AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Hei! Jeg bor i en leid leilighet, og skal bli boende i ett år til omtrent. Jeg leier gjennom et firma som har gitt meg lov til å male her, bare vi blir enige om fargene jeg finner. Det er en ganske liten leilighet - to roms på 49 kvadratmeter, med åpen kjøkken og stueløsning. Det er dette rommet jeg skal male. Dette er et vest-vendt rom, så jeg har med andre ord lite lys tidlig på morgenen (med mindre sola skinner og nabohuset reflekterer lys over), og sent. Men mye, gode lysforhold på dagtid og ettermiddag. Hele rommet er i panel som jeg regner med ikke er malt. Og slik jeg har forstått det, leveres disse i fargen tilsvarende "Bomull" fra Jotun Lady. Det kan merkes, fordi hele rommet ser "skittent" hvitt ut, når taket er helhvitt. I utgangspunktet ville jeg ha malt hele rommet helt hvitt. Jeg er glad i den klassiske, nordiske stilen og bruker gjerne farger i interiøret. Men til mitt store problem: kjøkkeninnredningens farge glir i ett med veggen. Ergo vil det bare se "gulere" ut dersom jeg maler resten hvitt. Jeg har googlet meg grønn og blå. Har forstått det slik at kalde toner er noe jeg bør unngå(?) mot denne typen "hvitfarge". Noe jeg syntes er litt leit når jeg er glad i samtlige av disse på fargekartet. Men, med utgangspunkt i den informasjonen jeg gir - er det noen farger dere kan anbefale meg? Gjerne i grå, beige, grønn- og blåtoner! Setter stor pris på innspill fra kreative hoder! Anonymkode: 90bb6...20c
Leo Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Den nøytrale fargen jeg har funnet som jeg synes får "Bomull" til å virke mindre gul uten å bli gul i seg selv er "Skagen". Den er også så nøytral at du kan bruke både kalde og varme farger i interiøret for øvrig uten at det skjærer i øynene. Problemet med mange av de helt lyse fargene synes jeg er at de blir enten røde, grønne eller blå etter som lyset skifter, men akkurat "Skagen" er til å leve med i alle typer lys hvis du forstår hva jeg mener Hvis du vil ha en nøytral tone med litt mer farge som går mot grønt kan jeg anbefale "Granskygge". 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 16 minutter siden, Leo skrev: Den nøytrale fargen jeg har funnet som jeg synes får "Bomull" til å virke mindre gul uten å bli gul i seg selv er "Skagen". Den er også så nøytral at du kan bruke både kalde og varme farger i interiøret for øvrig uten at det skjærer i øynene. Problemet med mange av de helt lyse fargene synes jeg er at de blir enten røde, grønne eller blå etter som lyset skifter, men akkurat "Skagen" er til å leve med i alle typer lys hvis du forstår hva jeg mener Hvis du vil ha en nøytral tone med litt mer farge som går mot grønt kan jeg anbefale "Granskygge". Tusen takk for tilbakemelding! Ja, skjønner hva du mener😅 Ved første søk syntes jeg begge så fine ut, spesielt granskygge. Skal gjøre mer research på dem og se eksempler fra andre som har malt med disse. Anonymkode: 90bb6...20c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Ascott er fin til bomull. Anonymkode: 6cb78...7f2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ascott er fin til bomull. Anonymkode: 6cb78...7f2 Takk for tips! Anonymkode: 90bb6...20c
Hmmmmmm Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 Tidløs fra Jotun. Den går godt med bomull, og mange andre farger. Bomull ser ikke møkkete ut da. Det den kan gjøre er å bli litt grønn når den er ved siden av grønn feks 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #7 Skrevet 3. oktober 2020 14 minutter siden, Hmmmmmm skrev: Tidløs fra Jotun. Den går godt med bomull, og mange andre farger. Bomull ser ikke møkkete ut da. Det den kan gjøre er å bli litt grønn når den er ved siden av grønn feks Takk! Så morsomt - har nettopp sittet og notert meg at denne skal være ganske fin. Vil mye heller ha et hint av grønn tone enn dette gulnede/skitne uttrykket😩😂. Anonymkode: 90bb6...20c
Hmmmmmm Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk! Så morsomt - har nettopp sittet og notert meg at denne skal være ganske fin. Vil mye heller ha et hint av grønn tone enn dette gulnede/skitne uttrykket😩😂. Anonymkode: 90bb6...20c Jeg har den selv som grunnfarge i huset mitt. Det vil si at den går igjen i alle rom. Hatt i 1,5 år nå, Kjempe fornøyd. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Skrevet 3. oktober 2020 Vestvendte vinduer betyr i utgangspunktet at du kan velge fritt også nøytrale og kalde farger, uten at de får lilla eller blå skjær i seg. Men, du er begrenset av kjøkken i bomull, så da er du tilbake til farger med "varme" i seg. Og ellers kan du velge hva som helst i grunn. Har du sett på jotun sine sider, i fargekartene, og er det noe som frister? Tenker du i utgangspunktet lys farge, kanskje lysgrå med litt varme i, for å stå til bomull? Eller ønsker du deg mer farge? Tidløs tror jeg er et bra foslag! Ønsker du ennå mer varme i fargen, kan du se på Antikkgrå - den ser fortsatt ikke "skitten" ut. Og forresten, maling gulner med tiden. Den bomull som du har på veggene, hvis veggene har blitt malt for 10 år siden, er nå mye mer gul enn den var i utgangspunktet. Og hvis det er panel (er det mdf?) må du sjekke nøye om hva slags maling du kan bruke, sånn at den sitter. Og være nøye med vask/avfetting. Og til sist.. jeg, min personlig mening, ville anbefalt deg å gå for farge. Tror det ville gjort leilighet mer koselig. Anonymkode: 79ae6...960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå