Gå til innhold

Hva gjelder ang kalorier og vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder totalen for hele uken? Altså la oss si jeg spiser 1500 kalorier hver dag, men 2000 på lørdag. Når jeg ganger alle disse dagene og deler på 7, er det totalen av den uken som teller for å gå ned i vekt? 

Eller er det pr dag? Så hvis jeg ligger i underskudd alle dager bortsett fra lørdag hvor jeg spiser normalt, så ødelegger den lørdagen uansett for hele uken selvom jeg lå lavt de andre dagene? Da snakker jeg ikke om overspising på lørdag. 

Anonymkode: 98b25...4f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du selv, og hvorfor?

Anonymkode: 19e62...3f5

Skrevet

Kroppen er ikke så smart at den klarer å regne 24 timer eller 7 dager. Man regner som regel en periode. Det letteste synes jeg er å regne dager. Altså om man vet hvor mye man trenger i løpet av en dag så er det lettere å bruke det. 

Om du ligger i underskudd hele uken, men spiser som en hest på lørdagen, så er ikke det så dumt. Kroppen er da vant til å ligge i underskudd, og får ett lite sjokk når du da plutselig spiser mye. Dette vill da gjøre at du øker forbrenningen. Sier ikke at du skal dytte i deg 10 000 ekstra kalorier. Men noe mer er ikke feil å unne seg. 

Anonymkode: 98989...469

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen er ikke så smart at den klarer å regne 24 timer eller 7 dager. Man regner som regel en periode. Det letteste synes jeg er å regne dager. Altså om man vet hvor mye man trenger i løpet av en dag så er det lettere å bruke det. 

Om du ligger i underskudd hele uken, men spiser som en hest på lørdagen, så er ikke det så dumt. Kroppen er da vant til å ligge i underskudd, og får ett lite sjokk når du da plutselig spiser mye. Dette vill da gjøre at du øker forbrenningen. Sier ikke at du skal dytte i deg 10 000 ekstra kalorier. Men noe mer er ikke feil å unne seg. 

Dette blir diskutert i en annen tråd, og konsensus ser ut til å være at dette dessverre er en mye. Jeg håpet nemlig veldig på at en dag hvor man spiser litt ekstra skulle få fart på forbrenningen, men det er ikke entydige svar som tyder på det. Eller har du andre kilder?

Anonymkode: e1d63...b2d

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håpet nemlig veldig på at en dag hvor man spiser litt ekstra skulle få fart på forbrenningen

Nøkkelordet her er litt. Hvis du spiser 1500 hver dag hele uken utenom 1800 på lørdag så er du fremdeles totalt sett i underskudd. 

Anonymkode: 004ac...7b5

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir diskutert i en annen tråd, og konsensus ser ut til å være at dette dessverre er en mye. Jeg håpet nemlig veldig på at en dag hvor man spiser litt ekstra skulle få fart på forbrenningen, men det er ikke entydige svar som tyder på det. Eller har du andre kilder?

Det er hele ukas gjennomsnitt som teller.

Helt sant at dette er en myte, men unntaket er når du platåer. Dette tar dog lang tid og skjer ofte etter du har tatt av minst 50% av overvekten, så å gjøre det hver uke vil bare ødelegge for deg. Ta heller et moderat underskudd og noen «pausedager» hvis du blir for sulten en gang i blant. Bare husk at dette gjør ingen forskjell på forbrenningen. Med pausedager mener jeg dager uten kaloriunderskudd, men heller ikke overskudd. 

Anonymkode: ccdd3...603

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Myte eller ikke, jeg går mer for at det ikke direkte er en myte, men kanskje ikke så ekstremt mye hjelp som alle vill at det skal være. 
Det jeg mener er at om man ligger i kaloriunderskudd i mange dager for å så sjokkere kroppen litt på en lørdag, søndag eller noe vill kickstarte metabolismen, som igjen kan hjelpe med forbrenningen.  

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Myte eller ikke, jeg går mer for at det ikke direkte er en myte, men kanskje ikke så ekstremt mye hjelp som alle vill at det skal være. 
Det jeg mener er at om man ligger i kaloriunderskudd i mange dager for å så sjokkere kroppen litt på en lørdag, søndag eller noe vill kickstarte metabolismen, som igjen kan hjelpe med forbrenningen.  

Jeg skjønner at det er det du mener, da det er det hele teorien er bygget på. Men det viser seg altså å ikke være så enkelt. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kroppen trenger jo ingen kickstart eller sjokk etter 6 dager 🤦🏼‍♀️. Ingen kropp havner i sultmodus så fort, det eneste som skjer her er at man går ned saktere pga større inntak av kalorier i løpet av uka. 

Anonymkode: ccdd3...603

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...