har feiret alene en gang. Lot TVen stå på med de klassiske programmene gjennom dagen. Tok en lang løpetur. Spiste akkurat som jeg ellers ville gjort (husker ikke hva), tok et glass vin på kvelden. Spiste ribbe, og tok gaveåpning med mannen dagen etter. 

Grunnen var at vi bodde langt unna familie. Han hadde vakt hele juledagen og kvelden, men hadde jeg valgt å reise ville han vært alene dagene rundt. 

Jeg er overrasket over hvor stusselig og rart det føltes. Så har virkelig vondt av de som ufrivillig har det slik hvert år.

Anonymkode: cdb79...931

• Liker 4
Skrevet

Jeg var først på jobb fram til kl. 12. Etter det ble det å ha tv på og se på de programmene jeg bruker. Lesing av julehefte, spiste litt snacks og julekaker. Laget julemiddagen som jeg er vant til, pinnekjøtt. Så vel på film på kvelden og al meg tidlig. 

Anonymkode: e6dfa...444

Skrevet

Spiser alle dere «normal» julemat, altså pinnekjøtt/ ribbe? Eller lager dere noe lettvint? 

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Har bare gjort det en gang. Sa på jobb jeg skulle feire med familien og til familien at jeg måtte jobbe.. Sov lenge, hadde tv på i bakgrunnen med juleprogrammer mens jeg leste bok i kosebukse. Tente lys, slappet av, spiste min favoritt pastarett og drakk litt vin, spiste julesnop.. Tok en lang dusj med hårkur osv. Så film om kvelden under et teppe, overførte penger til kirkens bymisjon. Hadde kontaktet dem om de trengte hjelp, men de hadde visst mer enn nok hjelp på julaften. Akkurat det året orket jeg ikke forholde meg til familien min pga mye drama og kritikk.. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvordan dere som feirer jul alene, eller har feiret alene gjør det? Er dere hjemme eller drar dere på felles julefeiring med andre i regi av en frivilligorganisasjon? 

Litt inspirert av en annen tråd her...

Trodde du mente faktisk alene, men du skriver dere..?

Anonymkode: b0bc9...87e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du mente faktisk alene, men du skriver dere..?

Ser jeg misforsto litt der ja, beklager🙈

Skrevet

Jeg har feiret alene noen ganger, fordi jeg jobber ofte i julen. Hvis jeg har selve julaften fri, så går jeg meg en lang tur, tar et bad med ansiktsmaske osv.

Spiser stort sett julemat, enten ribbe eller pinnekjøtt, men har også slått til med hjemmelaget pizza eller det jeg har lyst til.

Drikker litt vin og ser på filmer og spiser dyr og deilig konfekt.

Legger meg på rent sengetøy.

Åpner ofte gaver 1. juledag, så kan jeg «drøye kosen». 😛

Synes det er koselig å feire med mannen min,( som ikke jobber jul, og reiser til familien sin), venner eller min familie, men koser meg like mye om jeg er alene. 

Men det er klart, ofte om jeg jobber julen så arrangerer enten vi eller noen venner en julemiddag enten før eller etter jul. Så jeg får ju «alt» uansett. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg pleide å kjøpe inn digg mat og slappet av med filmer i eget selskap. 

Er glad i julen, maten og stemningen, men bryr meg lite om gaver og at en må være sammen med noen. 

Nå med mann og barn feirer jeg kun jul pga svigers og ungen. I fjor ble ungen syk og vi var hjemme bare oss 3 og det var utrolig digg 😬

Skrevet

Har feiret julaften alene flere ganger. Har 2 barn, men far feirer med besteforeldrene til barna, tanter og onkler, og nevøer og nieser, så barna vil feire med de. Jeg har ikke familie. 

Jeg koser meg fint alene, ser på Disney jul, spiser sushi, og koser meg med is og godteri. Har en hobby jeg gjerne holder litt på med og. 

I år kan det faktisk hende, barna og jeg tar en rolig jul hjemme. For eldste har blitt voksen, og må mest sannsynlig jobbe tidlig alt på julaften. Og da ønsket hun å feire med meg, og da ville yngste det og. De har jo og blitt eldre, så er kanskje ikke like gøy med de yngre barna. Og de eldre er ikke alltid med lenger. 

Anonymkode: 601f1...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...