Gå til innhold

Vil ikke barnehageansatte ha barn i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter å tenker på en hendelse denne uka. De ansatte i barnehagen til min sønn antok at jeg hadde fri denne uken, i realiteten hadde jeg hjemmekontor. Jeg leverte min sønn, som elsker barnehagen, på mandagen og fikk en kommentar «skal Per få være hjemme med mamma denne uka?» jeg valgte å overse den.

Neste dag leverte jeg en sunn og frisk unge, full av energi, en time senere fikk jeg beskjed om at «Per er veldig slapp og sliten, bør hentes». Jeg gikk da selvfølgelig til barnehagen for å hente, og der så jeg sønnen min springe rundt på lekeområdet full av energi. Den ansatte som ringte sa igjen at «Per var så sliten» og hun «regnet med at han brygget på noe, så det er nok lurt med noen rolige dager hjemme». Må si jeg er litt oppgitt over denne holdningen, så fort de vet at jeg er hjemme fra jobb så er det ikke måte på hvor slapp og sliten sønnen min plutselig blir. Må legge til at sønnen min var lei seg fordi han måtte bli med hjem og avslutte leken så brått. 

Jeg leverte igjen neste dag og da fikk sønnen min igjen kommentaren «Er du her i dag også?». Skal ikke de ansatte være glad for å se barna? Ønske dem velkommen med glede, fremfor å påpeke at de er en byrde. 

Jeg ønsker også å påpeke at det var en helt vanlig uke i barnehagen med alle fasteansatte på jobb, ingen sykemeldte på avdelingen. 

Min sønn er enebarn og får veldig lite sosial omgang med jevnaldrende hjemme, vi har ingen venner med barn på hans alder. Selvsagt finner vi på ting sammen hjemme, men jeg kan ikke overgå bestevennene i barnehagen og leken der. 

Er det flere som kjenner seg igjen i dette? 

Jeg har full respekt for instansen til  underbemannede og utslitte ansatte, men nå var faktisk alle de faste på jobb. Hadde det vært underbemanning som var grunnen til at de ville ha færrest mulig barn i barnehagen så burde de kalle en spade for en spade, og si det rett ut. Så kunne jeg hatt sønnen min hjemme. Det er rett og slett uprofesjonelt og finne på unnskyldninger for å ikke ha barna der, slik de gjorde med min sønn. 

Anonymkode: a98b5...28a

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette ikke er en trolletråd bør du ta opp dette med styrer i barnehagen og/eller barnehageeier.

Du betaler for barnehageplassen og så lenge barnet er friskt skal han kunne være i barnehagen i åpningstiden. De ansatte har ingenting med hva foreldrene gjør i den tiden. 

Hvordan har det seg egentlig at de i barnehagen vet når du har hjemmekontor? 

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, Korpsnerden skrev:

Hvis dette ikke er en trolletråd bør du ta opp dette med styrer i barnehagen og/eller barnehageeier.

Du betaler for barnehageplassen og så lenge barnet er friskt skal han kunne være i barnehagen i åpningstiden. De ansatte har ingenting med hva foreldrene gjør i den tiden. 

Hvordan har det seg egentlig at de i barnehagen vet når du har hjemmekontor? 

De vet hvilken jobb jeg har. 

Skrevet

Dette høres vanvittig uprofesjonelt ut. Er du sikker på at du ikke har misforstått? Hvis de virkelig har sagt ting som du skisserer hadde jeg klagd til styrer. Virkelig ikke greit. 

Anonymkode: 5c3c1...ff0

• Liker 6
Skrevet

Ikke at jeg har erfaring med barnehage og barnehagebarn.

Men jeg har fleksitid og hjemmekontor-mulighet. Trener og handler gjerne midt på dagen, jobber litt ekstra i helgen. 

Og så mange fordommer og krav jeg møter fra de som har en jobb der de fysisk må være til stedet. Det er som om de ikke forstår at man ikke har fri hele tiden. Alle tror jeg er ledig, hele tiden, og om jeg ikke kan møte, eller ta telefonen, eller stille opp, da kommer kommentarene.

Utover det. Støtter første svar. Ta det opp med leder. 

Anonymkode: 34fc2...5bf

• Liker 5
Skrevet

Så rart! Jeg er student å er «mye hjemme», dvs. Mesteparten av undervisning er digitalt, men jeg kan jo ikke ha 2 unger på 3,5 og 1,5 år hjemme likevel.. 

i vår bhg er de alltid glade for å se barna og det har hendt de har sendt melding mot slutten av dagen, i 1430 tiden hvis en av de er slitne, om vi kan hente tidligere. Det var mest når eldste var i bhg før minste var født. Han sov ganske dårlig på natt før han bikket 3 år, så han var en del sliten. men da har han ikke vært syk eller slapp, men kanskje sutrete og sliten.. har han vært syk så ringer de. 

Anonymkode: 15ae2...c06

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet hvilken jobb jeg har. 

Da regner jeg med du er lærer og det er snakk om høstferie. Mange skjønner ikke at lærere ofte jobber i høst og vinterferie. Jeg har selv vært lærer og møtte mye fordommer på det. 

Anonymkode: 68d88...e1a

• Liker 2
Skrevet

Oj det kan umulig føles godt for deg eller sønnen din😢 dette ville jeg definitivt tatt opp med den som man tar opp slik med.. For det er ikke greit. 

De har ingenting med hva du gjør når du sender barnet ditt i barnehage. 

Kunne de ikke sagt det rett ut at de helst vil at ungene skal være hjemme om foreldrene har fri? 

Jeg fikk en sånn kommentar nå rett før ferien av hun ene "ja, vi prøver å kartlegge hvor mange barn som kommer, for det er så mange ansatte som gjerne vil ha ferie, de vil jo ha litt fri de og.." det er jo innafor med denne ærligheten, men hun vet ikke min egentlige grunn til at jeg sender barnet i barnehage. Merket hun hintet til det et par ganger i samtalen, før jeg sier veldig blidt" fullt forståelig, jeg kan jo heller si ifra så tidlig som mulig når barnet mitt skal ha fri 😊". 

Altså.. Det har nettop vært koronastengt, sommerferie, om ikke lenge blir det jul osv.. Hvor mye fri skal de ha? Vet at mye går på planlegging, men er man så sliten så får man ta sykemelding. 

Anonymkode: f273a...a4c

• Liker 4
Skrevet

Jobber som pedleder selv, og hadde aldri oppført meg sånn. Ingen av mine kollegaer heller.  Veldig uprofesjonelt. Vi har ingenting med om foreldrene er hjemme eller ei, og mange jobber jo hjemmefra som du sier. Og om så foreldrene har tatt seg ferie uten barna så har ikke vi noe med det.. (selvom jeg syns akkurat det er litt spesielt, hvertfall om det er snakk om flere dager) Men ville aldri kommentert det. Men det har hendt vi har ringt etter foreldre fordi barnet har feber eller ikke er i form, også løper de rundt og leker/har kviknet til når foreldrene kommer, det er flaut 😅 «han lå lenge på sofaen ista altså!» Så det hender det kan skje. 

Anonymkode: 43da0...4a8

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da regner jeg med du er lærer og det er snakk om høstferie. Mange skjønner ikke at lærere ofte jobber i høst og vinterferie. Jeg har selv vært lærer og møtte mye fordommer på det. 

Anonymkode: 68d88...e1a

Det stemmer ;) Jeg hadde 120 innleveringer å rette, så det var mer passende å kalle det hjemmekontor enn «ferie». Jeg satt å jobbet i 7-8 timer hver dag, om ikke mer.

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ;) Jeg hadde 120 innleveringer å rette, så det var mer passende å kalle det hjemmekontor enn «ferie». Jeg satt å jobbet i 7-8 timer hver dag, om ikke mer.

Beklager avsporingen, men jeg berømmer lærere❤️ 

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet

Barnehagepersonalet har ingenting med å fortelle deg når du bør ha barna hjemme og ikke med mindre det er snakk om sykdom eller lovpålagt ferie. Du betaler for barnehageplass og uansett bemanningssituasjon der har du krav på plassen din. Jeg syntes de er frekke og på tide du forteller dem hva de har rett til å mene noe om og ikke. 

Første året minstemann gikk i barnehage ble det stadig kommentarer om at jeg leverte for sent. De vil at alle barn skal hentes, bringes og være der til samme tid fordi det blir mer forutsigbart for personalet, akkurat som om barnehagen er en lagersentral der de ønsker alle varene på en gang for minst mulig anstrengelser. Uten tanke for livene til de enkelte. De som jobber skift feks ser jo ikke barna i løpet av dagen om de skal levere i barnehagen tidlig men selv jobber sent, og partner henter barnet og har det ut kvelden. Selv leverte jeg sent (09:30) fordi jeg måtte innom to barnehager og en skole for å levere barn hver morgen. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj det kan umulig føles godt for deg eller sønnen din😢 dette ville jeg definitivt tatt opp med den som man tar opp slik med.. For det er ikke greit. 

Kunne de ikke sagt det rett ut at de helst vil at ungene skal være hjemme om foreldrene har fri? 

Jeg fikk en sånn kommentar nå rett før ferien av hun ene "ja, vi prøver å kartlegge hvor mange barn som kommer, for det er så mange ansatte som gjerne vil ha ferie, de vil jo ha litt fri de og.." det er jo innafor med denne ærligheten, men hun vet ikke min egentlige grunn til at jeg sender barnet i barnehage. Merket hun hintet til det et par ganger i samtalen, før jeg sier veldig blidt" fullt forståelig, jeg kan jo heller si ifra så tidlig som mulig når barnet mitt skal ha fri 😊". 

Altså.. Det har nettop vært koronastengt, sommerferie, om ikke lenge blir det jul osv.. Hvor mye fri skal de ha? Vet at mye går på planlegging, men er man så sliten så får man ta sykemelding. 

Det er nettopp det jeg vil frem til også, hater man jobben sin eller makter man ikke å stå i det, med de kravene det innebærer, så er det å bytte jobb eller sykemelding en god løsning. Men ikke dra på jobb med holdninger som det der. Er de ansatte konstant underbemannet selv med alle faste på jobb, så må de ta det opp med sine ledere eller fagforeningen. Ikke hvis dårlige holdninger ovenfor foreldre og barn. 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen! Jeg har ungene hjemme hele jul, påske og sommerferie, men høst og vinter går det i jobb og kanskje et og annet ærend. Heldigvis er ikke de ansatte hos meg som hos deg, men jeg føler meg veldig dømt allikevel. Det ser man veldig godt her inne på KG hvor lærere er superskurker som har ungene i bhg i «ferier». I år har jeg planlagt 25 urviklingsssamtaler. I fjor var jeg på skolen og brukte tre dager på å bære pulter, stoler og alt som skulle til for at elevene skulle få et bedre klasserom. Men allikevel altså... 

Anonymkode: 360ec...874

• Liker 2
Skrevet

Jeg har barn i skolealder og har fått karret meg til et par dager ferie, men det er jo faktisk ikke slik at det er så veldig mange barn hjemme egentlig. Det blir fort veldig kjedelig og lite tilfredstillende at barna henger på skjerm hele dagen når jeg er på jobb fordi ingen er hjemme. Skjønner godt at du sender i barnehage for der er det mye mer sosialt. Før i tiden når kvinner ofte var hjemmeværende og det var en helt annen tid med masse barn i gata så er det jo selvfølgelig noe helt annet. 

Jeg ville tatt det opp faktisk. At de ikke kan holde på med sånne "stikk" som får deg til å få dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 97d65...903

• Liker 4
Skrevet

Det kan jo hende barnet ditt var slapp da de ringte , men fikk hvilt litt og kom seg 

Anonymkode: 83d3e...f03

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode:

Som de fleste andre har barnehageansatte rett på 5 ukers ferie i året, og den ferien må tas ut. Uavhengig av corona, sommerstengt og jul. Eller tenker du at ferien skal reduseres pgv det som er nevnt tidligere? 
Selvfølgelig kartlegger barnehager hvilke barn skal ha ferie når skolene er stengt da det er naturlig  for flere foreldre å ta fri på grunn av skolebarn hjemme. Det som ikke greit er at det er ansatte som gjør dette, og ikke styrer/daglig leder. Hos oss sender DL epost til foreldre og ber de som skal ha fri registrere dette. Ansatte skal ha sin ferie og da er det bedre å ta den når det er færre barn i barnehagen, da blir det bedre tetthet når hele gruppa er plass. 

Anonymkode: 76c41...f02

• Liker 3
Skrevet

Blir vel som i helsevesenet. Husker en gammel kollega si «Det hadde vært virkelig trivelig å jobbe her, hadde det bare ikke vært for alle disse pasientene». Ble sagt i et slitent øyeblikk, men med glimt i øyet. 🤪

Nei, hvis dette stemmer, er det overhodet ikke innafor. Har hatt fire i barnehage; aldri opplevd slikt. 
Har aldri hatt hjemmekontor, men forstår seff at det ikke er fri. De tror sikkert du har ferie. Du må si at det har du ikke. (Uansett, slik oppførsel er ikke grei selv om du hadde hatt fri.)

De ansatte vet ikke hvilken grunn foreldre har til å sende i barnehagen, selv om de har ferie. Det har de ingenting med å legge seg borti heller. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som pedleder selv, og hadde aldri oppført meg sånn. Ingen av mine kollegaer heller.  Veldig uprofesjonelt. Vi har ingenting med om foreldrene er hjemme eller ei, og mange jobber jo hjemmefra som du sier. Og om så foreldrene har tatt seg ferie uten barna så har ikke vi noe med det.. (selvom jeg syns akkurat det er litt spesielt, hvertfall om det er snakk om flere dager) Men ville aldri kommentert det. Men det har hendt vi har ringt etter foreldre fordi barnet har feber eller ikke er i form, også løper de rundt og leker/har kviknet til når foreldrene kommer, det er flaut 😅 «han lå lenge på sofaen ista altså!» Så det hender det kan skje. 

Anonymkode: 43da0...4a8

Hvorfor er det spesielt?

I fjor tok jeg en feriedag for å få handlet julegaver og en del ærender som tar 100 år med en 1,5 åring på slep. For et par uker siden tok jeg en feriedag for å ligge på sofaen for jeg er rett og slett så sliten av å ikke ha sovet stort den siste tiden. Hadde jeg hatt ungen hjemme hadde det jo ikke vært noe vits å ta de feriedagene. 

Det kan være mange grunner til at folk tar noen feriedager uten å ha barna hjemme. 

Anonymkode: 3262f...0c3

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...