AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg har flyttet inn i 2.etg hos noen hyggelige huseiere som bor i 1.etg. Vi har samme trappeoppgang, de røyker inne, og det kommer røyk ut i trappegangen hver gang de åpner døra inn til leiligheten sin. Spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan gjøre i forhold til å beskytte meg selv fra å puste inn røyken i trappegangen? Jeg er sykt allergisk og sliter veldig med ørene, øyne, nese og hals. Er bekymret for lungene mine og bihulene. Akkurat nå prøver jeg å holde pusten til jeg kommer meg helt inn eller helt ut. Det var ikke akkurat noe sjakktrekk å flytte inn hit da jeg er så allergisk som jeg er. Kommer til å gå syk hele vinteren. Jeg må bo her 1 år så kan jeg flytte, men det er vanskelig når jeg er like allergisk mot røyk som andre er mot pollen. Og jeg er redd for å utvikle luftveissykdommer. Anonymkode: 43bf6...6bc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Kjøp deg munnbind eller støvmaske Anonymkode: e65e9...579
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Du kan flytte. Du trenger ikke bo der et helt år. Neste bolig undersøker du om er røykfri før du flytter inn. Anonymkode: 5f5bb...cf5 11
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat nå sitter jeg er helt nedsløvet, vondt i ørene, tett i nesa, nyser, sår i øynene...og jeg er ikke forkjøla eller syk. Anonymkode: 43bf6...6bc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 Du får se om du kan finne noen som kan ta over leiekontrakten din, om det er mulig. Så får du flytte. Men du merket vel at de røykte når du var der på visning? Anonymkode: 87130...13d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg har et munnbind liggende som jeg kan bruke. Ellers prøver jeg å stå med ytterdøra åpen og lufte ut i trappegangen før jeg går inn. Kan jeg flytte før? Vi har jo skrevet kontrakt. Lurer på om jeg kan få et bevis fra legen som sier at jeg er veldig allergisk mot røyk? Så jeg har bevis? Eller kan man ta tester? Anonymkode: 43bf6...6bc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får se om du kan finne noen som kan ta over leiekontrakten din, om det er mulig. Så får du flytte. Men du merket vel at de røykte når du var der på visning? Anonymkode: 87130...13d Nei, det er ikke røyk i leiligheten min. Og merket ikke noe i trappegangen da jeg var på visning. Alt luktet rent og pent. De hadde nettopp vaska, da. I ettertid oppdaget jeg at de røyket inne... Har bodd her 1 mnd nå Anonymkode: 43bf6...6bc
Mezzosoprena Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et munnbind liggende som jeg kan bruke. Ellers prøver jeg å stå med ytterdøra åpen og lufte ut i trappegangen før jeg går inn. Kan jeg flytte før? Vi har jo skrevet kontrakt. Lurer på om jeg kan få et bevis fra legen som sier at jeg er veldig allergisk mot røyk? Så jeg har bevis? Eller kan man ta tester? Anonymkode: 43bf6...6bc Hva mener du at du skal bruke det beviset til da? Nekte huseiere å røyke i sitt eget hjem? For det får du ikke til, skjønner du... 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Er vel mer psykiske diagnoser ute og går her enn det er allergi mot røyk. To tråder om dette? Virkelig? Det er deres hjem, liker du ikke røyk får du finne ny leietaker og flytte. Ingen er allergisk mot røyk. Anonymkode: d0a45...99e 17
Heidi40 Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flyttet inn i 2.etg hos noen hyggelige huseiere som bor i 1.etg. Vi har samme trappeoppgang, de røyker inne, og det kommer røyk ut i trappegangen hver gang de åpner døra inn til leiligheten sin. Spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan gjøre i forhold til å beskytte meg selv fra å puste inn røyken i trappegangen? Jeg er sykt allergisk og sliter veldig med ørene, øyne, nese og hals. Er bekymret for lungene mine og bihulene. Akkurat nå prøver jeg å holde pusten til jeg kommer meg helt inn eller helt ut. Det var ikke akkurat noe sjakktrekk å flytte inn hit da jeg er så allergisk som jeg er. Kommer til å gå syk hele vinteren. Jeg må bo her 1 år så kan jeg flytte, men det er vanskelig når jeg er like allergisk mot røyk som andre er mot pollen. Og jeg er redd for å utvikle luftveissykdommer. Anonymkode: 43bf6...6bc Så mye røyk at du reagere kommer nok ikke ut i trappegangen,da må de jo fylle hele leiligheten sin😂Bor selv i hus med røykere og merker ingenting. 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 5 minutter siden, Teatrica skrev: Hva mener du at du skal bruke det beviset til da? Nekte huseiere å røyke i sitt eget hjem? For det får du ikke til, skjønner du... Vil da heller tro den skal brukes til å komme seg ut av den tidsbestemte kontrakten på ett år før tiden. Anonymkode: 4684b...bbd 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Er det plass i trappeoppgangen til en luftrenser? Anonymkode: e8a67...341
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 Du må nok flytte. Hvorfor må du bo der ert år? Anonymkode: 0907d...a56 1
Mezzosoprena Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nok flytte. Hvorfor må du bo der ert år? Anonymkode: 0907d...a56 Kontrakt?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 Mange tror det er "psykisk" når det gjelder røyklukt, men svært ofte skyldes det reaksjoner som kan forklares: mange som har astma eller overfølsomhet i øyenslimhinnene eller luftveiene kan bli syke av passiv røyking, uten å blande inn psykologiske avvik. Og uansett om det hadde vært "noe psykisk" så er jo det ille også, men i dette tilfellet opplever TS fysiske reaksjoner der hen føler seg syk. Jeg synes du skal legge frem situasjonen for huseierne, TS. Forhåpentligvis vil de forstå og vise empati, og kunne finne en løsning på det. Håper det ordner seg for deg! Anonymkode: 2901a...211 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg nekter å tro at noen er så overfølsomme for røykelukt at de blir innmari syke fordi det siver litt lukt ut fra naboens dør når den er åpen. (Tror ikke de har inngangsdøra åpen døgnet rundt? ) Anonymkode: d02ea...34c 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg nekter å tro at noen er så overfølsomme for røykelukt at de blir innmari syke fordi det siver litt lukt ut fra naboens dør når den er åpen. (Tror ikke de har inngangsdøra åpen døgnet rundt? ) Anonymkode: d02ea...34c https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Mange-blir-syke-av-royklukt-Hvorfor/ Anonymkode: 2901a...211
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 Har du prøvd medisiner? Jeg får Ventoline inhalator på resept. Den bruker jeg når jeg skal steder hvor det røykes. Da fungerer det best å ta medisin før jeg utsetter meg for røyken, i stedet for å vente til jeg begynner å bli dårlig. Den er fin å ha med når jeg skal ut også, i tilfelle det røykes der hvor jeg må vente på bussen for eksempel. Snakk med legen din. Anonymkode: 91b94...4aa
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Mange-blir-syke-av-royklukt-Hvorfor/ Anonymkode: 2901a...211 Her er det ikke snakk om passiv røyking. Her er det snakk om noen sekunder (maks noen minutter) der de åpner døren mot fellesoppgangen. Så igjen: Jeg nekter å tro at noen kan bli innmari syk av dette. Anonymkode: d02ea...34c 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #20 Skrevet 3. oktober 2020 Du kan ikke nekte huseierne å røyke i sitt eget hjem og nei, det hjelpef ikke med legeattest på at du ikke "tåler" røyk. Du får flytte. Anonymkode: ec3b0...1cf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå