AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Del Skrevet 2. oktober 2020 Hei, jeg har nettopp overtatt en bolig med en feiende flott rosehage. Det er over 10 forskjellige typer her - og jeg har ikke peiling på hvordan man steller roser! Har hørt at det ikke er veldig enkelt heller. Har noen noen tips til meg? Kunne også tenkt meg å prøve å flytte noen av de mindre buskene etterhvert. Anonymkode: 9ad60...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Del Skrevet 2. oktober 2020 Ikke klipp de på høsten, klipp de når bjørka får museører. Gjødsle mye i april, mai og juni. Ikke etter 1. juli. Gjerne dekk de til litt på vinteren om du bor kaldt til. Vannes mye om sommeren. Anonymkode: 3b5b7...866 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #3 Del Skrevet 3. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke klipp de på høsten, klipp de når bjørka får museører. Gjødsle mye i april, mai og juni. Ikke etter 1. juli. Gjerne dekk de til litt på vinteren om du bor kaldt til. Vannes mye om sommeren. Anonymkode: 3b5b7...866 Mange gode råd her. Klipping kommer forresten litt an på hva slags rose det er, altså om det er klatrerose, stilkrose, buskrose etc. Jeg fant litt mer her. Anonymkode: 5e8ec...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Del Skrevet 3. oktober 2020 Det kommer jo an på hvor du bor, men her jeg bor er det ganske mildt og rosene kan blomstre til ut i november så jeg gjødsler i siste gang i august. Synes de holder seg best over vinteren da. Blir det veldig kaldt der du bor kan du jo dekke de til, så unngår du at de fryser helt ned. Beskjæring bør du sjekke med hver type. Noen bør klippes mye ned, men store buskroser og klatreroser beskjæres mindre og gjerne bare det som er frostskadet. I vekstsesongen bør du sjekke jevnlig for sykdom og skadedyr, fjerne visne blomster etc Det er ikke nødvendigvis voldsomt med jobb, akkurat. Jegg vil anta at rosene er valgt ut for klima og forholdene i hagen din, men det kan jo være greit å spørre forrige huseier om en oversikt over rosetypene? Da kan du sjekke om det er noen som vil trenge ekstra oppmerksomhet i forhold til vinteren eller sykdom/skadedyr. Personlig erfaring er at roser trenger mye vann og næring, men står de på friland så er det jo mye enklere enn om de er i potte. Anonymkode: 6d571...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fro Skrevet 3. oktober 2020 #5 Del Skrevet 3. oktober 2020 Bor på sørvestlandet, med lun, sydvent hage, så det er godt og varmt her. De blomstrer fortsatt som aldri før. Har ikke gjødslet siden overtakelse for 2 mnd siden 🙄 Det står noen poser med hønsegjødsel i hagen her, regner med det er det de har brukt? Jeg kan se på rosene sånn ca. hvordan de har blitt beskjært tidligere - klatrerosene er ikke klipt ned mye, mens andre lavere busker har store kvister skjært ned nesten helt til bakken. Takk for gode tips! Blir spennende å holde på med dette når jeg får tid til det 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå