AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Ok, skal ha konfirmasjon for barnet til våren. Planen er å ha selskapet hos mine foreldre, de har god plass (håper selvsagt at coronarestriksjonene ikke hindrer oss). Vi blir nok ca 30 totalt, de fleste av gjestene blir fra min familie, fordi faren har ikke så mange. Jeg har dårlig råd, faren har også dårlig råd. Jeg tenker å lage mat og kaker selv, med hjelp fra min mor og søster. Hans side får nok litt vanskelig med å bidra på dette, da de må sove på hotell. Hvor mye koster en konfirmasjon? Vi skal altså lage mat selv, bestiller nok en marsipankake i tillegg. Lokalet er gratis (hvis ikke vi må leie pga corona). Vi må ha litt blonster og pynt osv. Invitasjoner og takkekort (men de kan jeg sikkert lage selv også). Og hva skal faren betale? Som sagt, jeg gjør det egentlig så billig som mulig men det skal selvsagt være litt fint også. Jeg og min side bidrar med mange timer, han og hans side kommer bare. Og: er det noen kostnader jeg har glemt? Hun har bunad, så det trenger jeg ikke å tenke på. Og synes dere jeg bør gi henne gave? Og i såfall hva/hvor mye? Mange spørsmål... takk for svar. Anonymkode: 45961...d6f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Har ikke bestemt maten enda men det blir enten tapas/koldtbord eller tacobuffet (med forskjellig kjøtt, grønnsaker, sauser osv) - en av disse er det konfirmanten ønsker. I tillegg blir det jo kaker, brus, kaffe osv. Anonymkode: 45961...d6f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Hva far skal betale? Er dere skilt? Dere skal vel i utgangspunktet dele dette 50/50, med mindre dere har en fordeling som tilsier noe annet. Da jeg ble konfirmert var det catering som kostet mest. Det er nok ikke så mange andre "uventede" utgifter. Mat, drikke, blomster og pynt. Det er vanlig å ta i litt med maten, både gode råvarer og at det er rikelig, iom. at folk ofte kommer med ganske dyre gaver. Anonymkode: ee611...6ca 1
Blålilla Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Summer utgifter til mat og drikke- og del på to? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva far skal betale? Er dere skilt? Dere skal vel i utgangspunktet dele dette 50/50, med mindre dere har en fordeling som tilsier noe annet. Da jeg ble konfirmert var det catering som kostet mest. Det er nok ikke så mange andre "uventede" utgifter. Mat, drikke, blomster og pynt. Det er vanlig å ta i litt med maten, både gode råvarer og at det er rikelig, iom. at folk ofte kommer med ganske dyre gaver. Anonymkode: ee611...6ca Ja vi er skilt. Og det går ikke å snakke med ham om dette. Ikke på fornuftig vis ihvertfall. Han mener jeg skal betale og ordne alt. Anonymkode: 45961...d6f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja vi er skilt. Og det går ikke å snakke med ham om dette. Ikke på fornuftig vis ihvertfall. Han mener jeg skal betale og ordne alt. Anonymkode: 45961...d6f Har ikke han barn? Normalt sett så betaler dere 50/50. Han kan finne praktiske ting å bidra med siden du bidrar med tid. Alternativt så regner dere ut totalsum, deler på antall gjester, så betaler dere for hver deres side. Men jeg synes ikke det er rett fordi du kompenserer med arbeid og gratis lokale. Anonymkode: 182ab...82e
Ulrikke Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 I prinsippet gjorde vi det sånn da mine stebarn ble konfirmert at mor og far inviterte dem fra sin side de syntes var naturlig, ble enige om hvordan det skulle arrangeres, og så tok totalsummen og delte på antall gjester og betalte hver sin del. Mor har mye større familie enn far. I praksis betalte man vel sikkert halvparten hver, men ingen telte på krona. Nå har vi nettopp hatt konfirmasjon for fellesbarnet, men da valgte vi en annen løsning pga korona med leid lokale osv, og regningen derfra har vi ikke fått enda. Far skal betale! Om ikke 50-50, hvis det er forskjell på antall som kommer fra hver side, så ihvertfall sin prosentdel. Han kan ikke regne med å komme til dekket bord i sitt eget barns konfirmasjon uten at kontoen hans røres! Skjønner at han er vanskelig å snakke med, men jeg ville gjort litt jobb i forkant, sjekket priser og regnet ut hvor mye man ca trenger, for begge alternativene mat, med drikke osv - og sendt ham en mail med cirka-summene jeg hadde kommet fram til. Sagt hvor mange fra min side som ble invitert, spurt hvor mange fra hans side som skulle inviteres, og samtidig spurt om han ville betale halvparten eller dele summen på antall gjester og ganget med de som kommer fra hans side. Da må han nesten svare. Han kan også komme og løfte/bære/flytte bord og stoler i forkant, og rydde etterpå. Skjønner at du ikke gidder å ta en kjempefight for dette her, men du skal på ingen måte betale alt. Da får han evt holde selskap for sin side av familien selv en annen dag. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg laget snitter selv til ca 30 stk, kostet rundt 1000 kroner. Da hadde vi litt forskjellig pålegg på spiralloff, og la pent opp på sølv engangsfat fra Biltema. Bakte noe selv og fikk flere gjester til å ta med kaker, var rundt 10 kaker (alt for mye). Vi lagde maten dagen før og satt den kjølig med plast over, gikk helt fint ☺️ Det er ett fint alternativ til rimelig mat hvertfall. Papirduk fra Biltema er også å anbefale Anonymkode: 78917...b47
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Synes dessverre at blomster og pynt er noe dere bør droppe, når dere begge må snu på krona (med mindre dere har mulighet til å ønske penger til jul/bursdag til konfirmanten før den tid som kan brukes til dette, ev. at dere ønsker det til «dere selv», men at det brukes til dette.) Anonymkode: e17f0...6d8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Du behøver ikke å gi henne gave. Festen du ordner er gaven fra deg. Fortell henne det, og den økonomiske statusen. Anonymkode: e17f0...6d8 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Hvis far nekter å bidra får du nav til å hjelpe deg med innkrevingen. Han skal da også betale for barnets konfirmasjon. Ta vare på kvitteringer og søk om særbidrag. Anonymkode: 387dd...87d 3
7v8 Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Kostnadene bør deles etter antall gjester. Totalsummen deles på antall personer som er til stede. Han betaler for sin familie + konfirmanten (og eventuelle helsøsken av konfirmanten), du betaler for din familie. Jeg synes det er riktig at faren betaler for konfirmanten +evt søsken siden du steller i stand alt. Dropp marsipankake, den er overpriset. Dropp bordpynt, og kjøp avskårne blomster som du setter i vaser på bordet. Enkelt og greit😊 Hør om gjestene, særlig faren/hans familie, kan bidra med kaker😊
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis far nekter å bidra får du nav til å hjelpe deg med innkrevingen. Han skal da også betale for barnets konfirmasjon. Ta vare på kvitteringer og søk om særbidrag. Anonymkode: 387dd...87d Ca 6000kr er det hvis nav innkreving skal kreve inn. Anonymkode: cf536...ef8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #14 Skrevet 3. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ca 6000kr er det hvis nav innkreving skal kreve inn. Anonymkode: cf536...ef8 Går det an? Mitt barn konfirmerte seg i fjor, jeg betalte for alt. Far betalte ingenting. Kunne jeg bedt nav om penger? Det var veldig dyrt for meg alene. Anonymkode: f1630...42d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #15 Skrevet 3. oktober 2020 Hvis barnefar ikke betaler en krone, hvorfor invitere han? Hvis han ikke stiller opp? Anonymkode: f1630...42d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #16 Skrevet 3. oktober 2020 Kostnad deles etter brøken det betales barnebidrag. få hjelp gjennom nav til å gå fram Anonymkode: 9b0f3...39d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #17 Skrevet 3. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går det an? Mitt barn konfirmerte seg i fjor, jeg betalte for alt. Far betalte ingenting. Kunne jeg bedt nav om penger? Det var veldig dyrt for meg alene. Anonymkode: f1630...42d Du kunne bedt Nav kreve det inn for deg fra barnefar, men Nav betaler ikke. far og mor skal dele på kostand ved en konfirmasjon innefor rimelighetens grenser Anonymkode: ae2de...087 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #18 Skrevet 3. oktober 2020 Dere får arrangere hver deres fest rett og slett! Anonymkode: 014da...642
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #19 Skrevet 3. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kunne bedt Nav kreve det inn for deg fra barnefar, men Nav betaler ikke. far og mor skal dele på kostand ved en konfirmasjon innefor rimelighetens grenser Anonymkode: ae2de...087 Far hadde aldri betalt. Han stiller aldri opp, og bare tenker på seg selv. For han hadde det vært helt naturlig å komme til dekket bord, spandert av meg. Anonymkode: f1630...42d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå