Gå til innhold

Gravid student og barnehageplass, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi ønsker tips til erfaringer, og eventuelle løsninger dersom vi ikke får barnehageplass innen barnet fyller ett år, for par med helt gjennomsnittlig økonomi, men hvor en er student.

Vi er et par på 25 og 30 som lenge har planlagt å prøve å bli gravide i oktober 2020, så nå er endelig tiden her! :) derfor satte vi oss ned for å prøve å planlegge litt. Vi bor i en by langt unna familiene våre, og kvinnen i forholdet er student, så vi ønsker å ha det meste planlagt mtp permisjonsåret og barnehageplass. Økonomi, ekstra soverom og andre forhold er godt lagt til rette for å bli foreldre.

Siden jeg (kvinnen) er student, er jeg avhengig av å måtte ta maks ett års permisjon fra studiet, pga måten studiet mitt er lagt opp. Vi har derfor kommet fram til at vi må bli gravide innen februar for å rekke "barnehagefristen". Vi har god økonomi, men ikke så god økonomi at vi kan forsvare at far i forholdet går hjemme med barnet fra det fyller 1 år, og til august året etter, dersom det skulle bli født i desember-juni. Vi har derfor kommet frem til at å bli gravid mellom mars og september er utelukket. Dersom vi skulle født i desember - juli, ville det vært far som eventuelt måtte blitt hjemme dersom vi hadde økonomien til det. Men å leve kun en students inntekt i en så lang periode, blir mer eller mindre umulig, vi ville ikke fått råd til å betale ned på huslånet og faste utgifter, til tross for eventuell kontantstøtte. Vi er også usikkre på om far får innvilget så lang permisjon fra arbeidsstedet sitt, slik at han i verste fall kunne blitt arbeidsledig. 

Vi håper derfor å bli gravide senest i februar 21, men vi vet jo at det på ingen måte er en selvfølge å i det hele tatt kunne bli gravide, og hvertfall ikke på så kort tid. Derfor håper vi litt på å finne en backup-løsning på dette, da det ville vært kjipt å stoppet prøvingen i 7 mnd, spesielt siden dette er noe vi har ønsket oss lenge men holdt oss harde med å vente pga studiet.  

Vi lurer derfor på, hvordan har dere som har født i desember - juli løst dette? hvor vanlig er det å få barnehage plass for barnet i slike situasjoner? Er det lett å finne dagmammaer, og hva er vanlig pris? hva er det vanlig at eventuelle private barnehager tar? 

Vi har sjekket opp med studentbarnehagene, men de plassene blir fordelt via kommunen, dvs at det er ingen fortrinn for oss i dette tilfellet. 

håper på svar! 

Anonymkode: d2ff3...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av det du lurer på, varierer jo fra kommune til kommune, så det må du nesten undersøke der du bor. Noen steder får man plass hele året, andre steder er det håpløst utenom hovedopptaket. Samme kan vel sies om dagmamma, umulig å vite hvor lett det er å få dagmamma der du bor. Kommunale og private barnehager har ca samme pris, og man kan søke begge deler i vanlig opptak. Pris for dagmamma varierer også, men ofte tar de det barnehage koster pluss kontantstøtten.

Jeg har vært hjemme med 1 barn fra november til august, den gang Novemberbarn ikke hadde rett på plass. Da var jeg hjemme, mens mannen jobbet, han tjente best. Både mødre og fedre har krav på å kunne søke permisjonen i fra barnet er født 3 år, så mannen din vil ikke få sparken om han skulle søke permisjon ulønnet for en periode. 

Anonymkode: 1a410...2d3

• Liker 1
Skrevet

Det er makspris på barnehage i Norge, så private barnehager koster stort sett det samme som offentlige. Noen byer har studentbarnehage med løpende opptak året rundt, uavhengig når barnet er født. Oslo har det blant annet sånn gjennom SiO. Dagmamma pleier å koste kontantstøtte + barnehageplass, altså cirka 10500 kroner i måneden. 

Det er også mange barnehager som ikke har nedre aldersgrense for oppstart. Kanskje det for eksempel går an at et eventuelt barn kan starte i barnehage når det er 10 måneder og gå der 1-3 dager u uka, også kan far ta noe gradert permisjon og etterhvert ulønnet? Uavhengig av når barnet blir født kommer det alltid til å ordne seg. Selv om barnet ikke skulle bli født innen «fristen» er det gode muligheter for å få barnehageplass likevel, i alle fall i byene. 

• Liker 2
Skrevet

takk for svar! :)

Her vi bor så er det visst håpløst utenom hovedopptaket, og vi studenter har ikke noen fortrinn, så vi kan ikke lene oss på studentbarnethagene heller, med mindre vi har flaks. 

Men:

Vi har sett litt på foreldrepengene fra NAV. Dersom mor er hjemme de første 11 mnd dekkes det av lånekassen. Vi har ikke rett til fedrekvote, da jeg ikke tjener nok, men far har rett til foreldrepenger. Om vi har forstått det rett, kan han ta ut som 100% i 40 uker. Kan man selv velge når man tar ut denne, så lenge det er tidligst når barnet er 6 uker? Isåfall kan jo han ta permisjon med foreldrepenger fra når jeg må tilbake til studier når barnet er ca 11 mnd og til august. Det blir jo maks 34 uker (dersom vi føder i desember). Men det virker for godt til å være sant, noen som er gode på dette?. Den perioden vil jo jeg da være tilbake som heltidsstudent og består arbeidkravet..? 

Skrevet (endret)

For at far skal ha rett til foreldrepenger, krever det at mor har hatt inntekt (dessverre). Du må altså ha tjent cirka 49 500 kroner i løpet av 6 av de siste 10 månedene før fødsel. Dersom du ikke opparbeider deg rett til foreldrepenger har far heller ikke rett til foreldrepenger. Det er ikke slik motsatt vei, far må ikke være i arbeid for at mor har rett til foreldrepenger. Jeg anbefaler deg å bruke foreldrepengekalkulatoren på nav.no. 

Og ja, man kan selv velge når far tar ut sin foreldrepermisjon/kvote. Det er helt opp til hver enkelt familie. Det eneste kravet sånn sett er at både mor og far har tatt ut all permisjonen sin i løpet av tre år etter at barnet er født. 

Endret av mingrid
Skrevet
1 time siden, mingrid skrev:

For at far skal ha rett til foreldrepenger, krever det at mor har hatt inntekt (dessverre). Du må altså ha tjent cirka 49 500 kroner i løpet av 6 av de siste 10 månedene før fødsel. Dersom du ikke opparbeider deg rett til foreldrepenger har far heller ikke rett til foreldrepenger. Det er ikke slik motsatt vei, far må ikke være i arbeid for at mor har rett til foreldrepenger. Jeg anbefaler deg å bruke foreldrepengekalkulatoren på nav.no. 

Og ja, man kan selv velge når far tar ut sin foreldrepermisjon/kvote. Det er helt opp til hver enkelt familie. Det eneste kravet sånn sett er at både mor og far har tatt ut all permisjonen sin i løpet av tre år etter at barnet er født. 

I følge denne har far rett på permisjon, men det defineres ikke som fedrekvote

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/lonn/naar-kun-far-har-opptjent-rett-til-foreldrepenger

Anonymkode: 65cd6...2e4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge denne har far rett på permisjon, men det defineres ikke som fedrekvote

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/lonn/naar-kun-far-har-opptjent-rett-til-foreldrepenger

Dette stemmer, men det krever jo da altså at mor går ut i arbeid (evt. de andre kravene som det er opplyst om i artikkelen). 

Så lenge mor ikke jobber og heller ikke har planer om å starte i jobb under permisjonstiden, vil ikke far ha «opparbeidet» rett til foreldrepenger. (Her finnes det så klart visse unntak, men dessverre er ikke studier en av dem).

Skrevet
9 timer siden, mingrid skrev:

Sånn som vi har forstått det, har vi ikke krav på foreldrekvote, og han da ikke fedrekvote, men han har rett på foreldrepenger, selv om jeg ikke har det..? For da kan jeg starte studier igjen når barnet er 11 mnd, og han kan overta permisjonen med foreldrepenger frem til barnet er 56 uker (80%lønn). 

har brukt nav.no og foreldrepenge-kalkulatoren, og vi toket det som at han kn ha rett på dette selv om jeg ikke jobber. Har vi misforstått?

Skrevet

Tror egentlig ikke at far har rett på foreldrepenger om ikke mor har vært i arbeid de siste 6 av 10 mnd nei.. Det er en helt idiotisk ordning, men vet ikke om studie går under der. Jeg ville tatt kontakt med nav for å være sikker! 

Anonymkode: 2f5f2...693

Skrevet
12 timer siden, mingrid skrev:

Dette stemmer, men det krever jo da altså at mor går ut i arbeid (evt. de andre kravene som det er opplyst om i artikkelen). 

Så lenge mor ikke jobber og heller ikke har planer om å starte i jobb under permisjonstiden, vil ikke far ha «opparbeidet» rett til foreldrepenger. (Her finnes det så klart visse unntak, men dessverre er ikke studier en av dem).

Beklager minigrid du sier så mye som er feil så du burde oppdatere deg før du kommer med mer feilinfo. :)

Jeg har akkurat undersøkt dette siden jeg er i samme posisjon som TS, all info er å finne på nav.no og lanekassen.no. Når bare far tjener nok har han rett på foreldrepenger i 40 uker. Kravet er at mor må jobbe eller være fulltidsstudent fra og med uke 7 etter fødsel. Kvinnen kan ordne dette ved å melde seg opp i fag 100 % og få bekreftelse fra skolen og far må søke utsettelse til han velger å ta ut de 40 ukene helt eller gradert. Kvinnen kan godt bli liggende 60 studiepoeng etter når hun har har foreldrestipend, så de vanlige konsekvensene forå ligge etter gjelder ikke. 

Anonymkode: 8cc79...426

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror egentlig ikke at far har rett på foreldrepenger om ikke mor har vært i arbeid de siste 6 av 10 mnd nei.. Det er en helt idiotisk ordning, men vet ikke om studie går under der. Jeg ville tatt kontakt med nav for å være sikker! 

Anonymkode: 2f5f2...693

Du misforstår. Far mister fedrekvoten som gjelder når permisjonen deles, men han har fortsatt rett på foreldrepenger i 40 uker. Alt dette står på nav.no. Mange leser deler av informasjonen på nav og misforstår.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager minigrid du sier så mye som er feil så du burde oppdatere deg før du kommer med mer feilinfo. :)

Jeg har akkurat undersøkt dette siden jeg er i samme posisjon som TS, all info er å finne på nav.no og lanekassen.no. Når bare far tjener nok har han rett på foreldrepenger i 40 uker. Kravet er at mor må jobbe eller være fulltidsstudent fra og med uke 7 etter fødsel. Kvinnen kan ordne dette ved å melde seg opp i fag 100 % og få bekreftelse fra skolen og far må søke utsettelse til han velger å ta ut de 40 ukene helt eller gradert. Kvinnen kan godt bli liggende 60 studiepoeng etter når hun har har foreldrestipend, så de vanlige konsekvensene forå ligge etter gjelder ikke. 

Men sånn vi har skjønt det, kan jeg være hjemme så lenge jeg ønsker, men når barnet fyller 56 uker (80% dekningsgrad) så får ikke far lengre utbetalt foreldrepenger. Og han får ikke ubetalt før jeg er tilbake i studier, slik at eventuelle uker hvor jeg er hjemme med barnet etter 7 uker, mister han uker på. Det vil jo ikke være noe problem, fordi han vil jo få lønn fra arbeidsgiver fram til han tar over, mens jeg vil være dekt økonomisk av lånekassa. 

dvs at jeg kan være hjemme i 11 mnd, og når jeg da begynner på universitetet igjen, oppfyller jeg arbeidskravet og far kan ta ut de siste 8 ukene fram til barnet blir 56 uker.

det er uaktuelt for oss om jeg bare skulle vært hjemme i 7 uker, både mtp amming som vi håper å få til, men også fordi jeg går et type studie som det ville vært vanskelig på. Jeg må hoppe ned et kull om jeg blir gravid :) 

har vi misforstått? Vi skal definitivt høre med nav i morgen!:) hehe. Takk for svar forresten!

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn vi har skjønt det, kan jeg være hjemme så lenge jeg ønsker, men når barnet fyller 56 uker (80% dekningsgrad) så får ikke far lengre utbetalt foreldrepenger. Og han får ikke ubetalt før jeg er tilbake i studier, slik at eventuelle uker hvor jeg er hjemme med barnet etter 7 uker, mister han uker på. Det vil jo ikke være noe problem, fordi han vil jo få lønn fra arbeidsgiver fram til han tar over, mens jeg vil være dekt økonomisk av lånekassa. 

dvs at jeg kan være hjemme i 11 mnd, og når jeg da begynner på universitetet igjen, oppfyller jeg arbeidskravet og far kan ta ut de siste 8 ukene fram til barnet blir 56 uker.

det er uaktuelt for oss om jeg bare skulle vært hjemme i 7 uker, både mtp amming som vi håper å få til, men også fordi jeg går et type studie som det ville vært vanskelig på. Jeg må hoppe ned et kull om jeg blir gravid :)

har vi misforstått? Vi skal definitivt høre med nav i morgen!:) hehe. Takk for svar forresten!

Det er kun 50 uker, ikke 56. Så dette høres ut som en dårlig plan. 

Anonymkode: 1d03a...33e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun 50 uker, ikke 56. Så dette høres ut som en dårlig plan. 

ja, men fars uker begynner å telle fra uke 7 etter fødsel, og varer i 50 uker. 50+6 = 56 😉

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, men fars uker begynner å telle fra uke 7 etter fødsel, og varer i 50 uker. 50+6 = 56 😉

Godt poeng 😅

Skrevet
På 3.10.2020 den 19.19, mingrid skrev:

Studie gjelder også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...