Gå til innhold

Toåring brøler og skriker hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker at toåringen har kommet i den anerkjente toårs "trassen" og jeg kjenner jeg straks går av skaftet. Han brøler når vi står opp, skifter bleie, når han blir satt ned, når pappa reiser i butikken, når han ikke får vilja si, når han blir vekka, når han skal legge seg, leverer i bhg osv.

Er det virkelig vanlig at de brøler så mye? Kjenner jeg er helt utslitt, er høygravid og går bare å ønsker at fødselen kan starte snart så jeg fri. Elsker sønnen min over alt på jord men kjenner at dette tærer skikkelig og jeg klarer knapt å vente til han legger seg om kvelden for tia. 

Anonymkode: 4b585...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det hjelpe at du går vekk hver gang han brøler? Eller at du hver gang gjør noe han ikke liker som feks en skjærende skrapelyd, en lukt eller en annen ting som kan bidra til at han assosierer brøling med ubehag? 

Anonymkode: b5699...88e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det hjelpe at du går vekk hver gang han brøler? Eller at du hver gang gjør noe han ikke liker som feks en skjærende skrapelyd, en lukt eller en annen ting som kan bidra til at han assosierer brøling med ubehag? 

Anonymkode: b5699...88e

Er du seriøs? 

Til ts

Det hjelper for meg å tenke at følelsesutbrudd er vanlige, selvom de er irrasjonelle for oss. 

Du må bare stå i det mens det pågår. Det nytter ikke snakke en småunge til fornuft i et sinneutbrudd. Vis forståelse, anerkjenne og veiled riktig oppførsel etterpå. 

"jeg skjønner at du er sint. Du ville ha is til middag ikkesant?"(still enkle spm som gir jasvar) "is er godt, det kan vi ha til dessert/lørdag/en annen dag, nå skal vi spise middag, for det er sunt og godt for kroppen vår". Det blir trass, men når du stadig forklarer rolig eller er bestemt, forstår de at brøling ikke hjelper, å legge seg ned på gulvet ikke hjelper, men at det er rom for å snakke med deg om det. 

Det virker som barnet ditt kanskje brøler uansett hva slags vanskelig følelse som kommer i veien. Da er det viktig at du som mor setter ord på de følelsene han kanskje har. Ble du lei deg fordi...? Ble du sint fordi...? Ble du frustrert fordi..? (få frem et ja svar..). Si at du forstår, og at han kanskje heller ville.. (få frem et ja svar). "Det er lettere hvis du prøver å si hva du heller vil, når du brøler får mamma vondt i ørene" 

Selvom barnet er to år, klarer mange likevel å forklare at han vil leke, ikke de klærne, være med hjem og ikke barnehage. Har han ikke så god forklaringsevne, kan du prøve å sette ord på behovene hans og stille spørsmål. 

Det har ihvertfall fungert her. Anbefaler å lese hjerteforeldre, de skriver mye om emosjonstrening 😊 

Anonymkode: 76d72...7a5

• Liker 2
Skrevet

Brøler som i at han er sint? Eller brøler som i at han bråker? 

Anonymkode: 5d3ab...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...