Gå til innhold

Hvorfor hugger alle ned trærne sine i hagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker ikke på alle små bjørketrær, furuer og diverse som popper opp som busker men de gamle fine trærne som folk hadde i hagen sin før.  seljer og hasseltrær f eks.

Husker hage landskapet på 80-90 tallet var noenlunde anderledes og syntes det var mere koselig. Sikkert derfor jeg lurer på dette også, men er den der utsikten så himla viktig? Jeg har panorama utsikt over fjord hvor jeg bor og det er ikke noe jeg nyter egentlig. Ja til å begynne med men så blir det bare normen. Firkanta slett plen ser ryddig ut men er jo dønn kjedelig.

Et eller to pene trær er jo skikkelig koselig og litt synd at det er mote å hugge dem ned. For det er faktisk ofte trær som ble plantet for godt over 100 år siden og lengre tilbake.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har nok vokst seg så store at de hindrer utsyn/sol. Skaper skygge osv.

Anonymkode: 9657d...52e

• Liker 3
Skrevet

Store tre utgjer ein fare i uver, og det er orkan nesten (?) kvart år no. Av og til fleire. Då er det ikkje fornuftig å ha store tre i hage.  

• Liker 2
Skrevet

Vi hugget nettopp ned fire kjempestore flotte trær. Var veldig trist, men det er ikke bra når de blir for store, både fordi det blir vanskeligere å hugge de ned trygt, og de ofte er råtne før man ser det, og da risikerer man å få store greiner, kvister og i skikkelig krisesituasjoner, hele treet gjennom taket. Og jo høyere treet er, jo mere skader gjør alt som faller ned. 

Anonymkode: 666ac...148

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, DMS skrev:

Store tre utgjer ein fare i uver, og det er orkan nesten (?) kvart år no. Av og til fleire. Då er det ikkje fornuftig å ha store tre i hage.  

Nei men de er ikke så store alle disse trærne heller. Men dersom det er fare for at treet kan falle over hus og bygg da er den grei. Trær flest faller ikke uansett.

Desuten så er trær behjelpelig med å stoppe vind og snøfokk. Her vi bor er det et lite område hvor trær vokser tett langs veien der fyker ikke snøen over på vinteren. Men der det er åpent går det nesten ikke an å gå ved uvær og en må ut å brøyte hver time.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har nok vokst seg så store at de hindrer utsyn/sol. Skaper skygge osv.

Anonymkode: 9657d...52e

Men folk hugger ned trær på 3-4 meter også. Generelt sterile hager men en liten busk i et hjørne og noen gørre blomster er trenden.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg bor selv i et område med flotte trær. Jeg ser at naboene og jeg har veldig forskjellig syn. Kjøper du en bolig i en blokk der det er flotte voksne trær rundt blir det litt rart i min bok å forlange trærne hugget dagen etter du flytter inn.

Skrevet
24 minutter siden, kikkana skrev:

Nei men de er ikke så store alle disse trærne heller. Men dersom det er fare for at treet kan falle over hus og bygg da er den grei. Trær flest faller ikke uansett.

Desuten så er trær behjelpelig med å stoppe vind og snøfokk. Her vi bor er det et lite område hvor trær vokser tett langs veien der fyker ikke snøen over på vinteren. Men der det er åpent går det nesten ikke an å gå ved uvær og en må ut å brøyte hver time.

Nei, trær flest faller ikke (hadde vært rart om det hadde skjedd), men det skjer jo temmelig ofte at trær faller over høyspentledninger. Man trenger bare å være uheldig én gang. Skjønner godt at folk ikke vil risikere hus og andre eiendeler. 

Anonymkode: ee497...d0b

Skrevet

Har fjernet bjørka her pga røttene var så sinnsykt dominerende, de var kun halvveis i jorda. Naboen var temmelig arg pga hagen hennes ble også påvirket av det. 

Har beholdt ett av fire trær som var her. 

Anonymkode: 534d2...e05

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, trær flest faller ikke (hadde vært rart om det hadde skjedd), men det skjer jo temmelig ofte at trær faller over høyspentledninger. Man trenger bare å være uheldig én gang. Skjønner godt at folk ikke vil risikere hus og andre eiendeler. 

Anonymkode: ee497...d0b

Jada, det er greit d om det er store tårn av furutrær noen meter unna husveggen. Og folk bestemmer jo selv uansett, men synes det er en støgg trend. Store hager slette hager uten tre for eksempel. Er ikke koselig i det heletatt.

Skrevet

En del trær har vel opptil en til tre ganger rotsystem av høyden på treet. Så om de har blitt høye, så sier det seg selv at rotsystemet kan gjøre skade på bygninger. 

Anonymkode: 73e88...0b5

Skrevet (endret)

Jo større og eldre trærne blir, jo større fare er det for at gamle, råtne grener etc kan blåse ned eller treet selv kan råtne på rot og velte i stormkast.

For bare noen dager siden var det voldsomt til vindkast og nesten storm ute her jeg bor i Oslo. Neste morgen når jeg kom ut for å gå tur med hunden, lå det en stor, død furugrein midt foran inngangen. Det står flere svære furutrær rundt blokken, så den har blåst ned fra en av dem. Bra den ikke traff noen i hodet eller blåste inn i gjennom et vindu (trærne står veldig nær blokka).

Jeg kan tenke meg at folk feller gamle, svære trær både av sikkerhetshensyn, men også fordi de begynner å skjerme mer og mer for sol og utsikt.

Endret av Million
Skrevet

Mange vil ikke ha løv i hagen. Mange vil ha mer sol. Og av og til er trær syke eller er til fare, da må de fjernes.

Skrevet

Fordi folk ikke tenker langt nok. Det er nok de samme som klager på overvannsproblemer neste uvær 

Anonymkode: d2af8...e9c

• Liker 3
Skrevet

Tror mange er så fjernt fra naturen at de ikke skjønner nytteverdien i trær. De stønner over løvet og skyggen, men skjønner ikke hvor mye støv, fukt, vind etc trær faktisk skjermer oss fra. For ikke snakke om dreneringen. Kjenner mange som syter over plutselig søkkvåt hage etter å ha fjerne mesteparten av de store trærne. Surprise...

Anonymkode: 04085...c8d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også lurt på det, men tror det er fordi de vil ha minst mulig løv og barnåler. Plenen blir gjerne til platting også, for å slippe gressklipping.

Anonymkode: 515ec...3e3

• Liker 1
Skrevet

Hadde nok gjort det selv, om det var mye jobb å holde dem fine. Blomsterbed og småstein hadde også forsvunnet, om jeg kjøpte en plass med hage. Gidder ikke å luke bed. Kjedelig nok å gjøre rent inne. 

Gidder Ikke holde det pent, bare for at andre skal syns det er kjekt å se på. Naboer vil jeg ikke ha noe med å gjøre uansett, så jeg driter i hva de måtte mene. 
Heller en sur møkkanabo enn en skravlebøtte som vil prate hver gang man møtes.

Anonymkode: 79c18...501

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde nok gjort det selv, om det var mye jobb å holde dem fine. Blomsterbed og småstein hadde også forsvunnet, om jeg kjøpte en plass med hage. Gidder ikke å luke bed. Kjedelig nok å gjøre rent inne. 

Gidder Ikke holde det pent, bare for at andre skal syns det er kjekt å se på. Naboer vil jeg ikke ha noe med å gjøre uansett, så jeg driter i hva de måtte mene. 
Heller en sur møkkanabo enn en skravlebøtte som vil prate hver gang man møtes.

Anonymkode: 79c18...501

Hvorfor ikke bare kjøpe leilighet?

Skrevet

Naboene mine hogger alt av trær, om de nå er på egen eiendom eller ikke. Til gjengjeld lar jeg alt av busker og småtre gro hos meg.

Anonymkode: dd647...9d0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...