Gå til innhold

Vurderer å slutte på studiet. Sliter med å holde tritt faglig og motivasjonen svinner hen.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier vurderer jeg å slutte på studiet jeg startet på i høst. Jeg kom ikke inn på verken første- eller andrevalget mitt, der steg poenggrensene kraftig fra i fjor og jeg havnet langt ned på ventelista på begge studier  Valgte å takke ja til plassen jeg ble tilbudt på tredjevalget og gikk på med friskt mot i august. 

Nå er vi omtrent halvveis i semesteret og jeg henger ikke med i det hele tatt. Jeg føler virkelig at jeg gjør så godt jeg kan og at jeg har lagt ned en solid innsats. Har fulgt med på alle forelesninger og seminarer i begge emnene jeg tar, og leser og jobber mye med stoffet utenom, bruker tid tilsvarende 100% jobb og vel så det på studiene. Allikevel føler jeg at jeg kjemper i motbakke.

Noe av problemet er at undervisningen kun er digital pga coronarestriksjoner og særlig i det ene emnet fungerer det dårlig. Foreleseren er vikar i høst og har ikke fått skikkelig opplæring i verken Zoom eller Canvas og dermed blir mye litt halvveis og det har gått mye tid på at han knoter med de digitale verktøyene. Jeg føler også at han har lagt opp emnet veldig rotete. Vi går ikke kronologisk frem, men har hoppet frem og tilbake på tidslinja. At forelesningene i tillegg blir "krydret" med avsporinger med personlige anekdoter og morsomme historier gjør det enda tyngre å følge med synes jeg. 

Det å sitte alene hjemme og jobbe er tungt og skal jeg ha hjelp når jeg står fast på noe må jeg sende melding til foreleser og vente på svar, noe som gjerne tar en dag eller to. Det har heller ikke blitt særlig interaksjon blant studentene, studiegrupper e.l. Det har hjulpet litt å jobbe på lesesal, jeg synes det er lettere å fokusere når jeg sitter der, men det er vanskelig å få lesesalplass og vekterstreiken har gjort vondt verre. 

I tillegg er ikke studiet og fagene som jeg så for meg og interessen min har dalt ganske kraftig siden studiestart. Det er tungt å motivere meg til å jobbe så hardt som jeg må for å få det til. 

Hva bør jeg gjøre? Jeg har tenkt å be om et møte med en studiekonsulent på fakultetet for å få veiledning til veien videre.

En løsning jeg vurderer er å høre om jeg kan droppe det ene emnet dette semesteret så jeg kun kan fokusere på det største emnet som er det jeg må bestå for å gå videre neste semester. 

En annen løsning jeg vurderer er å rett og slett ta enkeltemner og sette sammen en fri bachelor som tilsvarer studiet jeg hadde som førstevalg.

Noen som har vært i en lignende situasjon og kan gi meg noen råd?

 

Anonymkode: 832fb...11e

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er studiet?

Anonymkode: 89ffc...51c

  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er studiet?

Anonymkode: 89ffc...51c

Hva har det med saken å gjøre?

Synes du har gode løsninger selv, ts. Synes det høres fornuftig ut. 

Anonymkode: 1b62c...94c

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier vurderer jeg å slutte på studiet jeg startet på i høst. Jeg kom ikke inn på verken første- eller andrevalget mitt, der steg poenggrensene kraftig fra i fjor og jeg havnet langt ned på ventelista på begge studier  Valgte å takke ja til plassen jeg ble tilbudt på tredjevalget og gikk på med friskt mot i august. 

Nå er vi omtrent halvveis i semesteret og jeg henger ikke med i det hele tatt. Jeg føler virkelig at jeg gjør så godt jeg kan og at jeg har lagt ned en solid innsats. Har fulgt med på alle forelesninger og seminarer i begge emnene jeg tar, og leser og jobber mye med stoffet utenom, bruker tid tilsvarende 100% jobb og vel så det på studiene. Allikevel føler jeg at jeg kjemper i motbakke.

Noe av problemet er at undervisningen kun er digital pga coronarestriksjoner og særlig i det ene emnet fungerer det dårlig. Foreleseren er vikar i høst og har ikke fått skikkelig opplæring i verken Zoom eller Canvas og dermed blir mye litt halvveis og det har gått mye tid på at han knoter med de digitale verktøyene. Jeg føler også at han har lagt opp emnet veldig rotete. Vi går ikke kronologisk frem, men har hoppet frem og tilbake på tidslinja. At forelesningene i tillegg blir "krydret" med avsporinger med personlige anekdoter og morsomme historier gjør det enda tyngre å følge med synes jeg. 

Det å sitte alene hjemme og jobbe er tungt og skal jeg ha hjelp når jeg står fast på noe må jeg sende melding til foreleser og vente på svar, noe som gjerne tar en dag eller to. Det har heller ikke blitt særlig interaksjon blant studentene, studiegrupper e.l. Det har hjulpet litt å jobbe på lesesal, jeg synes det er lettere å fokusere når jeg sitter der, men det er vanskelig å få lesesalplass og vekterstreiken har gjort vondt verre. 

I tillegg er ikke studiet og fagene som jeg så for meg og interessen min har dalt ganske kraftig siden studiestart. Det er tungt å motivere meg til å jobbe så hardt som jeg må for å få det til. 

Hva bør jeg gjøre? Jeg har tenkt å be om et møte med en studiekonsulent på fakultetet for å få veiledning til veien videre.

En løsning jeg vurderer er å høre om jeg kan droppe det ene emnet dette semesteret så jeg kun kan fokusere på det største emnet som er det jeg må bestå for å gå videre neste semester. 

En annen løsning jeg vurderer er å rett og slett ta enkeltemner og sette sammen en fri bachelor som tilsvarer studiet jeg hadde som førstevalg.

Noen som har vært i en lignende situasjon og kan gi meg noen råd?

 

Anonymkode: 832fb...11e

Er det et studie som kan hjelpe deg å komme til det yrket du har lyst til å bli?

Anonymkode: 874b5...a5a

Skrevet

Når du ikke har kommet lengre i løpet, men allerede sliter både med arbeidet og interessen så vil jeg si at det smarteste er å droppe ut nå. Da sparer du deg for mye studiegjeld også kan du heller bruke tiden på å forbedre et par fag slik at du kommer inn på det du ønsker senere. 

Anonymkode: e0d4e...5a5

Skrevet

Det er ikke rart at du har vansker med å holde tritt midt i hele coronasituasjonen. Det er dårligere læringstilbud og det er nærmest ikke-eksisterende miljø blant studentene til å diskutere fag, ei heller å være sosial utenom studiet. Jeg synes du enten skal fokusere på det store emnet for å komme deg videre til neste semester, eller sette sammen en bachelor selv med frie fag. Det avhenger egentlig av hva du har mest lyst til å gjøre. Vet ikke hvor mye du ønsker å drive med det som i utgangspunktet var tredjevalget ditt. 

Håper du uansett kommer deg gjennom dette semesteret og neste. 

Anonymkode: d907c...09f

  • Liker 5
Skrevet

Jeg har en bachelorgrad fra før, da møtte jeg opp på forelsening hver dag ( untatt en lesedag i uken ) fra 09-15.00. Dette var så og si "fast" ukeplanene var nøye formulert og det var pensumlistene og, alt samsvarte. Jeg fullførte bacheloren.

Nå skulle jeg ta en ny bachelorgrad, undervisningen var i zoom, undervisningen samsvarte ikke og åpnet de "brake up room" der vi liksom skulle "samarbeide" var det kanskje 3 folk, var jeg heldig var det noen som snakket.

Jeg merker stor forskjell på undervisningen fra første gang jeg tok bacheloren, og ble umotivert å sitte hjemme og se på en dataskjerm, læringen ble dårligere og tilslutt mistet jeg motivasjonen helt.

Det er for dårlig rett og slett, har stor forståelse for caronasituasjonen, men læringen blir så dårlig at jeg ser ikke helt hvordan de kan forvente at folk får nok læring av en slik undervisning.

Anonymkode: eefa8...233

  • Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. :)  Jeg lener mest mot å kutte det minste emnet og å fokusere på det store, som jeg må bestå om jeg skal fortsette neste semester. Om jeg kun kan konsentrere meg om det ene de neste ukene tror jeg at jeg skal klare å få en grei karakter i det.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart at du har vansker med å holde tritt midt i hele coronasituasjonen. Det er dårligere læringstilbud og det er nærmest ikke-eksisterende miljø blant studentene til å diskutere fag, ei heller å være sosial utenom studiet. Jeg synes du enten skal fokusere på det store emnet for å komme deg videre til neste semester, eller sette sammen en bachelor selv med frie fag. Det avhenger egentlig av hva du har mest lyst til å gjøre. Vet ikke hvor mye du ønsker å drive med det som i utgangspunktet var tredjevalget ditt. 

Håper du uansett kommer deg gjennom dette semesteret og neste. 

Anonymkode: d907c...09f

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bachelorgrad fra før, da møtte jeg opp på forelsening hver dag ( untatt en lesedag i uken ) fra 09-15.00. Dette var så og si "fast" ukeplanene var nøye formulert og det var pensumlistene og, alt samsvarte. Jeg fullførte bacheloren.

Nå skulle jeg ta en ny bachelorgrad, undervisningen var i zoom, undervisningen samsvarte ikke og åpnet de "brake up room" der vi liksom skulle "samarbeide" var det kanskje 3 folk, var jeg heldig var det noen som snakket.

Jeg merker stor forskjell på undervisningen fra første gang jeg tok bacheloren, og ble umotivert å sitte hjemme og se på en dataskjerm, læringen ble dårligere og tilslutt mistet jeg motivasjonen helt.

Det er for dårlig rett og slett, har stor forståelse for caronasituasjonen, men læringen blir så dårlig at jeg ser ikke helt hvordan de kan forvente at folk får nok læring av en slik undervisning.

Anonymkode: eefa8...233

Kjenner meg igjen i alt dere skriver. Jeg har forståelse for coronasituasjonen og at den skaper utfordringer, men jeg synes rett og slett læringstilbudet er for dårlig. Den digitale undervisningen ikke er godt nok tilrettelagt og i begge emnene jeg tar bærer den preg av undervisere som er lite komfortable med det. At den ene i tillegg ikke behersker Zoom og Canvas skikkelig gjør vondt verre. At lærestedene ikke gir underviserne sine skikkelig opplæring i de verktøyene de skal benytte synes jeg er for dårlig, rett og slett. 

Jeg studerer språk og kultur og det store emnet dette semesteret er nettopp språk. Vi skal få grunnleggende kunnskaper i et nytt språk i løpet av kort tid og lærestedet er åpne på at det tungt og at vi skal gjennom mye. I "normale" tider er undervisningen lagt opp så studentene får praktisert språket med gruppeoppgaver i seminaredelen av undervisningen. Foreleser forsøker å erstatte gruppearbeid i klasserommet med breakout-rooms i Zoom og det fungerer dårlig. Vi har jo knapt møtt hverandre, så folk er sjenerte og tør ikke snakke.  

Anonymkode: 832fb...11e

  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. :)  Jeg lener mest mot å kutte det minste emnet og å fokusere på det store, som jeg må bestå om jeg skal fortsette neste semester. Om jeg kun kan konsentrere meg om det ene de neste ukene tror jeg at jeg skal klare å få en grei karakter i det.

Kjenner meg igjen i alt dere skriver. Jeg har forståelse for coronasituasjonen og at den skaper utfordringer, men jeg synes rett og slett læringstilbudet er for dårlig. Den digitale undervisningen ikke er godt nok tilrettelagt og i begge emnene jeg tar bærer den preg av undervisere som er lite komfortable med det. At den ene i tillegg ikke behersker Zoom og Canvas skikkelig gjør vondt verre. At lærestedene ikke gir underviserne sine skikkelig opplæring i de verktøyene de skal benytte synes jeg er for dårlig, rett og slett. 

Jeg studerer språk og kultur og det store emnet dette semesteret er nettopp språk. Vi skal få grunnleggende kunnskaper i et nytt språk i løpet av kort tid og lærestedet er åpne på at det tungt og at vi skal gjennom mye. I "normale" tider er undervisningen lagt opp så studentene får praktisert språket med gruppeoppgaver i seminaredelen av undervisningen. Foreleser forsøker å erstatte gruppearbeid i klasserommet med breakout-rooms i Zoom og det fungerer dårlig. Vi har jo knapt møtt hverandre, så folk er sjenerte og tør ikke snakke.  

Anonymkode: 832fb...11e

Jøss, det er vel ikke tilfeldigvis russisk ved UiO du studerer?😄

Anonymkode: ba6f6...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...