Gå til innhold

46000 barn savner kontakt m/ en av foreldrene.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Var så heldig å få vokse opp i eit hjem der eg hadde både en mor og en far  som delte på omsorgen slik at vi skulle få en tryggest muleg oppvekst. 

Det er med en viss bekymring ein leser når barn mister kontakten med en av foreldrene på grunn av foreldrekonflikter v/ samlivsbrudd.   Meg bekjent så var det en skreven regel at barn i minst muleg grad skulle bli skadelidende når foreldrene velger å gå ifra hverandre, og ,  barn i minst muleg grad skal bli skadelidende.   

Eingen tvil om at her handler om eit omsorgsvikt  overfor både barna mange tusen barn som står maktesløse  overfor  den  foreldrene som ikkje har evne til å legge tilrette for delt omsorg for barna.    Personleg så er min oppfattning at den av foreldrene som ikkje opprettholder avtalen bør miste omsorgsretten til barna.   

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du legger til grunn at all manglende kontakt grunnes i foreldrekonflikt. Du tar ikke med alle de som ikke vil være med egne barn. Og antallet barn kan også diskuteres, samt om det er savn eller ei med i bildet.

Er det F2F du er fra? Eller er det mannsforum?

Anonymkode: 7e7ee...af5

• Liker 7
Skrevet

Det blir for enkelt å si. Det er mange som samarbeider så dårlig at det beste er at foreldre ikke har kontakt. Og noen foreldre egner seg ikke som omsorgspersoner. Ikke alle grunner til dette er egnet å si til barn eller for dem til å forstå. Det er så mange ulike saker at man ikke kan ha en regel for alle. Det må vurderes etter skjønn. 

Flere burde være åpen for løsningen om helt faste og ufravikelige tidspunkt. Om en leverer på skolen mandag og den andre henter etter skolen så trenger foreldrene aldri å møtes. Så kan begge ha hver sine ting til barnet hos seg. Ikke noe som blir bragt frem og tilbake. Dobbelt opp med utstyr til hvert barn koster litt mer men vil i mange tilfeller være verd det i form av husefred. 

Anonymkode: 8d8b3...28d

• Liker 2
Skrevet

Er det mødrene du sikter til her....eller?

Anonymkode: 4cfb8...049

• Liker 4
Skrevet

Og det er selvsagt mange som ikke interesserer seg for barna sine. Menn spesielt. 

• Liker 12
Skrevet

Det blir litt som permisjonsdelingen. Det jasses opp om at det er så viktig at far får sin tid, men mange fedre vil ikke ha permisjon. 

• Liker 4
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det mødrene du sikter til her....eller?

Anonymkode: 4cfb8...049

Sikter til den av foreldrene som har barna, og som ikkje følger opp inngåtte avtaler.   En skam ! 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er selvsagt mange som ikke interesserer seg for barna sine. Menn spesielt. 

Kan du vera så vennleg å legge fram en dokumentasjon på det. ?

Skrevet

Har et barn her i huset som ikke har sett sin far på snart 3 mnd. Der er ingen savn der.

Men grunnen er ikke på meg, det er faren selv. Han som ikke hadde anledning.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

En som føyer seg inn i rekken blandt mange andre vil eg tro. !    

Tro kan du gjøre i kirken.

Skrevet (endret)
30 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Var så heldig å få vokse opp i eit hjem der eg hadde både en mor og en far  som delte på omsorgen slik at vi skulle få en tryggest muleg oppvekst. 

Det er med en viss bekymring ein leser når barn mister kontakten med en av foreldrene på grunn av foreldrekonflikter v/ samlivsbrudd.   Meg bekjent så var det en skreven regel at barn i minst muleg grad skulle bli skadelidende når foreldrene velger å gå ifra hverandre, og ,  barn i minst muleg grad skal bli skadelidende.   

Eingen tvil om at her handler om eit omsorgsvikt  overfor både barna mange tusen barn som står maktesløse  overfor  den  foreldrene som ikkje har evne til å legge tilrette for delt omsorg for barna.    Personleg så er min oppfattning at den av foreldrene som ikkje opprettholder avtalen bør miste omsorgsretten til barna.   

Ja, men loven er utformet slik at mor skal vinne frem nesten uansett bakgrunn. Loven er slik at det viktig å ta vare på mors beste og barna er derfor ikke så veldig viktig. Dette støttes av loven og dommen som på sin side har rettskraft, men ingen tvangskraft. Ved misslighold får det heller ingen konsekvenser for  mor bare far. 

Det er trist å se at så mange blir rammet av det og mørketallene er mye større. Over 200 000 barn får ikke det samvær de har krav på sammen med sin far nettopp pga. mors selvtekt og freding rundt samværssabotasje. 

Så lenge det ropes likestilling her på berget kun i de tilfeller damer ikke har kommet like langt som oss menn og ikke i de tilfeller de har kommet mye lenger så blir ikke dette å endre seg på noen måte. Hvilken urett det blir mot barna skjønner ikke de mødrene desverre. 

Edit: Det er ikke min sak som er prosedert her. Den kommer ikke på trykk ennå. 

Endret av Hr. Aktiv
La til en ting.
  • Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn her i huset som ikke har sett sin far på snart 3 mnd. Der er ingen savn der.

Men grunnen er ikke på meg, det er faren selv. Han som ikke hadde anledning.

OK ! Da er de barna tydelegvis ikkje blandt de 46 000 som savner foreldrekontakten m/ den ene av foreldrene.   Hvordan barn tenker og føler omkring eit samlivsbrudd er det vel  ikkje så mange skilte foreldre som er istand til å sette seg inn i.    De tenker vel først og fremst på seg selve.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her TS, dette er noe av det du sikter til

https://www.tv2.no/nyheter/11666800/?fbclid=IwAR3ws16D2DH0mzT2Jk14xfyu3IfLaE16Y6JZiBnmOUBNBmNmDOQ-xNa4Y24

Kanskje det er brukeren her inne som har hakk i platen i slike saken?

Om man er en av dem som er rammet i en slik sak så skjønner jeg veldig godt at man er bitter og snakker mye om det. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

OK ! Da er de barna tydelegvis ikkje blandt de 46 000 som savner foreldrekontakten m/ den ene av foreldrene.   Hvordan barn tenker og føler omkring eit samlivsbrudd er det vel  ikkje så mange skilte foreldre som er istand til å sette seg inn i.    De tenker vel først og fremst på seg selve.

BarnET, ikke flere barn. Les.

Du vet at mange foreldre også selv er 'offer' for samlivsbrudd?

Det er vel heller du, som ikke har opplevd som barn å gjennomgå samlivsbrudd mellom foreldre, som ikke vet det.

Du høres ut til å legge til grunn at manglende foreldrekontakt er pga foreldre som kun tenker på seg selv.

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja, men loven er utformet slik at mor skal vinne frem nesten uansett bakgrunn. Loven er slik at det viktig å ta vare på mors beste og barna er derfor ikke så veldig viktig. Dette støttes av loven og dommen som på sin side har rettskraft, men ingen tvangskraft. Ved misslighold får det heller ingen konsekvenser for  mor bare far. 

Det er trist å se at så mange blir rammet av det og mørketallene er mye større. Over 200 000 barn får ikke det samvær de har krav på sammen med sin far nettopp pga. mors selvtekt og freding rundt samværssabotasje. 

Så lenge det ropes likestilling her på berget kun i de tilfeller damer ikke har kommet like langt som oss menn og ikke i de tilfeller de har kommet mye lenger så blir ikke dette å endre seg på noen måte. Hvilken urett det blir mot barna skjønner ikke de mødrene desverre. 

Likestilling er noe som blir snakket om "kun " når det går til egen fordel.    Likestilling handler om å  dele på ansvarsbyrden, men desverre så kommer det her alt an på øye som ser.   Innenfor de fleste forhold så er det EN av foreldrene som tar mer ansvar en den andre, og det handler ofte om godvilje, snillisme, og vera ettergjivende.   

Mange foreldre som aldri  skulle vert foreldre, og som tydelegvis har mer en nok med å ta vare på seg sjølve.

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Når skal TS legge fram dokumentasjonen for påstandene sine?

Skrevet

Det nytter ikke å ta opp slikt på kg. Her er det alt for mange mødre som mener de eier barna sine. Jeg har sett mange innlegg av mødre som mener de er best skikket til å ta vare på barna og ønsker å diktere samværet. De flytter vekk fra barnefar, gjerne til eget hjemsted uten tanke for at det går utover samværet. De vil også gjerne ha så mye som mulig i bidrag, noe de får hvis far har mindre fravær. Det er skittkasting og de mener at barnefar er uegnet. 

Nå finnes det helt klart bra mødre, og det finnes helt klart dårlige fedre. Men det virker som om det for enkelte er egoistiske grunner for å sabotere samværet.

Disse barn blir vel også voksne en gang og har spørsmål om hvorfor det ble slik.

Anonymkode: f8142...755

• Liker 8
Skrevet

Det virker som hver generasjon av foreldre gjør sine alvorlige feil. Nå er det å sabotere samvær med far/mor, eller kutte frivillig kontakt med barna sine. Slik blir denne generasjonens barn skadelidende som voksne med diagnoser som nå. 

Jeg syns det bør straffes å sabotere samvær, og en må gjerne være i risikoen for å miste omsorgen. Helt ok, men at de må ha samvær for barnas skyld annenhver helg til de er blitt samarbeidsvillige.

Lite å gjøre med foreldre som ikke vil se barna sine da. Ingen vinner på at de blir tvunget til å være med dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...