AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 Det gjelder høyere utdanning, uten at jeg vil spesifisere videre fordi det er lett gjenkjennelig. Vi har en lærer mange timer i uka, som virkelig ikke skulle hatt den jobben han har. Alt han gjør er preget av kaos, og arbeidskrav blir omtrent formulert muntlig på sparket og kravene han setter varierer litt fra dag til dag man spør. Med andre ord er ingenting skrevet svart på hvitt, og det ironiske er at dette er en mann som skal lære både oss og andre klasser om blant annet kvalitetssikring, samtidig som ALT han gjør er preget av kaos, rot og alvorlig dysleksi. Verken jeg eller andre klarer å holde følge. Det gjør fysisk og psykisk vondt å få arbeidet sitt vurdert utifra enkelte kriterier hvor man vet inderlig godt at man har mye mer greie på de kriteriene enn han som faktisk er lærer. I tillegg putter han inn helt fjerne oppgaver på prøver som ikke samsvarer med noe vi har lært. Da føles det litt som om man blir bedømt på feil premisser, og det er utrolig provoserende. Det er bred enighet om dette. Jeg vet nesten garantert at vi aldri hadde nådd frem med en klage, blant annet fordi denne fyren har en viktig rolle der, men også fordi skolen har store problemer med kvalitetssikringen generelt, og uten et fungerende ks-system, er det lite å ta han på. Jeg kjenner jeg blir så sliten, sint og lei meg av hele situasjonen, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skal klare å ro inn gode karakterer uansett, men alt er så rotete at det er vanskelig å leve noe godt med. Er det noen her som har vært i liknende situasjon? Hvordan taklet dere det? Anonymkode: def97...9ca
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #2 Skrevet 3. oktober 2020 Uansett hvor mye dere tror dere ikke ville nådd frem med en klage er det uansett veldig viktig at dere sender inn en. Gjerne på vegne av kulltillitsvalgt. Dere skal vel også ha en referansegruppe som fanger opp prøver som går utenfor læringsmål. Viktig å bruke de ressursene man har og at det blir tatt gjennom den riktige linja. I de tilfellene dette har skjedd hos oss har det blitt tatt opp, men av erfaring liker ikke studieledelsen at det nevnes navn på foreleser. Foreleserne har delte stillinger, og den lille prosenten på universitetet er så "ubetydelig" at de virker redde for å ta opp problemer. Men så lenge det holder seg generelt kan de oppfordre foreleserne til å følge det, men studieledelsen er tydelige på at det er foreleserne som bestemmer selv om de vil ta det til seg. Ganske håpløst med andre ord, men det er fremdeles viktig å si ifra. Anonymkode: de747...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 På 3.10.2020 den 15.59, AnonymBruker skrev: Uansett hvor mye dere tror dere ikke ville nådd frem med en klage er det uansett veldig viktig at dere sender inn en. Gjerne på vegne av kulltillitsvalgt. Dere skal vel også ha en referansegruppe som fanger opp prøver som går utenfor læringsmål. Viktig å bruke de ressursene man har og at det blir tatt gjennom den riktige linja. I de tilfellene dette har skjedd hos oss har det blitt tatt opp, men av erfaring liker ikke studieledelsen at det nevnes navn på foreleser. Foreleserne har delte stillinger, og den lille prosenten på universitetet er så "ubetydelig" at de virker redde for å ta opp problemer. Men så lenge det holder seg generelt kan de oppfordre foreleserne til å følge det, men studieledelsen er tydelige på at det er foreleserne som bestemmer selv om de vil ta det til seg. Ganske håpløst med andre ord, men det er fremdeles viktig å si ifra. Anonymkode: de747...3f5 Aner ikke hvordan det fungerer, skolen er skikkelig dritt og er generelt preget av rot etter flere år med vanstyre. Kjenner jeg ikke har overskudd til å ta opp kampen selv og til å engasjere resten av klassen, tror folk frykter en vendetta fra læreren i ettertid om det blir sendt inn klage. Er så å si umulig å være anonym også. Det burde sikkert vært gjort, men er mest ute etter tips til hvordan man overlever resten av året med drittlæreren, kjenner jeg er nedstemt både i helger og ferier på grunn av dette. Anonymkode: def97...9ca
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 Alle som har studert har vært borti denne typen forelesere minst en gang i løpet av et studieløp. De er ikke lærere, de er forelesere, og selv om universiteter og høgskoler i økende grad ber om pedagogisk kompetanse hos sine ansatte er det ikke gitt at noen studiepoeng med universitets- og høgskolepedagogikk gjør vedkommende istand til å være pedagogisk. Dere får neppe gjort noe med det i løpet av semesteret, men dere skal sikkert gjennomføre en fagevaluering på slutten. Bruk muligheten til å evaluere, og da er det viktig å være saklig og konkret. Det er neppe første gang vedkommende blir slaktet, men jo flere ganger tilbakemeldingen kommer, jo bedre. Forhåpentiligvis kan det da bli bedre for kommende studenter, og forhåpentligvis kan det bli bedre for nåværende studenter i framtidige fag (kanskje han blir tatt vekk fra framtidig undervisning, f.eks). Anonymkode: 0a076...85a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå