Gå til innhold

Stille refluks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har stille refluks her? Hva slags symptomer har dere?

jeg har det mest sannsynlig, hadde tidligere veldig uttalt halsbrann og refluks med merkbar syre som kom opp. I tillegg var jeg veldig slimete og tung i brystet, klump i halsen etc, mye følelse av luft et eller annet sted oppover mot halsen som ville opp som små raper o.l. trodde Slimet/tettheten i brystet var astma eller noe annet. Men etterhvrt så avtok den tydelige halsbrannnen og merkbare syren, men de andre symptomene var der fortsatt. Mye følelse av tung i brystet/overkroppen, rundt livet etc. Legen sa det sannsynligvis er stille refluks. Og det stemmer veldig godt med de symptomene jeg leser om dette på nettet. 
men lurer likevel veldig, er det andre som har lignende symptomer, med en rar følelse i hele overkroppen, en slags tunghet? Innimellom følelse av tungt å puste selv om jeg får luft liksom. Kan ofte hjelpe litt å bevege seg eller massere diverse deler av ryggen, nakken, magen. 
og har dere noe effekt av Somac (resepttypen) på disse symptomene? Jeg tok somac jevnlig en periode, men følte selv da at symptomene kom og gikk akkurat som de gjorde da jeg ikke tok den. Slutta etterhvert med den, og er i perioder bedre, og i perioder mer symptomer. Finner ikke noe system med mat og slik, spiser stort sett det samme og symptomene kommer og går i perioder og dager uavhengig av mat. Den perioden det starta og jeg hadde ordentlig halsbrann og spiste jeg lite.

er usikker på om det er stille refluks,selv om det er sannsynlig, hva får dere symptomer av? Og hva hjelper? 

jeg har vært plaget med psyken, og hadde en dårlig periode samtidig med debut at disse symptomene, vet ikke om det kan henge sammen. 

Anonymkode: de955...564

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..og vil det være en fordel å «få opp» det som er av slik luft eller syre?

Skrevet

Ingen med noen erfaringer? Lurer også på om evt andre typer medisin funker bede enn somac, feks gaviscon

Skrevet

Jeg synes du skal be om videre utredning, for eksempel gastroskopi. 

Jeg skal selv utredes med gastroskopi. Jeg har forsøkt Somac (reseptfri) og Nexium (resept) i en kort periode hver etter forslag fra legen. De funket overhodet ikke. Det er, etter hva jeg har hørt, ikke uvanlig ved stille reflux. 

Selv så vet jeg ikke helt hva som forårsaker mine problemer helt enda, men stille reflux er på bordet. Tung pust/tungt å puste - blir ikke verre av fysisk aktivitet, heller bedre. Tett og rennende nese. Mye slim. Av og til sår hals, opplever forverring etter mat. Hoster noe, mindre nå enn i vår. Er overvektig, noe som kan forverre problemene. 

Har hatt plagene siden nyttår, trodde først jeg var forkjølet i 8 uker i strekk. Deretter var jeg redd for at det var korona (tung pust kom i midten av mars) oppsøkte (vikar)lege i juni, ble da avfeid med at det var allergi med litt astmatiske plager. Verken astmamedisiner eller allergimedisin gir noen bedring. Var hos fastlegen min flere ganger i sommer, han tok antistoff-test for korona, og spirometri som ga litt utslag.

Har fått time hos lungespesialist og gastroskopi, håper de finner ut hva det er. Selv har jeg lagt om kosten endel, kuttet ut veldig mye. Prøver å gå ned i vekt. Spiser ikke etter middag. Lever helt ok med dette i hverdagen, men det påvirker meg i ganske stor grad, særlig ubehaget rundt pusting. Redd for at det skal være skadelig, noen ganger er jeg redd for at det skal være noe alvorlig. Men føler helsevesenet foreløpig tar meg på alvor. 🙂 

Anonymkode: 0beca...1b6

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal be om videre utredning, for eksempel gastroskopi. 

Jeg skal selv utredes med gastroskopi. Jeg har forsøkt Somac (reseptfri) og Nexium (resept) i en kort periode hver etter forslag fra legen. De funket overhodet ikke. Det er, etter hva jeg har hørt, ikke uvanlig ved stille reflux. 

Selv så vet jeg ikke helt hva som forårsaker mine problemer helt enda, men stille reflux er på bordet. Tung pust/tungt å puste - blir ikke verre av fysisk aktivitet, heller bedre. Tett og rennende nese. Mye slim. Av og til sår hals, opplever forverring etter mat. Hoster noe, mindre nå enn i vår. Er overvektig, noe som kan forverre problemene. 

Har hatt plagene siden nyttår, trodde først jeg var forkjølet i 8 uker i strekk. Deretter var jeg redd for at det var korona (tung pust kom i midten av mars) oppsøkte (vikar)lege i juni, ble da avfeid med at det var allergi med litt astmatiske plager. Verken astmamedisiner eller allergimedisin gir noen bedring. Var hos fastlegen min flere ganger i sommer, han tok antistoff-test for korona, og spirometri som ga litt utslag.

Har fått time hos lungespesialist og gastroskopi, håper de finner ut hva det er. Selv har jeg lagt om kosten endel, kuttet ut veldig mye. Prøver å gå ned i vekt. Spiser ikke etter middag. Lever helt ok med dette i hverdagen, men det påvirker meg i ganske stor grad, særlig ubehaget rundt pusting. Redd for at det skal være skadelig, noen ganger er jeg redd for at det skal være noe alvorlig. Men føler helsevesenet foreløpig tar meg på alvor. 🙂 

Høres veldig ut som min historie, men starta litt senere for min del da...slutten av mars. Har også tatt antistoff test og har ikke hatt korona ifølge den hvertfall.

er litt bedre nå men kommer tilbake med jevne mellomrom. 

skremmende lik historie på alle punkter, bare at lungene mine er helt fine og hadde veldig bra pustetest. Så er liksom ikke lungene heller..

kanskje det er langvarig korona? Haha. Man kan jo ha hatt det uten antistoffer.. men jeg bar ikke hatt noe feber ellernoe da. Bare alle disse symptomene.

Skrevet

For min del tror jeg ikke det er korona, og er glad for det. Hvis man leser litt om silent reflux på engelsk så er det en svært vanlig tilstand, som kan gi litt ulikt utslag. Og som dessverre kan være vanskelig å behandle. Og som er veldig underdiagnostisert. 

Det at du har hatt halsbrann-symptomer tidligere gjør jo sjansen større for at det kan henge sammen. 

Oppsøk lege, be om utredning. Medisiner i seg selv vil ikke være nok i mange tilfeller. 

Skrevet
På 3.10.2020 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Noen som har stille refluks her? Hva slags symptomer har dere?

jeg har det mest sannsynlig, hadde tidligere veldig uttalt halsbrann og refluks med merkbar syre som kom opp. I tillegg var jeg veldig slimete og tung i brystet, klump i halsen etc, mye følelse av luft et eller annet sted oppover mot halsen som ville opp som små raper o.l. trodde Slimet/tettheten i brystet var astma eller noe annet. Men etterhvrt så avtok den tydelige halsbrannnen og merkbare syren, men de andre symptomene var der fortsatt. Mye følelse av tung i brystet/overkroppen, rundt livet etc. Legen sa det sannsynligvis er stille refluks. Og det stemmer veldig godt med de symptomene jeg leser om dette på nettet. 
men lurer likevel veldig, er det andre som har lignende symptomer, med en rar følelse i hele overkroppen, en slags tunghet? Innimellom følelse av tungt å puste selv om jeg får luft liksom. Kan ofte hjelpe litt å bevege seg eller massere diverse deler av ryggen, nakken, magen. 
og har dere noe effekt av Somac (resepttypen) på disse symptomene? Jeg tok somac jevnlig en periode, men følte selv da at symptomene kom og gikk akkurat som de gjorde da jeg ikke tok den. Slutta etterhvert med den, og er i perioder bedre, og i perioder mer symptomer. Finner ikke noe system med mat og slik, spiser stort sett det samme og symptomene kommer og går i perioder og dager uavhengig av mat. Den perioden det starta og jeg hadde ordentlig halsbrann og spiste jeg lite.

er usikker på om det er stille refluks,selv om det er sannsynlig, hva får dere symptomer av? Og hva hjelper? 

jeg har vært plaget med psyken, og hadde en dårlig periode samtidig med debut at disse symptomene, vet ikke om det kan henge sammen. 

Jeg også sliter veldig med plager og symptomer ift tung pust og press i brystet, samt oppblåsthet og tidlig mett. Ødelegger livskvaliteten. Fikk påvist lett refluks og magekatarr for noen år siden, gikk over av seg selv og ikke plagdes siden,

før nå. Forsøker nå somac for å se om det hjelper. Har samtidig fått påvist Hypotyreose, så usikker på hva dette er. 

Kjenner dere også til tider veldig trykk/press ved brystbenet? Kortpustet? Øm i brystmuskelatur?

Anonymkode: e1845...375

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også sliter veldig med plager og symptomer ift tung pust og press i brystet, samt oppblåsthet og tidlig mett. Ødelegger livskvaliteten. Fikk påvist lett refluks og magekatarr for noen år siden, gikk over av seg selv og ikke plagdes siden,

før nå. Forsøker nå somac for å se om det hjelper. Har samtidig fått påvist Hypotyreose, så usikker på hva dette er. 

Kjenner dere også til tider veldig trykk/press ved brystbenet? Kortpustet? Øm i brystmuskelatur?

Jeg kjenner også til tider et slags press, spesielt rundt livet rett under brystene og delvis også opp i midten langs brystbenet (tror jeg), og noen ganger i brystet, dvs over brystene og opp mot halsen, 

ang pusten så vet jeg ikke hvirdan man definerer kortpustet eller tungpustet, for jeg e Rikke andpusten, men det føles tungt og vanskelig å puste ordentlig inn. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del tror jeg ikke det er korona, og er glad for det. Hvis man leser litt om silent reflux på engelsk så er det en svært vanlig tilstand, som kan gi litt ulikt utslag. Og som dessverre kan være vanskelig å behandle. Og som er veldig underdiagnostisert. 

Det at du har hatt halsbrann-symptomer tidligere gjør jo sjansen større for at det kan henge sammen. 

Oppsøk lege, be om utredning. Medisiner i seg selv vil ikke være nok i mange tilfeller. 

Nei tror jo ikke det er korona jeg heller egentlig, bare så påfallende med disse symptomene akkurat da/nå og har leste flere inne på forumet her med lignende i samme periode. 

jeg er egentlig noe bedre, men går litt opp og ned og finner ikke helt system i hva som kan være årsak, har jo vært hos legen tidligere, og fikk somac. Men følte ikke dine gjorde noe fra eller til, dvs det var opp og ne dnår jeg tok den og opp ned når jeg ikke tar den, 

men er mest intr i å høre om andre har disse merkelige symptomene og om det da er sans at det kan ksyldes stille refluks.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner også til tider et slags press, spesielt rundt livet rett under brystene og delvis også opp i midten langs brystbenet (tror jeg), og noen ganger i brystet, dvs over brystene og opp mot halsen, 

ang pusten så vet jeg ikke hvirdan man definerer kortpustet eller tungpustet, for jeg e Rikke andpusten, men det føles tungt og vanskelig å puste ordentlig inn. 

Tydeligvis flere som føler det slik. Jeg er faktisk inne på tanken om det kan være etterirkninger fra Covid 19 også. Hele familien var veldig syk i mars, med feber og tung pust, vond hals etc. Enten var det det influensa eller covid. 

Skrevet

Glemte å nevne - Hvis mistanke om reflux anbefales det å heve sengen i hodeenden med ca 10-15 cm. Fikk tips fra Gastro lege i sin tid.

Skrevet

Jeg har vært plaget med (stille) refluks i 17 år. Alternerer mellom Somac og Nexium. Bruker Gaviscon mikstur hver dag. Holder  diett. Har mye slim i halsen som jeg må hoste opp. Refluksen har påvirket stemmebåndene mine, men heldigvis ikke tannemaljen enda. Å spise brød lindrer plagene, så i dårlige perioder spiser jeg meg opp i vekt. Plagene mine forverres av lite mat. 

Anonymkode: fca91...68d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært plaget med (stille) refluks i 17 år. Alternerer mellom Somac og Nexium. Bruker Gaviscon mikstur hver dag. Holder  diett. Har mye slim i halsen som jeg må hoste opp. Refluksen har påvirket stemmebåndene mine, men heldigvis ikke tannemaljen enda. Å spise brød lindrer plagene, så i dårlige perioder spiser jeg meg opp i vekt. Plagene mine forverres av lite mat. 

Anonymkode: fca91...68d

Ikke for å kuppe tråden, men har du symptomer som tung pust og press/trykk i mellomgulvet? Sårhet i bringe? 

Skrevet
På 5.10.2020 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men har du symptomer som tung pust og press/trykk i mellomgulvet? Sårhet i bringe? 

Ikke meg du siterer, men jeg har hvertfall i perioder noe som føles som press trykk i brystet og rundt livet.

, og det føles tungst og slitsomt å puste inn. Merker at det kan lette litt om jeg får opp rap eller gulp etc...

Skrevet

Hvorfor er det sånn at man kan bli tett i nesa av stille refluks? Når det ikke kommer merkbar syre (halsbrann), hvordan kan da syren være helt oppi nesa og bihulene og irritere?.

Skrevet

Og er gaviscon bedre enn feks somac eller andre protonpumpehemmere? Føler liten effekt av somac..

Skrevet

Noen som vet hva som kan være grunnen til refluks\stille refluks hvis det ikke er maten man spiser? Jeg ble slik i en periode jeg spiste svært lite. Blitt bedre, Men innimellom så er det slik uansett hva jeg spiser, eller ikke spiser. Jeg spiser stort sett det samme hver dag og noen dager er ok andre dager ikke.

hvis det er sånn slapp lukkemuskel, hvorfor skulle den evt plutselig bli slapp? Kan det ha noe med stress, pust, diafragma og gjøre?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Dytter denne opp litt. Lurer på om noen av dere som skrev her har fått svar på hva plagene kom av?

Jeg har i et par måneder nå hatt følgende symptomer: mye slim i nesesvelg/hals, brenning i halsen, tørrhoste særlig om morgenen, trykk i brystbenet, heshet, svakere stemme, føler det er vanskelig å puste. 

Legen min mener det kan være magekatarr da jeg har gått på NACID smertestillende noen måneder. Har forsøkt somac i 10 dager uten bedring og nå har jeg startet på Nexium. Virker ikke som det hjelper heller. Så nå lurer jeg veldig på om dere fant ut av dette da mine symptomer likner deres?

• Liker 2
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Hei. Jeg leste akkurat gjennom hele tråden. Jeg har vært syk siden november. Begynte med tretthet, tungpust og svimmelhet. Så kom refluksen. Tenkte også på c19, tok blodprøve men hadde ikke det. Ble dårligere og var på legevakten, ble sendt hjem med noe tilsvarende somac, ble enda verre rundt nyttår og nå er jeg så dårlig at jeg ikke får sove. Merker klar forverring i pusten når jeg ligger i sengen enn når jeg beveger meg og når jeg sitter og står.  Jeg er drit redd hele tiden nå og angster veldig på grunn av dette. De sure oppstøtene mine ble noe bedre med syrehemmere men ikke helt bra. Jeg har også sinnsykt trykk i brystet, halsen og noen ganger hodet. Det er kjempe ekkelt. Føler det samme som dere at det er tungt å puste inn, har begynt å få søvn apne også 

Kanskje vi burde lage en støtte gruppe? Redd dette er noe nytt som er kommet enten pga covid, stråling eller noe annet. Ikke vet jeg. Men godt å dele erfaribger.

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...