Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, kjæresten og jeg har brukt prevensjon. Nærmere bestemt p-pille. Har allerede to barn på 9 og 11 år, og føler meg vel ferdig med småbarnslivet.

Likevel, det føles feil på en måte å evt skulle ta abort kun av den grunn at jeg føler meg ferdig med babyer, om fosteret er helt friskt.

Men jeg er 39, og kommer til å fylle 40 på våren før evt fødsel. Det er vel en del risiko med å være gravid i min alder. 

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke engang fortalt kjæresten min om det enda. 

Anonymkode: 14898...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting er feil eller rett, det er helt opp til hva dere ønsker.

Anonymkode: 2da0b...60e

• Liker 9
Skrevet

Vanskelig. Kan du gi barnet eit godt liv? 

Skrevet
Akkurat nå, mammahjarte skrev:

Vanskelig. Kan du gi barnet eit godt liv? 

Det kan jeg nok. Men en baby, et nytt barn, vil jo ta masse tid og ressurser.

• Liker 1
Skrevet

Når du skriver "kjæresten", så tolker jeg det dithen at han er en relativt ny partner og ikke far til dine andre barn? 

I så fall så tenker jeg at man i etableringsrunde nummer 2 må være klok. Har dere et stabilt samboerskap som har vart i noen år, fungerer familielivet bra, vil du ha ressurser til å følge opp alle barna uansett hva skjer? Vil du klare å være en tilstedeværende mor for to store barn som nærmer seg tenåringer, samtidig som du har våkenetter og bleieskift? Det er i hvert fall spørsmål jeg hadde tenkt igjennom, om jeg var i dine sko. 

Anonymkode: 79f25...f8f

• Liker 8
Skrevet

Da var det vel meningen at du skulle få et barn til, tenker jeg. Nå kjenner jeg deg ikke, men jeg vet med meg selv at jeg hadde angret om jeg tok abort. Særlig i et stabilt forhold og med livet på stell. Man angrer vel aldri på å få et barn, når barnet først er kommet :) Har hørt om flere som egentlig var ferdige med barn, men som fikk en attpåklatt som beriket livet deres. 

Anonymkode: 92c5a...e99

• Liker 7
Skrevet

Det er overhodet ikke stor risiko å være gravid som 39-åring. Husk: større fare er ikke det samme som stor fare.. det er fremdeles overveldende størst sannsynlighet for at alt går helt fint.

Du får tilbud om fosterdiagnostikk siden faren for kromosomavvik er litt større (men igjen, fremdeles 99% sjanse for at det ikke er noe galt).

Anonymkode: 52f87...ebc

• Liker 8
Skrevet

Du er i en alder der du vil få fosterdiagnostikk tidlig, så du kan se om barnet har noen genfeil e.l. og nå er det jo også under 1 måned til NIPT blir tilgjengelig/skal være på plass for alle. Om jeg var deg og alle kriterier for å ta vare på baby var på plass, ville jeg gått for å beholde barnet såfremt det var friskt og normalt, noe du kan få vite innen abortfristen:) Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: eafd2...011

• Liker 8
Skrevet

Det er opp til hva du og far vil. Det er ikke en «dårlig» grunn å ta abort om du føler deg ferdig. Ingen grunner til å ta abort er dårlige. 

Anonymkode: 1b8ea...dfa

• Liker 4
Skrevet

Har kjæresten din barn fra før? (Du skriver to barn fra før, men ikke om de er hans). Det vil være et stort tap for ham om du uten hans viten eller vilje aborterer hans kanskje siste sjanse til barn som han kanskje ønsker. Hvis han skal straffes for ett eller annet bør du finne på noe annet enn abort. Til og riper i bilen er bedre.

Anonymkode: badbc...284

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har kjæresten din barn fra før? (Du skriver to barn fra før, men ikke om de er hans). Det vil være et stort tap for ham om du uten hans viten eller vilje aborterer hans kanskje siste sjanse til barn som han kanskje ønsker. Hvis han skal straffes for ett eller annet bør du finne på noe annet enn abort. Til og riper i bilen er bedre.

Anonymkode: badbc...284

Han har et barn fra et tidligere forhold, en datter på 20. Så denne babyen vil bli en skikkelig attpåklatt på alle måter.

Skrevet

Var i lignende situasjon. Ble selv gravid som 44 åring, fant det ut etter jeg nylig hadde blitt singel, men ville beholde, både xen og jeg var enige der. Vi var hos gynekolog og snakket om tiden fremover, hva burde jeg gjøre for å forberede meg, tester osv. Men jeg mistet etter ni uker. Var utrolig tøft å gå gjennom. Du er fem år yngre og har en partner, så du har et bedre utgangssted, dere må ta avgjørelsen sammen, men snakk med en lege sammen først. Jeg ønsker deg lykke til. ❤️

Anonymkode: 012ac...124

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver "kjæresten", så tolker jeg det dithen at han er en relativt ny partner og ikke far til dine andre barn? 

I så fall så tenker jeg at man i etableringsrunde nummer 2 må være klok. Har dere et stabilt samboerskap som har vart i noen år, fungerer familielivet bra, vil du ha ressurser til å følge opp alle barna uansett hva skjer? Vil du klare å være en tilstedeværende mor for to store barn som nærmer seg tenåringer, samtidig som du har våkenetter og bleieskift? Det er i hvert fall spørsmål jeg hadde tenkt igjennom, om jeg var i dine sko. 

Anonymkode: 79f25...f8f

Vi har vært sammen i ett år omtrent, og han er mannen i mitt liv. Men, ingen av oss har ønsket oss eller planlagt noe felles barn. Han ville vel ikke egentlig bli far til det første barnet sitt for 20 år siden heller. Så det er jo en faktor. Vil ikke tvinge et barn på noen om han reagerer veldig negativt. 

En annen ting er jo at vi ikke er samboere enda heller.

Skrevet

Dersom du ikke er mot abort, ville jeg ha tatt det. Jeg ser ingen positive argumenter for å få et barn til, men det er mange argumenter mot.

• Liker 6
Skrevet

Hvis du beholder så pass på å få tatt NIPT så fort som mulig!

Anonymkode: 2765b...b58

• Liker 1
Skrevet

NIPT ja!!

MEN, jeg ville tatt abort så fort som mulig. Så man slipper å la fosteret utvikle seg, man får et forhold til det.

Jeg tok abort når jeg var 42år.

Hadde ikke orket å starte med små barn igjen, når man vet hva man går til så er ting lettere 🙂 Barn ER slitsomt og krevende.

Anonymkode: dee5a...a32

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

Dersom du ikke er mot abort, ville jeg ha tatt det. Jeg ser ingen positive argumenter for å få et barn til, men det er mange argumenter mot.

Enig, finnes ikke ET godt argument for å føde et barn i dagens samfunn.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NIPT ja!!

MEN, jeg ville tatt abort så fort som mulig. Så man slipper å la fosteret utvikle seg, man får et forhold til det.

Jeg tok abort når jeg var 42år.

Hadde ikke orket å starte med små barn igjen, når man vet hva man går til så er ting lettere 🙂 Barn ER slitsomt og krevende.

Ja, der er veldig slitsomt. Utrolig vanskelig å skulle ta en avgjørelse. Kanskje jeg burde lage en liste over fordeler og ulemper, men aner ikke.

Skrevet
12 minutter siden, Brunello skrev:

Vurderer å lage en liste. Hva er de mange argumenter mot du tenker på?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, der er veldig slitsomt. Utrolig vanskelig å skulle ta en avgjørelse. Kanskje jeg burde lage en liste over fordeler og ulemper, men aner ikke.

Du høres litt usikker ut, derfor bør du ikke vente for lenge. Men ta en avgjørelse raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...