Gå til innhold

Dere som har telt nøye ved vektnedgang, hvor lenge har dere stått stabilt på vektplatå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør spesifikk til dere som har vært svært strenge med telling av kalorier. For jeg har prøvd å slanke meg før hvor vekta sto stilt, men da veide jeg ikke hvert et gram olje og smør i stekepanna slik som nå. 
Har gått ned ca 10 kg på 2 måneder og nå står vekta helt still. Har ikke endret så mye som 100 g på 11 dager. 

Så jeg bare lurer på hvor lenge et slikt vektplatå pleier å stå stilt? Skjønner at jeg bare må fortsette slik som før å være tålmodig. Men samtidig hadde jeg helst sett å bare bli ferdig med resterende 5 kg så fort det lot seg gjøre. Utålmodig!

Anonymkode: 49559...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det samme hvor utålmodig du er. Vektnedgang tar den tiden det tar. Det eneste du skal gjøre, er å ha et kaloriunderskudd. Hvis du tenker logisk, vet du at 10 kg på 2 måneder er veldig mye, og at det ikke er noe som heter vektplatå, bare svingninger i vekt, som periodisk kan utligne den nedgangen du kan måle ved å gå på vekta, og at etterpå kommer den store tålmodighetsprøven - vektvedlikeholdet.

Anonymkode: 38aa4...c41

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg godt til! Har gått ned 17 kg og er snart i mål, men omtrent halvveis så stoppet det helt opp. Jeg burde absolutt ha gått ned i følge alle kalkulatorer, og jeg var veldig nøye med tellingen, men vekten rikket seg ikke i rundt 2 måneder. Deretter gikk jeg plutselig ned raskt, like uforklarlig som vektplatået. Tenker det kan ha med hormonbalanse, vannretensjon pga økt treningsmengde og andre forhold. Det er ikke alltid så enkelt som kalorier ut/inn. 

Men det gikk seg som sagt til. Det verste du kan gjøre er å "gi opp" og slutte å telle. Da vil du garantert gå opp i vekt. Vær tålmodig og stol på prosessen 👍

Anonymkode: daaf4...b41

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tenker logisk, vet du at 10 kg på 2 måneder er veldig mye, og at det ikke er noe som heter vektplatå, bare svingninger i vekt,

Så alt det som skrives om vektplatå er bare tull mener du?

Eksempel: «Kroppen prøver nemlig å få deg tilbake til den vekten du hadde opprinnelig, spesielt hvis du har vært overvektig i mange år. Når du kommer på et vektplatå, “relærer” du kroppen at dette er din nye normalvekt.» https://www.flexikost.no/blogg/vektplataer-din-beste-hjelper-i-kampen-mot-kiloene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær tålmodig og stol på prosessen 👍

Tror du har rett, må bare prøve å la være å være utålmodig . . 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel: «Kroppen prøver nemlig å få deg tilbake til den vekten du hadde opprinnelig, spesielt hvis du har vært overvektig i mange år. Når du kommer på et vektplatå, “relærer” du kroppen at dette er din nye normalvekt.» https://www.flexikost.no/blogg/vektplataer-din-beste-hjelper-i-kampen-mot-kiloene

Ja, det er bare tull. 

Stol på prosessen. Hvis du ikke stoler på at det du gjør, har en konkret og forutsigbar effekt, hvorfor skulle du da gidde å være streng med kaloritelling? 

Anonymkode: 38aa4...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst har du gått ned veldig mye på kort tid. Når man slanker seg er 11 dager ingenting og kan like gjerne være normale variasjoner i vekt du ser som platå. Uansett siden du har gått ned mye nå kan det hende at kroppen har fått endret behov for kalorier, for en tung kropp forbrenner mer enn en lettere. Så om du ikke har tatt hensyn til dette kan det rett og slett være at du nå spiser like mye som du forbrenner. Da må man enten spise færre kalorier (ikke gå under 1500) eller forbrenne mer, eller en kombinasjon av dette. Når man går ned i vekt vil også vektnedgang gå tregere for de fleste. Ikke stress enda siden det bare har gått noen dager, men ta gjerne å se over om du har fått endret behov. Mine platå varer lenge, men fortsetter og da går jeg ned etterhvert.

Anonymkode: 67a67...9e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier, men har en viss oversikt og svarer likevel da jeg vet jeg har ligget i godt underskudd hele veien.

For min del mistet jeg de første 15 kiloene relativt raskt (veide over 100 kg, kategori fedme, bare så det er sagt). Deretter stod vekta stille i ca 2,5 uker, før den gikk videre ned. De neste ukene mistet jeg 0,9 kg, 1,6 kg og 2,6 kg. Jeg gikk ikke med over 2000 kalorier i underskudd hver dag den siste uka, bare så det er sagt (tipper nærmere 800-1000 kalorier underskudd). Kroppen hadde nok holdt på en del vann som den slapp.

Vektnedgang går i rykk og napp, og det er kun utviklingen over lang tid som forteller oss om vi lykkes eller ei.

Anonymkode: ddf96...abb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto stille i et par måneder etter å ha gått ned 1/3 av målet, men det er vel fordi jeg er såpass lav og nesten normalvektig at kaloriunderskuddet mitt ikke er så stort (da må jeg enten sulte eller overtrene). Men etter de to månedene så fikk jeg en boost første uka det gikk ned igjen. Tror det er individuelt, og i det store bildet vil linja peke nedover så lenge du holder deg til planen (og hvis du er svært overvektig må du selvfølgelig justere kaloribehovet etter hver 10 kg cirka). 

Anonymkode: bde94...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at kroppen vil tilbake til høyeste vekt er fordi at du øker antall fettceller i kropper når du går opp, men disse blir ikke borte når du går ned i vekt de bare tømmes. Dermed er det lettere å fylle opp igjen disse fettcellene enn første gang når de måtte «lages» i tillegg (så du vil raskere legge på deg igjen hvis du allerede har vært overvektig). Du kan ikke «relære» kroppen din nye normalvekt på den måten det fremstilles her. 

Anonymkode: bde94...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvert som vekten går ned, går også energibehovet til kroppen ned. Så om du får i deg like mange kalorier nå som under tidligere vektnedgang, må du faktisk kutte mer på kaloriene.

Anonymkode: 856f8...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter hvert som vekten går ned, går også energibehovet til kroppen ned. Så om du får i deg like mange kalorier nå som under tidligere vektnedgang, må du faktisk kutte mer på kaloriene.

Anonymkode: 856f8...e78

Det gjør jeg. Har minket med ca 100 kcal etter 4 kg, 3 kg til også nå. Så nå ligger jeg på over 300kcal mindre enn utgangspunktet da jeg startet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overrasket over hvor utålmodige mange er. 

10 kilo på 2 måneder er jo ekstremt mye! For stabil og sunn (og varig) vektnedgang beregnes vel normalt 0,5 kilo i måneden cirka. 

Har holdt på i litt over en måned og gått ned ett par kilo, som var forventet, og er fornøyd med det da jeg ser på dette som en varig endring og planen er å gå ned til en vekt jeg blir værende på. Lenge. Gjerne resten av livet. 

De gangene jeg kjenner på utålmodighet og tenker at jeg gjerne skulle våknet opp dagen etter og vært på målvekten, må jeg minne meg selv på hvor lang tid jeg brukte på å havne på det utgangspunktet jeg hadde, og hvor lenge jeg var der før jeg begynte å ta tak. 

For min del er det snakk om over et år med å «kose seg» og ikke tenke på vekt. Da er det ikke realistisk å forvente at over et år med hyggespising og late kvelder skal stresslankes bort på noen få uker eller måneder (og bli værende borte). 

Men det er absolutt dritkjedelig å føle man teller og veier og venter i det evige, når man gjerne helst skulle vært kvitt de kiloene i går. 

Anonymkode: 1225e...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...