Gå til innhold

Lov å bruke barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å bruke uteområdet i barnehagen utenom åpningstiden? Har spurt i barnehagen barna går i og de har sagt det er bare å bruke. Men vi bor i en annen kommune, og har da vært i et parr barnehager i nærheten, men det har vært noen som har kikket så rart på oss når vi har vært der, så har jeg tenkt at det kanskje er lokale regler, jeg har nesten tatt det som en selvfølge at det er lov, men er det egentlig det? 

Anonymkode: 1bca9...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt om at det ikke er lov, vet ikke hvordan det er med private barnehager, men jeg har ofte tatt med nevøen og niesen min for å leke i en kommunale barnehagen på ettermiddager/helg

Anonymkode: 0f79c...9e6

Skrevet

Selvsagt er det lov!

Anonymkode: 4da17...857

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om at det ikke er lov, vet ikke hvordan det er med private barnehager, men jeg har ofte tatt med nevøen og niesen min for å leke i en kommunale barnehagen på ettermiddager/helg

Ja, vi er heller ikke der i åpningstiden, det tenker jeg kanskje ikke er så greit. Er utenfor åpningstiden jeg tenker på 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er heller ikke der i åpningstiden, det tenker jeg kanskje ikke er så greit. Er utenfor åpningstiden jeg tenker på 

Man kan selvsagt ikke gå i åpningstiden! Men utenfor er det fritt frem i alle barnehager tenker jeg - både private og kommunale. 

• Liker 1
Skrevet

Men nå i koronatiden er vel poenget med inndeling av uteområdene at de samme barna skal leke i de samme områdene for å unngå å spre smitte seg imellom? Så hvis dere går og leker der med hypotetisk smitte så kan barnehagebarna bli smitta uten å vite hvor det kommer fra?

Men jeg har hverken barn i barnehage eller peiling på hvor lenge smitte overlever på lekeapparater, så jeg skal ikke være påståelig 

Skrevet

Under lockdown i våres, var det flere som ikke ville ha folk på området utenom åpningstid av hygieniske årsaker. Var det da dere ble sett rart på kanskje?!

Anonymkode: 38305...8a7

• Liker 2
Skrevet

Er det lov å bruke uteområdet i barnehagen utenom åpningstiden? Har spurt i barnehagen barna går i og de har sagt det er bare å bruke. Men vi bor i en annen kommune, og har da vært i et parr barnehager i nærheten, men det har vært noen som har kikket så rart på oss når vi har vært der, så har jeg tenkt at det kanskje er lokale regler, jeg har nesten tatt det som en selvfølge at det er lov, men er det egentlig det? 

Nei vær så snill å IKKE gjør det.

Finn dere en lekeplass i stedet. 
Selvfølgelig er det ikke lov å benytte seg av offentlige eller private områder utenom åpningstidene.

Tenk også på naboene som hører ungeskrik på hverdagene. 
Det er faktisk utrolig frekt at folk benytter seg av barnehagen utenom åpnkngstidene!

Anonymkode: 004c9...af8

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste som ikke tillater det har satt opp skilt og/eller lås på porten. Her er det vanligvis lov, men ikke nå pga korona. Men det står skilt om det.

Anonymkode: 4aff3...cad

Skrevet

Selvsagt er det lov!

Anonymkode: 4da17...857

Nei det er da ikke noe selvsagt! Bruker du andre bygg utenom åpningstidene??

Skrevet

Finn dere en anne plass. Kommunale bygg skal ikke brukes utenom åpningstidene!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei vær så snill å IKKE gjør det.

Finn dere en lekeplass i stedet. 
Selvfølgelig er det ikke lov å benytte seg av offentlige eller private områder utenom åpningstidene.

Tenk også på naboene som hører ungeskrik på hverdagene. 
Det er faktisk utrolig frekt at folk benytter seg av barnehagen utenom åpnkngstidene!

Hvorfor er det selvsagt at de ikke kan brukes? Jeg mener det motsatte er selvsagt. Har hatt barna i tre ulike barnehager, offentlig og privat, og alle disse har tatt det som en selvfølge at andre barn bruker uteområdene utenom åpningstid. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Caroline1986 skrev:

Men nå i koronatiden er vel poenget med inndeling av uteområdene at de samme barna skal leke i de samme områdene for å unngå å spre smitte seg imellom? Så hvis dere går og leker der med hypotetisk smitte så kan barnehagebarna bli smitta uten å vite hvor det kommer fra?

Men jeg har hverken barn i barnehage eller peiling på hvor lenge smitte overlever på lekeapparater, så jeg skal ikke være påståelig 

Smitte overlever svært kort tid på harde overflater som lekeapparater, så smittevernmessig er dette helt uproblematisk (ja, jeg jobber med dette). 

Anonymkode: e2ea7...92f

• Liker 6
Skrevet

Vi har to barnehager, den ene er åpen for lek etter åpningstid, den andre har lås på porten. Er du usikker så er det ikke verre enn å spørre. 

Anonymkode: 08928...ec2

Skrevet

Finn dere en anne plass. Kommunale bygg skal ikke brukes utenom åpningstidene!

Ro deg ned. Dette er fullt lov. Alle lekeplasser utenfor bhg er også kommunale. Alle veier er kommunale. Det er helt vanlig å bruke utenfor åpningstid med mindre uteområdet er låst selvfølgelig. Samme med skolegård, fotballbaner osv. Vis meg gjerne paragrafen hvor det står at dette ikke er lov. Nå snakker du om ting du ikke har kunnskap om. 

Anonymkode: 88478...266

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Caroline1986 skrev:

Smitte overlever ikke på lekeapparat ute. Det er ikke slik smitte overføres. Les deg opp. Man vet mye mer om dette nå. Grunnen til at barna er delt inn i mindre grupper er for å kunne avgrense eventuell smitte innenfor en kohort enn å måtte sende hele bhg i karantene. Er det ingen som leser seg opp på ting her på KG? Blir så oppgitt over lite kunnskap i alle tråder omtrent...

Anonymkode: 88478...266

• Liker 5
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

- Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...