Gjest Percephone Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 (endret) Hei! Hva er egentlig ulempen med å eie en katt? 😊 Som hundeelsker etter et helt liv som hundeeier har jeg nå bestemt meg for å ta til meg en katt for første gang, bare pga den positive effekten katten har på meg og min helse.🍃Har også lest at katter per I dag blir mer å mer brukt til terapi og det er altså den effekten jeg er ute etter, etter at jeg i møte med en fantastisk katt for noen uker siden kjente på den positive effekten den hadde på meg samtidig som jeg da altså også opplevde en type connection med dyret for første gang🐱 Men siden jeg selv er som en katt (hehe) og da ikke er spesielt glad i å verken aktivisere eller yte spesielt mye omsorg utover selskap som ikke krever mer enn nødvendig, lurer jeg på om det egentlig blir så gunstig?🐈 Det er også en av grunnen til hvorfor jeg unnlater å skaffe meg som foreksempel en hund på ny fordi jeg vet hvor krevende det kan være å ta vare på kjæledyr🤸🏼♀️ Derfor spør jeg om råd her for at jeg vil jo være på den sikre siden om å ikke pådra meg unødig mye arbeid å stress🤔 og fordi jeg først og fremst ikke har erfaring med å eie katt🙃men også for å skåne det fra å bli forsømt😱😱 (Skrekken over alle skrekk). ‼️Men hovedgrunnen til at jeg etterlyser råd er jo likevel helt klart, og først og fremst fordi jeg aldri og da mener jeg ALDRI tar på meg dyr med mindre jeg er 100% sikker at jeg kommer til å klare å ta vare på det inn til den dagen døden skiller oss ad🎚og fordi jeg orker rett og slett ikke tanken på noe annet🙅 Så, hva bør jeg aller helst være klar over før jeg eventuelt skaffer meg en katt🐱 hva tror dere, bør jeg gjøre det og er det verdt det? Og hva er forskjellen fra å eie enn katt kontra det å eie en hund? Kun seriøse henvendelser, TAKK! Endret 2. oktober 2020 av Percephone
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Det kommer litt an på hvordan du bor og hva slags katt du skaffer deg, men en katt trenger jo mye mindre enn en hund. Du må hvertfall forvente å hver dag: - tømme kattedoen -jevnlig gi katten påfyll av mat og vann -leke/være med katten hvis det er innekatt, evnt slippe den ut og inn ofte -gre pelsen (for korthårede katter kan det gjøres sjeldnere, men bør likevel gjøres jevnlig) I tillegg må du jevnlig: -kjøpe mat og kattesand -lufte en evnt innekatt i bånd for å gi den litt mer inntrykk/lete etter utekatten som er borte -følge med på helsa til katten, og dra til dyrlegen ved behov og for ormekurer/vaksiner -generelt ikke være for mye borte, katter er gjetne sosiale, særlig bør en innekatt ha mye selskap Engangting: -Innkjøp av skåler, kattedo, varierte leker/liggeplasser/klorestativ (særlig hvis innekatt) - få chip og steriliset/kastrer (hvis utekatt) Anonymkode: 8c65b...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Alle dyr bør aktiviseres og bli ytt omsorg for, og no offense - men siden du skriver at du ikke er spesielt glad i aktivisere eller yte omsorg, så bør du ikke ha dyr. Ja, katter er ofte litt mer selvstendige enn hunder, men det er likevel mange av dem som krever en del aktivisering for å ha et godt liv, og det kan være forskjeller på raser og individer. Å ikke ville gjøre mer enn et minimum er ikke noe godt utgangspunkt for å ha et dyr. Anonymkode: 41646...31e 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg har ikke katt selv, men eneste ulempen jeg kan tenke meg er at kattedoen fort kan lukte ganske vondt? jeg syntes du skal kjøpe en pus, nydelige dyr ❤️ Anonymkode: 6c5f2...f1a
Gjest Percephone Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle dyr bør aktiviseres og bli ytt omsorg for, og no offense - men siden du skriver at du ikke er spesielt glad i aktivisere eller yte omsorg, så bør du ikke ha dyr. Ja, katter er ofte litt mer selvstendige enn hunder, men det er likevel mange av dem som krever en del aktivisering for å ha et godt liv, og det kan være forskjeller på raser og individer. Å ikke ville gjøre mer enn et minimum er ikke noe godt utgangspunkt for å ha et dyr. Anonymkode: 41646...31e Det var foreløpig slike useriøse henvendelser jeg prøvde å unngå, fordi det kan være mangt med en katt for en uerfaren person å ta stilling til som avhenger av blant annet som foreksempel; rase, lynne, påvirkninger fra et eventuelt tidligere liv og andre vilkår som spiller inn. Osv osv. Jeg vet også veldig godt hva jeg er kapabel til, ellers hadde jeg ikke spurt om råd og heller oppført meg helt hjerneløs og i uvitenhet skaffet meg et dyr selvom jeg da som du nå vet ikke har erfaring med fra tidligere. Har også som sagt, håndtert kjæledyr og tatt av meg hund hele livet, og har blant annet drevet egen hestegård for ordensskyld. I tillegg er det ikke slik at jeg ikke har et liv ved siden av, med fulltidsjobb, barn og høyt anerkjent karriereliv, som jo også er en av grunnene til at jeg ønsker å avkoble til en katt og en god bok i ny og ned. Nå som du vet litt om meg, så ber jeg om at du lar fremmedfrykten fare og lar andre få sjans med et åpent sinn, selvom kanskje du selv ikke bestandig blir møtt på samme måte. Tusen takk Endret 2. oktober 2020 av Percephone
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Ville anbefalt en DB-katt(like always). Fordi den gjerne har vært hos forvert som da kan fortelle mer om den, og gjerne har sosialisert den og om den er voksen i tillegg så vil du vite hva du får. Negativene til katter kan være....(veldig vanskelig siden jeg ELSKER katter). Men kosekloringen deres kunne jeg holdt meg foruten. Og at de ikke lukker døra når de kommer inn på soverommet, så jeg må stå opp og gjøre det Noen katter er heller ikke kosete, men svært uavhengige og kan være borte i timer og dager. Anonymkode: a9ebb...714
Gjest Percephone Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer litt an på hvordan du bor og hva slags katt du skaffer deg, men en katt trenger jo mye mindre enn en hund. Du må hvertfall forvente å hver dag: - tømme kattedoen -jevnlig gi katten påfyll av mat og vann -leke/være med katten hvis det er innekatt, evnt slippe den ut og inn ofte -gre pelsen (for korthårede katter kan det gjøres sjeldnere, men bør likevel gjøres jevnlig) I tillegg må du jevnlig: -kjøpe mat og kattesand -lufte en evnt innekatt i bånd for å gi den litt mer inntrykk/lete etter utekatten som er borte -følge med på helsa til katten, og dra til dyrlegen ved behov og for ormekurer/vaksiner -generelt ikke være for mye borte, katter er gjetne sosiale, særlig bør en innekatt ha mye selskap Engangting: -Innkjøp av skåler, kattedo, varierte leker/liggeplasser/klorestativ (særlig hvis innekatt) - få chip og steriliset/kastrer (hvis utekatt) Anonymkode: 8c65b...b5a Tusen takk for en jevntover utført KIT for en catowner to be 🤙✅🤠 Siden jeg er lei av ut og innslipp i forhold til det å ha en hund har jeg først og fremst vurdert en innekatt. Men siden jeg bor på landet så lurer jeg på om det likevel er forsvarlig å slippe det ut for seg selv engang i blant, og hvilken rase bør jeg eventuelt gå for da med tanke på det? Jeg har jo sett for meg en ragdoll, pga at den blir omtalt for the puppycat og blir som følge av det derfor også oftest anbefalt til hundeeiere. Men for å ha forstått det slik, så er de da altså ikke veldig selvstendige. Hvilken annen rase lik ragdollen finns det av den mer selvstendige varianten? Noen med forslag? Endret 2. oktober 2020 av Percephone
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 3 timer siden, Percephone skrev: Det var foreløpig slike useriøse henvendelser jeg prøvde å unngå, fordi det kan være mangt med en katt for en uerfaren person å ta stilling til som avhenger av blant annet som foreksempel; rase, lynne, påvirkninger fra et eventuelt tidligere liv og andre vilkår som spiller inn. Osv osv. Jeg vet også veldig godt hva jeg er kapabel til, ellers hadde jeg ikke spurt om råd og heller oppført meg helt hjerneløs og i uvitenhet skaffet meg et dyr selvom jeg da som du nå vet ikke har erfaring med fra tidligere. Har også som sagt, håndtert kjæledyr og tatt av meg hund hele livet, og har blant annet drevet egen hestegård for ordensskyld. I tillegg er det ikke slik at jeg ikke har et liv ved siden av, med fulltidsjobb, barn og høyt anerkjent karriereliv, som jo også er en av grunnene til at jeg ønsker å avkoble til en katt og en god bok i ny og ned. Nå som du vet litt om meg, så ber jeg om at du lar fremmedfrykten fare og lar andre få sjans med et åpent sinn, selvom kanskje du selv ikke bestandig blir møtt på samme måte. Tusen takk Det er vel heller du som er useriøs!!! Anonymkode: bfaf3...323
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Dyrebeskyttelsen har drøssevis av katter. Jeg er helt sikker på at de har en katt som matcher deg godt. Katter er veldig ulike, slik at ved å adoptere en voksen katt vil du vite hva du får. I tillegg er katten ferdig chippet og kastrert, samt vaksinert. For å være helt ærlig så er det ikke så veldig gøy med kattunge (synes jeg). De raser og gjør masse galt (klorer, klatrer..). De kattene vi har/har hatt har ikke roet seg før de har bikket to år. Raptusene kan gå hardt utover møbler, vegger, duker, gardiner osv. Hvis vi skal ha katt igjen når den vi har nå dør, så blir det en voksen katt. Om du bor landlig til vil jeg anbefale utekatt mtp. hva du sier. Vår katt er frivillig innekatt det meste av året, og hun krever at vi aktiviserer henne noe. Den andre katten vi hadde elsket å være ute, så han fikk aktivisert seg selv godt. Inne var han opptatt av mat, kos og soving Anonymkode: ebc04...554
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Alle dyr bør aktiviseres og bli ytt omsorg for, og no offense - men siden du skriver at du ikke er spesielt glad i aktivisere eller yte omsorg, så bør du ikke ha dyr. Ja, katter er ofte litt mer selvstendige enn hunder, men det er likevel mange av dem som krever en del aktivisering for å ha et godt liv, og det kan være forskjeller på raser og individer. Å ikke ville gjøre mer enn et minimum er ikke noe godt utgangspunkt for å ha et dyr. Anonymkode: 41646...31e Dette tenkte jeg også. Vet ikke om noen katter jeg ville anbefale til noen som ønsker å begrense omsorg og aktivisering til dyret sitt, men har mulighet til å lese en bok sammen med den når det passer. Og som samtidig vil ha den inne og selv ha ett aktivt liv med fulltidsjobb. Kanskje du kan være avlastningshjem i stedet? Alternativt kan man være fosterhjem som en måte å teste ut hva det faktisk innebærer å ha en katt. Det er en myte at katter trenger lite fra eierene sine. Særlig om man vurderer å ha dem inne.. Anonymkode: 4a13d...b68 1
Minya Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Som mangeårig katteier, føler jeg egentlig at den eneste ulempen med katt er at man må ordne kattepass hver gang man ønsker å dra noe sted hvor man ikke kan ta med seg katten på turen. Vi kan dra på én natt overnatting, hvis vi ikke drar lenger enn et par timers kjøretur unna, fordi vi har mulighet til å sette frem mat og vann nok til maks 24 timer, men vi gjør det sjelden, og er som regel hjemme igjen samme dag når vi først drar ut. Vi har venner som kan passe hvis det passer for dem, men det er alltid mye ekstrajobb med å sjekke om de er tilgjengelig, så det er det eneste jeg vil våge å påstå er en ulempe med å ha katter. Det og det faktum at katter er assholes, men det lever man med som katteeier. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Vil anbefale å adoptere en voksen katt fra et sted som redder katter, da vet du nøyaktig hva slags personlighet katten har. En kattunge vet man aldri hvordan blir, men en voksen katt endrer seg sjeldent Om du vil ha en skikkelig kosepus som elsker å ligge på fanget, eller en mer individuell pus som ikke vil ha så mye kos, så kan du finne akkurat din match. Og,hvis du vil måtte aktivisere den minst mulig, vil jeg anbefale å ha to. To katter leker og koser med hverandre, og du kan som eier ha noe mindre kontakt med dem. I tillegg er det utrolig godt og morsomt for sjelen å se de leke, kose og tilbringe tid sammen. På dyrebeskyttelsen o.l. har de ofte to katter som har bodd sammen før og allerede går veldig godt overens. Anonymkode: 944f5...d22
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg vil absolutt anbefale å ha utekatt hvis det er mulig. Katter er jaktdyr og aktiveres svært mye av seg selv hvis du slepper den ut daglig. Mine er ute hver natt og kommer inn for å få litt mat og kos, så vil de rett ut å jakte nye «gaver» å gi til oss (går mye i mus og slever😂🤢). Også hvis den går mye ute slipes klørne dens naturlig ned, så du slipper ekstra arbeid med å klippe. Men skal de kunne gå mye ute må de jo også ha en mulighet til et vedskjul eller lignende for å finne ly. Hos oss har vi heller ikke kattedo inne, fordi katten foretrakk heller å si ifra og bli sleppt ut. Jeg synes at det er utrolig lite jobb med en katt, men man må aldri glemme det viktige som å ta de på sjekk hos dyrlege osv. Når det kommer til rase, har jeg kun hatt norsk huskatt, og alle kattene jeg har hatt selv og hos mor og far har vært fantastiske kosete og kjælne katter. Eldstemann i flokken er nå rundt 20 og i god form. Disse er jo egentlig bare katter uten stamtavle, så det er vel dette de fleste katter hos DB er. Så jeg ville hørt der om de har noen som kunne passet til du. lykke til! Anonymkode: d82cc...e2f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 9 timer siden, Percephone skrev: Hei! Hva er egentlig ulempen med å eie en katt? 😊 Som hundeelsker etter et helt liv som hundeeier har jeg nå bestemt meg for å ta til meg en katt for første gang, bare pga den positive effekten katten har på meg og min helse.🍃Har også lest at katter per I dag blir mer å mer brukt til terapi og det er altså den effekten jeg er ute etter, etter at jeg i møte med en fantastisk katt for noen uker siden kjente på den positive effekten den hadde på meg samtidig som jeg da altså også opplevde en type connection med dyret for første gang🐱 Men siden jeg selv er som en katt (hehe) og da ikke er spesielt glad i å verken aktivisere eller yte spesielt mye omsorg utover selskap som ikke krever mer enn nødvendig, lurer jeg på om det egentlig blir så gunstig?🐈 Det er også en av grunnen til hvorfor jeg unnlater å skaffe meg som foreksempel en hund på ny fordi jeg vet hvor krevende det kan være å ta vare på kjæledyr🤸🏼♀️ Derfor spør jeg om råd her for at jeg vil jo være på den sikre siden om å ikke pådra meg unødig mye arbeid å stress🤔 og fordi jeg først og fremst ikke har erfaring med å eie katt🙃men også for å skåne det fra å bli forsømt😱😱 (Skrekken over alle skrekk). ‼️Men hovedgrunnen til at jeg etterlyser råd er jo likevel helt klart, og først og fremst fordi jeg aldri og da mener jeg ALDRI tar på meg dyr med mindre jeg er 100% sikker at jeg kommer til å klare å ta vare på det inn til den dagen døden skiller oss ad🎚og fordi jeg orker rett og slett ikke tanken på noe annet🙅 Så, hva bør jeg aller helst være klar over før jeg eventuelt skaffer meg en katt🐱 hva tror dere, bør jeg gjøre det og er det verdt det? Og hva er forskjellen fra å eie enn katt kontra det å eie en hund? Kun seriøse henvendelser, TAKK! Jeg har aldri hatt hund, så kan ikke si noe om forskjellen. Men kan si noe om å ha katt. Katter krever lite. Altså mange av dem er glade i kos og oppmerksomhet, men de klarer seg veldig godt alene. Det er mindre katter som sliter med separasjonsangst enn hunder. Jeg har 2 katter. 2 stk slik at de har litt selskap i hverandre når jeg av og til arbeider lange vakter og er borte i opptil 14 timer. Mat settes ut, og de har en vannfontene som rommer 5 liter, så de klarer seg helt fint denne tiden alene, noe som jeg har forstått, en hund ikke klarer. Katter vil gjerne ha litt leker, litt kos, en god soveplass, et klorestativ, en sandkasse. Katter er mye det du gjør dem til. Du har jo Jesperpus og Kasper som er med på turer i skog og mark. Så har du mine som er livredde alt som er ute, og som er to sofapuser 😸 De har egne personligheter, han ene er en skikkelig kosepus, kan ligge i armkroken min i timesvis på sofaen. Mens han andre kommer bort til meg når han ønsker kos, og blir kanskje værende i 5-10 min, og så er det nok. Det er givende å ha katt. De bryr seg om oss, selv om mange vil si de er ondskapsfulle. Men de bryr seg om oss. Det er ikke gjort mange studier, men katter får også dette her «kjærlighets-hormonet» eller hva det enn er, utløst i systemet når de er rundt eierene sine. Jeg vil anbefale deg å kanskje ta kontakt med en dyreorganisasjon i nærheten, som dyrebeskyttelsen. Nå er det korona situasjon, så vet ikke helt hva evt. reglene er nå. Men det pleier ikke å være noe problem å få komme å hilse på, og se om du kjenner et bånd til noen. Der vil du kunne finne en eldre katt, som allerede har en personlighet. En kattunge er kjekt, og søt, men man aner ikke hvilken katt man får som voksen. 1500kr er kanskje mye for en katt, men katten er vaksinert ol. som ville ha kostet penger uansett. Alle dyr har negative sider ved seg; å ha katt betyr at du (spesielt med innekatt) må tømme kassen inne. Det er ikke den kjekkeste delen av jobben, men det må gjørs, akkurat som hundeeiere som plukker opp. Forskjellen er at du får bruke spade, og alt er dekket med sand. Sand og kattehår over alt. En korthåret katt kan også røyte mer, men de hårene faller mer rett ned, mens langhårete katter, da flyver det pels rundt i luften 😅 Men vil man ha et kjæledyr følger det ofte pels med. Du vil ikke lengre kunne bare reise bort uten videre. Katten vil trenge tilsyn. Katter kan både være enklere og vanskeligere enn en hund å få pass til. Alt etter. Er dette jeg kommer på å skrive nå i farten 😅 Anonymkode: 406dc...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #15 Skrevet 2. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke katt selv, men eneste ulempen jeg kan tenke meg er at kattedoen fort kan lukte ganske vondt? jeg syntes du skal kjøpe en pus, nydelige dyr ❤️ Anonymkode: 6c5f2...f1a Kjøper du sand på dyrebutikk så tar denne sanden bort veldig mye av lukten. Det lukter ikke mye. Anonymkode: 64d2e...61f 1
Tvist Skrevet 2. oktober 2020 #16 Skrevet 2. oktober 2020 Anbefaler også en katt eller to fra Dyrebeskyttelsen. Forsikring på katten om du ikke har mange tusenlapper på konto om noe skjer. Og kan anbefale katteluke så katten går ut og inn etter eget behov. Det eneste problemet med det kan være levende mus innendørs, som ikke har kommet dit på egen hånd. Jeg har fanget og sluppet fri en del mus og fugler.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #17 Skrevet 2. oktober 2020 7 timer siden, Percephone skrev: Tusen takk for en jevntover utført KIT for en catowner to be 🤙✅🤠 Siden jeg er lei av ut og innslipp i forhold til det å ha en hund har jeg først og fremst vurdert en innekatt. Men siden jeg bor på landet så lurer jeg på om det likevel er forsvarlig å slippe det ut for seg selv engang i blant, og hvilken rase bør jeg eventuelt gå for da med tanke på det? Jeg har jo sett for meg en ragdoll, pga at den blir omtalt for the puppycat og blir som følge av det derfor også oftest anbefalt til hundeeiere. Men for å ha forstått det slik, så er de da altså ikke veldig selvstendige. Hvilken annen rase lik ragdollen finns det av den mer selvstendige varianten? Noen med forslag? Vær obs på at Ragdoll og andre langhårskatter krever MYE pelsstell. Jeg jobber på dyreklinikk, og hater det når vi må ta løveklipp på langhårskatter som er så flokete at de er helt såre i huden Anonymkode: 32eba...701
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Skrevet 2. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: - få chip og steriliset/kastrer (hvis utekatt) Anonymkode: 8c65b...b5a Anbefaler på det sterkeste å kastrere uansett om det er innekatt. Hannkatter er jo kjent for å markere. Men også hunnkatter i løp kan markere. Og hvis de får mange "tomme løp", altså at de ikke blir parret, er sjansen stor for at de får livmorbetennelse. Og det er ikke noe stas... Chip er også lurt selv om det er en innekatt. For hvis disse kommer seg ut på en eller annen måte så er det kjekt at de kan finnes igjen litt lettere. De er jo ikke vant til å være ute, og kan lett bli skremt og løpe avgårde uten å finne veien hjem igjen... Anonymkode: 32eba...701
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #19 Skrevet 2. oktober 2020 Anbefaler deg å legge en søppelsekk i bunnen av kattedoen, så når du skal skifte ut all sanden kan du ta ut hele posen med kattesand, så slipper du å vaske bunnen av kattedoen. Anonymkode: 99224...f93
Gjest Percephone Skrevet 3. oktober 2020 #20 Skrevet 3. oktober 2020 Okei, tusen takk for mange gode svar! Liker at folk er engasjerte 😀 Da blir det mest sannsynligvis en voksen katt for meg, og det med å ta katt på prøve var heller aldeles ikke en dum idé 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå