AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 Hvilke plikter og ca hvor mye husarbeid eller hva bidrar deres tenåring med hjemme? Merker at jeg lar meg provosere av tenåringen, som vil ha goder, men ikke nødvendigvis bidrar så mye.. Bidrar når jeg ber om det, men det kan være en stusselig innsats. Har ikke noen rampete tenåring, men litt drøy og lat hjemme. Som «glemmer» å bidra..😕 Vil gjerne vite hvor mye deres tenåringer bidrar hjemme? Anonymkode: 1fc98...d73 1
AnonymBrukern Skrevet 3. oktober 2020 #2 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Gå ut med søpla, dekker på bordet, ta inn/ut oppvaskmaskin. Selvfølgelig ha ryddet rom. Lage middag en gang i uka hvis hun vil ha ekstra lommepenger er hun barnevakt/støvsuger osv... det er bare av og til Endret 3. oktober 2020 av AnonymBrukern
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #3 Skrevet 3. oktober 2020 Er 20 år, flyttet ut da jeg var 15. Mine oppgaver før jeg flyttet ut: - (selvfølgelig) rydde mitt eget rom. Fikk et blikk av mamma om jeg hadde det for rotete med klærne 😂 - Jeg sorterte mine egne klær i de forskjellige klesdunkene. Men det var det. Fikk de tilbake rene, brettet de selv. - Brukte jeg noe på kjøkkenet, var det en selvfølge at jeg ryddet etter meg, puttet ting i oppvaskmaskinen. - dekket på bordet før middag -Noen ganger gikk jeg på tur med hunden. - Hjalp til å måke snø Så flyttet jeg ut og lærte fort alt jeg måtte gjøre selv ja 😂 Anonymkode: 23c90...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 Ikke så veldig mye arbeid for kost, losji og lommepenger. Jeg føler meg litt brukt egentlig. Tenåringen lever godt på meg, og jeg har alltid satt barnet mitt først. Men nå er jeg lei av latmannslivet til tenåringen hjemme. Vurderer å kutte lommepenger helt, hvis jeg ikke ser litt velvilje og mer arbeidsinnsats her hjemme. Ts Anonymkode: 1fc98...d73 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke så veldig mye arbeid for kost, losji og lommepenger. Jeg føler meg litt brukt egentlig. Tenåringen lever godt på meg, og jeg har alltid satt barnet mitt først. Men nå er jeg lei av latmannslivet til tenåringen hjemme. Vurderer å kutte lommepenger helt, hvis jeg ikke ser litt velvilje og mer arbeidsinnsats her hjemme. Ts Anonymkode: 1fc98...d73 Kan jeg spørre hvor gammel tenåringen din ca er? jeg fikk aldri lommepenger... fikk bare ting om jeg trengte det, som nye klær siden jeg hadde vokst osv. Nye vintersko om mine var slitte fra i fjor. Ble mye kjørt og henta rundt da hehe 😅 Anonymkode: 23c90...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 To stk gutt her, de har annenhver dag opppvaskmaskin og søppel. I tillegg Rydde rom til enhver tid. Legger klær i skittentøy. Dekker av bordet. Tar av sengklær på egen seng. Ellers støvsuger de når de får beskjed. Anonymkode: 62982...bee 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #7 Skrevet 3. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvor gammel tenåringen din ca er? jeg fikk aldri lommepenger... fikk bare ting om jeg trengte det, som nye klær siden jeg hadde vokst osv. Nye vintersko om mine var slitte fra i fjor. Ble mye kjørt og henta rundt da hehe 😅 Anonymkode: 23c90...b1a Snart 17 år, ts Anonymkode: 1fc98...d73
Trolltunge Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 Det jeg ber om, uansett hva. Varierer hva jeg ber om hjelp til, men nei er ikke et alternativ. Skal selvfølgelig holde rommene sine ,få skittentøy ned på vaskerommet og brette og legge på plass sitt eget tøy når det er vasket. (Jeg vasker, men bare sorterer i kurver til hver etterpå.) 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Skrevet 3. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke plikter og ca hvor mye husarbeid eller hva bidrar deres tenåring med hjemme? Merker at jeg lar meg provosere av tenåringen, som vil ha goder, men ikke nødvendigvis bidrar så mye.. Bidrar når jeg ber om det, men det kan være en stusselig innsats. Har ikke noen rampete tenåring, men litt drøy og lat hjemme. Som «glemmer» å bidra..😕 Vil gjerne vite hvor mye deres tenåringer bidrar hjemme? Anonymkode: 1fc98...d73 Du gir selvsagt ikke goder før jobben er gjort. De bør erfare alle oppgaver (men ikke alle på en gang) for å lære det til de blir voksne selv. Altfor mange, særlig gutter, har ikke peiling på å holde leiligheten sin ren når de blir voksne. Eller lage seg brukbar mat. Et resultat av å aldri ha lært det. Anonymkode: ffeaf...08c 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #10 Skrevet 3. oktober 2020 Tenåringen får 1000 kr i mnd, og hvis det er noe spesielt da. Jeg tenker det er sunt å stramme inn her, når arbeidsinnsatsen er så dårlig. Hva gir dere i lommepenger? Ts Anonymkode: 1fc98...d73
SoWhat? Skrevet 3. oktober 2020 #11 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) Jeg syns det er litt rart at det alltid er å kaste søppel pluss å rydde inn og ut av oppvaskmaskinen som er barn og ungdoms jobb hjemme. Hva lærer de av det egentlig? Får de disse jobbene fordi foreldre misliker dem? Hvorfor vasker de ikke gulvet og tørrer støv? Eller vasker og bretter tøy? Der er jo noe de kan lære og som krever ihvertfall en liten mental innsats. Og å handle og lage middag før den del. Ikke rart jenter klager på unge mannlige samboere og vice versa også iblant. De har jo ikke lært annet enn å gå ut med søpla omtrent. Tragisk Endret 3. oktober 2020 av SoWhat? 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #12 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenåringen får 1000 kr i mnd, og hvis det er noe spesielt da. Jeg tenker det er sunt å stramme inn her, når arbeidsinnsatsen er så dårlig. Hva gir dere i lommepenger? Ts Anonymkode: 1fc98...d73 1000 kr er mye i tillegg til annet. Tenåringen er 17. På tide å lære å vaske og lage mat sett ned foten, kom med tydelige regler, og ikke gi penger før alt er gjort. De vil nok takke deg når de flytter ut og skjønner at de ikke må lære alt da. Anonymkode: cba8a...951
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #13 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tenåringen får 1000 kr i mnd, og hvis det er noe spesielt da. Jeg tenker det er sunt å stramme inn her, når arbeidsinnsatsen er så dårlig. Hva gir dere i lommepenger? Ts Anonymkode: 1fc98...d73 Wow det var myyye!! Hvis han er 17, hva om han får seg en jobb? jeg selv lærte mye om ansvar av jobben jeg hadde da jeg var 15 år, på plantasjen hehe Anonymkode: 23c90...b1a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #14 Skrevet 3. oktober 2020 13 åringen - rydde Opp kopper og kar på rommet hver dag. Sortere sine egne skitne klær i dunkene på badet. Ta ut oppvaskmaskina et par ganger i uka, går tur med hunden et par ganger i uka, gå ut med søpla et par ganger pr uke. Gå med glass og metall en gang i blandt. Støvsuge 2-3 ganger pr mnd. 15 åringen - passe 2 småsøsken iblandt om vi har møte ol. Oppvaskmaskin, hund og annet småtteri hjemme 2-3 ganger pr uke. Legge på plass sine egne rene klær inn i klesrommet. Hun har styr på alt av klær og utstyr selv. 10 åringen - lufte hund, oppvaskmaskin, søpla og rydde rom ca 2 ganger pr uke. lillebror på 6 bidrar med både oppvaskmaskin og må rydde opp det han leker med. Alle hjelper til med pådekking av bord ol. en gang iblandt får barna ansvar for å handle og lage taco selv 😀 Anonymkode: 888e4...0aa
FantasDick Skrevet 3. oktober 2020 #15 Skrevet 3. oktober 2020 Holde rommet sitt i orden, ut med søppel, ta ut av oppvaskmaskinen (vi gjør også det), få klær ned fra andre etasje og sortert i kurver på vaskerommet. Dette skal egentlig gå av seg selv, men det må minnes på. Støvsuger andre etasje og vasker sitt eget bad når jeg maser.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #16 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Jeg syns det er litt rart at det alltid er å kaste søppel pluss å rydde inn og ut av oppvaskmaskinen som er bar og ungdoms jobb hjemme. Hva lærer de av det egentlig? Får de disse jobbene fordi foreldre misliker dem? Hvorfor vasker de ikke gulvet og tørrer støv? Eller vasker og bretter tøy? Der er jo noe de kan lære og som krever ihvertfall en liten mental innsats. Og å handle og lage middag før den del. Ikke rart jenter klager på unge mannlige samboere og vice versa også iblant. De har jo ikke lært annet enn å gå ut med søpla omtrent. Tragisk Hva gjør dine ungdommer? Anonymkode: 62982...bee
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #17 Skrevet 3. oktober 2020 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Og å handle og lage middag før den del. At de skal handle inn middag var faktisk kjempe smart Anonymkode: 23c90...b1a
SoWhat? Skrevet 3. oktober 2020 #18 Skrevet 3. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva gjør dine ungdommer? Anonymkode: 62982...bee Jeg har ingen. Men jeg har vært en, og vi måtte både gjøre rent, jeg passet yngre søsken, handlet og lagde også mat. Brødrene mine slapp unna med mye, og var ganske håpløse også. De lærer sine sønner å bidra!
SoWhat? Skrevet 3. oktober 2020 #19 Skrevet 3. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de skal handle inn middag var faktisk kjempe smart Anonymkode: 23c90...b1a Ja. Det er jo noe å lære av det, bla økonomi
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #20 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Wow det var myyye!! Hvis han er 17, hva om han får seg en jobb? jeg selv lærte mye om ansvar av jobben jeg hadde da jeg var 15 år, på plantasjen hehe Anonymkode: 23c90...b1a Ja, han burde kanskje det. Men så går det mye tid til til skole, venner, ser han er sliten i perioder også. Vil ikke overbelaste han, samtidig som jeg ikke vil at han skal være en slabbedask hjemme. Den gyldne middelvei... men ja, han må nok bidra mer fremover kjenner jeg. Hvis ikke kommer jeg til å bli kronisk irritert og sur på han, og det vil jeg ikke. Ts Anonymkode: 1fc98...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå