Gå til innhold

Hvor lang tid tok det fra du ble satt i gang til du fikk rier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal inn på sykehuset i morgen kl 12 for å settes i gang i uke 38+ 4, og har ingen modning i det hele tatt. Blir satt i gang så tidlig pga jeg har brukt insulin i svangerskapet, så er ikke pga at jeg er på overtid. 

Ser at det å bli satt i gang kan ta opptil 4 dager før noe skjer og noen ganger skjer det ikke noe i det hele tatt og man ender av og til opp med keisersnitt. 

Planen for meg var visst ballong kateter 24 timer, deretter piller i opptil to døgn før de setter drypp som siste løsning det siste døgnet. 

Merker at jeg er litt engstelig for alt dette her. Spesielt ballong kateteret da jeg hører folk finner det ubehagelig. Er også redd for at babyen skal bli stresset av alt dette her, slik at noe skjer.

Kan noen fortelle meg om deres opplevelser vedr det å bli satt i gang, og hvor lang tid det tok? Ble fødselen eller riene veldig mye mer vonde ved igangsettelse enn ved naturlig fødsel? (For dem som har opplevd begge deler)  

Vet dette er individuelt altså, men setter pris på de som svarer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble også satt igang etter 38 uker pga svangerskapsdiabetes.

Fikk ballongkateter på en onsdag. Den datt ut neste morgen. Ble da lagt inn og fikk modningspiller. Veldig lite fremgang de neste dagene. Lørdag morgen ble vannet tatt. Litt svake rier men ikke nok så fikk drypp. Deretter gikk jeg fra 4 cm til 10 cm på bare noen timer. Det var veldig intenst så jeg takket ja til en epidural etterhvert. 

Lå med full åpning og pressrier (og god smertelindring heldigvis) i mange timer, baby ville ikke ordentlig ned i bekkenet, hun lå i "stjernekikkerposisjon". Det hele endte med keisersnitt på natta.

Alle fødselshistorier er forskjellige så noe fasit på hvordan det blir får du ikke her. Det kan gå fort eller det kan ta mange dager. 

Det ble mye venting for min del men til gjengjeld så ble det ikke noe stress og mas. 

Jeg vil råde deg til å forberede deg på at det kaaan ende i keisersnitt. Jeg tenkte at sånt skjer ikke meg og det ble tidenes sjokk. Alt gikk heldigvis veldig bra 😊

Lykke til ❤️

Skrevet (endret)

Jeg ble satt i gang pga morkakesvikt. Ingen ballong eller noe, de bare tok vannet. De sa det ville ta lang tid før riene kom, men de kom etter 10 minutter og 2 timer etter var barnet ute. Tror det er veldig, veldig ulikt fra person til person. 

Endret av Klougart
  • Liker 3
Skrevet

Angående kateteret så er det veldig individuelt har jeg skjønt. Jeg syntes det var veldig ubehagelig, som veldig intense mensensmerter. Det gikk heldigvis over ganske kjapt og du får smertestillende om du ønsker 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk satt inn ballongkateter uke 36 (pga svangerskapsforgiftning). Merket ikke noe særlig til det, litt menssmerter og var ubehagelig bare. Det falt ned i løpet av natten, og morgenen etter fikk jeg modningspiller. Merket ingenting hele dagen, men på kvelden fikk jeg plutselig, og stadig flere og oftere, sterke menssmerter. Vannet ble tatt på kvelden, pg riene startet kjapt. Babyen født morgenen etter, altså to dager etter ballongkateteret ble satt inn. 

Riene var vonde fra start, og hadde nesten ikke pauser mellom, men jeg har ingenting å sammenligne med🤷‍♀️

Anonymkode: b68a0...0a8

Skrevet

Ble satt igang i uke 39, pga svangerskapsforgiftning. Barnet kom på femte døgnet. 

Anonymkode: c878c...01e

Skrevet

Jeg fikk første tablett innsatt i 8 tiden onsdags kveld og fødte i to tiden natt til fredag. Fikk ingen rier før jeg fikk en lang pressrie på 8 min som holdt på å drepe baby. Baby ble født livløs men kom seg etter et halvt døgn på nyfødtintensiven. Det gikk heldigvis bra. 

Anonymkode: 29a7a...c4b

• Liker 1
Skrevet

Satt igang 2 ganger i uke 37 med begge. Moden begge gangene så blir kanskje ikke helt det samme. Rier etter ca 12 timer med nr 1 og rier etter noen timer med nr 2 (måtte også ta vannet, ungen måtte ut!). Begge kom etter 5-7 timer etter startende rier. Fikk piller jeg da. 

Anonymkode: 8c111...d98

Skrevet

Jeg fikk satt inn ballong onsdag morgen, som ble tatt ut på sykehuset torsdag morgen. Fikk modningspille klokken 11 torsdag, rier klokken 16 og fødte natt til fredag. Med meg gikk det veldig bra! 

Anonymkode: d3a5a...922

Skrevet

Ble igangsatt uke 36 grunnet svangerskapsforgiftning, null modning.

Torsdag - Ballongkateter (mye kynnere og masrier).

Fredag - De tar ut Ballongkateteret,  har hatt null effekt. Får modningspiller om kvelden. 

Lørdag - Får modningspiller morgen. Får modningspiller + riestimulerende. BAM rett på heftige rier ca. 16-17. Babyen er ute ca. 23.00 samme kveld 🙂

Anonymkode: 6e0cc...f16

Skrevet

De tok vannet pga svangerskapsforgiftning. Tok det om morgenen, rundt 8. Fikk første skikkelige rie 14 (var kun mensensmerter før det). Fødte barnet 14.20. 

Anonymkode: 54d9f...319

Skrevet

Nr 2: Jeg var så moden at de tok vannet, riene startet etter kanskje 20 minutter og to timer etter var han født. Kjapt og veldig greit.

Nr 3: Fikk en modningspille og måtte vente på obsposten fordi det var fullt på føden. Ingen effekt av pillen som jeg kunne merke. 10 timer etter modningspillen fikk jeg endelig fødestue og de diskuterte hvordan de skulle sette i gang fødselen og da gikk vannet av seg selv samtidig som riene kom som kastet på meg. 24 minutter etter var hun født. Intenst, men igjen kjapt og greit. 

Jeg synes riene har vært like vonde under alle tre fødsler. Forskjellen har vært at med de to styrtfødslene rakk jeg ikke bli så sliten som under den første som tok lengre tid. 

• Liker 1
Skrevet

Ble satt igang med ballong i uke 38, umoden. Hadde modningsrier i 2t så full fart med sterke tette rier 2t etter det igjen🙂

Skrevet

Ballongkateter kl 11, dro hjem og fikk rier kl 14. Ballongen datt ut og riene avtok. Fikk beskjed om å komme inn på sykehuset neste morgen, siden det ikke skjedde noe mer. Der ble jeg undersøkt, og så ventet vi 5 timer (!) på å få en fødestue. Så tok de vannet, ventet en time, gav meg riestimulerende drypp og overvåket. Det var rieaktivitet, men jeg kjente dem bare som sterke kynnere. Etter en time økte de dryppet, og da begynte ting å skje. Ungen var ute 5 timer etter at de økte dryppet, og 34 timer etter ballongen. 

Anonymkode: 66895...b9b

Skrevet

Indusert med ballong mandag kl 14:45, riend kom i løpet av 2 timer, men ikke noe effektive rier. Endte med 3 tabletter og jenta kom ikke før onsdag morgen. Masse, masse lykke til 🤞🏼🎉

Skrevet

De tok vannet da jeg var moden og hadde litt åpning. Tok 1,5 time. Andre gang ble det ballong og det tok ca et og et halvt døgn. Lykke til❤️ Snart er premien her!

Anonymkode: e7809...e91

Skrevet

Ble satt i gang med modningspille (rett før kl09), begynte faktisk å få smårier ganske raskt. Ble flytte til fødestue i 12 tiden. Ingen fremgang og stresset baby, stakk hull på fostersekken (var ikke fostervann igjen), og riene ble helt grusomme. Fremdeles ingen fremgang og endte med akutt ks på kvelden.

Skrevet

Ble satt inn ballong tirsdag morgen uke 38. Helt umoden. Ble igangsatt pga diabetes. Hadde noen smertefulle tak midt på dagen, men ble borte. Ble lagt inn på sykehuset dagen etter og de tok ut ballongen. Hadde ikke hatt noen effekt.

Fikk da vaginale piller, de ga sterke smerter, men uten noen effekt, så de ble tatt ut og jeg fikk morfin. Fikk også svelgetablettet i stedet.

Kastet opp hele dagen etter, og ingen modning.

På fredag var jeg helt utmattet og ønsket veldig sterkt at de skulle prøve å ta vannet. Hadde bare to cm åpning, men vi ble enige om å gi det et forsøk. Riene kom nesten med det samme de hadde tatt vannet. Kraftige rier som gjorde at jeg gikk fra 2-5 cm på under 30 minutter. Fikk da epidural og merket ingen flere smerter resten av fødselen. 

Fra de tok vannet til hun var ute, tok det nøyaktig syv timer.

Skal snart føde igjen og kommer til å motsette meg igangsettelse, hvis alt er bra med barnet denne gangen. 

Anonymkode: ecac9...beb

Skrevet

Hadde 1-2 cm åpning. Fikk ballongkateter som falt ut etter kanskje 2-3 timer og da startet riene med 3 min mellomrom.. de tok vannet på 4 cm og da ble riene mye vondere. Hele «seansen» var over på 12 timer(altså fra de satte inn kateteret til ungen var ute). Lykke til😊

Anonymkode: 35c99...f51

Skrevet

En oppdatering fra meg.

Fikk kateteret rundt kl 13 idag, og fikk noen sammentrekninger like etterpå som varte fram og tilbake et par timer som jeg synes var vonde. Etter det har det vært omtrent fraværende. Ingen rier ifg ctg, bare noen kynnere.  Mest plagsomme akkurat nå er bekkenet. Vondt å sitte eller ligge. Lurer litt på hvordan jeg skal få sove i natt.

I morgen er planen å ta kateteret kl 08, og må nesten si jeg gleder meg. Synes det på en måte er i veien for do besøk. Etter det er det piller annen hver time i opptil 2 døgn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...