Bur_Øgla Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Hei. Jeg har vært stemor i 4 år til en gutt på 8 år. Jeg fikk min første barn nå med faren til gutten. Jeg har alltid følt at jeg har vært en "raus" stemor som har brukt mye av tiden min til lek, leksehjelp og kos. Og jeg har bidratt mye med klær, fritidsutstyr, leker, gaver til bursdager og jul. Vi har alltid hatt godt kontakt, men etter at jeg fikk mitt eget barn har faren til gutten begynt å reagere på at jeg kjøper ting til barnet "vårt". Jeg kom hjem etter å ha handlet ulltøy og en hoppehuske til frøkna, og jeg fikk en kjeftesmelle for at jeg ikke hadde kjøpt noe til sønnen hans. Jeg fikk akutt dårlig samvittighet og Gikk igjennom alt av tøy og utstyr og handlet da inn litt ekstra tøy og nytt regntøy til sønnen hans. Men nå har jeg lagt merke til at han blir irritert hvis jeg spør sønnen hans om å hjelpe til f. Eks med å rydde av bordet eller rydde rommet sitt. Jeg fikk faktisk bedskjed om at hvis jeg skulle be han sin sønn om noe så fikk jeg begynne å gi han ukelønn for jobben. Jeg får stadig styggeblikk når vi er hos min familie(uten han sin sønn) om dem gir barnet mitt gaver eller arveting. Han ba meg faktisk om å gå på lekebutikken og kjøpe en gave til gutten hans siden han ikke hadde fått noe av min tante denne gangen. (sønnen hans var da heller ikke med) Er dette innafor? Er det sånn at de må få likt hver gang? Hvordan gjør dere det hos dere? Endret 3. oktober 2020 av Bur_Øgla 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #2 Skrevet 3. oktober 2020 Høres ut som han har gode intensjoner men gjør det helt feil. Jeg hadde blitt dødsirritert Anonymkode: 3a2e7...d6c 11
minister-mio Skrevet 3. oktober 2020 #3 Skrevet 3. oktober 2020 Dere har en nyfødt? Det er vanlig at det handles mye utstyr og nyfødte får masse gaver. Det betyr ikke at storebror skal få eksakt like mye til en hver tid. 12
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som han har gode intensjoner men gjør det helt feil. Jeg hadde blitt dødsirritert Anonymkode: 3a2e7...d6c Enig. Det er nok såre følelser her... Anonymkode: 6a05d...5f7 2
Bur_Øgla Skrevet 3. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2020 3 minutter siden, minister-mio skrev: Dere har en nyfødt? Det er vanlig at det handles mye utstyr og nyfødte får masse gaver. Det betyr ikke at storebror skal få eksakt like mye til en hver tid. Ja, eller nå er den lille blitt 6 månder, men vokser som grass Å jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kunne bruke like mye penger på begge ungene hver måned. Å hvis han skal få en leke hver gang hun vokser ut av bodyene sine. Så går det hardt utover min lommebok merker jeg 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 Høres ut som mannen din er livredd for at hans sønn skal føle seg utelatt og ikke som en del av familien. Her må du sette deg ned med mannen og finne ut hva han virkelig føler. Bra at han ikke vil forskjellsbehandle, men dette er langt over streken. Anonymkode: c9311...c4a 13
Ulrikke Skrevet 3. oktober 2020 #7 Skrevet 3. oktober 2020 Sikkert godt ment, han er redd for at eldstemann skal bli "glemt" eller nedprioritert. Men det kommer ut feil! Jeg fikk barn med en mann som hadde tre fra før. Aldri i verden om han ba meg kjøpe noe til dem da babyen fikk noe av andre og de ikke engang var tilstede! Mulig det er enklere når det er flere barn enn to. Det hendte jeg kunne komme hjem med noe bare til eldstemann, eller bare til babyen - eller bare til guttene eller bare til jentene. Verken far eller barn blunket, de visste - og vet nå som voksne - at alle får, men ikke nødvendigvis det samme til samme tid. De er nå mellom 25 og 15 og har et flott forhold. Alt MÅ ikke være på krona likt konstant!! 2
Applehead Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Din mann blander "likt" og "rettferdig". Det er urettferdig å behandle barn likt. Barn er ulike og de har ulike behov. Endret 3. oktober 2020 av Applehead Fikset et bilde 13
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Skrevet 3. oktober 2020 Mannen din tenker helt feil. Sønnen har en mor og en far . Disse skal kjøpe ting til gutten. Jenta deres skal få 100% fra dhjemmet deres- der du og far bidrar skinnseter ønsker .. stor deler av hva gutten skal ha skal komme fra et annet hjem.. dessuten: barn i ekteskap opplever også til stadighet at klær blir kjøpt etter behov - og ikke nødvendigvis likt.. Anonymkode: a3765...30f 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #10 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg tenker at her har far vonde og såre følelser som dere må snakke skikkelig om, og det på ditt initiativ. Vær åpen for det han føler og det han opplever, sjøl om du kanskje har en annen oppfatning enn han. Snakk godt sammen, det løser det meste. Anonymkode: 181e2...8d8 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #11 Skrevet 3. oktober 2020 Kjøper far ting til barna noen gang? Eller er det bare du? Hva med svigers? Anonymkode: 35892...b2c
Morten1 Skrevet 3. oktober 2020 #12 Skrevet 3. oktober 2020 57 minutter siden, Applehead said: Din mann blander "likt" og "rettferdig". Det er urettferdig å behandle barn likt. Barn er ulike og de har ulike behov. Det siste bildet der blir litt feil. Utifra det skal en må masse fordi en er minst, det er ikka alltid det er rettferdig heller 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #13 Skrevet 3. oktober 2020 3 minutter siden, Morten1 skrev: Det siste bildet der blir litt feil. Utifra det skal en må masse fordi en er minst, det er ikka alltid det er rettferdig heller Jeg tolker det ikke slik. Det handler om alle må få det de har behov for i den enkelte situasjon. Anonymkode: c0a91...8cb 14
Lønnesirup01 Skrevet 3. oktober 2020 #14 Skrevet 3. oktober 2020 Du må ta en skikkelig prat med ham om dette. Har han sønnen 50%? Hvordan er situasjonen med mor? Det høres ut som om du er en generøs stemor. Men gutten HAR jo en mor også, og ang. ting han trenger så er det hun og far som er ansvarlige for dette. Babyer krever mye, og du kan ikke kompensere hver gang du kjøper noe nytt til den nyfødte. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #15 Skrevet 3. oktober 2020 11 minutter siden, Morten1 skrev: Det siste bildet der blir litt feil. Utifra det skal en må masse fordi en er minst, det er ikka alltid det er rettferdig heller Bilde illustrerer at man likt ikke er det samme som rettferdig . Dersom alle skal få se kampen trenger den minste to kasser for å se over gjerde - den største trenger ingen. Å gi likt i dette tilfellet vil kun hjelpe den i midten. Den minste og største får ikke noe utbytte av kassene.. Anonymkode: a3765...30f 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #16 Skrevet 3. oktober 2020 Men da får far begynne å handle inn til gutten sin, når du handler til baby. Anonymkode: 63ad9...957 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #17 Skrevet 3. oktober 2020 Hvorfor kjøpte du hoppehuske? Du vet vel at det IKKE er anbefalt? Anonymkode: 3f655...ad9 1
Klott Skrevet 3. oktober 2020 #18 Skrevet 3. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kjøpte du hoppehuske? Du vet vel at det IKKE er anbefalt? Anonymkode: 3f655...ad9 Det er ikke problemstillingen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #19 Skrevet 3. oktober 2020 Akkurat nå, Klott skrev: Det er ikke problemstillingen. Greit å informere om ts ikke er klar over dette. Anonymkode: 3f655...ad9 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #20 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg venter barn nr to med samme mann. Nå har jeg kjøpt masse tøy til babyen som kommer. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe noe til storesøster. Det får være måte på. Hu har jeg jo allerede kjøpt til da jeg var svanger med hu. Hvorfor skal det være noe annerledes med stebarn? Kan ikke folk oppføre seg normalt? Når far her forsterker følelsen av at det er synd i stebarn og stebarnet må ha ekstra ditt eller datt for noe som egentlig ikke er et problem i en vanlig familie uten mine og dine og våre barn, så vil det gå utover forholdet til dere alle fire. Dette her blir veldig feil. Anonymkode: c5399...429 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå