AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 Begynte i ny jobb for ett par måneder siden, innen helse. Trives veldig godt, men det er mye mas om å jobbe dobbelt. Hvis én person blir syk, velter det hele staben, og noen må selvfølgelig jobbe ekstra. Men det er sjelden snakk om å dele opp vaktene og fordele jobben, så én person må da ta to 8t-vakter. Jeg er en av de yngre på arbeidsplassen, og jeg har høy arbeidsmoral. Men har prøvd meg på å ha to jobber før og sovet 4-5t per natt, og det funket ikke for meg. Jeg sliter generelt mye med søvn, og trenger nok søvn for å fungere, som folk flest. Men når jeg ser flere jobbe dobbelt, får jeg dårlig samvittighet for å ikke orke det selv. På det meste, er det faktisk noen som har jobbet 3 skift på rad.. Jeg synes det er helt sykt. Er dette normalt, i helsevesenet? Jeg tenker at man risikerer å slite ut folk, så de ikke kommer tilbake på jobb. Og vi har allerede mistet en håndfull ansatte, av uviss grunn.. Anonymkode: 77b1f...26f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #2 Skrevet 3. oktober 2020 Folk er forskjellige, og selv om noen tar doble og triple skift vil det ikke si at du skal være i stand til det. Det er derfor vi har arbeidsmiljøloven. Men doble skift betaler jo ganske godt, og tipper det også er grunnen til at de sier ja i tillegg til at det nok er litt press fra ledelsen. Anonymkode: ddab6...082 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #3 Skrevet 3. oktober 2020 Dessverre ganske normalt. I perioder er det fort 50-60 timers arbeid i løpet av en uke. Har gått doble vakter opp til fire dager i strekk. Du må si nei hvis du kjenner det ikke fungerer for deg. Anonymkode: 12b6d...571
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 Det er jo mange som klarer å jobbe doble vakter. Vi i vår turnus har noe som heter langvakter i helgene og de går 8-22 ( helsevesen). Disse er selvvalgt og fullt lovlig mtp arbeidsmiljøloven. Tenk på leger som har 48 timers vakter. Husk at lange dager er normen i ganske mange land men du kan snakke med din leder og fortelle om din utfordring så slipper du dårlig samvittighet for da vet lederen hvorfor du ikke ønsker å jobbe dobbelt. Anonymkode: 06744...12e 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mange som klarer å jobbe doble vakter. Vi i vår turnus har noe som heter langvakter i helgene og de går 8-22 ( helsevesen). Disse er selvvalgt og fullt lovlig mtp arbeidsmiljøloven. Tenk på leger som har 48 timers vakter. Husk at lange dager er normen i ganske mange land men du kan snakke med din leder og fortelle om din utfordring så slipper du dårlig samvittighet for da vet lederen hvorfor du ikke ønsker å jobbe dobbelt. Anonymkode: 06744...12e Jeg kunne godt jobbet doble vakter, men de gangene jeg blir spurt, er det snakk om at man har jobbet kvelden før, man får max 5-6t søvn, også skal man jobbet dobbelt, for så å sove 5-6t igjen, og på jobb igjen. Hadde jeg rukket å bli uthvilt, kunne jeg gjerne jobbet. Jeg jobber hovedsaklig kun i helger, men de som jobber fulltid her, får mer tilrettelagt. Hvis de jobber dobbelt, får de gjerne fri neste dag. Mens fordi jeg er "ung" (30), så "forventes det" at jeg bare kan jobbe, jobbe, jobbe. TS Anonymkode: 77b1f...26f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 Ja, dette er normalt i helsevesenet. En av mange grunner til jeg som sykepleier ser meg om etter ny jobb utenfor helsevesenet. Anonymkode: 68ba6...59f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 Ja, det er dessverre blitt for normalt å jobbe 24/7/365 i arbeidslivet. Helt sykt, men sånn har det blitt.Men du må bare sette ned foten der du kan. Selvsagt bør dere dele på det slik at det ikke er de samme personene som må jobbe ekstra hver gang, men det skal heller ikke alltid være deg. Anonymkode: 994ec...d4d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Og en ting til: Det er lurt å fordele vaktene litt faktisk, slik at det ikke bare er de samme få som må trå til ekstra hele tiden. Jeg jobber med noe helt annet enn helse, og har på godt og vondt blitt en av de få som jobber ekstra. Det jeg kan si er at jeg ikke anser kolleger som aldri gidder å gjøre noe ekstra som gode kolleger lenger. De er forhatte blant oss som stadig vekk må stå mye for at ting skal gå rundt. Anonymkode: 994ec...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg har jobbet én dobbel vakt i helsevesenet på 10 år, og det var pga en nattevakt som ikke kom pga sjefen hadde glemt at nattevakten hadde ferie. Anonymkode: ddee7...6e4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og en ting til: Det er lurt å fordele vaktene litt faktisk, slik at det ikke bare er de samme få som må trå til ekstra hele tiden. Jeg jobber med noe helt annet enn helse, og har på godt og vondt blitt en av de få som jobber ekstra. Det jeg kan si er at jeg ikke anser kolleger som aldri gidder å gjøre noe ekstra som gode kolleger lenger. De er forhatte blant oss som stadig vekk må stå mye for at ting skal gå rundt. Anonymkode: 994ec...d4d Så lenge de gjør jobben sin er det utrolig lite kollegialt at de blir forhatt fordi de ikke jobber ekstra. Da er det ledelsen sin feil at dere hele tiden er underbemannet. Anonymkode: ddab6...082 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 Tar gjerne en dobbeltvakt men det er sjelden det trengs. Vi er snille med hverandre og loven sier vel at man skal ha en time hvile om dagen ( usikker på om det er riktig) så jeg setter meg og tar en lur. På kvelden kan man ofte gå hjem 20-21 hvis det er mulig. Man må gi og ta litt. Anonymkode: ca955...542
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 Dette er ikke vanlig praksis på min arbeidsplass. Det har skjedd at vi ikke har fått tak i folk, og da har de med liten stilling meldt seg frivillig til å jobbe dobbelt. Neste gang dette oppstår på din arbeidsplass, la oss si at du har dagvakt, men må jobbe kveldsvakt også, og du har dagvakt dagen etterpå igjen, da kan du si at du kan jobbe kveldsvakten så lenge du blir forskyvd fra dagvakten du har neste dag. Da får du mye mer penger, og det er lettere å få tak i folk til dagvakten du blir forskyvd fra. Når man jobber med mennesker, så kan man ikke bare dra hjem når vakten er ferdig, hvis det ikke er folk til å ta over jobben etter dere. Anonymkode: 780da...3c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå