AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #141 Del Skrevet 5. oktober 2020 3 hours ago, AndreasBR said: Nathaniel er fortsatt 4 stavelser, noe som er litt mye i dagligdags tale. Hvorfor tror du forkortelser på navn oppstår? Cecilie, Olivia, Sebastian, Benedikte, Aleksander... helt vanlige navn som mange bruker uten forkortelser. Anonymkode: a5746...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #142 Del Skrevet 5. oktober 2020 På 3.10.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så fint navn til gutten vi venter, mannen er ikke enig. Hva synes dere? Anonymkode: a71b4...7ef Enig.med mannen din. Skrot det Anonymkode: 6e67a...f13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #143 Del Skrevet 5. oktober 2020 På 4.10.2020 den 11.13, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er et fint navn 😍 ikke bry deg om de sure, gamle damene på kg Anonymkode: f61d0...831 Trenger ikke å bli ufin bare fordi noen ikke liker et navn altså Anonymkode: 921f3...421 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 5. oktober 2020 #144 Del Skrevet 5. oktober 2020 Leo Nathaniel er i mine ører et grusomt navn. Snakk om å kombinere trendnavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #145 Del Skrevet 5. oktober 2020 På 3.10.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er så fint navn til gutten vi venter, mannen er ikke enig. Hva synes dere? Anonymkode: a71b4...7ef Dritharry navn Anonymkode: 9c408...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #146 Del Skrevet 5. oktober 2020 Har ikke folk sett Seinfeld her inne?! Uncle Leo er jo helt konge! Nathaniel er fint på engelsk. Jeg valgte et navn til min mellomste sønn som jeg syntes var finere på engelsk, men viser seg at det er et vanlig navn i Danmark. Og får masse komplimenter for det. Meeeeen det er ikke i samme kategori som Nathaniel... Anonymkode: f4805...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 5. oktober 2020 #147 Del Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Cecilie, Olivia, Sebastian, Benedikte, Aleksander... helt vanlige navn som mange bruker uten forkortelser. Anonymkode: a5746...d39 Seb/Sebbe og Alex/Aleks. Oisann. Der feilet du. Er vel mange som forkorter de tre første også, men da går det mer på kallenavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 5. oktober 2020 #148 Del Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For et satans teit argument. Mange helt vanlige dobbentnavn som har 6 stavelser. Anne Cecilie. Sara Olivia. Men de er vel stygge de óg, da? Anonymkode: a5746...d39 Du tror veldig mange bruker begge navnene i dagligdags tale?!? Aldri påstått et navn er STYGT fordi det har 6 stavelser... Hvor i alle dager påstår jeg det? Vil påstå navnene du skriver her er særdeles lite brukt, og om de blir brukt, ender de opp med å bruke bare Anne og Sara. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #149 Del Skrevet 5. oktober 2020 1 time siden, AndreasBR skrev: Seb/Sebbe og Alex/Aleks. Oisann. Der feilet du. Er vel mange som forkorter de tre første også, men da går det mer på kallenavn. Jeg gikk i klasse med både Cecilie og Benedikte. De ble kalt Cessy og Benny 🤷🏻♀️ Anonymkode: 39a1e...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 5. oktober 2020 #150 Del Skrevet 5. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk i klasse med både Cecilie og Benedikte. De ble kalt Cessy og Benny 🤷🏻♀️ Anonymkode: 39a1e...b3e Der kan man se 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 5. oktober 2020 #151 Del Skrevet 5. oktober 2020 6 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Hehe, de med engelsk som morsmål mener jo også at de uttaler navn "slik det står skrevet". Det er bare det at vi uttaler bokstaver forskjellig på ulike språk. Jeg vet om en norsk mann som heter Leonard (voksen). Synes faktisk det er et veldig fint navn. Det er vel heller ikke et engelsk navn, men tysk. Hvorfor skal de med engelsk som morsmål ha enerett på uttalen av alle navn, også de som opprinnelig er fra andre land? Er du så sikker på at engelskspråklige mener det? Er det ikke ganske stor enighet om at engelsk er et språk som bærer såpass preg av innflytelse fra noen få forskjellige språk at man veldig ofte ikke kan vite uttale ut fra skrift? Det gjelder vel ofte også navn. Ta navnet Leonard som du nevner. Det uttales noe sånt som Lenerd eller Lenørd. Bokstaven o forsvinner i uttalen. Tar man bort de tre siste bokstavene av navnet får man navnet Leon. Uttalen av Leon er annerledes. Der beholdes bokstaven i uttalen slik at det uttales noe sånt som Leån. Ikke helt konsekvent. Ikke det at norsk er så utrolig enkelt å forstå seg på, men engelsk grammatikk er ganske uryddig. I hvert fall sammenlignet med f.eks italiensk og spansk. Et eksempel på hvor lett det er for nordmenn å ta feil av engelskspråkliges uttale er sportsgiganten Nike. Nordmenn flest later til å tro at det følger samme uttale som navnet Mike, og kaller det Najk, mens amerikanerne selv kaller det noe sånn som Najki. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #152 Del Skrevet 5. oktober 2020 2 hours ago, AndreasBR said: Der kan man se 😄 Ja for de to anekdotene der beviser jo alt. Jeg har tre anekdoter på andre siden av argumentet så da er det vel jeg som var rett, da? Lykke til med livet 🙄 Anonymkode: a5746...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolff Skrevet 5. oktober 2020 #153 Del Skrevet 5. oktober 2020 Synes du heller bør gå for Adrian Benedictus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #154 Del Skrevet 5. oktober 2020 Vulgært og Harry. Vidkun Adolf er mye finere og mer classy. Anonymkode: 1f91c...fb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #155 Del Skrevet 6. oktober 2020 På 4.10.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar 😊 Leo er ute av bildet. Så da står det mellom Amadeus og bare Nathaniel, for meg. Mannen likte Ruben, hehe 😊 ts Anonymkode: a71b4...7ef Amadeus er fint. Nathaniel høres ut som en veik liten harrytass, som gneldrer etter mamma hele tiden! Anonymkode: d8571...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. oktober 2020 #156 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 15 timer siden, Klossmajor skrev: Er du så sikker på at engelskspråklige mener det? Er det ikke ganske stor enighet om at engelsk er et språk som bærer såpass preg av innflytelse fra noen få forskjellige språk at man veldig ofte ikke kan vite uttale ut fra skrift? Det gjelder vel ofte også navn. Ta navnet Leonard som du nevner. Det uttales noe sånt som Lenerd eller Lenørd. Bokstaven o forsvinner i uttalen. Tar man bort de tre siste bokstavene av navnet får man navnet Leon. Uttalen av Leon er annerledes. Der beholdes bokstaven i uttalen slik at det uttales noe sånt som Leån. Ikke helt konsekvent. Ikke det at norsk er så utrolig enkelt å forstå seg på, men engelsk grammatikk er ganske uryddig. I hvert fall sammenlignet med f.eks italiensk og spansk. Et eksempel på hvor lett det er for nordmenn å ta feil av engelskspråkliges uttale er sportsgiganten Nike. Nordmenn flest later til å tro at det følger samme uttale som navnet Mike, og kaller det Najk, mens amerikanerne selv kaller det noe sånn som Najki. Neida, modererer meg litt der. Er vel nesten heller slik at det virker som om norsktalende (og sikkert talere av andre språk også) tror at engelsktalende har standarden. Blir litt som det at "alle" virker å tro man må gi ungene sine såkalt internasjonale navn, og at svært mange norske navn ikke er mulig å hete i engelsktalende land. Mens det i virkeligheten er slik at folk i engelsktalende land er svært vant til at folk heter mye rart, og sjelden har problemer med å uttale utenlandske navn. Uansett - jeg synes Leonard er et fint navn med norsk uttale Endret 6. oktober 2020 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2020 #157 Del Skrevet 6. oktober 2020 På 3.10.2020 den 19.51, AnonymBruker skrev: Men det blir jo det samme som at jeg synes feks Rannveig er grusomt stygt. Det er ikke det samme som at "det ikke går an å hete det på norsk" som du så fint sier. (PS jeg liker Rannveig. Trengte bare et eksempel) Anonymkode: 31a6e...bc3 Nei blir ikke det samme. Det er som om noen skulle hete rannveig og så skulle man uttale det på engelsk. Funker ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #158 Del Skrevet 6. oktober 2020 Syns Neander Dhaniel er bedre. Anonymkode: b3e78...3fe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. oktober 2020 #159 Del Skrevet 7. oktober 2020 På 4.10.2020 den 12.26, AnonymBruker skrev: Nathaniel og Amadeus er lite maskuline navn, på linje med Teodor, Emilian, Milian osv. Gi heller gutten et navn han kan bli voksen med. Anonymkode: 54ef0...79a Guttorm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #160 Del Skrevet 7. oktober 2020 30 minutter siden, jabx said: Guttorm! Nei. Det går jo ikke an å bli voksen med det navnet. Anonymkode: a5746...d39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå