Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gått på tiltakspenger gjennom NAV når de har fått tilbud om en praksisplass med like arbeidsoppgaver og produksjon som ordinær arbeidstaker?

Har dere hatt suksess, eller opplevd å bli lurt av NAV og utnyttet av arbeidsgiver?

Jeg reagerer på at jeg ikke har rett på annet enn tiltakspenger til en jobb jeg er kvalifisert for, bortsett fra å ha vært utenfor arbeidslivet over noen år. Hvor og hvordan kan jeg for øvrig klage? og kanskje få heller lønnstilskudd? vil en klage ødelegge videre veiledning? er redd for å ende opp med lua i hånda og kastet ut av NAV-kontoret.

Anonymkode: 9f285...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ikke lurt av NAV og du blir heller ikke kastet ut av NAV kontoret, du har lovfestet rett til oppfølging når du er arbeidsledig. NAV ønsker ikke at du skal bli utnyttet av arbeidsgiver. Snakk med veilederen din.

Nå er det mindre jobber, men om arbeidsgiver har mulighet til å ansette deg så er midlertidig lønnstilskudd noe arbeidsgiver kan søke om og som kan hjelpe deg å få en jobb. Men det er opp til arbeidsgiver.

Når det er sagt så er det helt vanlig at arbeidsoppgavene i tiltak er tilsvarende vanlig jobb. Litt av poenget er at du skal vise at du kan jobbe og lærer deg jobben og på den måten få en referanse og litt erfaring, og ikke minst en fot innenfor. 

Anonymkode: 55edf...2ef

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i tiltak hos NAV. Synes både veilederen min på NAV og arbeidsgiveren på praksisplassen var utrolig flinke, spesielt med tanke på oppfølging og tilrettelegging. Jeg gjorde nøyaktig de samme oppgavene som de andre arbeidstakerne, men fordi jeg var der via NAV som et tiltak og ikke var en ansatt, så var det NAV som betalte meg (tiltakspenger), ikke arbeidsgiveren. Om du er uenig i dette, så er det jo noe du kan ta opp med veilederen din? Det er derfor du har en veileder - ikke vær redd for å spørre om ting du lurer på. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...