AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Har du noe forhold til byøkologiske prosjekter og økolandsbyer i Norge? Først ute var Svartlamoen i Trondheim, og nå kommer kanskje en til ut i fra samme miljø som vil hete Fargemarka. Det finnes også flere i Trøndelag. Utenfor Oslo, på Hurdal, finnes Hurdalsjøen Økologiske landsby. Og i Oslo-området finnes flere små prosjekter rundt som f.eks Ormsundveien Økogrend. I Bergen finnes Bergen Økologiske Landsby. De jeg nevner er de største, mest kjente. Kjenner du til noen av de? Og hvilket forhold har du evt. til dem? Anonymkode: 66bb3...b96
every woman Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg heier på Svartlamon og håper inderlig at Fargemarka blir noe av! Fellesskapstanken tiltaler meg, gjenbruk er i tiden. Men noe som blir mer og mer tydelig er den prekære boligsituasjonen i byene, hvor stadig flere grupper hverken kan leie eller kjøpe bolig på grunn av høye priser. Kommunale boliger har markedsleie her, så de utgår også for mange nå. Situasjonen er i ferd med å bli fortvilet. Kommunen har som tradisjon å la fraflyttede hus råtne på rot, slik at de kan rive og la utbyggere sette opp grå "fuglekasser" tett i tett. Fargemarka er et slikt område. Jeg krysser fingrene for at husene får stå. Dessverre er det et par politiske partier som blåser av det hele, og mener at boligmarkedet her fungerer flott. De kan klare å ødelegge mye. Men jeg håper de ikke klarer det. Dette er viktig! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå