Gå til innhold

Noe med laks?

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har sparekick om dagen, har brukt bare 700 kr på mat på tre uker, det er veldig lite til meg å være. Men jeg har brukt mye av det jeg hadde i skuffer og skap da, så litt juks blir det jo...

Men nå har jeg noen laksefileter i fryseren jeg har lyst til å bruke, kanskje i en enkel fiskesuppe?

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulligatawny med laks (4 pers.)

2 løk

2 klementiner

1 ss karri

2 ts gurkemeie

4 ss hvetemel

7 dl kylling-/fiskebuljong

3 dl matfløte

salt/pepper

saften av ½ sitron eller 1 lime

200-250 g laksefilet uten ben

Hakk løken, del klementinene i båter og finhakk dem, få med all saft. Fres løk i litt smør, tilsett karri og gurkemeie. La frese til det er ordentlig brunt. Tilsett klementinbåter/-saft. Dryss over mel og la frese ytterligere et par minutter under omrøring. Hell over buljongen og bland godt sammen. La koke ca 20 minutter. Skjær laksen i terninger, salte lett og stek dem raskt i litt smør. Ha suppen i foodprocessor og bland godt. Tilsett fløten og la suppen putre i 10 minutter. Smak til med salt, sitron og pepper. Fordel laksebitene i 4 dype tallerkener og hell suppen over.

Laksesuppe (4 porsj.)

125 g sellerirot

1 gulrot

200 g fennikel

2 ss smør

1 boks hakkede hermetiske tomater

8 dl vann

2 fiskebuljongterninger

2 dl hvitvin

3 dl matfløte

1 ss maisenna

½ ts cayennepepper

500 g laksefilet

1 ts salt

finhakket dill til pynt

Rens og finstrimle grønnsakene. Fres først sellerirot og gulrot i smør i en gryte, ca. 3 min. Legg i oppskåret fenikkel og fres ytterligere noen minutter. Tilsett buljongterninger, evt. vin, fløte og hakkede tomater. La det koke ca. 10 minutter til grønnsakene er myke. Smak til med salt og kajennepepper.

Rør ut maisenna i litt kaldt vann. Visp det ned i suppen og la det koke opp. Skjær fisken i ca. 2 cm tykke terninger og ha dem i suppen La dem trekke ca. 5 minutter.

Hell suppen i tallerkener og dryss over hakket dill ved servering.

Skrevet

Eller veldig enkelt:

Pakk filetene inn i folie, gjerne med litt olje, sammen med feks tomat, squash, vårløk etc.....

På grill eller i ovnen i ca 15 min.

Ris eller poteter til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...