Gå til innhold

Brød - lavkarbo/grovkarbo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tåler ikke karbohydrater så godt, og må legge om til et mer karbohydratfattig kosthold. Det vanskeligste er det med brød. Liker brød med pålegg både hjemme og i nistepakken på jobb.. Driver derfor og samler litt oppskrifter og tips. Lurer på om noen har oppskrifter på brød som er greie å lage og som i tillegg smaker godt? 

Anonymkode: c653b...f2d

Skrevet

Coop sitt brød fiber og frø har et karbohydratinnhold på 20g/100g som er betraktelig lavere enn vanlige brød. Det smaker godt og ikke så eggete eller tungt som lavkarbobrød smaker.  

Anonymkode: 0307e...706

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke leve uten karbohydrater, det er gluten du ikke tåler.

Anonymkode: 7abdb...628

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Solsikkeruter synes jeg er godt. 

https://www.google.no/amp/s/fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/11/26/solsikkeruter/amp/

Anonymkode: 1fd77...567

Ser det står at man skal kverne solsikkefrø til mel i foodprocessor. Du har tilfeldigvis ikke testet en vanlig blender istedet ?
Litt bekymret for at en blender kan føre til litt kladding rundt bladene men har ikke foodprocessor tilgjengelig.

Skrevet
34 minutter siden, minienthe skrev:

Ser det står at man skal kverne solsikkefrø til mel i foodprocessor. Du har tilfeldigvis ikke testet en vanlig blender istedet ?
Litt bekymret for at en blender kan føre til litt kladding rundt bladene men har ikke foodprocessor tilgjengelig.

Blender funker dårlig!

Lag heller dette.

2 dl solsikkekjerner
4 dl glutenfrie havregryn
1 dl linfrø
1 dl gresskarkjerner
2 ss chiafrø
1 neve valnøttkjerner
2 never mandler
3 ss pshyllum/fiberhusk
5 dl vann
1 ss olje.                                                                 1 ss sirup 

Kjør nøtter og mandler i en blender til det er finhakket.

Bland det tørre i en bolle.

Bland olje, varmt vann og honning i et litermål.

Sett ovnen på 175 grader.

Bland alt godt sammen og rød godt. La deigen stå i 10-20 min og sette seg mens ovnen blir varm.

Ha deigen i brødform og stek i 30 minutter midt i ovnen.

Ta brødet ut av forma og etterstek i nye 30-40 minutter

Avkjøl

Anonymkode: 85c8b...eed

Skrevet
1 time siden, minienthe skrev:

Jeg bruker tilbehør med stavmikseren, den helt til høyre.

https://www.elkjop.no/image/dv_web_D180001002185489/SM1FP/wilfa-stavmikser.jpg?$fullsize$

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blender funker dårlig!

Lag heller dette.

2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl gresskarkjerner
2 ss chiafrø
1 neve valnøttkjerner
2 never mandler
3 ss pshyllum/fiberhusk
5 dl vann
1 ss olje.                                                                 1 ss sirup 

Den der hørtes skikkelig snadder ut 😄

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blender funker dårlig!

Lag heller dette.

2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl gresskarkjerner
2 ss chiafrø
1 neve valnøttkjerner
2 never mandler
3 ss pshyllum/fiberhusk
5 dl vann

Kjør nøtter og mandler i en blender til det er finhakket.

Bland det tørre i en bolle.

Bland olje, varmt vann og honning i et litermål.

Sett ovnen på 175 grader.

Bland alt godt sammen og rød godt. La deigen stå i 10-20 min og sette seg mens ovnen blir varm.

Ha deigen i brødform og stek i 30 minutter midt i ovnen.

Ta brødet ut av forma og etterstek i nye 30-40 minutter

Avkjøl

Det der nesten ut som en mer "vanlig" oppskrift på lavkarbobrød ? Det var de rutene i linken over jeg tenkte på egentllig siden ingrediensene kunne virke mer som en vanlig foccacia eller lignende.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker tilbehør med stavmikseren, den helt til høyre.

Ja det er en sånn jeg ikke har, har kun en liten blender. Litt skeptisk til å kjøpe inn masse duppeditter jeg bare ender opp med å ikke bruke.

Prøver å finne oppskrifter på lavkarbo-ish brød eller lignende som ikke inneholder helkorn/hele frø og det er jaggu ikke enkelt.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke spist karbohydrater på tre år, så da er jeg vel død da...

Anonymkode: 409e7...da9

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, minienthe skrev:

Det der skal definitivt prøves, så helt fantastisk ut !

Det bør du:) Jeg har prøvd endel "brød" som egentlig smaker mer omelett, men dette tenker jeg ikke på som annet enn vanlig brød. Jeg kjøper ikke havremel; bare kjører vanlig havregryn til mel. Det er lett å skjære i skiver og fryse også.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke spist karbohydrater på tre år, så da er jeg vel død da...

Hva spiser du da?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vissvass. Jeg tåler gluten godt, men etter mange år med dårlig mage, søvnvansker, leddsmerter, migrene og en veldig ustabil stoffskiftesykdom forsøkte jeg lavkarbo, og har aldri vært så god som etter noen måneder på dette. 

TS anbefaler også å sjekke ut steinaldrebrød og cloud bread. Ellers har hanneslavkarboblogg og fettogforstand mange fine oppskrifter. 

Anonymkode: 885ea...480

Annonse
Skrevet

Det er umulig å ha et kosthold i dag helt uten karbohydrater. Men man kan fint ha et kosthold hvor karbohydratmengden er mellom 20-50g, hvor du lever i konstant ketose. 20g er for øvrig ekstrem lavkarbo, og utelukker stort sett det meste av råvarer for å holde seg så lavt. Du må nesten kun leve på kjøtt for å klare det. 

Anonymkode: 68a8a...ba6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vissvass. Jeg tåler gluten godt, men etter mange år med dårlig mage, søvnvansker, leddsmerter, migrene og en veldig ustabil stoffskiftesykdom forsøkte jeg lavkarbo, og har aldri vært så god som etter noen måneder på dette. 

TS anbefaler også å sjekke ut steinaldrebrød og cloud bread. Ellers har hanneslavkarboblogg og fettogforstand mange fine oppskrifter. 

Anonymkode: 885ea...480

Alle tåler det ikke fordi du tåler det. Mange blir bedre når de kutter ut gluten, som meg f.ex. Samt tilsetningsstoffer, egg og melkeprodukter.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du da?

Fett og proteiner.

Skrevet
28 minutter siden, visp skrev:

Det bør du:) Jeg har prøvd endel "brød" som egentlig smaker mer omelett, men dette tenker jeg ikke på som annet enn vanlig brød. Jeg kjøper ikke havremel; bare kjører vanlig havregryn til mel. Det er lett å skjære i skiver og fryse også.

Må få kjøpt inn litt ingredienser først ser jeg. Har forøvrig testet en del av de cloud breadoppskriftene jeg har funnet rundt om og de er gode men det blir jo litt ensformig i lengden.

Skrevet
2 minutter siden, minienthe skrev:

Må få kjøpt inn litt ingredienser først ser jeg. Har forøvrig testet en del av de cloud breadoppskriftene jeg har funnet rundt om og de er gode men det blir jo litt ensformig i lengden.

Måtte sjekke hva det var. Ser ut som det jeg lagde pizzabunn av på lavkarbo en gang i tiden. skjønner at det blir litt kjedelig etterhver ja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...