Gå til innhold

Konisert. Kort livmorhals? Gravid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært gravid etter konisering? Jeg har spurt om livmorhalsen min er kort etter dette, men jordmor og legen svarer at den mest sannsynlig ikke er det. Synes det er rart at dette ikke undersøkes, for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: f0f0c...6b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. De sier det har mindre betydning nå enn før pga tradisjonell kirurgi vs laser osv. Jeg har ikke sjekket siden de sier det ikke trengs. 

Anonymkode: 4f429...52e

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. De sier det har mindre betydning nå enn før pga tradisjonell kirurgi vs laser osv. Jeg har ikke sjekket siden de sier det ikke trengs. 

Huff, dette skaper uro hos meg 😥

Har en venninne som ble konisert ett år etter meg. Første baby ble født 12 uker for tidlig, og andremann 7 uker for tidlig.

Har født en gang selv, men ble konisert ett år etter fødselen. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært gravid etter konisering? Jeg har spurt om livmorhalsen min er kort etter dette, men jordmor og legen svarer at den mest sannsynlig ikke er det. Synes det er rart at dette ikke undersøkes, for å være på den sikre siden. 

Jeg tror ikke en vanlig fastlege eller en jordmor har kompetanse til å vurdere slikt.

Ville bestilt time hos gynekolog, så får du et sikkert svar. Jeg er nå 9 uker på vei, og gynekologen min sjekket dette forrige uke. Hun kunne konstantere at de hadde fjernet veldig lite, og at sannsynlighet for komplikasjoner dermed var liten.

På generelt grunnlag sa hun også at dagens koniseringsmetoder er mye mer skånsomme enn før, og at faren for komplikasjoner som mye arrvev, senabort og tidlig fødsel var høyest hos dem som måtte koniseres 2 ganger eller mer. 

Anonymkode: 35eec...f95

• Liker 3
Skrevet

Jeg har født to ganger etter konisering, ingen komplikasjoner pga koniseringen her :)

Anonymkode: f6539...35a

• Liker 5
Skrevet

Søsteren min ble konsiert, og har født to barn i ettertid. Normale svangerskap og normale fødsler, dog relativt kjappe fødsler begge gangene :) overhodet ikke så raske at det var noe fare, mener å huske totalt 6t fra første ri :) 

Anonymkode: f760f...650

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble konsiert etter andremann, og er nå i uke 39 med nummer 3. Med de to første hadde jeg litt for tidlig forkortet livmorhals grunnet premature rier. Da de i tillegg visste at jeg nå var konsiert ble jeg raskt tatt inn for en sjekk med alle disse risikofaktorene involvert(selv om de sier at konisering nå ikke utøver en særlig stor grunn til bekymring). Jeg har ikke hatt noen tegn til forkorting denne gangen, og begynner nesten å lure om jeg skal gå gravid for alltid denne gangen🙈🙊 Så med andre ord har det hatt null betydning for meg. 

Anonymkode: 34b89...a69

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt det samme som dere, men og at sjansen for at livmorhalsen blir for svak og fortidlig fødsel er minimal. Men jordmor ber deg nok heller vere obs dersom du får rier eller kraftige kynnera som kan vere tidlige rier ,og at da kan du heller reise inn på en sjekk. 

Det som kan skje er at arrvev gjør at det går litt seint under fødsel, før det plutselig går veldig fort.... Eller at alt bare går veldig fort. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forsøker nå på nr 2, og er blitt konisert etter første fødsel. Har tett oppfølging av min gynekolog som vil at jeg kommer på sjekk i uke 14. Det må gå noen uker for at livmoren og alt skal få litt «tyngde». Men hun har også sagt at det normalt sett ikke skal ha noe å si :) 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Sokkar skrev:

Jeg har hørt det samme som dere, men og at sjansen for at livmorhalsen blir for svak og fortidlig fødsel er minimal. Men jordmor ber deg nok heller vere obs dersom du får rier eller kraftige kynnera som kan vere tidlige rier ,og at da kan du heller reise inn på en sjekk. 

Det som kan skje er at arrvev gjør at det går litt seint under fødsel, før det plutselig går veldig fort.... Eller at alt bare går veldig fort. 

Det siste der skjedde med meg. Jeg ble sendt hjem med "falske rier" kl 1 om natten. De fant ikke åpningen.  3.30 poppet det innvendig og riene haglet. 

Kl 6 hadde jeg full åpning.

Jordmor forklarte at livmorhalsen ligger litt langt oppe og kan være vanskelig å finne i starten. Så selv om jeg var godt inn i fødsel kl 1 klarte ikke jm å kjenne åpningen. Da vannet plutselig gikk noen timer senere gikk det veldig  fort. 

Anonymkode: 65700...afc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste der skjedde med meg. Jeg ble sendt hjem med "falske rier" kl 1 om natten. De fant ikke åpningen.  3.30 poppet det innvendig og riene haglet. 

Kl 6 hadde jeg full åpning.

Jordmor forklarte at livmorhalsen ligger litt langt oppe og kan være vanskelig å finne i starten. Så selv om jeg var godt inn i fødsel kl 1 klarte ikke jm å kjenne åpningen. Da vannet plutselig gikk noen timer senere gikk det veldig  fort. 

Hos meg har det alltid gått veldig fort når vannet går, både før og etter konisering. Men både jm og lege visste hvor stor (liten) åpning jeg hadde. Men visste ikke at det kunne være vanskelig å finne livmorhalsen på grunn av konisering. 

Skrevet

Jeg har født to barn etter konisering. Første barnet ble født ca 11 mnd etter konisering. De ble født 13 og 10 dager over termin. 

Anonymkode: e6170...bbf

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Sokkar skrev:

Hos meg har det alltid gått veldig fort når vannet går, både før og etter konisering. Men både jm og lege visste hvor stor (liten) åpning jeg hadde. Men visste ikke at det kunne være vanskelig å finne livmorhalsen på grunn av konisering. 

Så vidt jeg skjønte var det ganske vanlig hos konserte. Noe liknende skjedde også med en venninne av meg. 

Jeg kjenner også en som ble satt i gang på overtid. Hun hadde voldsomme rier uten at hun fikk åpning. Det viste det seg at det var satt sting i livmorhalsen fordi den var kort... der gikk det fort når de først tok stingene 😳 ingen hadde husket å fjerne stingene. Jeg har sørget for å markere med store bokstaver at jeg er konisert denne gangen....

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mistet i uke 22 pga livmorhalssvikt. Ingen konisering, eller årsak til at den skulle svikte. Du kan ha lang og meget svak livmorhals som jeg hadde, kort og sterk osv. De absolutt aller fleste konisert eller ei går det bra med:) 

Anonymkode: da0fc...a8e

• Liker 1
Skrevet

Ble selv konisert i 2016, og er nå nylig blitt gravid. Spent på dette selv, da de måtte ta "mer enn antatt". Fikk ingen info etterpå, og vet ikke hvor mye som er igjen eller hvor mye arrvev det evt måtte være.

Takk til den som tipset om gynekolog i uke 14. Hadde ikke tenkt over at det er lurt å vente litt med å sjekke dette. :) 

Anonymkode: 9fd83...5b4

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble selv konisert i 2016, og er nå nylig blitt gravid. Spent på dette selv, da de måtte ta "mer enn antatt". Fikk ingen info etterpå, og vet ikke hvor mye som er igjen eller hvor mye arrvev det evt måtte være.

Takk til den som tipset om gynekolog i uke 14. Hadde ikke tenkt over at det er lurt å vente litt med å sjekke dette. :) 

Har snakket med fastlegen og jordmor på sykehuset - senest i går. Begge sier at dette ikke er noe å uroe seg for. At de tørr, de har jo ikke undersøkt engang.. 

Skrevet
På 6.10.2020 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Hei, hvordan går det nå i graviditeten? 

Jeg har det likt som deg, de måtte fjerne mer enn de normalt sett gjorde. Jeg ville de skulle ta såpass mye at jeg slapp å bli konisiert igjen. Dette skjedde i 2016. Nå er jeg kanskje gravid igjen. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 2a557...29f

Skrevet

Jeg har snakket flere ganger med jm om dette. Etter de sluttet med kirurgisk og gikk over til laserkonisering, så er arrvevet mindre fremtredende og en tar gjerne mindre område enn før (selv om en tar nok, dvs sikre frie render/ingen gjenværende forandringer). Det forekommer sjelden at noen nå opplever plager med dette ifm graviditet og fødsel såvidt jeg har skjønt. Selv er jeg i uke 41 og har ikke hatt problemer ifm dette, og jeg ble konisert pga cin 3 i 2018. :)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket flere ganger med jm om dette. Etter de sluttet med kirurgisk og gikk over til laserkonisering, så er arrvevet mindre fremtredende og en tar gjerne mindre område enn før (selv om en tar nok, dvs sikre frie render/ingen gjenværende forandringer). Det forekommer sjelden at noen nå opplever plager med dette ifm graviditet og fødsel såvidt jeg har skjønt. Selv er jeg i uke 41 og har ikke hatt problemer ifm dette, og jeg ble konisert pga cin 3 i 2018. :)

Ok, godt å høre:) De brant vel av en bit på meg tror jeg. Men hvorfor spurte de om jeg ville ha flere barn? Jeg sa jo såklart nei da, men var ikke mer enn 27år gammel da. Så antar at de ikke tenkte jeg skulle få min siste i så ung alder. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til i siste innspurt forresten. Heldige du!😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...