AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 Hva menes med dette? Hvilke studier burde man klare da? Anonymkode: 769a0...fcb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #3 Skrevet 3. oktober 2020 Det er noe man sier til folk om man er snobbete, og litt korttenkt. Anonymkode: 47574...9bb 11
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tannlege? Anonymkode: 3034a...4ee Så smart er jeg nok ikke. Har snitt på 5,6 Anonymkode: 769a0...fcb
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så smart er jeg nok ikke. Har snitt på 5,6 Anonymkode: 769a0...fcb Ok. Men trives du ikke med å være tannpleier? Anonymkode: 3034a...4ee 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg er tannlege, og tannpleieren som jobber med meg er veldig smart, og trives kjempegodt med å være tannpleier. Det meste av ansvaret i usikre pasientkasus blir lagt over på oss tannlegene også, så er mindre stressende å være tannpleier 😉 Dette er forøvrig noe hun sier selv, ikke noe jeg uttrykker. Jobber man som privat ansatt tannpleier tjener man dessuten mer enn en offentlig ansatt tannlege, hvis lønnen har noe å si. Syns det blir for dumt å si at man er for smart til å være tannpleier, da dette klinger negativt i mine ører. Som om tannpleiere er «dumme». Det er i allefall ikke min erfaring, de jeg kjenner er svært oppegående folk, som i tillegg har masse omsorg og yrkesstolthet. Og de er nødvendige i den kliniske hverdagen. Alle ledd i praksisen er nødvendig, man jobber som et team for å gi best mulig og mest mulig effektiv behandling! Anonymkode: ebf4e...442 14
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #7 Skrevet 3. oktober 2020 Om du faktisk har karaktersnitt på 5,6 og i tillegg alle realfagene, så har du jo nok i poengsum til å komme inn på odontologi hvis du ønsker det? Hvis du allerede er utdannet tannpleier har du jo også ekstrapoeng for høyere utdanning og alderspoeng, hvis du havner i ordinær kvote hos samordna opptak. Jeg skjønner godt at folk kan si at noen er "for smart til å være tannpleier". Et naturlig skritt opp vil være å heller bli tannlege, som på alle måter er både et mer krevende studium og et mer krevende yrke. Det blir litt som å gå bachelor ingeniørfag på tilfeldig valgt høyskole vs. femårig sivilingeniørstudium på NTNU. Har du kapasitet til (og interesse for) det sistnevnte, så er det antageligvis det som vil passe deg best. Hvis man tenker innenfor helsevesenet vil jeg ikke si at sykepleier og lege har samme forholdet som mellom tannpleier og tannlege; sykepleierfaget er mye mer et eget fag enn hva tannpleieryrket har å tilby sammenlignet med tannlegeyrket. Tannpleiere gjør noe, tannleger gjør alt det tannpleiere gjør og i tillegg så vannvittig mye mer. Anonymkode: eb9a9...c67 1
Myrmica Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 Leger er bedre enn sykepleiere, veterinærer bedre enn dyrepleiere, tannleger bedre enn tannpleiere. Det er liksom samfunnets oppfatning. "Hvorfor er du bare [sykepleier/tannpleier], du er jo smart/har gode karakterer?" Men dette er jo yrkesgrupper i sin egen rett. Og de er kjempeviktige!! Jeg har selv et slikt yrke, hvor det er en profesjon "over", som blir sett på som mye bedre. Men jeg valgte yrket mitt fordi det var det jeg ville gjøre. Superlønn og status var ikke det viktigste for meg, jeg ville være i profesjonen min uten å ha så sabla mye ansvar og prestasjonspress. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 for en snobbete uttalelse😬 jeg jobbet en periode på et advokatkontor, og gjett hvem den ene høypåsegselvadvokaten foretrakk å snakke med; jo renholderen☺️selv om jeg ikke likte advokaten i begynnelsen, så endret synet mitt sitt da jeg såg hvordan han behandlet renholderen vår. han drakk kaffe med henne, de pratet om løst og fast. hun hadde et annet perspektitv på livet enn en de andre alademikerne der(som forøvrig trolig kjedet han). alle har sin verdi, og jeg blir lei meg av denne „rangeringen”. hvis du blir lykkeligere av å ta høyere utd, så gjør det! men ikke nedvurder deg selv eller yrkesgruppen. Anonymkode: c6641...403 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 5,6 i snitt har faktisk ikke så mye med å være smart å gjøre 🙄 Anonymkode: 88e6e...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5,6 i snitt har faktisk ikke så mye med å være smart å gjøre 🙄 Anonymkode: 88e6e...fa3 Det er en en typisk uttalelse fra noen som har tatt på seg den oppgaven å trykke ned de som har høye karaktersnitt. Med et høyt karaktersnitt åpner opp flere muligheter slik at sånne som TS i større grad kan utnytte evnene og ressursene sine. Stephen Hawkings karriere og renommé bygger på en lang utdannelse i fysikk og matematikk. Men det er typisk at de som mener at akademiske resultater ikke har noe med å være smart å gjøre er veldig komfortable med å være i en jobb uten utviklingsmuligheter og blafrer rundt om at de som er nysgjerrige og lærevillige, og får gode akademiske resultater, absolutt ikke trenger å være smarte. Anonymkode: 9a359...335 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en en typisk uttalelse fra noen som har tatt på seg den oppgaven å trykke ned de som har høye karaktersnitt. Med et høyt karaktersnitt åpner opp flere muligheter slik at sånne som TS i større grad kan utnytte evnene og ressursene sine. Stephen Hawkings karriere og renommé bygger på en lang utdannelse i fysikk og matematikk. Men det er typisk at de som mener at akademiske resultater ikke har noe med å være smart å gjøre er veldig komfortable med å være i en jobb uten utviklingsmuligheter og blafrer rundt om at de som er nysgjerrige og lærevillige, og får gode akademiske resultater, absolutt ikke trenger å være smarte. Anonymkode: 9a359...335 Anonymkode: 88e6e...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #13 Skrevet 4. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 88e6e...fa3 Lykke til med å få doktorgrad i fysikk og matematikk når du ikke engang klarer å komme inn, noe som er litt av poenget mitt i innlegget over (hvis du hadde forstått det da). Anonymkode: 9a359...335 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 Stephen Hawkings er smart ja, men det har mye med interesse å gjøre og. Hvordan definerer man smart? Det er mange måter og være smart på. Høye karakterer vitner om god selvdisiplin og interesse for faget. Anonymkode: 88e6e...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #15 Skrevet 4. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stephen Hawkings er smart ja, men det har mye med interesse å gjøre og. Hvordan definerer man smart? Det er mange måter og være smart på. Høye karakterer vitner om god selvdisiplin og interesse for faget. Anonymkode: 88e6e...fa3 Han hadde ikke hatt de mulighetene hvis han ikke tok en grunnutdanning i fysikk og videre doktorgrad i fysikk og matematikk. Han var professor og hadde store muligheter til å forske og formidle. Hvis han hadde blitt tannpleier hadde han for eksempel ikke blitt den personen han er kjent som. Anonymkode: 9a359...335 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #16 Skrevet 4. oktober 2020 Kanskje en sleivete uttalelse, men det er et poeng her. Jeg har selv gått i samme fellen. Jeg har mastergrad i kjemi og har alltid hatt lyst til å drive et forskningslaboratorium i akademia. Fikk stillingen jeg hadde lyst på. Altså ikke gruppeleder, men ingeniøren som hadde det daglige ansvaret med instrumenter, bestillinger og alt som har med daglig drift å gjøre. En bra jobb, men etter ett år måtte jeg innse at det var ingen faglige utfordringer for meg. Tenker det er litt det samme med tannpleiere. Bra jobb, men etter et par år er det nok ikke så mye faglig utfordring for deg som arbeidstaker. Jeg fikk etterhvert en annen stilling på arbeidsplassen, og trives mye bedre nå. Anonymkode: abfd0...111 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2020 #17 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg hater den type nedlatende uttalelser. Vi hadde en kvinnelig mellomleder på en arbeidsplass jeg arbeidet tidligere og hun ble sett ned på av sine kolleger? Hvorfor? Jo fordi hun hadde ambisjoner. De som så ned på henne på denne måten hadde selv ingen ambisjoner, de var ikke på jakt etter faglige utfordringer, og da skulle ingen andre ha det heller. Poenget er at vi er forskjellige. Noen drives av å utfordre seg selv, forske og utvikle eller utvikle karrieren sin. Andre har ikke slike ambisjoner men yrket deres er like viktig likevel. Jeg synes ikke man skal se ned på noen som velger å være tannpleier fordi det er for lite ambisiøst. Hvis ingen vil ha de yrkene som ikke er ambisiøse nok vil de som velger de såkalt ambisiøse yrkene få et problem for de må da gjøre de jobbene de selv synes er under deres ambisiøse nivå selv. Da blir det mindre tid for det de synes er oppgaver de liker.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #18 Skrevet 4. oktober 2020 Tannpleier er jo et mer fremtidsrettet yrke enn tannlege, så hvis det er det du har lyst til å jobbe med så synes du skal gå for det. Anonymkode: 69f06...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå